Ελληνικό box-office: Ο Κλιντ αιφνιδίασε!
Τι πραγματικά συμβαίνει στο ελληνικό box-office; Το FREE CINEMA σχολιάζει τις τάσεις των θεατών, τη συνολική εικόνα από τα ταμεία και τα… κακώς κείμενα από κάθε πλευρά της ντόπιας κινηματογραφικής αγοράς. Αυτή την εβδομάδα, «Το Βαποράκι» του Κλιντ Ίστγουντ κλέβει αναπάντεχα την πρωτιά από το «The Bach3lor», με το ενήλικο κοινό να δείχνει έντονα την ανάγκη να πάει σινεμά σε κάτι που του ταιριάζει… ψυχαγωγικά!
Γιορτές ήταν, άλλωστε. Και ο κόσμος είχε μπαφιάσει από το «καλλιτεχνικό» και τα δράματα! Έτσι, μετά από τόσο κακό προγραμματισμό (που συνεχίζει να «θερίζει» την αγορά…), ένα εμπορικό, αμερικάνικο φιλμ με γνωστή υπογραφή ήταν αυτό που περίμενε να δει το mainstream και adult κοινό, το οποίο έσπευσε στο «Βαποράκι» του Κλιντ Ίστγουντ, το οποίο άνοιξε στην πρώτη θέση (!) με 33.416 εισιτήρια (από 61 οθόνες). Το φιλμ κινήθηκε σε παρόμοιο πλαίσιο με εκείνο του «Sully» (πρεμιέρα στις αρχές του Σεπτέμβρη του 2016), που είχε κάνει ντεμπούτο με 39.874 εισιτήρια (από 94 οθόνες). Κοινώς, όταν το έργο έχει και star power και την υπογραφή του σκηνοθέτη / ηθοποιού (ουχί όπως το περσινό «Αναχώρηση για Παρίσι 15:17», δηλαδή, το οποίο έτυχε μέτριας υποδοχής, με 11.653 εισιτήρια από 53 οθόνες), ο Έλληνας θεατής θα δώσει το παρών. Το έργο έκανε καλό «ποδαρικό» από την Πέμπτη (6.600), συνέχισε στα 5.103, εκτοξεύτηκε το Σάββατο (12.084) και έκλεισε weekend στα 9.629. Συντριπτικό το ποσοστό συμμετοχής του αθηναϊκού κοινού (23.136 εισιτήρια, από 29 οθόνες). Θα συνεχίσει να παίζει χωρίς ανταγωνισμό στο δεύτερο τετραήμερο και λογικά έχει στόχο συνολικής καριέρας το «φράγμα» της κατοστάρας.
Το ερχόμενο τετραήμερο, όμως, θα δούμε αν το «The Bach3lor» (φωτό) θα κοντραριστεί ξανά σκληρά με τον Ίστγουντ για την κορυφή, καθώς η τωρινή διαφορά τους ήταν ελάχιστη. Η ελληνική κωμωδία έκοψε 32.059 εισιτήρια (από 97 οθόνες) και υποχώρησε στο #2, καθώς η πτώση ήταν απροσδόκητα γερή (-50%). Σάββατο (9.236) και Πέμπτη (8.795) οι καλύτερες σε απόδοση μέρες στα ταμεία, με το σύνολο να έχει φτάσει τα 171.739. Θα περάσει το «Αιγαίο SOS» (που βρίσκεται στα 215.457). Δίχως το εορταστικό κλίμα, πια, η «Μαίρη Πόπινς» της Έμιλι Μπλαντ υποχωρεί ραγδαία (-45%), κόβοντας 18.594 εισιτήρια (από 108 οθόνες). Οι αγγλόφωνες προβολές πεθαίνουν (3.685 εισιτήρια, από 16 οθόνες), ενώ οι παιδικές του Σαββάτου πέρασαν πρώτες (5.167) προφανώς λόγω του κυριακάτικου εορτασμού των Φώτων. Σύνολο στα 131.876. Κάποτε, ένας τέτοιος τίτλος θα έκοβε τετρακόσια χιλιάρικα μέχρι να πεις… «Supercalifragilisticexpialidocious». Σήμερα, δεν θα πιάσει ούτε τα διακόσια! Πέραν των πεσμένων αριθμών γενικά, στην προκειμένη φταίει και το γεγονός ότι το έργο δεν «μίλησε» στην ιδιοσυγκρασία του ελληνικού οικογενειακού κοινού.
Στο #4 έκανε την παρθενική του εμφάνιση το θρίλερ τρόμου «Escape Room» (φωτό), κόβοντας 18.352 εισιτήρια (από 47 οθόνες). Το είδος δίνει συχνά μικρές επιτυχίες τις οποίες συντηρούν τα multiplex για 2-3 εβδομάδες και εδώ βρισκόμαστε μπροστά σε ένα τέτοιο παράδειγμα, με καλύτερη υποδοχή από το κοινό εν συγκρίσει προς το άνοιγμα του «Saw: Legacy» (μέσα Νοέμβρη του 2017), με 12.878 εισιτήρια (από 45 οθόνες). Όπως είθισται, η Πέμπτη ήταν πολύ δυνατή (5.092), αλλά το Σάββατο (5.339) δεν υπήρξε καμία αυξητική εκτόνωση. Η πρώτη πεντάδα κλείνει με τον animated «Γκριντς» (-42%) και 17,709 εισιτήρια (από 85 οθόνες). Τα κλειστά σχολεία ευνόησαν καλύτερα… την Πέμπτη (4.850), ενώ το weekend με Φώτα και πανελλαδικό χιονιά διατήρησαν τα εισιτήρια στα ίδια επίπεδα (4.714 και 4.812). Υγιέστατο το σύνολο στα 190.631 εισιτήρια.
Το δράμα μυστηρίου του Ασγκάρ Φαραντί «Το Ξέρουν Όλοι» έπεσε (-39%) στο #6, με 11.597 εισιτήρια (από 33 οθόνες). Έχει φτάσει τα 48.965 και πλέον οδεύει εκ του ασφαλούς (;) για τα εβδομήντα χιλιάρικα. Στο #7, ο «Aquaman» (που σκίζει παγκοσμίως) είχε μια πτώση της τάξης του 47% και πρόσθεσε ακόμη 11.134 εισιτήρια (από 43 οθόνες) στο άριστο σύνολο των 191.381. Πρωτοεμφανιζόμενο στο #8 το παιδικό (και κάπως πιο… δεύτερης κατηγορίας animation) «Γουίλι», που έκοψε 5.716 εισιτήρια (από 65 οθόνες). Παρθενική (και τελευταία…) εμφάνιση στο top 10 και για το «Μια Δεύτερη Ευκαιρία» (φωτό), το οποίο κατάφερε να συγκεντρώσει 5.304 θεατές μπροστά από 30 οθόνες. Την πρώτη δεκάδα κλείνει άδοξα το οσκαρικό «Vice» (-39%), το οποίο έκοψε 4.667 εισιτήρια (από 26 οθόνες), για να φτάσει (μόλις) τα 17.388 σε σύνολο. Κακό timing εξόδου (μα, στις γιορτές;) και έργο που δεν ενδιαφέρει τον Έλληνα θεατή.
Έχει σημασία να σταθούμε λίγο περισσότερο στα φιλμ που βρέθηκαν στις θέσεις #11 και #13 του ελληνικού box-office. Η πρώτη είναι το αστυνομικό δράμα «Destroyer», το οποίο προτιμήθηκε και πήρε τη θέση του «The Favourite» του Γιώργου Λάνθιμου στον προγραμματισμό της εταιρείας ODEON. Πρόκειται για ένα απίθανο παράδειγμα προγραμματισμού για τα μπάζα, του οποίου το εισπρακτικό αποτέλεσμα δικαιώνει εμένα, προφανώς. 4.347 εισιτήρια (από 20 οθόνες), για έναν τίτλο που δεν έγινε ποτέ γνωστός στο κοινό, βασιζόταν αποκλειστικά στο οσκαρικό buzz της ερμηνείας της Νικόλ Κίντμαν και ήρθε κι έκατσε (εντελώς βλακωδώς) δίπλα στο «Βαποράκι» του Ίστγουντ για να… φάει τα μούτρα του (θα στοιχημάτιζα και περιουσία γι’ αυτό!). Κι ας περιμένουμε τις 7 Φεβρουαρίου, για να δούμε πόσα έργα θα «κάψει» ακόμη το γραφείο διανομής μέχρι τότε, αποδυναμώνοντας το κάθε momentum βραβείων και publicity του φιλμ του Λάνθιμου (για λόγους που έχω αναπτύξει πολλάκις)… Από την άλλη, το limited release του «Πράσινου Βιβλίου» (φωτό) απέδωσε μια χαρά, συσπειρώνοντας 3.185 θεατές σε δύο αθηναϊκές αίθουσες, στις οποίες (δικαίως) παρατηρήθηκαν ουρές (1.314 εισιτήρια έκοψε το Σάββατο!). Εκτός από εξαιρετικά ψυχαγωγική ταινία, τούτο εδώ είναι και ένας από τους καραμπινάτα οσκαρικούς παίκτες της χρονιάς (ήδη μετράει τρεις Χρυσές Σφαίρες). Βέβαια, στα social δημιουργήθηκε ένας κάποιος χαμός γκρίνιας, αφού δεν υπήρξε σωστή επικοινωνία της επιλογής αυτού του τύπου release, ο οποίος σπανίζει για mainstream τίτλους αλλά δοκιμάζεται ενίοτε για δημιουργία εντυπώσεων σε φιλμ τα οποία πάνε για αρκετά Όσκαρ, όπως έγινε τον Γενάρη του 2018 με το δράμα «Οι Τρεις Πινακίδες Έξω από το Έμπινγκ, στο Μιζούρι», που είχε κυκλοφορήσει επίσης σε δύο αθηναϊκές αίθουσες, για να κάνει άνοιγμα 4.948 εισιτηρίων. Άρα, το παράδειγμα εδώ δεν δικαίωσε απόλυτα την επιλογή. Εύχομαι, όμως, να πάρει μπρος το «Πράσινο Βιβλίο», γιατί βλέπω πως αρέσει πολύ και θα φτιάξει ένα γερό word of mouth. Εδώ θα το ξαναπώ, βέβαια: έπρεπε να είχε βγει από τα Χριστούγεννα η ταινία. Τότε θα έσκιζε.