FreeCinema

Follow us
24.0216:15

Όσκαρ 2019: Ποιοι θα τα πάρουν;


Λίγες ώρες απομένουν μέχρι το μεγαλύτερο και πιο αγαπημένο κινηματογραφικό ξενύχτι της χρονιάς. Τα λατρεύουμε, τα μισούμε, τα φθονούμε, τα κανιβαλίζουμε, τα περιμένουμε σα να ‘ναι γιορτή, ετησίως. Το 2018 ήταν μια χρονιά μάλλον αδύναμη, με τα Σωματεία των επαγγελματιών σε πλήρη σύγχυση. Και με την Ακαδημία να δείχνει μια προτίμηση προς το ανατρεπτικό εσχάτως, ουδείς μπορεί να ορκιστεί μετά βεβαιότητας για το φινάλε της βραδιάς.

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΤΑΙΝΙΑ / ΠΡΩΤΟΤΥΠΟ ΣΕΝΑΡΙΟ

Παρά το περσινό κάζο του «Τρέξε!», θα σταθώ κι εφέτος στο ίδιο pattern, βάζοντας κοινή νίκη ταινίας και στις δύο κατηγορίες. Διότι εδώ έχουμε… δύο φιλμ τα οποία παρουσιάζονται σαφώς πιο αποδεκτά από τους ψηφοφόρους τις Ακαδημίας και αντιπροσωπεύουν δύο διαφορετικές παρατηρήσεις που έκανα πιο πάνω: την καλλιτεχνική, πιο «μπροστά» πρόταση και την πολιτική πρόταση. Ο προβληματισμός μου, λοιπόν, ξεκινά από το σενάριο. Αυτό θα μας φανερώσει ποια από τις δύο είναι… η ευνοούμενη για το Όσκαρ καλύτερης ταινίας. Αν εκεί προκύψει «διαζύγιο» με το σενάριο, θα φταίει η αξιολογική σειρά τοποθέτησης της ψήφου. Κοινώς, θρίλερ!

#1 ΣΕΝΑΡΙΟ: «Η Ευνοούμενη» του Γιώργου Λάνθιμου παίρνει το Όσκαρ καλύτερης ταινίας και οι Ντέμπορα Ντέιβις & Τόνι ΜακΝαμάρα το Όσκαρ πρωτότυπου σεναρίου. Στο δεύτερο, τα προγνωστικά ουρλιάζουν υπέρ του. Δικαίως. Η γραφή είναι εξαιρετική και ουσίας. Το έργο αντιπροσωπεύει την καλλιτεχνική πρόταση του «διαφορετικού» που δείχνει να έχει πάρει φόρα εσχάτως στην Ακαδημία, καθώς οι γενιές των ψηφοφόρων ανανεώνονται και τολμούν. Θα φανταζόταν ποτέ κανείς πριν από λίγες δεκαετίες να βραβεύεται δράμα σεξουαλικότητας με μαύρους ή παραμύθι φαντασίας με αμφίβιο τέρας που κάνει σεξ με γήινη; Η ταινία του Λάνθιμου είναι υποψήφια για 10 βραβεία Όσκαρ, τα περισσότερα που διεκδικεί φιλμ απόψε, μαζί με το «Ρόμα» του Αλφόνσο Κουαρόν. Δηλαδή, δεν βρέθηκε τυχαία εκεί. Άρεσε πολύ. Το θέμα είναι, αφού κερδίσει το Όσκαρ πρωτότυπου σεναρίου, να δούμε στο τέλος της βραδιάς και πόσο ψηλά την τοποθέτησαν στο preferential ballot. Εκεί τα… μαθηματικά μπορούν να κάνουν κάτι ύπουλο, δίνοντας την ευκαιρία στην «Ευνοούμενη» από outsider να αναδειχθεί σε νικήτρια. Έχω το προαίσθημα ότι θα είναι ψηλά σε πολλούς ψήφους (και γι’ αυτό είναι η #1 επιλογή μου). Εκτός κι αν της βγει πιο ψηλά το…

#2 ΣΕΝΑΡΙΟ: «Το Πράσινο Βιβλίο» του Πίτερ Φαρέλι παίρνει το Όσκαρ καλύτερης ταινίας και οι Νικ Βαλελόνγκα, Μπράιαν Κάρι & Πίτερ Φαρέλι το Όσκαρ πρωτότυπου σεναρίου. Πάμε πρώτα στο δεύτερο. Το έργο (με το αντιρατσιστικό του μήνυμα) αντιπροσωπεύει την πολιτική πρόταση. Τα τελευταία χρόνια, η «black power» στα βραβεία είναι ενισχυμένη. Η γραφή εδώ είναι τίμια, στρωτή, με σπουδαίες ατάκες και μια θαυμάσια επίγευση του feelgood. Πρωτότυπο, όμως; Ο Βαλελόνγκα έχει κάτσει κι έχει γράψει την ιστορία του πατέρα του (για πολλούς όχι ακριβώς ακέραια…), απλά δεν προϋπήρχε κάποια έκδοση ή κείμενο το οποίο διασκευάστηκε για να προκύψει τούτο το σενάριο. Αν πούμε ότι το ξεπερνάμε αυτό, στην κατηγορία της καλύτερης ταινίας είναι λίγο οξύμωρο να δούμε τα σημερινά μέλη της Ακαδημίας να ψηφίζουν ένα παλιομοδίτικα χολιγουντιανό έργο που πολλοί ειρωνεύονταν απαξιωτικά σαν τον καινούργιο «Σωφέρ της Κυρίας Νταίζυ», ο οποίος είχε τιμηθεί με το Όσκαρ καλύτερης ταινίας χωρίς να έχει προταθεί καν για σκηνοθεσίας (πόσο σατανική σύμπτωση!). Και εδώ, η θέση στο preferential ballot θα δώσει την τελική απάντηση. Το Σωματείο των Παραγωγών είναι με το μέρος του, αλλά αν χάσει στο σενάριο σημαίνει πως «εκείνη» η θέση δεν ήταν αρκούντως ψηλά. Όσκαρ καλύτερης ταινίας σε ένα φιλμ που θα έχει κερδίσει μόνο στην κατηγορία του δεύτερου ανδρικού ρόλου (από 5 υποψηφιότητες, συνολικά);

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ

Αλφόνσο Κουαρόν για το «Ρόμα». Πάλι Μεξικό! Τα έχει μαζέψει όλα. Είναι το πιο σίγουρο βραβείο που θα κρατήσει απόψε. Ακόμη κι αν δεν δουλέψουν τα… αντι-τραμπικά politics, αυτός καρπώνεται μια απόλυτη νίκη. Είναι υποψήφιος και ως παραγωγός (ταινία), σεναριογράφος (πρωτότυπο), διευθυντής φωτογραφίας και το δεύτερο πιθανότερο Όσκαρ που θα πέσει στα χέρια του σε τούτη την 91η απονομή θα είναι εκείνο της καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας.

ΠΡΩΤΟΣ ΑΝΔΡΙΚΟΣ ΡΟΛΟΣ

Ραμί Μαλέκ για το «Bohemian Rhapsody». Περίπτωση «σκούπας». Σφαίρες, Σωματείο Ηθοποιών, BAFTA. Η Ακαδημία αγαπάει τους βιογραφικούς ρόλους, τις μεταμορφώσεις και τις θυσίες που κάνουν οι πρωταγωνιστές των αντίστοιχων φιλμ για να γίνουν… άλλοι άνθρωποι. Τούτος εδώ είχε ένα μεγάλο αβαντάζ: τεράστιο υλικό από videos του Φρέντι Μέρκιουρι, ώστε να τον μελετήσει μέχρι τελευταίας λεπτομέρειας. Γι’ αυτό και στις μουσικές στιγμές του φιλμ είναι πραγματικά αδιανόητος. Στον «ιδιωτικό» Μέρκιουρι, πάντως, αγωνίζεται.

ΠΡΩΤΟΣ ΓΥΝΑΙΚΕΙΟΣ ΡΟΛΟΣ

Γκλεν Κλόουζ για το «Η Σύζυγος». Σφαίρα (για δράμα) και Σωματείο Ηθοποιών. Το δεύτερο βραβείο της έδωσε μια ξαφνική ώθηση. Πρόκειται για μετριότατο ρόλο σε κακή ταινία. Ναι, είναι καλή, πάντα είναι καλή, αλλά… δεν υποτίθεται ότι είχαμε τελειώσει με αυτά τα «του/της το χρωστάγανε»; Είναι η έβδομη υποψηφιότητά της, δεν το πήρε όταν έπρεπε, όσο κι αν την αγαπώ, λυπάμαι. Και θα λυπηθώ ακόμη περισσότερο που θα θυμόμαστε ότι βραβεύτηκε γι’ αυτή την αποτυχία έργου (στον αμερικανικό Τύπο ήδη διαβάζω κανιβαλιστικά σχόλια που συγκρίνουν την περίπτωση με την βράβευση του Αλ Πατσίνο για το «Άρωμα Γυναίκας»). Κανονικά, είμαι με την Ολίβια Κόλμαν της «Ευνοούμενης» και εύχομαι να υπάρξει ανατροπή. Από την άλλη, αν βρισκόμουν στη θέση της Κλόουζ, θα ανέβαινα να το παραλάβω με την ατάκα: «I’m not going to be ignored, Academy». Για την Άλεξ. Και για την αλητεία.

ΔΕΥΤΕΡΟΣ ΑΝΔΡΙΚΟΣ ΡΟΛΟΣ

Μαχερσαλά Αλί για «Το Πράσινο Βιβλίο». Τα έχει μαζέψει όλα. Ρολάρα, υπόδειγμα ερμηνείας και υποκριτικού μέτρου, με συγκινησιακές εκρήξεις που σε βάζουν κάτω και σε πατάνε. Είχε πάρει το ίδιο βραβείο το 2017 για το «Moonlight». Εδώ το αξίζει διπλά.

ΔΕΥΤΕΡΟΣ ΓΥΝΑΙΚΕΙΟΣ ΡΟΛΟΣ

Ρέιτσελ Βάις για το «Η Ευνοούμενη». Πολλοί υποστηρίζουν την Ρετζίνα Κινγκ για το «Αν η Οδός Μπιλ Μπορούσε να Μιλήσει». Δεν ήταν καν υποψήφια από το Σωματείο των Ηθοποιών, όμως! Θα την βοηθήσει εδώ η… μαύρη ψήφος; Οι περισσότεροι που δεν υποστηρίζουν Βάις θεωρούν ότι θα χάσει ψήφους από την συνυποψήφια για το ίδιο έργο Έμμα Στόουν. Επειδή σε τούτη την κατηγορία έχουμε δει απίστευτες κουλαμάρες και ουρανοκατέβατα, μπορεί στην τελική να προκύψει καμία Μαρίνα ντε Ταβίρα για το «Ρόμα» και να ακουστούν τα ουρλιαχτά και πέραν των συνόρων του Λος Άντζελες…

ΔΙΑΣΚΕΥΑΣΜΕΝΟ ΣΕΝΑΡΙΟ

Σπάικ Λι, Ντέιβιντ Ραμπίνοβιτς, Τσάρλι Γουάκτελ & Κέβιν Γουίλμοτ για το «Η Παρείσφρηση». Το Σωματείο των Σεναριογράφων την έριξε στο πιθανό spoiler, στους Νικόλ Χολοφσίνερ & Τζεφ Γουάιτι για το «Θα Μπορούσες Ποτέ να με Συγχωρέσεις;». Δεν έχει κερδίσει ποτέ Όσκαρ και σπάνια πέρασε από τις υποψηφιότητες στο παρελθόν (μόλις δύο φορές). Το 2016 του έδωσαν ένα τιμητικό. Κι εγώ με την επιλογή των σεναριογράφων είμαι κατά βάθος, αλλά το βραβείο δείχνει να γέρνει προς τον Λι.

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΞΕΝΟΓΛΩΣΣΗ ΤΑΙΝΙΑ

«Ρόμα» του Αλφόνσο Κουαρόν, από το Μεξικό. Όσκαρ που φωνάζει. Κατηγορία κουλαμάρας ενίοτε, αλλά εδώ δεν παίζει ιδιαίτερη ανατροπή. Εκτός κι αν μεγάλη μερίδα ψηφοφόρων σκέφτηκε να την ψηφίσει για το καλύτερης ταινίας και το έριξε σε κανέναν «Ψυχρό Πόλεμο» εδώ (έχει 3 υποψηφιότητες τούτος, δεν είναι του πεταματού…). Σε τέτοιο ενδεχόμενο, ακυρώστε τα δύο αρχικά σενάρια για το ύψιστο βραβείο!

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΤΑΙΝΙΑ ΚΙΝΟΥΜΕΝΩΝ ΣΧΕΔΙΩΝ

«Spider-Man: Μέσα στο Αραχνο-Σύμπαν» των Μπομπ Περσικέτι, Πίτερ Ράμζι & Ρόντνεϊ Ρόθμαν. Έχει μαζέψει σχεδόν τα πάντα σε τούτη την κατηγορία. Εγώ είμαι με τα «Σκυλιά»

ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ

«Free Solo» των Τζίμι Τσιν & Ελίζαμπεθ Τσάι Βασαρχέλι. Ο Άλεξ Χόνολντ κάνει free solo αναρρίχηση στο Ελ Καπιτάν, έναν κάθετο μονολιθικό σχηματισμό στο βόρειο τμήμα της κοιλάδας Γιοσέμιτι. Και σου φεύγει η ψυχή. Παραγωγή του National Geographic. Ρισκάρω που δεν βάζω το «RBG», επίσης δυνατό και «βολικό» στην κατηγορία politics.

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ

Ρόμπι Ράιαν για το «Η Ευνοούμενη». Πρώτη του υποψηφιότητα. Είχε «δείρει» το 2016 με το «American Honey» (έχει μάτι ο Λάνθιμος). Το Σωματείο των Φωτογράφων το έδωσε στον «Ψυχρό Πόλεμο», τα προγνωστικά θέλουν «Ρόμα» (έλεος, πόσα να πάρει ο Κουαρόν, πια;). Αν φαγωθούν μεταξύ τους τα δύο ασπρόμαυρα, ποντάρω στην ιδιαιτερότητα του Ράιαν και την ακραία χρήση των ευρυγώνιων.

ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΜΟΝΤΑΖ

Τζον Ότμαν για το «Bohemian Rhapsody». Πρώτη του υποψηφιότητα. Το Σωματείο των Μοντέρ του το έδωσε στην κατηγορία της δραματικής ταινίας, αλλά ο Γιώργος Μαυροψαρίδης ξάφνιασε κερδίζοντας εκεί για καλύτερο μοντάζ σε κωμωδία με την «Ευνοούμενη». Ο δεύτερος έχει κάνει δουλειά λιγότερο «χτυπητή» στο μάτι, ο πρώτος πάλεψε με αλλαγή σκηνοθέτη και μάλλον θεόρατο υλικό γυρισμάτων. Τον βοηθούν και οι… Queen (ειρωνεία).

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΣΚΗΝΟΓΡΑΦΙΑ

Φιόνα Κρόμπι και Άλις Φέλτον για το «Η Ευνοούμενη». Πρωτάρες και οι δύο. Στην κατηγορία της ταινίας περιόδου, το Σωματείο συμφώνησε. Φοβερή ποιότητα σε τούτη τη δουλειά. Και η Ακαδημία λατρεύει τέτοια σκηνικά.

ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΚΟΣΤΟΥΜΙΑ

Σάντι Πάουελ για το «Η Ευνοούμενη». Το Σωματείο των Ενδυματολόγων συμφώνησε κι εδώ για το ρούχο περιόδου. Για την Πάουελ δεν χρειάζονται πολλά λόγια. Τρία Όσκαρ σε τούτη την κατηγορία μέχρι σήμερα, διπλή υποψηφιότητα εφέτος (μαζί με το – ατυχές – sequel της «Μαίρη Πόπινς»). Δεν πιστεύω πως θα χάσει ψήφους από αυτό. Απειλή μονάχα τα κοστούμια του «Black Panther», που μάλλον μεγαλύτερη επιτυχία (θα) έχουν σε βεστιάρια για στολές καρναβαλιού.

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΜΟΥΣΙΚΗ & ΤΡΑΓΟΥΔΙ

Νίκολας Μπρίτελ στη μουσική για το «Αν η Οδός Μπιλ Μπορούσε να Μιλήσει» και το «Shallow» (των Lady Gaga, Μαρκ Ρόνσον, Άντονι Ροσομάντο & Άντριου Γουάιατ) από το «Ένα Αστέρι Γεννιέται» για το τραγούδι. Ο Μπρίτελ ήταν ξανά υποψήφιος το 2017 για τα λυρικότατα θέματα του «Moonlight» και η δουλειά του εδώ είναι παρομοίως έξοχη. Το δεύτερο είναι «κλειδωμένο» από τότε που το τραγούδησαν στο φιλμ η Lady Gaga και ο Μπράντλεϊ Κούπερ (φωτό).

ΟΠΤΙΚΑ ΕΦΕ

«Ready Player One». Τεράστια δουλειά. Το επαγγελματικό σωματείο δημιουργών visual effects τίμησε το φιλμ για την αδιανόητη σκηνή της επίσκεψης στο Overlook Hotel… της κιουμπρικής «Λάμψης». Εξαιρετικού επιπέδου και τα ρεαλιστικότατα εφέ στον «Πρώτο Άνθρωπο», να τα λέμε κι αυτά. Αλλά στο φιλμ του Στίβεν Σπίλμπεργκ… «τα είδαμε όλα»!

ΜΑΚΙΓΙΑΖ & ΜΑΛΛΙΑ

Στην ομάδα του «Vice». Ο Κρίστιαν Μπέιλ μπορεί να πήρε τα απαιτούμενα extra κιλά, αλλά η τελειότητα στο look του Ντικ Τσέινι οφείλεται στον βετεράνο Γκρεγκ Κάνομ (κάτοχος τριών Όσκαρ σε τούτη την κατηγορία).

Παραδοσιακά, αφήνω τα υπόλοιπα μικρά βραβεία εκτός, τα δύο ηχητικά θα μοιραστούν σε «Bohemian Rhapsody» και «Πρώτο Άνθρωπο». Όσο για εκείνους που δεν… χώρεσαν στις τελικές, οσκαρικές λίστες, ας περάσουν να παραλάβουν το Φραγκουλόσκαρ τους από εδώ!

Απόψε, το καλύτερο ξενύχτι της χρονιάς με την απευθείας κάλυψη της τελετής απονομής από την COSMOTE TV, στις 03.00 ακριβώς. Ενημερωτικά, η ζωντανή μετάδοση της τελετής θα προβληθεί ταυτόχρονα στα COSMOTE CINEMA 1HD (με ελληνικό, απευθείας σχολιασμό από τους Γιώργο Σατσίδη και Χριστίνα Μπίθα) και COSMOTE CINEMA OSCARS HD (αποκλειστικά στην αγγλική γλώσσα). Η απονομή θα προβληθεί και με ελληνικούς υπότιτλους, το βράδυ της Δευτέρας 25 Φεβρουαρίου στο COSMOTE CINEMA 1HD (στις 21:00).

Δείτε μέσω των παρακάτω links ποια ήταν η άποψη του FREE CINEMA για τα φιλμ που προτάθηκαν για το Όσκαρ καλύτερης ταινίας, με κριτικές που προκάλεσαν έντονες συζητήσεις ή controversy τους τελευταίους μήνες και… ραντεβού στα social, μέσω Facebook και twitter (με ενδεικτικά hashtags #Oscars2019 και #freecinema), μέχρι το πρωί.

«Black Panther»
«Η Παρείσφρηση»
«Bohemian Rhapsody»
«Η Ευνοούμενη»
«Το Πράσινο Βιβλίο»
«Ρόμα»
«Ένα Αστέρι Γεννιέται»
«Vice: Ο Δεύτερος στην Ιεραρχία»

TAGS: