Ελληνικό box-office: Το «έστρωσε»… ελληνικά την Πρωτοχρονιά!
Τι πραγματικά συμβαίνει στο ελληνικό box-office; Το FREE CINEMA σχολιάζει τις τάσεις των θεατών, τη συνολική εικόνα από τα ταμεία και τα… κακώς κείμενα από κάθε πλευρά της ντόπιας κινηματογραφικής αγοράς. Αυτή την εβδομάδα, το «Κουραμπιέδες από Χιόνι» κατάφερε να εκτοπίσει τη «Φόνισσα» από την κορυφή, με το top 10 να κατακλύζεται από… ελληνικούς τίτλους και οικογενειακά ή παιδικά animated έργα!
Η καθυστέρηση του τελευταίου box-office report για το 2023 οφείλεται σε αβεβαιότητα για κάποιους αριθμούς και σε μια μικρή απουσία, γι’ αυτό και περίμενα τα πλήρη στοιχεία του επταημέρου, ώστε να διπλοτσεκάρω νούμερα και να κλείσουμε το έτος με σιγουριά. Σε σχέση με το 2022, η περσινή χρονιά σημείωσε αύξηση προσέλευσης στις κινηματογραφικές αίθουσες της τάξης του +35,5%, με τα εισιτήρια να φτάνουν τα 7.408.000 σε σύνολο. Σίγουρα μια θετική ένδειξη, χωρίς αυτό να σημαίνει πως κερδήθηκε το χαμένο έδαφος της περιόδου του COVID-19.
Με διαφορά, το #1 φιλμ του 2023 ήταν η «Barbie» (465.887 εισιτήρια), ακολουθούμενη από το «Οπενχάιμερ» (426.719 εισιτήρια). Στο #3 βρέθηκε η «Φόνισσα», το μεγαλύτερο και πιο αναπάντεχο ελληνικό σουξέ της χρονιάς, με 350.289 εισιτήρια. Το top 5 συμπληρώνεται από την animated ταινία των «Super Mario Bros.» (203.266 εισιτήρια) και το sequel του horror «Η Καλόγρια ΙΙ» (181.261 εισιτήρια). Και οι πέντε πρώτοι τίτλοι ανήκουν στο γραφείο διανομής της εταιρείας TANWEER, η οποία προφανώς και θέρισε την ελληνική αγορά (1.627.422 εισιτήρια έφεραν μονάχα οι προαναφερθείσες ταινίες!).
Τώρα, συγκριτικά με τα 108.441 του τετραήμερου των Χριστουγέννων (που έγιναν 135.902 μαζί με την αργία της Δευτέρας), οι τελευταίες μέρες του 2023 μέτρησαν 103.073 θεατές στις αίθουσες (από τις 67.611 του αντίστοιχου τετραημέρου του 2022), με την αργία της Δευτέρας του νέου έτους να τους ανεβάζει (134.859) σε σύνολο. Και αυτή τη φορά δεν θα ασχοληθούμε με αυξομειώσεις ποσοστών στους τίτλους, αλλά οφείλω να ξεχωρίσω τους τίτλους «Κουραμπιέδες από Χιόνι», «Ζώνη Ενδιαφέροντος» και «Ένα Ταξίδι για Πάπιες», καθώς ήταν οι μοναδικοί στο top 10 που σημείωσαν αύξηση στην προσέλευση στο τελευταίο τετραήμερο του 2023.
Μετά από τέσσερις εβδομάδες κυριαρχίας, η «Φόνισσα» παραδίδει την κορυφή στο φιλμ που αντιπροσώπευε με τον πιο προφανή τρόπο τις γιορτινές μέρες. Οι «Κουραμπιέδες από Χιόνι» είχαν μία εντυπωσιακή άνοδο αυτές τις μέρες, κόβοντας 21.155 εισιτήρια (από 95 οθόνες) στο τετραήμερο, προσθέτοντας ακόμη 5.493 την Πρωτοχρονιά. Μέχρι και χθες (Τετάρτη 3 Ιανουαρίου), το φιλμ ξεπερνούσε κατά πολύ τις αρχικές μου προβλέψεις, που έλεγαν ότι θα δυσκολευτεί να πιάσει την κατοστάρα (και για λόγους ποιοτικούς, όπως εξήγησα στην κριτική μου, όσο και για την ανυπαρξία αγοραστικού ενδιαφέροντος για τέτοιου είδους ταινίες, πόσω μάλλον όταν μιλάμε για ελληνική παραγωγή), για να φτάσει σε σύνολο τα 122.932 εισιτήρια! Σε μεγάλο βαθμό (ποσοστιαία επί του συνόλου της προσέλευσης), πρόκειται για μια επιτυχία των VILLAGE Cinemas, τα οποία δημιούργησαν τη ζήτηση για ένα τέτοιο (πρωτοφανές για τα ελληνικά δεδομένα) θέαμα και ανοίγουν τον δρόμο προς ένα οικογενειακό genre που τα ντόπια σινεμά δεν φανταζόντουσαν ποτέ. Μαζί με την ταινία της Εύας Νάθενα, μιλάμε για τις μεγαλύτερες εισπρακτικές εκπλήξεις τούτης της χειμερινής σεζόν, μέχρι στιγμής, αφήνοντας πίσω τους πολλά υποσχόμενα μεγαθήρια όπως τα «Ναπολέων» και «Οι Δολοφόνοι του Ανθισμένου Φεγγαριού»! Όσο για την «Φόνισσα», έκοψε ακόμη 16.260 εισιτήρια (από 83 οθόνες), πρόσθεσε άλλα 2.974 την Πρωτοχρονιά και μέχρι χθες μετρούσε το απρόβλεπτο σύνολο των 366.849 εισιτηρίων!
Το ελληνικό σινεμά έδωσε δυναμικό παρών στις γιορτές, με τον «Καπετάν Μιχάλη» (φωτό) να πιάνει την τρίτη θέση, όχι όμως με αντίστοιχη επιτυχία στα ταμεία. 13.999 εισιτήρια (από 73 οθόνες) στο τετραήμερο, επιπλέον 2.707 την Πρωτοχρονιά και σύνολο μέχρι και χθες στα 62.013. Άσχετα από ποιοτικά κριτήρια, το timing της εξόδου τόσο κοντά στη «Φόνισσα»… «πληρώθηκε» αρνητικά. Στο #4 συναντάμε το sequel του «Aquaman», με 11.689 εισιτήρια (από 96 οθόνες) στο τετραήμερο, ακόμη 2.907 την Πρωτοχρονιά και σύνολο μέχρι και χθες στα 56.215. Το 2024 έχει αρχίσει να δείχνει δυσοίωνο για τις κομιξάδικες περιπέτειες και το επερχόμενο «Madame Web» παραείναι επίφοβο… Την πρώτη πεντάδα συμπληρώνει το οικογενειακής ψυχαγωγίας «Γουόνκα», με τετραήμερο στα 10.617 εισιτήρια (από 88 οθόνες), ακόμη 2.009 την Πρωτοχρονιά και σύνολο μέχρι και χθες στα 77.756. Οι μεταγλωττισμένες στα ελληνικά κόπιες ανέβασαν ουσιαστικά την επιτυχία του.
Στις υπόλοιπες θέσεις της πρώτης δεκάδας, τα νούμερα γίνονται τετραψήφια… Στο #6 συναντάμε την animated «Ευχή» της Disney με 4.308 εισιτήρια (από 43 οθόνες) στο τετραήμερο, συν 671 την Πρωτοχρονιά, με σύνολο μέχρι και χθες στα 73.674. Εξακολουθεί να είναι απογοητευτικό. Στο #7, η «Ζώνη Ενδιαφέροντος» (φωτό) σημείωσε και ελαφρά άνοδο στην προσέλευση, κόβοντας 4.148 εισιτήρια (από 22 οθόνες) στο τετραήμερο, με επιπλέον 755 την Πρωτοχρονιά και σύνολο μέχρι και χθες στα 25.334. Έχει δρόμο μπροστά του (μέχρι τα Όσκαρ…) το αριστούργημα του Τζόναθαν Γκλέιζερ.
Στο #8 έχουμε το ποδαρικό… ακόμη μιας ταινίας με πρωταγωνιστή τον Λίαμ Νίσον! Το «Άγραφος Νόμος» (φωτό), τουλάχιστον, διαφέρει σε ύφος και κλίμα περιόδου από τα στερεοτυπικά action με τον Ιρλανδό ηθοποιό. Ξεκίνησε με 4.081 εισιτήρια (από 31 οθόνες) στο τετραήμερο, πρόσθεσε και 1.288 την Πρωτοχρονιά και μέχρι και χθες το είχαν παρακολουθήσει 8.886 θεατές. Η προηγούμενη ταινία με τον Νίσον, το «Αντίστροφη Μέτρηση», είχε κάνει άνοιγμα πρώτου τετραημέρου με 4.914 εισιτήρια (από 35 οθόνες), στα τέλη του περασμένου Αυγούστου. Ίσα βάρκα τύπου… Ακολουθεί το αγαπημένο μου animated «Ένα Ταξίδι για Πάπιες», με 3.905 εισιτήρια (από 42 οθόνες) στο τετραήμερο, επιπλέον 892 την Πρωτοχρονιά και μέχρι και χθες βρισκόταν στα 39.788 συνολικά. Αδιανόητα άδικο! Τέλος, το επίσης animated «Ο Καρυοθραύστης και η Μαγική Φλογέρα» έκοψε 3.076 εισιτήρια (από 54 οθόνες) στο τετραήμερο, πρόσθεσε άλλα 326 την Πρωτοχρονιά και μέχρι και χθες είχε φτάσει τα 20.595.
Μας μένει… το «Poor Things» του Γιώργου Λάνθιμου, που μπορεί να μην έπαιξε ξανά (μετά τις preview προβολές του, προ ημερών) μέσα στο τελευταίο τετραήμερο του 2023, όμως, ξεκίνησε κανονικά από την Πρωτοχρονιά, κόβοντας 10.745 εισιτήρια (από 91 οθόνες!). Παλιότερα, οι ταινίες του Λάνθιμου έπιαναν «ταβάνι» γύρω στα εξήντα χιλιάρικα (στην καλύτερη περίπτωση) και δεν ξέφευγαν ιδιαίτερα από το «art-house» κύκλωμα διανομής. Η «Ευνοούμενη» τα άλλαξε αυτά, τον Φεβρουάριο του 2019. Τα previews (από 2 οθόνες) και το πρώτο τετραήμερο του wider realease (από 31 οθόνες) εκείνης (συνολικά μιλάμε για έντεκα μέρες, δηλαδή) είχαν συγκεντρώσει 47.585 εισιτήρια. Μέχρι και χθες (σε πέντε μέρες, δηλαδή), το «Poor Things» είχε φτάσει τα 56.994 εισιτήρια. Η αύξηση της προσοχής του κοινού είναι σαφέστατη, όμως, εδώ το promo είναι κάργα επιθετικό, ο αριθμός των αιθουσών είναι σχεδόν τριπλάσιος (!) και το έργο επιχειρείται να περάσει στις μάζες ως mainstream δημιουργία. Μιλάμε για χοντρό εμπόριο. Ποιος να μου το έλεγε το 2009… Όταν τα ξαναπούμε από Δευτέρα, το φιλμ θα έχει ξεπεράσει τα εκατό χιλιάρικα και θα βρίσκεται στην κορυφή του ελληνικού box-office.