Ελληνικό box-office: Ο Λάνθιμος… σωτήρας των ταμείων!
Τι πραγματικά συμβαίνει στο ελληνικό box-office; Το FREE CINEMA σχολιάζει τις τάσεις των θεατών, τη συνολική εικόνα από τα ταμεία και τα… κακώς κείμενα από κάθε πλευρά της ντόπιας κινηματογραφικής αγοράς. Αυτή την εβδομάδα, το «Poor Things» του Γιώργου Λάνθιμου έδωσε περισσότερα εισιτήρια από την προηγούμενη! Ταυτόχρονα, προκαλεί θετικές εντυπώσεις η διάρκεια αντοχής στην προσέλευση του κοινού σε ποιοτικούς τίτλους που συνεχίζονται… για μήνες!
Τα 156.650 εισιτήρια του προηγούμενου τετραημέρου μειώθηκαν στο ελάχιστο αυτές τις μέρες, φτάνοντας τα 145.033. Ακόμα πιο ενθαρρυντικό είναι το γεγονός της σύγκρισης με το αντίστοιχο διάστημα του 2023, όπου μετρούσαμε 98.806 εισιτήρια. Η επιτυχία του «Poor Things» του Γιώργου Λάνθιμου έχει τονώσει δυναμικά το box-office, με το φιλμ να έχει φτάσει σε σύνολο τα 206.719 εισιτήρια (!) και σε λίγες μέρες να ξεπερνά με άνεση το μεγαλύτερο μέχρι σήμερα local σουξέ του Έλληνα σκηνοθέτη, την (άγρια «πειρατεμένη» κιόλας) «Ευνοούμενη» (225.203). Στο τετραήμερο που μας πέρασε έκοψε 62.677 εισιτήρια (από 123 οθόνες), σημειώνοντας μάλιστα και άνοδο της τάξης του +22%! Το αθηναϊκό κοινό δηλώνει πιο ξετρελαμένο (38.396 εισιτήρια, από 52 οθόνες), ενώ το weekend στο πανελλήνιο (22.148 και 17.233, στις αντίστοιχες μέρες) προφανώς και συγκεντρώνει τον περισσότερο λαό. Το «Poor Things» έχει γίνει το μεγαλύτερο κινηματογραφικό viral των τελευταίων εβδομάδων στα social, δίνοντας την εντύπωση πως αν δεν το δεις και δεν το σχολιάσεις έγκαιρα (με κάθε είδους αποψάρα να «καίει» εγκεφάλους…), θα φανείς εντελώς passé. Καθώς διανύουμε και περίοδο βραβείων, έχει αρκετό χρόνο με το μέρος του για ν’ αυξήσει… εξωφρενικά το σύνολό του, μέχρι τα Όσκαρ της 10ης Μαρτίου, άσχετα από το ότι το «Οπενχάιμερ» του Κρίστοφερ Νόλαν δείχνει να κερδίζει έδαφος επιθετικά…
Πριν προχωρήσω στις επόμενες θέσεις του top 10 της εβδομάδας, θα ήθελα να επισημάνω κάτι που συμβαίνει… στις παρακάτω θέσεις, με ταινίες του λεγόμενου «art-house» κυκλώματος, οι οποίες δείχνουν αντοχή και εξακολουθούν να στέλνουν κόσμο στις αίθουσες, διότι συζητιούνται non-stop. Κάποτε αυτά τα έργα θα χάνονταν σταδιακά, καθώς το καλλιτεχνικό σινεμά δεν είχε ιδιαίτερη τύχη (ή θέση…) στους συνοικιακούς της β΄ προβολής (οι εξαιρέσεις ήταν σπανιότατες). Σήμερα, οι αίθουσες που τις συνεχίζουν βλέπουν να κόβονται εισιτήρια δίχως… τυμπανοκρουσίες, οδηγώντας μερικούς τίτλους σε νούμερα εξαιρετικά για την εποχή. Η «Ανατομία μιας Πτώσης» (φωτό) παίζεται για εικοστή εβδομάδα (!), επανήλθε σε περισσότερα σινεμά χάρη στην οσκαρική της φήμη και τούτο το τετραήμερο έκοψε 670 εισιτήρια (από 5 αθηναϊκές οθόνες), για να δει το σύνολό της να φτάνει τα 58.228! Τα «Πεσμένα Φύλλα» συντηρούν το καλό word of mouth τους για έβδομη εβδομάδα και έκοψαν ακόμη 1.339 εισιτήρια (από 12 οθόνες), για να φτάσουν τα 28.667 σε σύνολο, νούμερο φανταστικό για έργο του Άκι Καουρισμάκι. Από το #11, εν τω μεταξύ, η «Ζώνη Ενδιαφέροντος» συνεχίζει να απασχολεί τους θεατές για πέμπτη εβδομάδα, κόβοντας 3.136 εισιτήρια (από 18 οθόνες) και φτάνοντας τα 33.901 μέχρι στιγμής. Νούμερο που θα αυξηθεί αρκετά και μετά την ανακοίνωση των φετινών υποψηφιοτήτων των Όσκαρ (23 Ιανουαρίου), εάν τα σινεμά δείξουν εξυπνάδα στον προγραμματισμό τους. Μαζί με το φιλμ του Λάνθιμου, είναι πραγματικά αισιόδοξο να βλέπουμε τέτοιους τίτλους να μετατρέπονται σε talk of the town και να παραμένουν για εβδομάδες και μήνες στις μεγάλες οθόνες της χώρας.
Πέραν του Λάνθιμου, το μοναδικό έτερο φιλμ με πενταψήφιο νούμερο αφορά στο άνοιγμα του «Μελισσοκόμου» (φωτό) με τον Τζέισον Στέιθαμ. 24.428 εισιτήρια (από 67 οθόνες), με πιο δυνατό σαββατόβραδο (8.818). Αξιοπρεπές για το είδος του, πρόσφερε μια κάποια λύση για τους fans του genre της περιπέτειας δράσης (που αναζητούν ταινίες… με το τουφέκι!) και αν βγάλει καλό word of mouth, μπορεί ν’ αντέξει για μερικές εβδομάδες. Στο #3 συναντάμε τη «Φόνισσα» με 9.425 εισιτήρια (από 59 οθόνες) και δυνατό weekend (3.407 και 3.257, στις αντίστοιχες μέρες). Διανύοντας την έβδομη εβδομάδα προβολής της, βρέθηκε στο όριο των τετρακοσίων χιλιάδων εισιτηρίων (399.912), πιάνοντας «στον ύπνο» όλη την αγορά. Ακολουθεί η άλλη μεγάλη έκπληξη της ελληνικής παραγωγής, το «Κουραμπιέδες από Χιόνι», το οποίο έκοψε 8.005 εισιτήρια (από 69 οθόνες) κι έχει φτάσει τα 156.807 σε σύνολο! Πριν ξεκινήσουν την καριέρα τους στις αίθουσες, δεν περίμενα αυτές οι δύο ταινίες να ξεπεράσουν τα μισά εισιτήρια από αυτά που μετράμε πλέον. Και δεν ήμουν ο μόνος… Την πρώτη πεντάδα συμπληρώνει το «Γουόνκα» με 4.599 εισιτήρια (από 43 οθόνες). Σύνολο πολύ καλό, στα 93.365. Χάρη στην ελληνική μεταγλώττιση, το έργο θα φτάσει την κατοστάρα.
Στις επόμενες δύο θέσεις εμφανίζονται τα στουντιακά animated φιλμ που συνεχίζουν να τραβάνε την προσοχή εσχάτως, το «Ένα Ταξίδι για Πάπιες» (4.143 εισιτήρια, από 41 οθόνες, με σύνολο στα 50.379) και «Ευχή» (3.961 εισιτήρια, από 38 οθόνες, με σύνολο στα 83.586). Περιέργως, αμφότερα underperforming. Στο #8, ο «Καπετάν Μιχάλης» προσπαθεί να το παλέψει στα σινεμά της επαρχίας, κόβοντας ακόμη 3.344 εισιτήρια (από 33 οθόνες). Η Αθήνα έχει καταρρεύσει (749 εισιτήρια, από 7 οθόνες). Σύνολο στα 81.052. Ακολουθεί το sequel του «Aquaman» με 3.275 εισιτήρια (από 19 οθόνες) και όχι και τόσο υπερ-ηρωικό σύνολο στα 70.447. Τέλος, ποδαρικό στο #10 έκανε η «Μιλαίδη» (φωτό), το δεύτερο μέρος των φαντασμαγορικών «Τριών Σωματοφυλάκων», με 3.198 εισιτήρια (από 32 οθόνες). Δούλεψε κυρίως στο σαββατόβραδο (1.411), με σχεδόν αποκλειστικά μονές προβολές. Στα τέλη του περσινού Απρίλη, ο «Ντ’ Αρτανιάν» είχε ανοίξει με 5.417 εισιτήρια (από 53 οθόνες). Κάπως παρόμοια κατάσταση, δηλαδή. Κρίμα που κινηματογράφοι και κοινό δεν έδειξαν μεγαλύτερη εμπιστοσύνη.
Επίσης σχεδόν αποκλειστικά με μονές προβολές άνοιξε (στο #13) το «Ονειρικό Σενάριο» (φωτό), κόβοντας 2.233 εισιτήρια (από 27 οθόνες). Ως «weird» τίτλος της A24, σε παραγωγή του Άρι Άστερ και με πρωταγωνιστή τον Νίκολας Κέιτζ, μάλλον ήθελε μια κάπως διαφορετική διαχείριση (τύπου limited release), όμως, έπαιξε σχεδόν στο ίδιο μοτίβο εξόδου με το περσινό «Ο Μπο Φοβάται» (2.259 εισιτήρια, από 47 οθόνες) και… σκόνταψε (παρά την καλύτερη per screen αναλογία). Το ακολούθησαν οι πρεμιέρες των ταινιών «Ο Φίλος μου το Ρομπότ» (1.535 εισιτήρια, από 30 οθόνες) και «Θαύμα: Λευκό Πουλί» (1.460 εισιτήρια, από 28 οθόνες).