FreeCinema

Follow us

Η ΚΑΛΟΓΡΙΑ ΙΙ (2023)

(THE NUN II)

  • ΕΙΔΟΣ: Τρόμου
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μάικλ Τσάβες
  • ΚΑΣΤ: Ταΐσα Φαρμίγκα, Ζονάς Μπλοκέ, Στορμ Ριντ, Άννα Πόπλγουελ, Κέιτλιν Ρόουζ Ντάουνι, Μπόνι Άαρονς, Σουζάν Μπέρτις
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 110'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: TANWEER

Γαλλία, μέσα της δεκαετίας του ’50. Μια σειρά από μυστηριώδεις θανάτους εκπροσώπων του Κλήρου υποχρεώνει την Αδελφή Αϊρίν ν’ ακολουθήσει τα χνάρια μιας δαιμονικής δύναμης, καταλήγοντας σ’ ένα οικοτροφείο θηλέων, εκεί όπου έχει βρει προσωρινό καταφύγιο το απέθαντο πνεύμα της καλόγριας Βάλακ.

Τα φιλμ που προέρχονται από το «The Conjuring» Universe αυξάνονται διαρκώς και εναλλάσσονται μεταξύ τους δίχως ιδιαίτερες εκπλήξεις. Τουλάχιστον, τις περισσότερες φορές δεν καταντούν… παρωδίες ταινίας τρόμου. Το ότι το sequel της «Καλόγριας» (2018) ανεβάζει ξανά τον πήχη του ενδιαφέροντος προς τούτο το franchise είναι όχι απλά απροσδόκητο, αλλά και ευχάριστα καλοδεχούμενο (ειδικά για το κοινό που αγαπά το horror genre)!

Συνεχίζοντας από εκεί που μας άφησε η πρώτη ταινία, η Αδελφή Αϊρίν καλείται να πάρει ξανά τους δρόμους και ν’ ακολουθήσει τα ίχνη μιας δαιμονικής δύναμης που αφήνει πίσω της νεκρούς εκπροσώπους του Κλήρου. Οι πληροφορίες μιλούν για ένα «πλάσμα» που εξαπατά τους πάντες παίρνοντας τη μορφή μιας καλόγριας, με την Αϊρίν να πιστεύει πως θα βρεθεί ξανά αντιμέτωπη με την περίφημη Βάλακ, την οποία θεωρούσε ότι είχε εξολοθρεύσει στο πρόσφατο παρελθόν. Άραγε, ποιος θνητός έγινε ο «ξενιστής» του πνεύματός της, ώστε να εξακολουθεί να σπέρνει το κακό; Και ποιος είναι ο απώτερος σκοπός της; Οι απαντήσεις θα δοθούν σ’ ένα οικοτροφείο θηλέων μια μικρής γαλλικής πόλης, στα μέσα του ’50.

Όχι μονάχα εξαιτίας του location, αλλά και της ματιάς του Μάικλ Τσάβες, η «Καλόγρια ΙΙ» αποπνέει έναν ξεκάθαρα ευρωπαϊκό αέρα, με υψηλή αισθητική στο επίπεδο της καλλιτεχνικής διεύθυνσης, που δεν σου φέρνει καθόλου στο νου την αντίληψη ότι παρακολουθείς χολιγουντιανή παραγωγή η οποία εκμεταλλεύεται κατά κόρον ένα εμπορικό… χρυσορυχείο (που προέκυψε να είναι το «Κάλεσμα», οι συνέχειές του και τα διάφορα spin-off του). Η φωτογραφία του Τρίσταν Νάιμπαϊ συμβαδίζει με τις αποτελεσματικές ατμόσφαιρες που στήνει ο Τσάβες, ο οποίος (πολύ τίμια) δεν στρέφεται προς τα προφανή jump scares, αλλά αναζητά πιο «old-school» ευρήματα ανατριχίλας ή και μικρών δόσεων shock value. Υπάρχουν ουκ ολίγες εικόνες που γραπώνονται στη μνήμη του θεατή εδώ, μεταξύ των οποίων μία σεκάνς εκπληκτική, προορισμένη να μείνει κλασική στο είδος. Είναι εκείνη όπου η Αϊρίν στρέφει το βλέμμα της σ’ ένα stand με αμέτρητα περιοδικά, σ’ ένα στενάκι επαρχιακής πόλης της Γαλλίας. Μιλάμε για εξαιρετική ιδέα και εκτέλεση! Work of art!

Θα μπορούσε και καλύτερα; Τα φιλμ του συγκεκριμένου «θρησκευτικού» υπο-είδους μαστίζονται από… σεναριακούς «περιορισμούς» που δεν κάμπτονται εύκολα. Ούτε με ευχέλαιο! Ή με δαιμονισμούς που απαιτούν εξορκισμούς θα καταπιάνονται ή με «πνεύματα» που θα ταλαιπωρούν τους κοινούς θνητούς σε διάφορες μορφές, εξερχόμενα μέσα από το βαθύ σκότος (που όλους τους φοβίζει…). Ελάχιστες οι ευκαιρίες για κάτι το ανανεωτικό, από εποχής «Εξορκιστή» (1973) και «Προφητείας» (1976), για να λέμε και την αλήθεια. Η πλοκή της «Καλόγριας ΙΙ», λοιπόν, είναι σίγουρα αναμενόμενη. Αλλά, αν μη τι άλλο, χαίρεσαι να την βλέπεις!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Δεν είχα ιδιαίτερες προσδοκίες, όμως, ομολογώ ότι ξαφνιάστηκα θετικά και συγκαταλέγω την «Καλόγρια ΙΙ» ανάμεσα στα δυο-τρία καλύτερα φιλμ του «The Conjuring» Universe! Η αισθητική και το ευρωπαϊκό ύφος που έχει φροντίσει να αποδώσει ο Μάικλ Τσάβες στη σκηνοθεσία την κάνουν να δείχνει κάπως πιο ιδιαίτερη, ενώ ο ρυθμός και το σασπένς καλά κρατούν. Άνω του μέσου όρου σαφέστατα, κοινώς… μπουκάρετε άφοβα (δεν θα την πατήσετε όπως «Ο Εξορκιστής του Βατικανού», δηλαδή).


MORE REVIEWS

RICH FLU: ΩΡΑ ΜΗΔΕΝ

Ιός που πλήττει μονάχα τους… πολυεκατομμυριούχους μετατρέπεται σε επιδημία και προκαλεί κοινωνική αστάθεια σε ολόκληρο τον πλανήτη! Το να έχεις τεράστια περιουσία, ξαφνικά, γίνεται… ο θάνατός σου!

ΤΕΡΑΣ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ

Η αφαίρεση ενός μενταγιόν από έναν τόπο ταφής «ανασταίνει» το σαπισμένο πτώμα του Τζόνι, που ζητά εκδίκηση για ένα φρικτό έγκλημα ηλικίας εβδομήντα ετών. Θα την «πληρώσει» μια παρέα νεαρών που… ατυχώς εκδράμει στην δασώδη περιοχή.

ΣΚΥΛΑΚΙΑ ΣΤΗΝ ΟΠΕΡΑ

Καλόκαρδος σκύλος του αλωνιού βοηθά σκυλίτσα του σαλονιού να εντοπίσει έγκαιρα την πολύτιμη τιάρα της prima ballerina αφεντικίνας της, η οποία εκλάπη από τα καμαρίνια της Μητροπολιτικής Όπερας της Νέας Υόρκης, λίγο πριν τη μεγάλη πρεμιέρα της «Κάρμεν». Η αυλαία ετοιμάζεται να σηκωθεί. Θα προλάβουν;

ΟΛΑ ΘΑ ΠΑΝΕ ΚΑΛΑ

Ο ξαφνικός θάνατος της συντρόφου της φέρνει την 60χρονη Άντζι αντιμέτωπη με την οικογένεια της εκλιπούσας, για μια σειρά θεμάτων που άπτονται κληρονομικών δικαιωμάτων και ηθικής. Ο Νόμος, εντούτοις, ζητά αποδείξεις και όχι αγάπη.

THE BRUTALIST

Στα 1947, ένας ουγγρικής καταγωγής μοντερνιστής αρχιτέκτονας της σχολής Bauhaus μεταναστεύει στις ΗΠΑ, αναζητώντας ένα καλύτερο αύριο για εκείνον και τη σύζυγό του που αγωνίζεται ακόμη να βρει τρόπο διαφυγής από την Αυστρία. Ένας μεγιστάνας βιομήχανος θα γίνει ο πάτρονάς του και θα του αναθέσει τη δημιουργία ενός μνημειώδους κτηρίου.