FreeCinema

Follow us

ΟΝΕΙΡΙΚΟ ΣΕΝΑΡΙΟ (2023)

(DREAM SCENARIO)

  • ΕΙΔΟΣ: Υπαρξιακή Δραμεντί Φαντασίας
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Κρίστοφερ Μπόργκλι
  • ΚΑΣΤ: Νίκολας Κέιτζ, Τζουλιάν Νίκολσον, Λίλι Μπερντ, Τζέσικα Κλέμεντ, Μάικλ Σέρα, Ντίλαν Γκελούλα, Τιμ Μέντοουζ, Ντίλαν Μπέικερ, Κρίστα Μπρίτζες, Κέιτ Μπέρλαντ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 102'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: TANWEER

Πανεπιστημιακός καθηγητής βιολογίας μετατρέπεται σε παγκόσμιο viral φαινόμενο, όταν εκατομμύρια άνθρωποι τον ταυτοποιούν ως τον άγνωστο άνδρα που… απλά κόβει βόλτες στα όνειρά τους! Οι συνέπειες της δημοφιλίας του, όμως, πρόκειται να ανατραπούν από τη στιγμή που αποκτά εφιαλτικό ρόλο στον ύπνο τους.

Ο Γούντι Άλεν ήταν διαρκώς στο μυαλό μου, παρακολουθώντας το «Ονειρικό Σενάριο»! Με το σκεπτικό ότι θα μπορούσε να ανήκει στη δική του φιλμογραφία, εάν παράλληλα με την εντρύφηση στην ψυχανάλυση, διατηρούσε το σουρεαλιστικά φαντασιακό και σατυρικό ύφος των ταινιών που σκηνοθετούσε πριν από την «απότομη» στροφή του «Νευρικού Εραστή» (1977). Μια meta-evolution του γουντιαλενικού φιλμικού σύμπαντος της περιόδου των ‘70s στο σήμερα και τους σύγχρονους προβληματισμούς μας, δηλαδή. Βάζοντας (και) τον Άρι Άστερ (ως παραγωγό) στην εξίσωση, το αμερικανικό ντεμπούτο του Κρίστοφερ Μπόργκλι («Σιχάθηκα τον Εαυτό μου») ιντριγκάρει ακόμα περισσότερο, για να καταλήξει στις πιο θαυμαστές εντυπώσεις με το τελικό αποτέλεσμα.

Το concept θέλει τον πρωταγωνιστή, έναν πανεπιστημιακό καθηγητή και φιλήσυχο οικογενειάρχη, να εισχωρεί μέσα σε όνειρα ανθρώπων (γνωστών του ή μη), δηλώνοντας εντελώς αμέτοχος και απαθής. Η κατάσταση παίρνει διαστάσεις παγκόσμιας… «επιδημίας», ένα άρθρο σε blog γνωστοποιεί την ταυτότητά του, γίνεται viral, μα το όλο φαινόμενο αντιστρέφει τα οφέλη της δημοφιλίας, όταν ο Πολ Μάθιους εμφανίζεται ως απειλητική (και ενίοτε δολοφονική) μορφή σε εφιάλτες του κόσμου, που αντιδρά… ακυρωτικά απέναντί του.

«Trauma is a trend these days. It is a joke. Everything is trauma!», λέει οργισμένος ο κεντρικός ήρωας της ταινίας, βιώνοντας το καταστροφικό «κύμα» της (αποκαλούμενης) cancel culture της κοινωνίας των social media του σήμερα, απλά και μόνο επειδή (δίχως καμία εξήγηση ή δική του ευθύνη) κάποιοι άνθρωποι τον είδαν σε… άσχημα όνειρα! Το ονειρικό του σεναρίου αποτελεί ένα εύρημα το οποίο μπορεί να εμπεριέχει τα πάντα, από μία ψευδή φημολογία έως ένα ανόητο post «άποψης» στο Instagram, οτιδήποτε μπορεί να μετατραπεί σε viral που θα χωρίσει τον κόσμο σε μέτωπα και μπορεί να έχει τη δυναμική να εξοντώσει χαρακτήρες, καριέρες, ζωές ή μια ανθρώπινη ύπαρξη… (και) ολοκληρωτικά (ακόμη). Το ευφυές σενάριο του Μπόργκλι χειρίζεται το story σαν μια παρανοϊκή μαύρη κωμωδία η οποία απαξιώνει την κοινή λογική έναντι του μαζικού όχλου, προκαλώντας την έκρηξη του δίκιου που κινδυνεύει να χάσει κάθε νόημα δικαιώματος υπερασπιστικής θωράκισης όταν κι εκείνο απαντά και αντιδρά στη διαπασών.

Μέσα από πολλαπλά layers ερμηνειών του χαρακτήρα που υποδύεται, ο Νίκολας Κέιτζ δίνει σάρκα και οστά σ’ ένα «πρότυπο» masculinity που μπορεί να παρεξηγηθεί από το εκάστοτε υστερικό trend, χαρίζοντάς μας μια ερμηνεία – σταθμό της καριέρας του, η οποία χωράει μέσα μέχρι και τον ίδιο του τον εαυτό! Την αποθέωση μιας πορείας στο σινεμά που έφτασε μέχρι τα Όσκαρ, για να σκοντάψει πάνω σε προσωπικά λάθη και κακές επιλογές, καταλήγοντας να μοιάζει με κακό ανέκδοτο. Ή έναν εφιάλτη που δεν του άρμοζε ούτε σε… ονειρικό σενάριο!

Γεμάτο σκηνές ανθολογίας (τα εξωφρενικά αλλόκοτα όνειρα, το meeting στο γραφείο του Μάικλ Σέρα, το διαφημιστικό promo ενός «ονειρεμένου» προϊόντος που προτείνει τη λύση στο «κακό» το οποίο προκάλεσε στην κοινωνία ο ήρωας), το φιλμ του Μπόργκλι είναι σπουδαίο στο πλαίσιο ενός «right here, right now» που ο σύγχρονος πολιτισμός δεν (την) «παλεύει» εκεί έξω. Θα ευχόμασταν να μην είναι αληθινό. Μα, το εφιαλτικό είναι πια η μόνη μας αλήθεια…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Πόσο συγκινητικό φινάλε (ειδικά αν αγαπάτε… τους Talking Heads)! Σαφέστατα μία από τις καλύτερες ταινίες της φετινής κινηματογραφικής περιόδου, με πραγματικά πρωτότυπο σενάριο, ιδέες που προσφέρουν τροφή για το μυαλό και κοινωνικούς προβληματισμούς απόλυτα σημερινούς που αξίζει ν’ ανοίξουν διάλογο μετά το τέλος του έργου. Ο Νίκολας Κέιτζ κάνει το όλο εγχείρημα ακόμα πιο απολαυστικό, ασχέτως αν τον συμπαθείτε ή όχι! Προφανώς, μιλάμε για περίπτωση intellectuel δουλειάς, η οποία απαιτεί αντίστοιχη ωριμότητα από τον θεατή. Κοινώς, δεν είναι… «της πλάκας». Για να προετοιμάσω καταλλήλως, θα χρησιμοποιούσα το παράδειγμα τυπολογίας φιλμ όπως το «Πιο Παράξενο κι από Παράξενο» (2006), αν το σκηνοθετούσε σήμερα ο Άρι Άστερ!


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.