Ελληνικό box-office: Κόλλησε η βελόνα στο «Poor Things»!
Τι πραγματικά συμβαίνει στο ελληνικό box-office; Το FREE CINEMA σχολιάζει τις τάσεις των θεατών, τη συνολική εικόνα από τα ταμεία και τα… κακώς κείμενα από κάθε πλευρά της ντόπιας κινηματογραφικής αγοράς. Αυτή την εβδομάδα, το «Poor Things» του Γιώργου Λάνθιμου είδε την κορυφή του top για πέμπτη φορά! Από δίπλα, τα «Παιδιά του Χειμώνα» συνεχίζονται με αμείωτη προσέλευση.
Από τα 118.286 εισιτήρια του προηγούμενου τετραημέρου προσγειωθήκαμε στα 98.841 αυτές τις μέρες. Διατηρείται μια κάποια βελτίωση σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2023 (όπου μετρούσαμε 71.124 εισιτήρια) και αυτό είναι το αποτέλεσμα του ενδιαφέροντος προς ταινίες που ο κόσμος κουβεντιάζει. Αυτό το σινεμά έχουν ανάγκη οι αίθουσες και τούτη τη σεζόν (από τις καλύτερες οσκαρικές που έχουμε δει εδώ και πολλά χρόνια) το κατάλληλο προϊόν για το όποιο debate ή τον θαυμασμό συνολικά υπάρχει. Τα ηνία κρατά ξανά το «Poor Things» (-35%) του Γιώργου Λάνθιμου, το οποίο έκοψε 20.624 εισιτήρια (από 94 οθόνες), με συντριπτικά ποσοστά προσέλευσης από το αθηναϊκό κοινό (14.539 εισιτήρια, από 45 οθόνες). Το φιλμ έχει φτάσει τα 360.453 εισιτήρια σε σύνολο και οδεύει με ασφάλεια προς την τετρακοσάρα (ή και κάτι ελαφρώς μεγαλύτερο, αρκεί να μην… διαρρεύσει στα τορεντάδικα). Θεωρώ πως θα είναι λίγο δύσκολο να βρεθεί πάνω από «Φόνισσα» (422.811) και «Οπενχάιμερ» (427.536). Οι λόγοι της επιτυχίας του «Poor Things» είναι… άπειροι! Πρωτίστως, το ότι δεν είχε προλάβει να «πειρατευτεί», υποχρεώνοντας τους περίεργους (και διόλου κινηματογραφόφιλους…) να πάνε στα σινεμά, ώστε να μη χάσουν την ευκαιρία της συμμετοχής σε όλο αυτό το τζέρτζελο που δημιουργήθηκε στα social media και τα ΜΜΕ. Βάλτε και την… «εθνική υπερηφάνεια» (που το 2009 χλεύαζε), βάλτε και το μοδάτο «κύμα» του μάχιμου φεμινισμού, βάλτε και το σεξ (το «μάτι» ποτέ δεν πεθαίνει!), βάλτε και τις υποψηφιότητες των Όσκαρ και… ιδού ο λαϊκός ξεσηκωμός!
Ένα έργο όταν αρέσει… φαίνεται. Με ισχυρό word of mouth, τα «Παιδιά του Χειμώνα» (φωτό) διατήρησαν εξαιρετικό ποσοστό προσέλευσης (-11%) στο δεύτερο τετραήμερο προβολής τους, κόβοντας 14.976 εισιτήρια (από 74 οθόνες), παρά τις ισχυρές απώλειες που (σίγουρα) έχουν προκύψει λόγω της καθυστερημένης πρεμιέρας του στις αίθουσες. Για να καταλάβετε την απήχηση που έχει στο adult κοινό (που πάει σινεμά), το «Poor Things» το σαββατόβραδο είχε κόψει 8.424 εισιτήρια, ενώ τα «Παιδιά» δεν απείχαν τρομερά (6.745). Σύνολο μετά από έντεκα μέρες προβολής στα 38.010, με προφανείς δυνατότητες να γίνει sleeper hit.
Στο #3 έκανε ένα απογοητευτικό άνοιγμα η κωμική περιπέτεια «Άργκαϊλ» (φωτό), με 9.415 εισιτήρια (από 72 οθόνες). Δεν κατάφερε να συγκινήσει ούτε τους «εξοδούχους» του Σαββάτου (3899), παρά τον ψυχαγωγικό του χαρακτήρα. Αν το εντάξουμε στον χαρακτήρα των «Kingsman» movies, το πιο πρόσφατο (prequel) «Ο Άνθρωπος του Βασιλιά: Το Ξεκίνημα» είχε ανοίξει με 5.763 εισιτήρια (από 60 οθόνες) στις αρχές Ιανουαρίου του 2022, αλλά η σύγκριση είναι ελαφρώς άδικη λόγω… «απόνερων» του COVID-19. Θα σχολιάσω κάτι που δεν μου αρέσει εδώ: τις πτωτικές τάσεις ενδιαφέροντος του κοινού προς το καθαρό entertainment στον κινηματογράφο. Αν το έργο δεν υποστηρίζεται από όνομα σκηνοθέτη ή (κυρίως για τούτο το genre) βαρβάτα ονομαστό καστ αστέρων, τα φιλμ σνομπάρονται και αφήνονται… για το σπίτι. Ακόμη κι όταν μιλάμε για… Ιντιάνα Τζόουνς ή Ίθαν Χαντ (τα οποία μάλλον θωρήθηκαν πολύ «παλιακά» ως franchises), όπως είδαμε το περασμένο καλοκαίρι! Και, ξέρετε, αυτό υποτίθεται πως είναι το μαζικό σινεμά που έφερνε τα πολλά εισιτήρια στο παρελθόν…
Στις υπόλοιπες δύο θέσεις της πρώτης πεντάδας βρίσκουμε animated ταινίες, όχι απαραίτητα… παιδικές! Το «Γάτες στο Μουσείο» είχε εντυπωσιακό κράτημα (-12%), κόβοντας 8.394 εισιτήρια (από 69 οθόνες), με το σύνολο να πιάνει τα 18.764. Χωρίς ελληνική μεταγλώττιση, το πρωτοεμφανιζόμενο «Το Αγόρι και ο Ερωδιός» του Χαγιάο Μιγιαζάκι (φωτό) άνοιξε με 7.513 εισιτήρια (από 35 οθόνες). Οι fans του θρυλικού Ιάπωνα σκηνοθέτη (αλλά και των anime, γενικότερα) στήριξαν την απόφαση να διανεμηθεί και στα μέρη μας η (μάλλον από κάθε άποψη…) τελευταία του δουλειά.
Δυνατή η υποχώρηση του βιογραφικού «Ferrari» (-54%) στο δεύτερο τετραήμερό του, με 7.038 εισιτήρια (από 47 οθόνες). Δεν ικανοποίησε το mainstream κοινό κι αυτό φαίνεται από το σύνολο των 28.140 εισιτηρίων. Από την άλλη, ο Τζέισον Στέιθαμ έδωσε με τον «Μελισσοκόμο» (-29%) (φωτό) αυτό που γουστάρουν και ζητούν οι fans του κι έχει φτάσει τα 75.739, με αυτό το τετραήμερο να κόβει 5.572 (από 30 οθόνες). Και η Θεσσαλονίκη συνέχισε να συρρέει (1.709 εισιτήρια, από 6 οθόνες) στο «Αποστολή στην Ελλάδα» (-44%), με τετραήμερο στα 2.949 (από 18 οθόνες) και σύνολο στα 11.631. Και εδώ, ξανά, ολοκληρώνουμε με animated τίτλους: το «Ένα Ταξίδι για Πάπιες» (-21%) (2.501 εισιτήρια, από 35 οθόνες, με σύνολο στα 61.351) και την «Ευχή» (-20%) (2.355 εισιτήρια, από 33 οθόνες, με σύνολο στα 92.736).
Αντί υστερόγραφου, το ντεμπούτο του ρουμάνικου «Μην Περιμένετε και Πολλά από το Τέλος του Κόσμου» εμφανίστηκε στο #21, κόβοντας 609 εισιτήρια (από 5 οθόνες). Οι κριτικές ήταν ιδιαίτερα χαριστικές για τούτο το σχεδόν τρίωρο τέρας, αλλά δεν έπεισαν το hardcore κοινό του art-house, όπως συνέβη τον Οκτώβριο του 2021 με το πιο προσβάσιμο «Ατυχές Πήδημα ή Παλαβό Πορνό», το οποίο είχε ξεκινήσει με 1.758 εισιτήρια (από 6 οθόνες).