FreeCinema

Follow us

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ (2023)

(THE BRICKLAYER)

  • ΕΙΔΟΣ: Περιπετειώδες Θρίλερ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ρένι Χάρλιν
  • ΚΑΣΤ: Άαρον Έκχαρτ, Νίνα Ντόμπρεβ, Κλίφτον Κόλινς Τζ., Τιμ Μπλέικ Νέλσον, Ιλφενές Χαντέρα, Όλιβερ Τρεβένα, Άκης Σακελλαρίου
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 110'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Πρώην πράκτορας της CIA καλείται να μεταβεί εσπευσμένα στη Θεσσαλονίκη, καθώς πρώην σύνδεσμός του που θεωρούνταν νεκρός έχει βαλθεί να καθαρίζει «αντιαμερικανικής» πένας δημοσιογράφους, φορτώνοντας τα φονικά στην Υπηρεσία. Η επιστροφή στις επάλξεις, όμως, αποδεικνύεται σημαντικά πιο περίπλοκη απ’ όσο φαινόταν αρχικά.

Έχουν περάσει τριάντα (και βάλε!) χρόνια από την εποχή που ο Ρένι Χάρλιν γύριζε δυνατά blockbuster όπως το «Πολύ Σκληρός για να Πεθάνει 2» (1990) ή το «Βαρομετρικό Χαμηλό» (1993). Μόλις τρία, όμως, από τότε που ολοκλήρωνε τους θλιβερούς «Σπεσιαλίστες» (2021). Αν θέλουμε να βρούμε τη θετική πλευρά του νέου του εγχειρήματος, ας πούμε πως με τούτη την «Αποστολή στην Ελλάδα» ο βετεράνος (πλέον) σκηνοθέτης επιδεικνύει σαφή βελτίωση από την προηγούμενη φορά (κάτι όχι και τόσο δύσκολο, βέβαια, μιας και σε περίπτωση που πετύχαινε το αντίθετο… θα επρόκειτο περί αξιομνημόνευτου κατορθώματος!). Αν το δούμε από την αρνητική του σκοπιά, ας σημειώσουμε απλά και διακριτικά πως οι χολιγουντιανές μέρες της δεκαετίας του ‘90 δείχνουν να έχουν παρέλθει ανεπιστρεπτί για τον πάλαι ποτέ ένδοξο Φινλανδό «παραγγελιοδόχο».

Το γεγονός πως ο κάποτε άκρως αποτελεσματικός πράκτορας Βέιλ, έχοντας μπουχτίσει από τις μυστικές αποστολές και τα πιστόλια, έχει επιστρέψει στο επάγγελμα των νεανικών του χρόνων, βγάζοντας (πια) το ψωμί του ως τίμιος… χτίστης, σίγουρα πλάθει εικόνες ενός τίμιου εργάτη, αποστασιοποιημένου από την ιμπεριαλιστική πολιτική του θείου Σαμ, βλέποντας τα πράγματα με άλλο μάτι. Επί της ουσίας, ο αυθεντικός τίτλος του φιλμ ουδεμία σχέση έχει με την πλοκή και τους χαρακτήρες! Πρόκειται για… τούβλο ευρήματος, το οποίο εκτός από το δήθεν μυστήριο με το οποίο περικλείει παρελθούσες αποφάσεις, νυν σκοπούς και μελλοντικές προθέσεις του κεντρικού ήρωα, ουσιαστικό λόγο ύπαρξης δεν έχει. Από το συμπέρασμα αυτό εξαιρείται η «αντρουά» (όσο και ξεκούδουνη) εισαγωγική σκηνή με το υπό βροχής οικοδομικό ξυλίκι, η οποία ως ενορχήστρωση προσπαθεί να μιμηθεί τον «John Wick», υπενθυμίζοντας με τρόπο σχετικά πειστικό πως (τουλάχιστον) τον παλιό καλό καιρό ο Χάρλιν το ‘χε στις σκηνές δράσης.

Από τη στιγμή που ο χτίστης Βέιλ βάζει στον πάγο μυστρί και… Amstel, επιστρέφοντας χαρωπά στα χλιδάτα πρακτοριλίκια του διεθνούς jet-set, με ξενοδοχειάρες και mini bar, η ταινία επιχειρεί να στήσει ένα συνωμοσιολογικό υπόβαθρο μπλέκοντας παραδοσιακού τύπου προσωπική εκδίκηση με υφέρποντα αντιαμερικανισμό. Ως προς το πρώτο, ακολουθεί τα τυπικά και… πλήρως ασύνδετα του genre, όπου σκοτεινά πρόσωπα από το παρελθόν, διεφθαρμένοι πράκτορες, σκληρός υπόκοσμος, διεθνής Μαφία, λαοφιλής πολιτικός και παλαιόθεν άσβεστο ρομαντικό αίσθημα μπλέκουν με δίδυμο βετεράνου άσσου της μπουνιάς και αρχάριας πρακτοράντζας σ’ ένα καταστασιακό που όσο καλή διάθεση και να υπάρχει, μόνο με… άλματα λογικής μπορεί να χαρακτηριστεί αξιόπιστο. Αντιθέτως, το αντιαμερικανικό στοιχείο της πλοκής βγάζει ένα κάποιο νόημα, όμως, χάνεται μέσα στην ανυπαρξία των όποιων σοβαρών καταγγελτικών προθέσεων, σκορπώντας ενίοτε συγκαταβατικά χαμόγελα (πόσω μάλλον στο ντόπιο κοινό), εξαιτίας των «παραδοσιακών» αντιαμερικανικών ρητορικών, συνοδεία διαδηλώσεων τύπου… flash mob. Ειλικρινά, έπειτα από το σύνθημα «φονιάδες των λαών Αμερικάνοι» που ακούστηκε κάπου στην αρχή, πίστεψα πως στα διάφορα πλακάτ της τελικής «μεγαλειώδους συγκέντρωσης» στην πλατεία Αριστοτέλους θα παίξει (και) κάτι του στυλ… «έξω οι βάσεις του θανάτου».

Σε ό,τι αφορά τα απολύτως δικά μας, η πόλη της Θεσσαλονίκης παίζει καθοριστικό ρόλο στην κλιμάκωση της πλοκής, αφού σε αντίθεση με το… Μαϊάμι του περσινού «Συνδικάτου», ο τόπος δράσης του έργου αυτή τη φορά συμπίπτει με τα locations των γυρισμάτων. Οι ανηφοριές της Άνω Πόλης και οι πεζόδρομοι πέριξ της πλατείας Εμπορίου εμφανίζονται πρώτη μούρη στο φιλμ, με την αυτοκινητική καταδίωξη στα δρομάκια της πρώτης να καθαρίζει (εν μέρει) για τη γραφική (όσο δεν πάει) απόπειρα δολοφονίας σε café της δεύτερης. Η συνήθης μπιμουβίδικη διάθεση της εταιρείας Millenium σαφώς και δεν κρύβεται, οφείλει να αναγνωριστεί, όμως, η επαγγελματική δουλειά που έχει γίνει στις περισσότερες από τις action σκηνές, με εκρήξεις και πιστολίδια που τουλάχιστον δεν προσβάλλουν τον θεατή. Ο ντόπιος που θα λάβει θέση μάχης δηλώνοντας έτοιμος για «Αποστολή στην Ελλάδα», είμαι βέβαιος πως θα ξεσπάσει σε αυθόρμητα γέλια στη σκηνή επιβίβασης και αποβίβασης από το θρυλικό τοπικό Métrο, ενώ αν έχει έστω και μία φορά τσιμπήσει στα παραδοσιακά μεζεδοπωλεία της Άνω Πόλης, μέχρι που θα συγκινηθεί κιόλας! Υπό αυτό το πρίσμα, τουλάχιστον θα έχει κάτι να θυμάται, διότι το υπόλοιπο της «Αποστολής» δεν είναι και για μένει βαθιά χαραγμένο στη μνήμη.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Λόγω εντοπιότητας, προσφέρει μια κάποια αβανταδόρικη ψυχαγωγία η «Αποστολή στην Ελλάδα», εν τούτοις, εξαιτίας της σεναριακής προχειρότητας, του μηδαμινού σασπένς, του ανύπαρκτου χιούμορ (γιατί τόση σοβαρότητα, ρε παιδιά;) και της εν γένει φτώχειας, δύσκολα συνίσταται σε κάποιον που δεν δηλώνει φανατικός του γνωμικού… action cinema να ‘ναι και ό,τι να ‘ναι. Οι φίλοι του… Μάιλς Ντέιβις ίσως νιώσουν. Αυτοί του… Métrο Θεσσαλονίκης, σίγουρα! Οι… χτίστες του art-house, όχι.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.