FreeCinema

Follow us

ΘΑΥΜΑ: ΛΕΥΚΟ ΠΟΥΛΙ (2023)

(WHITE BIRD)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μαρκ Φόρστερ
  • ΚΑΣΤ: Αριέλα Γκλέιζερ, Ορλάντο Σβερντ, Τζο Στόουν-Φιούινγκς, Μπράις Γκέισαρ, Γκίλιαν Άντερσον, Έλεν Μίρεν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 120'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Στην κατεχόμενη από τους Ναζί Γαλλία, μικρή Εβραία βρίσκει καταφύγιο σωτηρίας στο σπίτι άρρωστου από πολιομυελίτιδα συμμαθητή της, με τον οποίο αναπτύσσει ονειρικούς δεσμούς φιλίας. Χωρούν στον πόλεμο… θαύματα, όμως;

Είναι κατανοητό για μια εμπορικά επιτυχημένη ταινία να γνωρίζει όλων των ειδών τα sequel και τα spin-off. Με τούτο το «Λευκό Πουλί», όμως, οι παραγωγοί μοιάζουν λες και προσπαθούν να βγάλουν από τη μύγα ξύγκι. Ναι μεν το φιλμ βασίζεται στο φερώνυμο graphic novel του συγγραφέα Ρ.Τζ. Παλάσιο, το οποίο με τη σειρά του εντάσσεται στο «σύμπαν» του bestseller «Θαύμα» (η κινηματογραφική μεταφορά του πρωτότυπου βιβλίου διανεμήθηκε στις αίθουσες το 2017), εν τούτοις, η σχέση ανάμεσά τους είναι τόσο ανεπαίσθητη, που καταλήγει αόρατη. Εν ολίγοις, όποιος ετοιμαστεί για κάποιο κλασικής μορφής οικογενειακό δράμα του αμερικανικού σινεμά με… τετράποδα και ανάπηρα παιδάκια (στα πρότυπα του «original»), τότε θα βρεθεί προ συγκλονιστικού απροόπτου (αν και η δεύτερη προαναφερθείσα συνθήκη ισχύει και σε τούτο!).

Ο σύνδεσμος του «Λευκού Πουλιού» με το «Θαύμα» προκύπτει (αρχικά, τουλάχιστον) μέσω του Τζούλιαν, του νταή συμμαθητή του παραμορφωμένου Όγκι, ο οποίος εκδιωγμένος (πια) από το σχολείο του εξαιτίας της συμπεριφοράς του, προσπαθεί να βρει τα πατήματά του σε νέο εκπαιδευτικό περιβάλλον. Η άφιξη της Γαλλίδας γιαγιάς του στη Νέα Υόρκη, με αφορμή ρετροσπεκτίβα του ζωγραφικού της έργου, η οποία οργανώνεται σε μουσείο του Μανχάταν, αφενός κόβει από πολύ νωρίς κάθε δεσμούς με το στόρι του «Θαύματος», αφετέρου εξελίσσεται σ’ ένα μάλλον αναπάντεχο μάθημα ανθρωπιάς και καλοσύνης, σκοπός του οποίου είναι η επαναφορά του Τζούλιαν στον ίσιο δρόμο. Αν, βέβαια, δεν θυμάσαι τίποτα για το παρελθόν του ενοχλητικού εγγονού από τα προηγούμενα (όχι και άδικα, εδώ που τα λέμε), τότε δεν πρόκειται να καταλάβεις τον λόγο για τον οποίο χρειάζεται κατήχηση, αφού αυτός εμφανίζεται ως ένας μάλλον μελαγχολικός και αποξενωμένος έφηβος, που έχει αποτινάξει κάθε διάθεση για bullying και φασαρίες.

Η διήγηση της γιαγιάς Σαρά μεταφέρει τη δράση στη Γαλλία του 1942, στήνοντας σταδιακά ένα σύνηθες καταστασιακό ταινίας Ολοκαυτώματος, με την οικογένεια των Εβραίων που σιγά-σιγά αρχίζει ν’ ανησυχεί για τα όσα μαθαίνει πως συμβαίνουν τριγύρω της, τους ηρωικούς αντιστασιακούς Γάλλους, τους αλαζόνες δωσίλογους συμπατριώτες τους και τους Ναζί κατακτητές, οι οποίοι καταφθάνουν στο μικρό χωριό των Άλπεων με σκοπό να στείλουν όλους τους Εβραίους (ανεξαρτήτως ηλικίας και εθνικότητας) στα στρατόπεδα συγκέντρωσης. Από τη στιγμή που η μικρή Σαρά καταφέρνει να ξεφύγει του ναζιστικού παιδομαζώματος, βρίσκοντας ασφάλεια στον αχυρώνα του σπιτιού του συμμαθητή της Ζιλιέν (του οποίου η αναπηρία – και η κοροϊδία που εισπράττει γι’ αυτήν – μάλλον λειτουργεί ως άτυπη, έτερη σύνδεση με το «Θαύμα»), το φιλμ παίρνει έναν δρόμο που θυμίζει «Το Ημερολόγιο της Άννας Φρανκ» στο λιγότερο ζοφερό του – και (ευτυχώς) ουχί στο γλυκανάλατό του.

Σε ένα «trick» απομάκρυνσης από το τυπικό κλίμα των ταινιών του είδους, ο Μαρκ Φόρστερ εμπλουτίζει το λανθάνον νεανικό ρομάντζο της ταινίας του με σκηνές ονειρικής παιδικής φαντασίας, που δίνουν στα τεκταινόμενα έναν αέρα παραμυθιού. Βγάζουν μια γλυκύτητα τα ταξίδια του μυαλού της Σαρά και του Ζιλιάν στα μήκη και τα πλάτη της υφηλίου, λειτουργώντας ως μαγικό εισιτήριο αθώας φυγής σ’ έναν άπιαστο κόσμο ευτυχίας. Ατυχώς, η προσγείωση στην πραγματικότητα γίνεται με τον τρόπο που ο καθένας μπορεί να φανταστεί και ο οποίος έχει εμπεδωθεί πλήρως από τα δεκάδες φιλμ που έχουν κατά καιρούς γυριστεί γύρω από τις μαύρες σελίδες του Ολοκαυτώματος. Συν τοις άλλοις, από ένα σημείο κι έπειτα διαφαίνεται μια προσπάθεια ώστε η συναισθηματική ιστορία διάπλασης χαρακτήρα εν καιρώ πολέμου να μετεξελιχθεί σε πανανθρώπινο και διαχρονικό μήνυμα ελπίδας και ειρήνης, δίνοντας στην ταινία μια βαρύγδουπη διάσταση αφελούς ευχολογίου, «τρακάροντας» άσχημα με τα όσα τραγικά γίνονται γύρω μας σήμερα… από την ανάποδη. Ως προς τα λοιπά, το «Λευκό Πουλί» ελάχιστα διαφέρει από τα ανάλογης λογικής πρόσφατα εγχειρήματα της «Κλέφτρας των Βιβλίων» (2013) ή του «Δρόμου της Διαφυγής» (2017).

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Στοχεύει περισσότερο στο εφηβικό κοινό (που οφείλει να μάθει τα περί ύπαρξης του ναζιστικού φασισμού και του Ολοκαυτώματος), επιχειρώντας να συνδυάσει μαθήματα Ιστορίας μ’ έναν σύγχρονου τύπου νεανικό προβληματισμό συμφιλίωσης και αποδοχής. Από αυτή τη σκοπιά, κάτι έχει να πει το φιλμ. Το ενήλικο κοινό, από την άλλη, θα αναφωνήσει πως όλα αυτά τα έχει δει εκατό φορές και δεν υπάρχει λόγος κανένας να τα δει ακόμη μία. Μερίδα αυτού θα μείνει (ίσως) και με την απορία για το πως γίνεται ένας κινηματογράφος της κατεχόμενης Γαλλίας να προβάλει εν έτει 1942 ταινίες του Τσάρλι Τσάπλιν (πόσω μάλλον όταν «Ο Μεγάλος Δικτάτωρ» είχε γυριστεί… δύο χρόνια πριν!). Ψιλά γράμματα…


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.