Ελληνικό box-office: Ο Λάνθιμος σώζει την ελληνική αγορά!
Τι πραγματικά συμβαίνει στο ελληνικό box-office; Το FREE CINEMA σχολιάζει τις τάσεις των θεατών, τη συνολική εικόνα από τα ταμεία και τα… κακώς κείμενα από κάθε πλευρά της ντόπιας κινηματογραφικής αγοράς. Αυτή την εβδομάδα, «Η Ευνοούμενη» του Γιώργου Λάνθιμου απλώνεται σε «γενική διανομή» (μόνο σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη) και πιάνει κορυφή. Αφού η ταινία προκαλούσε τόσο ντόρο από τα τέλη του 2018, κάποτε θα ερχόταν κι αυτή η ώρα…
Σε συνέχεια από το προηγούμενο: τα 7.890 εισιτήρια του πρώτου τετραημέρου της «Ευνοούμενης» του Γιώργου Λάνθιμου (από δύο αθηναϊκές αίθουσες!) έγιναν 11.728 μέχρι να κλείσει η πρώτη εβδομάδα προβολής του φιλμ. Προφανώς, η προσέλευση μειώθηκε ελαφρά τις καθημερινές (1.219 τη Δευτέρα, 1.255 την Τρίτη και 1.364 την Τετάρτη), χωρίς αυτό να σημαίνει ότι η «γενική διανομή» (συνεχίζοντας τις αστοχίες του, το γραφείο αποφάσισε να κυκλοφορήσει το έργο μόνο σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη!) δεν προμήνυε πολλαπλασιασμό των εισιτηρίων για το τετραήμερο που μας πέρασε. Όλη η αγορά περίμενε πως η «Ευνοούμενη» θα πήγαινε στο #1, όπως και συνέβη. Ας μιλάμε ειλικρινά: με δύο ουσιαστικά καλές ταινίες πέρασε ολόκληρος ο Γενάρης, το «Πράσινο Βιβλίο» και το «Βαποράκι». Ο κόσμος διψούσε για καλό σινεμά και η ταινία του Λάνθιμου ήρθε να καλύψει ένα σοβαρό κενό. Επίσης, εδώ και μήνες μέσα από τα media, ο Έλληνας βομβαρδιζόταν από τον τίτλο του φιλμ και το όνομα του Λάνθιμου, καθώς το έργο είχε βγάλει «ντουντούκα» ότι θα παίξει δυνατά στα φετινά Όσκαρ. Για πολλούς, είναι η καλύτερη ταινία του 2018 (ή της φετινής σεζόν, όπως θέλεις δες το), το είδος της (δράμα περιόδου) είναι πιο «φιλικό» σε ευρύτερη γκάμα θεατών από τους παλιούς «λανθιμικούς» του art-house κυκλώματος, γι’ αυτό μην ακούω (ανοησίες) ότι τα εισιτήρια που γίνονται αυτές τις μέρες οφείλονται μόνο στις οσκαρικές υποψηφιότητες, διότι την «Ευνοούμενη» την έχουν μάθει (από τα δελτία ειδήσεων) μέχρι και οι γονείς μου που (για λόγους ηλικιακούς) έχουν να πατήσουν σε σινεμά εδώ και δεκαετίες. Βέβαια, αυτό (συνολικά, σε σχέση με το κοινό που πήγε ή ενδιαφέρεται να πάει) έχει τα καλά του και τα κακά του, διότι τούτο το έργο είναι του Γιώργου Λάνθιμου (και ουχί ένα mainstream «ευκολάκι»). Και ως γνωστόν, οι… εχθροί του στην Ελλάδα είναι περισσότεροι από τους υμνητές του.
Πάμε στα κατορθώματα αυτού του τετραημέρου τώρα. 35.857 εισιτήρια (από 26 οθόνες στην Αθήνα και 5 στη Θεσσαλονίκη, αθροιστικά 31), παρακαλώ. Έχει ήδη ξεπεράσει τα όσα έκοψε στην καριέρα του ο «Θάνατος του Ιερού Ελαφιού», και μετά από μόλις έντεκα μέρες προβολής μετράει 47.585 εισιτήρια. Δεν ξέρω κατά πόσο θα βοηθήσει το άνοιγμα στην επαρχία από τούτη την Πέμπτη, καθώς εκεί έχει… ευνοηθεί κάργα η «πειρατεία» (με τόση καθυστέρηση), αλλά σίγουρα δεν θα επιτρέψει να φανεί κάποια μείωση στα εισιτήρια (το screen average είναι άλλο τροπάρι…). Η δεύτερη Πέμπτη ξεκίνησε καλά με 6.018 εισιτήρια, η Παρασκευή ανέβηκε ελαφρά (6.357), το Σάββατο έγινε το μπαμ (14.005) και την Κυριακή η υποχώρηση ήταν εντονότερη του προβλεπόμενου (9.477). Το αθηναϊκό μερίδιο μέτρησε 30.082 θεατές, ενώ επί του συνόλου στο τετραήμερο σε ολόκληρη την Ελλάδα «H Ευνοούμενη» κατείχε το 28% της αγοράς. Φαντάσου πού θα ήταν σήμερα αν είχε βγει στις 3 του Γενάρη (αλλά εγώ δεν ξέρω από τέτοια, είπαμε)…
Στο #2 έκανε ντεμπούτο η περιπέτεια «Ψυχρή Καταδίωξη» (φωτό) με τον… «ρατσιστή» και πιο πρόσφατο θύμα του «politically correct» Λίαμ Νίσον (περιττό να πω ότι το έργο άνοιξε χάλια στις ΗΠΑ), κόβοντας 23.244 εισιτήρια (από 79 οθόνες). Έτσι κι αλλιώς, το κοινό μάλλον έχει κουραστεί να βλέπει τον ηθοποιό σε ρόλους πατεράδων που ζητούν μια κάποια βίαιη εκδίκηση για χάρη του παιδιού τους. Καλύτερη μέρα εξόδου το Σάββατο, με 9.258 εισιτήρια. Τίποτε άλλο ξεχωριστό που θα έπρεπε να προσθέσω. Στο #3 έπεσε (-38%) το animated «Αστερίξ: Το Μυστικό του Μαγικού Ζωμού», με 11.985 εισιτήρια (από 99 οθόνες). Πέρασε μπροστά το Σάββατο (5.532), αν και η παραδοσιακή μέρα για μεγαλύτερη προσέλευση στο είδος είναι η Κυριακή (5.332). Αδιαμφισβήτητο σουξέ με σύνολο στα 116.365 μέχρι στιγμής. Με χαρακτηριστική αστοχία (για το horror genre και το μέγεθος της διανομής) άνοιξε στο #4 ο «Χαρισματικός», κόβοντας 10.391 εισιτήρια (από 60 οθόνες). Καλύτερη μέρα το Σάββατο, στα 3.688. Καθόλου… χαρισματικό το μέλλον του. Την πρώτη πεντάδα κλείνει το crowd-pleaser «Πράσινο Βιβλίο» (-32%), που στην έκτη εβδομάδα προβολής του συνεχίζει να κόβει καλά εισιτήρια, δηλαδή 9.428 (από 41 οθόνες). Συρρέει ο κόσμος τα Σάββατα (3.857). Όπως είχα γράψει και την περασμένη εβδομάδα, αυτές τις μέρες πέρασε την κατοστάρα και βρίσκεται πια στα 104.005. Περιμένουμε να δούμε αν θα είναι η (σχετική) έκπληξη στην κατηγορία της καλύτερης ταινίας στα Όσκαρ.
Στο #6 έκανε παρθενική εμφάνιση το πλασαρισμένο με επιθετικό marketing (για ανεξάρτητο) animated «Η Κλεμμένη Πριγκίπισσα» (φωτό), κόβοντας 9.337 εισιτήρια (από 79 οθόνες). 4.218 από το Σάββατο και 4.448 από την Κυριακή συγκέντρωσε σε παιδάκια και γονείς, ενώ μελλοντικά δεν δείχνει να έχει υψηλές προοπτικές. Στο #7 έπεσε ραγδαία (-65%) ο τραγέλαφος «Το Νησί της Αποπλάνησης», με 3.233 εισιτήρια (από 30 οθόνες). Κάτι τα φανταχτερά ονόματα στο καστ, κάτι η περιέργεια για το πόσο χάλι είναι το φιλμ, μυστηριωδώς έφτασε τα 46.996 εισιτήρια σε σύνολο. Στο #8, το «Η Θετική Πλευρά της Ζωής» (-53%) δεν είχε κάτι θετικό να φέρει στη ζωή τού ελληνικού κοινού, κόβοντας μόλις 2.825 εισιτήρια (από 29 οθόνες), με δραματικό σύνολο στα 12.623. Δυστυχώς, η άσχημη και ταχύτατη πτώση του «Glass» (-64%), επιβεβαιώνει τις υποψίες μου ότι τούτος ο τίτλος αποχαιρετά κάθε ελπίδα να πιάσει την κατοστάρα. Βρίσκεται πια στο #9, με 2.286 εισιτήρια (από 15 οθόνες) και σύνολο στα 92.545. Τη δεκάδα συμπληρώνει η ελληνική κωμωδία (για όνομα του Θεού…) «Περιμένοντας τη Νονά» (-51%), κόβοντας 2.272 εισιτήρια (από 21 οθόνες). Με το ζόρι λαϊκό σουξέ δεν κάνεις. Στα 55.365 το σύνολο. Το πρωτοεμφανιζόμενο και δήθεν κριτικά αποδεκτό «Απαγορευμένες Συναντήσεις» δεν άγγιξε το κοινό (γιατί άραγε…), ανοίγοντας στο #13 με 1.929 εισιτήρια (από 10 οθόνες). Συνολικά, η αγορά είδε μια μικρή αύξηση στα ταμεία (130.032 εισιτήρια σε ολόκληρη την Ελλάδα για το τετραήμερο), όμως η πτώση του ενδιαφέροντος προς το κινηματογραφικό θέαμα δείχνει να παγιώνεται σε ένα ποσοστό της τάξης του 20% για φέτος. Είναι μεν νωρίς, αλλά η εικόνα δεν είναι καθόλου καλή. Γιατί κανένας δεν αλλάζει πολιτική και προγραμματισμό. Μυαλά; Τι είναι αυτό;