Ελληνικό box-office: Κάποτε στο… χωριό.
Τι πραγματικά συμβαίνει στο ελληνικό box-office; Το FREE CINEMA σχολιάζει τις τάσεις των θεατών, τη συνολική εικόνα από τα ταμεία και τα… κακώς κείμενα από κάθε πλευρά της ντόπιας κινηματογραφικής αγοράς. Επί τρεις εβδομάδες, πυκνό μυστήριο κάλυπτε (με πρωτοφανή τρόπο) την κατάσταση των εισιτηρίων στην Ελλάδα, διότι είχαμε… διακοπές!
Για την ακρίβεια, τα γραφεία διανομής δεν μπόρεσαν ποτέ να συνεννοηθούν και να εντοπίσουν ένα κάποιο σωστό χρονικό πλαίσιο για την ανταλλαγή στοιχείων με το ΕΚΚ, με αποτέλεσμα να βρισκόμαστε σε ένα παρατεταμένο διάστημα «διακοπών» που διήρκεσε τρεις εβδομάδες, μέχρι να αξιωθεί το αρμόδιο τμήμα του Κέντρου και να συγκεντρώσει… το χάος των εισιτηρίων από τις εταιρείες που μερικώς «υπολειτουργούσαν»! Έλα (συμπληρώνεις με τη λέξη της αρεσκείας σου) στον τόπο σου! Κατά τα άλλα, σε τούτο το χωριό, θέλουμε και «day and date» πρεμιέρες χολιγουντιανών ταινιών για τους ιθαγενείς…
Ας προσπαθήσουμε να καλύψουμε τα κενά και να βγάλουμε άκρη με κάθε μία από αυτές τις τρεις εβδομάδες, λοιπόν (τα σύνολα των τίτλων τα αφήνω μονάχα για το τελευταίο τετραήμερο, για να μην πάμε όλοι μαζί σε ψυχίατρο). Πίσω στον χρόνο, στο τετραήμερο 8 – 11 Αυγούστου, το σύνολο της αγοράς μετράει 52.902 εισιτήρια, λίγο χειρότερα δηλαδή από τα 54.106 του περσινού αντίστοιχου διαστήματος. Το πρωτοεμφανιζόμενο ισπανικό πολιτικό θριλεράκι «Ο Έκπτωτος» (φωτό) κατακτά την κορυφή, ικανοποιώντας το adult κοινό που έψαχνε σοβαρή ταινία με το τουφέκι για να βγει έξω (ειδικά το σαββατόβραδο). Τα 12.189 εισιτήρια (από 33 οθόνες) που έκοψε προκάλεσαν ένα μικρό πανηγύρι σε… συγκεκριμένα θερινά «μαγνήτες», με το φιλμ να προκύπτει σουξεδάκι διότι… δεν υπήρχε κάτι άλλο να δει ο κόσμος! Στο #2, ο «Βασιλιάς των Λιονταριών» έκοβε 10.734 εισιτήρια (από 119 οθόνες), στο #3 συναντούσαμε το sequel του «Θεέ μου, Τι σου Κάναμε;» με 5.208 εισιτήρια (από 28 οθόνες), στο #4 έκαναν ένα μάλλον… κακουργηματικό ποδαρικό οι «Βασίλισσες του Εγκλήματος» με 3.445 εισιτήρια (από 42 οθόνες) και στο #5 η παρθενική εμφάνιση της επανέκδοσης της «Συμμορίας των Σικελών» τα πήγαινε πολύ καλύτερα με 2.195 εισιτήρια (από 7 οθόνες). Σε καλύτερη εβδομάδα, τούτο εδώ θα απογειωνόταν. Αλλά για να συμβεί αυτό, πρέπει κάποιος να προγραμματίζει σωστά και να δίνεται και η πρέπουσα βαρύτητα στο τι έργο (προτιμάς να) βγάζεις. Άμα δίνεις προτεραιότητα στα μπάζα «των ραφιών», τι να σου κάνει το κλασικό που διανέμεται σαν «τσόντα»; Και πάλι καλά… Ο τελευταίος «Spider-Man» βρισκόταν στο #6, κόβοντας 2.063 εισιτήρια (από 25 οθόνες), με την πρωτοεμφανιζόμενη γαλλικουργιά «Χαλαρώστε κύριε Αλέν!» να κόβει 1.792 εισιτήρια (από 12 οθόνες), ενώ στο #8… ακόμη μία γαλλικουργιά, το «Τα Παράπονά σας στον Έφορο», μετρούσε ακόμη 1.712 εισιτήρια (από 9 οθόνες). Ειλικρινά, ακόμη δεν δύναμαι να καταλάβω τι άνθρωποι έχουν τέτοιες εμπνεύσεις και αγοράζουν ή διανέμουν έργα που του χρόνου δεν θα θυμόμαστε ότι μας «απασχόλησαν» (σαρκασμός) φέτος το καλοκαίρι. Το «Toy Story 4» (στο #9, με 1.612 εισιτήρια, από 32 οθόνες) και το «Yesterday» (στο #10, με 1.487 εισιτήρια, από 11 οθόνες), μοιάζουν με ανάσα (στουντιακής) ανακούφισης μπροστά στον κατιμά της θερινής σεζόν.
Ακολουθεί ίσως το πιο «πονεμένο» τετραήμερο του έτους, από 15 – 18 Αυγούστου, με την αγορά να γονατίζει (και χωρίς Τήνο…) κανονικά στα 43.028 εισιτήρια (από 61.191 που μετρούσαμε πέρσι στο αντίστοιχο διάστημα). Παρ’ όλα αυτά, διανεμήθηκαν επτά καινούργιοι τίτλοι, αλλά την παράσταση έκλεψε ένα άλλο… πρωτοεμφανιζόμενο φιλμ! Για λόγους αξιοπρέπειας (δικής μου) δεν θα γράψω τίποτε για το παρασκήνιο των ουρανοκατέβατων «previews» του «Κάποτε στο… Χόλιγουντ» (φωτό) του Κουέντιν Ταραντίνο, που έπαιξε ολόκληρο το τριήμερο για να κόψει 8.785 εισιτήρια (από 14 οθόνες). Προφανώς, μιλάμε κυρίως για μονές προβολές ανά σινεμά (ειδικά σε θερινά) λόγω διάρκειας, με την ταινία να ξετρελαίνει τους fans του… Μπραντ Πιτ χωρίς φανελάκι, άντε και του Λεονάρντο ΝτιΚάπριο, μωρέ. Υπήρξε, φυσικά, και μερίδα θεατών που έφευγαν από τα σινεμά στο διάλειμμα ή έβριζαν μάλλον αντιχριστιανικά μετά τα end credits. Γενικά, για άλλο «κόλπο» πήγαινε η εταιρεία, στον δρόμο πέσανε κάτι «φάπες» και καταλήξαμε σε αυτό το νούμερο εισιτηρίων και κινηματογράφων αισίως (σαρκασμός, πάλι). Τα υπόλοιπα είναι… για τα πανηγύρια. Στο #2, ο «Βασιλιάς των Λιονταριών» συνέχισε να μαζεύει τα ανήλικα, κόβοντας 7.598 εισιτήρια (από 112 οθόνες), με το sequel του «Θεέ μου, Τι σου Κάναμε;» να κόβει ακόμη 5.070 εισιτήρια (από 29 οθόνες). Ο «Έκπτωτος» πήρε την κατιούσα σε συντριπτικό βαθμό, με 4.997 εισιτήρια (από 35 οθόνες), τονίζοντας ένα μέγα πρόβλημα του καλοκαιριού, εκείνο της «αρπαχτής» του πρώτου τετραημέρου που βασίζεται σχεδόν αποκλειστικά στα εισιτήρια που φέρνουν συγκεκριμένα αθηναϊκά σινεμά σε δυνατές πιάτσες. Άπαξ και δεν παίζουν αυτά, βυθίζεται η ταινία! Πόσω μάλλον όταν πρόκειται για τίτλο που δεν έχει κανένα «staying power» συστατικό. Στο #5 βρέθηκε ο τελευταίος «Spider-Man» με 1.834 εισιτήρια (από 21 οθόνες), ακολουθούμενος από το «Toy Story 4» με 1.620 εισιτήρια (από 23 οθόνες) και την ξεχασμένη από το περσινό καλοκαίρι (!) γαλλική κομεντί «Η Γειτόνισσα» που «άνοιξε» με 1.223 εισιτήρια (από 9 οθόνες). Λόγω της απουσίας τίτλων για το adult κοινό (τα γνωστά), υπήρξε η «ανάσταση» του ισπανόφωνου «Το Αριστούργημά μου» στο #8, το οποίο έκοψε 1.089 εισιτήρια (από 12 οθόνες), ενώ στο #9 έκανε ντεμπούτο άλλο ένα από τα άκυρα τούτης της περιόδου, το «Ο Πρίγκιπας του Καρτέλ», που για κάποιον μυστηριώδη λόγο επιχείρησαν να παρακολουθήσουν 1.072 θεατές οι οποίοι προσήλθαν σε 10 ταμεία. Πώς να μην απορεί κανείς μετά, όταν την πρώτη δεκάδα έκλεινε… «Το Βαποράκι» του Κλιντ Ίστγουντ με 896 εισιτήρια (από 9 οθόνες) στην 33η εβδομάδα προβολής του!
Και, επιτέλους, φτάνουμε στο περασμένο τετραήμερο που ήρθε ενισχυμένο με επέλαση Ταραντίνο και έξοδο νέου Γούντι Άλεν (μεταξύ άλλων), για να μετρήσει σύνολο 120.209 εισιτηρίων, αρκετά πιο δυναμικό από το αντίστοιχο περσινό (85.452), δηλαδή. Προφανώς, το «Κάποτε στο… Χόλιγουντ» παρέμεινε στην κορυφή κόβοντας 71.583 εισιτήρια (από τον εξωφρενικό αριθμό 191 οθονών). Τα 47.560 προήλθαν από την Αθήνα (98 οθόνες), ενώ η καλύτερη μέρα του τετραημέρου ήταν… η Πέμπτη (20.164). Το φιλμ βγάζει κάπως μοιρασμένους τους θεατές μετά το μακελειό του φινάλε και το word of mouth απαιτεί να πας και να το δεις με τα ίδια σου τα μάτια για να έχεις προσωπική άποψη. Σε κάποια σινεμά της Αθήνας παρατηρήθηκαν ουρές… τετραγώνου, ακόμη και συνοικιακά θερινά είχαν sold-out προβολές και αυτή η εικόνα είναι κάτι το θετικό, καθώς στην πλειοψηφία της η φετινή θερινή σεζόν πήγε τους περισσότερους (παρντόν για το γαλλικό) γαμιώντας (με την κακή έννοια, ναι). Κρίμα που αυτό συμβαίνει για έναν τόσο μέτριο Ταραντίνο… Μέχρι στιγμής (δηλαδή και την Τετάρτη 28 Αυγούστου), την τύχη τους στο «Χόλιγουντ» δοκίμασαν 127.341 θεατές. Με μεγάλη περιέργεια περιμένω να δω την πτώση τούτο το τετραήμερο. Τι μπορεί να «φάει» από τον Ταραντίνο ο ερχομός της τρελής περιπέτειας δράσης του «Fast & Furious: Hobbs & Shaw»;
Στο #2 άνοιξε ο καινούργιος Γούντι Άλεν, με 29.980 εισιτήρια (από 51 οθόνες). Το «Μια Βροχερή Μέρα στη Νέα Υόρκη» (φωτό), δηλαδή, κινήθηκε λίγο κατώτερα του σαφώς αξιοπρεπέστερου «Café Society» (34.981 εισιτήρια, από 45 οθόνες στα τέλη Αυγούστου του 2016), με καλύτερη ανταπόκριση το σαββατόβραδο (9.369), φυσικά. Το συνολικό μερίδιο της Αθήνας είναι συντριπτικό (25.214 εισιτήρια, από 36 οθόνες). Μέχρι χθες είχε φτάσει τα 46.438 εισιτήρια, άρα το να προσεγγίσει το «φράγμα» της κατοστάρας δείχνει μάλλον εύκολο. Για πολύ περισσότερα, μάλλον όχι – η κατάσταση έχει κουράσει. Στο #3 συναντάμε τον «Βασιλιά των Λιονταριών» με 6.347 εισιτήρια (από 88 οθόνες). Έχει φτάσει τα 272.929 εισιτήρια, δεν θα αγγίξει τα νούμερα της original ταινίας (που είχε ξεπεράσει την τρακοσάρα), κυρίως διότι πλέον έχει για αντίπαλο το «Μπάτε Σκύλοι Αλέστε 2».
Στο #4 έκανε ντεμπούτο το «Μεσοκαλόκαιρο» (φωτό) του Άρι Άστερ, αυτό το ιδιαίτερο «θρίλερ» που ξεπερνά κάθε κατηγοριοποίηση από άποψης genre. 2.568 εισιτήρια (από 36 οθόνες) είναι ένα αρκετά απογοητευτικό άνοιγμα, ακόμη και σε σύγκριση με το περσινό της «Διαδοχής» (7.669 εισιτήρια, από 40 οθόνες), της πρώτης ταινίας του σκηνοθέτη. Το φιλμ είναι δύσκολη (αρτίστικη) περίπτωση, έχει μεγάλη διάρκεια, δεν παιζόταν σχεδόν καθόλου σε θερινά (δύο στην Αθήνα όλα κι όλα, με συνολικά τρεις προβολές) και σίγουρα άξιζε καλύτερης τύχης, όμως ηττήθηκε από τη λαίλαπα του Ταραντίνο. Ατυχές timing. Ας τρέξετε να το ανακαλύψετε αυτές τις μέρες, πριν να είναι αργά. Μέχρι στιγμής το έχουν παρακολουθήσει 5.330 θεατές. Την πρώτη πεντάδα συμπλήρωσε το «Toy Story 4», κόβοντας 1.782 εισιτήρια (από 23 οθόνες), με το σύνολό του να έχει φτάσει τα 174.765.
Στο #6 έκανε την πρώτη της εμφάνιση η πιο… «Θεέ μου, γιατί;» επανέκδοση του φετινού καλοκαιριού (οι μπεργκμανικοί τίτλοι δεν ταίριαζαν στην εποχή, κατά τα άλλα ΟΚ), «Ο Διαβολάκος» του Ρομπέρτο Μπενίνι, κόβοντας 1.621 εισιτήρια (από 3 οθόνες). Σύνολο μέχρι χθες στα 2.485. Δεν ξέρω πώς να το διαχειριστώ ακόμη και αυτό το μικρό νούμερο… Στο #7, κρατάει ακόμη ο τελευταίος «Spider-Man», με 1.213 εισιτήρια (από 9 οθόνες). Έχει φτάσει τα 187.947. Θλίψη να βρίσκεις τριψήφια νούμερα στο top 10, κάτι που δηλώνει ξεκάθαρα ότι τα δύο πρώτα φιλμ του τετραημέρου έκαναν τέτοια «σκούπα» που δεν άφησαν τον κόσμο να προσανατολιστεί προς οτιδήποτε άλλο αυτές τις μέρες. Στο #8, η επανέκδοση του «Πρόσκληση σε Γεύμα από Έναν Υποψήφιο Δολοφόνο» (φωτό) με 626 εισιτήρια (από 5 οθόνες) μας δείχνει ξεκάθαρα ποια ήταν η φετινή καλοκαιρινή επιτυχία από το παρελθόν, έχοντας φτάσει τα 21.166. Στο #9, «Ο Έκπτωτος» κάτι ψίχουλα μαζεύει ακόμη (620 εισιτήρια, από 4 οθόνες, με σύνολο στα 29.229), ενώ η «κωμωδία του καλοκαιριού», το sequel του «Θεέ μου, Τι σου Κάναμε» (617 εισιτήρια, από 6 οθόνες) εγκαταλείπει οριστικά το όνειρο του να ξεπεράσει το σουξέ του 2014, έχοντας κόψει 105.779 εισιτήρια συνολικά. Ας ξεμπερδεύουμε επιτέλους με τη μάστιγα της «ευχάριστης» γαλλικουργιάς!