FreeCinema

Follow us

ΑΓΡΑΦΟΣ ΝΟΜΟΣ (2023)

(IN THE LAND OF SAINTS & SINNERS)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματική Περιπέτεια
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ρόμπερτ Λορέντζ
  • ΚΑΣΤ: Λίαμ Νίσον, Κέρι Κόντον, Τζακ Γκλίσον, Κίαραν Χάιντς, Σάρα Γκριν, Κολμ Μίνεϊ, Ντέσμοντ Ίστγουντ, Νίαμ Κιούζακ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 106'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Ιρλανδία, 1974. Πληρωμένος εκτελεστής που συνδυάζει «δουλειά» και γαλήνη σε απομονωμένο χωριό της επαρχίας, βλέπει αμφότερες τις συνθήκες αυτές να μεταβάλλονται όταν ο δρόμος του διασταυρώνεται μ’ εκείνον μιας ομάδας μαχητών του IRA, οι οποίοι επιλέγουν την περιοχή ως προσωρινό τους καταφύγιο, μετά από βομβιστική επίθεση που κόστισε τις ζωές αθώων.

Εδώ και περίπου μια δεκαετία, ο Λίαμ Νίσον είναι πιθανότατα ο πιο σκληρά εργαζόμενος ηθοποιός του κινηματογράφου. Η action πλευρά του χαρακτήρα του, την οποία λάνσαρε (αρχικά κάπως δειλά) έπειτα από το σουξέ της «Αρπαγής» (2008), σταδιακά εξελίχθηκε σε κανονική γραμμή παραγωγής που σκοπό μοιάζει να έχει να προμηθεύει τις αίθουσες με τον έναν τίτλο πίσω από τον άλλον. Η είδηση πως μία «περιπέτεια με τον Λίαμ Νίσον» βγαίνει στους κινηματογράφους έχει πάψει προ πολλού ν’ αποτελεί κάτι το (έστω) αξιοπερίεργο, με τη μοναδική (πλέον) απορία να είναι… κατά πόσο η επόμενη φορά θα στέκει στα τίμια επίπεδα μιας «Μνήμης του Δολοφόνου» (2022) ή αν θα πρόκειται για κάποια τρελή φόλα στα πρότυπα του «Μεσάζοντα» (2022). Ο «Άγραφος Νόμος» ανήκει (ευτυχώς) στην κατηγορία του τίμιου, που με ένα κάπως πιο προσεγμένο σενάριο θα μπορούσε να πετύχαινε το κάτι παραπάνω (κατά τη γνώμη μου, από όλες τις ταινίες που λογίζονται ως «του σωρού» για τον Νίσον, μόνο «Το Μονοπάτι του Θανάτου» έχει καταφέρει να ξεχωρίζει).

Η υπόσχεση που αφήνει ο «Άγραφος Νόμος», πως θα πρόκειται περί θρίλερ που φέρνει στο προσκήνιο το άλυτο ιρλανδικό πρόβλημα κατά την περίοδο των Ταραχών, επί της ουσίας δικαιώνεται μονάχα στην εναρκτήρια σεκάνς της βομβιστικής ενέργειας, αφού η πορεία που το στόρι παίρνει κατά την κλιμάκωσή του παραπέμπει ευθέως σε προσωπική vendetta, η οποία διόλου αφορά τα πάθη καθολικών και προτεσταντών στην Ιρλανδία της εποχής. Από τη μία μεριά της σύγκρουσης στέκει ο Φίνμπαρ Μέρφι του Νίσον, ένας επί πληρωμή hitman ο οποίος έχει πείσει τους πάντες, στο ήσυχο χωριό όπου κατοικοεδρεύει (ακόμα και τον πιο καλό του φίλο κι αρχηγό της Αστυνομίας), πως βιοπορίζεται μέσω της… εμπορίας βιβλίων. Το δίπολο της προσωπικής κόντρας χτίζεται με την άφιξη της Ντίραν ΜακΚαν της Κέρι Κόντον, άτυπης αρχηγού πυρήνα κρούσης του IRA η οποία επιλέγει την περιοχή ως ιδανικό κρησφύγετο, έως ότου κοπάσει η μπόρα του βομβιστικού χτυπήματος που εκτέλεσε στο Μπέλφαστ. Σταδιακά, η παρουσία της ομάδας της γίνεται άκρως ενοχλητική για συγκεκριμένους ανθρώπους του χωριού, με τον Φίνμπαρ ν’ αναγκάζεται (λόγω ιδιοσυγκρασίας) να αναλάβει δράση ώστε να διορθώσει με έργα αυτά που οι «μουσαφίρηδες» δεν παίρνουν από λόγια. Το φυτίλι της σύγκρουσης ανάβει σιγά-σιγά, τα όπλα βγαίνουν από τις θήκες τους και οι σκέψεις για απόσυρση από το βρώμικο επάγγελμα του εκτελεστή πάνε (προσωρινά;) περίπατο.

Όπως πράττει το σύνολο σχεδόν των ανάλογων ταινιών του Νίσον, έτσι κι αυτή εδώ θέτει τον βασικό της ήρωα εντός ενός γκρίζου πεδίου δράσης, όπου τα όρια μεταξύ καλού και κακού μοιάζουν δυσδιάκριτα. Το άκρως ανήθικο επάγγελμα του επί πληρωμή δολοφόνου μετασχηματίζεται στον (περίπου) ηθικά αποδεκτό ρόλο του προστάτη μιας ολόκληρης κοινότητας, με τρόπο που φαίνεται να λειτουργεί ως καθαρτικός για όλες τις αμαρτίες του παρελθόντος (του). Το ερώτημα σχετικά με το τι ακριβώς χρειάζεται ένας hitman σαν και του λόγου του σε μια κουκίδα του χάρτη, όπου όλοι μοιάζουν να είναι φίλοι με όλους, μένει σταθερά αναπάντητο, όπως και οτιδήποτε αφορά είτε τον πρότερο βίο του, είτε τον ποιόν του εργοδότη που του πασάρει τους στόχους (τον υποδύεται ο Κολμ Μίνεϊ), είτε το πολιτικό πλαίσιο της εποχής. Το δίδυμο των γραφιάδων του «Άγραφου Νόμου» δεν στέκεται σε τέτοιες «ασήμαντες» λεπτομέρειες, στοχεύοντας αποκλειστικά στο τώρα της εν δυνάμει και ωσάν βγαλμένης μέσα από ιστορίες της Άγριας Δύσης vendetta, επιδεικνύοντας τη βεβαιότητα πως η ενδελεχής ανάλυση προθέσεων και χαρακτήρων σε κάτι τέτοια μάλλον… βλάπτει!

Ο σκηνοθέτης Ρόμπερτ Λορέντζ (στη δεύτερη συνεργασία του με τον Νίσον, έπειτα από τον «Προστάτη») εκμεταλλεύεται στο έπακρο την άγρια ομορφιά του τοπίου, πατώντας σε σταθερά κλισέ τιμής, υπεράσπισης και ιρλανδικής «ανεμελιάς» (με επιρροές σε καταστάσεις και διαλόγους από το ύφος του Μάρτιν ΜακΝτόνα), δίχως το όλο πράγμα να του ξεφεύγει σε άνευ γυρισμού δρόμους γραφικότητας. Το γεγονός πως ο πρωταγωνιστής του διαθέτει αμέτρητη εμπειρία σε τέτοιου είδους ρόλους μετρά ως μέγα συν στην τελική σούμα, όπως και η παρουσία της Κόντον, που καταθέτει αλήτικο τσαγανό σε μια τσαμπουκαλεμένη (και αβανταδόρικη) εμφάνιση. Κάτι περισσότερο βαθυστόχαστο δεν μπορεί να ειπωθεί για τον «Άγραφο Νόμο». Αναμένοντας την επόμενη «περιπέτεια με τον Λίαμ Νίσον», το μόνο που μπορούμε να ευχηθούμε είναι εκείνη να διαθέτει τουλάχιστον την τιμιότητα τούτης εδώ, διότι ελπίδες για κάτι σημαντικά διαφορετικό από τον Ιρλανδό ηθοποιό δεν νομίζω πως μπορούμε να έχουμε πλέον…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Περίπου μία από τα (πολλά) ίδια για τον Λίαμ Νίσον, με τούτο να ξεχωρίζει ελαφρώς λόγω της ιρλανδικής εντοπιότητας. Όσοι παρακολουθούν σταθερά τον γερόλυκο ηθοποιό, ξέρουν ακριβώς τι θα δουν στον «Άγραφο Νόμο». Το κοινό που σποραδικά παρακολουθεί τις ταινίες του, μπορεί και να ξαφνιαστεί ευχάριστα. Βέβαια, αν κάποιος πιστέψει πως ο γυρισμός στο «σπίτι» της Ιρλανδίας κρύβει συμβολισμούς τίτλων τέλους της action καριέρας του Νίσον, τον ενημερώνω πως σφάλει, μιας και τρία νέα ανάλογα (κατά τα φαινόμενα) εγχειρήματα βρίσκονται ήδη στα σκαριά!


MORE REVIEWS

ΑΜΠΙΓΚΕΪΛ

Ασύνδετη ομάδα παρανόμων απάγει ανήλικη μπαλαρίνα, με τη φήμη ότι πρόκειται για την κόρη ζάμπλουτου ο οποίος θα δώσει ασυζητητί το τεράστιο ποσό των λύτρων που θα του ζητηθεί. Η μικρή Άμπιγκεϊλ, όμως, δεν είναι ένα κοινό, απροστάτευτο κοριτσάκι…

ΕΜΦΥΛΙΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ

Σε ένα κοντινό, δυστοπικό μέλλον, η Αμερική σπαράσσεται από τον διχασμό ενός Εμφυλίου που έχει μετατρέψει τη χώρα σε αληθινή ζώνη πολέμου. Καθώς μία ισχυρή φατρία ανταρτών κατευθύνεται προς τον Λευκό Οίκο για να σκοτώσει τον Πρόεδρο, μία φωτορεπόρτερ και η ομάδα συνεργατών της αγωνίζεται να προλάβει να φτάσει στη Γουόσινγκτον πριν να είναι αργά.

DEMON SLAYER: KIMETSU NO YAIBA - HASHIRA TRAINING

Ο Τάνζιρο, ο Γκένια και η Νέζουκο καταδιώκουν έναν δαίμονα Ανώτερης Τάξης στα δάση του Χωριού Ξιφασκίας, με τον πρώτο ν’ αντιμετωπίζει ένα θανάσιμο δίλημμα. Βγαίνει κερδισμένος, αλλά δεν πρόκειται να χαρεί τη νίκη του, μιας και ο Άρχοντας Μούζαν θέλει να εκμεταλλευτεί εκείνη της «μολυσμένης» Νέζουκο έναντι του ήλιου!

MIA AND ME: Η ΤΑΙΝΙΑ

Όταν η Μία επιστρέφει στο παλιό εξοχικό σπίτι της οικογένειας με τον παππού της, η πέτρα στο μαγικό της βραχιόλι φωτίζει ξαφνικά - ένα κάλεσμα για βοήθεια! Μέσω μιας αστραφτερής πύλης, μεταφέρεται στον φανταστικό κόσμο των μονόκερων της Σεντοπίας. Εκεί συναντά τον μονόκερο Στόρμι και τον Ίκο, ένα ξωτικό από το Νησί Λώτους, το οποίο χρειάζεται απεγνωσμένα τη βοήθειά της. Ο Τόξορ, ένας αποκρουστικός κακός που μοιάζει με βατράχι, θέλει να κατακτήσει το νησί με μαύρη μαγεία.

ΕΝΑ ΦΛΙΤΖΑΝΙ ΚΑΦΕ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΑ ΠΑΠΟΥΤΣΙΑ

Στα Τίρανα του σήμερα, ο Αγκίμ κι ο Γκεζίμ, κωφά και πανομοιότυπα δίδυμα αδέλφια που μοιράζονται την ίδια στέγη, ανακαλύπτουν πως οδηγούνται σταδιακά στην τύφλωση εξαιτίας μιας γενετικής ασθένειας.