FreeCinema

Follow us

Ο ΠΡΙΓΚΙΠΑΣ ΤΟΥ ΚΑΡΤΕΛ (2019)

(DRIVEN)

  • ΕΙΔΟΣ: Βιογραφικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Νικ Χαμ
  • ΚΑΣΤ: Τζέισον Σουντέικις, Λι Πέις, Τζούντι Γκριρ, Κόρεϊ Στολ, Τζάστιν Μπάρθα, Μάικλ Κάντλιτς
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 108'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Άρτι παραιτηθείς από την General Motors, ο Τζον ΝτεΛόριαν ανοίγει τα φτερά της δικής του εταιρείας σχεδιάζοντας το αυτοκίνητο των ονείρων του. Το project είναι ακριβό, τα χρήματα δεν φτάνουν, όμως για καλή του τύχη ο νέος του γείτονας είναι πιλότος με άκρες στην Κολομβία. Ή μήπως η τύχη του δεν είναι και τόσο καλή; Βασισμένο σε πραγματικά γεγονότα.

Δεν είχε φτάσει καν στα μισά της η δημοσιογραφική προβολή του «Πρίγκιπα του Καρτέλ», όταν θα ορκιζόμουν πως εμφανίστηκε εμπρός μου σαν σε όραμα κρατώντας πάπυρο ανά χείρας ο Ηλίας Φραγκούλης! Απήγγελλε στίχους από το κείμενό του για το «Colossal» (2017) και σαν ψάλτης επαναλάμβανε τα αναγραφόμενα στην τρίτη του παράγραφο, εκεί όπου διαπίστωνε πως η παρουσία του Τζείσον Σουντέικις εξελίσσεται σε εγγύηση αποτυχημένης ταινίας, καλώντας ταυτόχρονα όλους μας να πάρουμε τα μέτρα μας. Έπειτα, θαρρώ το κήρυγμά του πήρε ένα έντονο disco beat, ταιριαστό με το κλίμα σεβεντίλας του φιλμ, πριν σβήσει από τα μάτια μου χαμένο στη λήθη ενός βαρετού κινηματογραφικού σύμπαντος. Ή μπορεί και να μην έγινε έτσι, αλλά ήταν εκείνο ακριβώς το σημείο της πλοκής όπου ο Τζον ΝτεΛόριαν παραθέτει χλιδάτο party στο πολυτελές του σπίτι, με γκόμενες, αλκοόλ, φωτορυθμικά και χορό, όταν αναρωτήθηκα τι διάολο είναι αυτό που βλέπω. Ασφαλώς, τούτο δεν φτάνει τα επίπεδα ανοσιουργήματος του «Colossal», πρόκειται όμως για ένα ατυχέστατο εγχείρημα στα… γνώριμα πια standards του Σουντέικις, το οποίο μοιάζει να εγκαινιάζει ένα νέο κινηματογραφικό genre που θα τολμούσαμε να αποκαλέσουμε «βιογραφία δια της πλαγίας οδού».

Ο αυθεντικός τίτλος «Driven» έγινε «Ο Πρίγκιπας του Καρτέλ» από την ελληνική διανομή, από τη στιγμή όμως που αποφάσισαν να του αλλάξουν τα φώτα θα ήταν πολύ πιο ταιριαστό να το πουν… «Ο Φίλος μου, ο Τζον ΝτεΛόριαν». Στον πρωταγωνιστικό ρόλο συναντάμε τον Τζέισον Σουντέικις, πλην όμως αυτός δεν υποδύεται τον ΝτεΛόριαν αλλά… τον φίλο του!. Έχουμε, δηλαδή, ένα φιλμ που ασχολείται με έναν πρωτοπόρο της αυτοκινητοβιομηχανίας και του car design, στο οποίο ο αναγνωρίσιμος ήρωας βρίσκεται μονίμως σε δεύτερο πλάνο, για χάρη ενός κάποιου μικροαπατεώνα ονόματι Τζιμ Χόφμαν. Υπαρκτό πρόσωπο και ο δεύτερος, φυσικά, η περίπτωσή του όμως ουδόλως συναρπαστική είναι ώστε να πρέπει να παρακολουθήσουμε τη ζωή του (ή έστω ένα μέρος αυτής) γυρισμένη σε ταινία.

Ο Χόφμαν ήταν επαγγελματίας πιλότος που ανακατευόταν σε διάφορες βρωμοδουλειές, με κυριότερη τη μεταφορά ναρκωτικών από τη Λατινική Αμερική στις ΗΠΑ (αν σκέφτεστε το «American Made» του 2017, σας παρακαλώ να το ξεχάσετε). Όταν συλλαμβάνεται από το FBI, δέχεται να γίνει πληροφοριοδότης, με απώτερο σκοπό να καταδώσει τον εγκέφαλο της «επιχείρησής» του. Υπό την αιγίδα της υπηρεσίας, μετακομίζει με την οικογένειά του σε κυριλέ γειτονιά της Καλιφόρνιας, όπου πιάνει άμεσα φιλία με τον γείτονά του, Τζον ΝτεΛόριαν. Ο διάσημος σχεδιαστής αυτοκινήτων βρίσκεται σε ένα μεταβατικό στάδιο της επαγγελματικής του καριέρας κάνοντας μεγαλεπήβολα σχέδια για το μέλλον, χωρίς όμως να έχει την απεριόριστη οικονομική δυνατότητα ώστε να τα επιτύχει. Βάζει μπρος την παραγωγή του περίφημου αυτοκινήτου που έφερε το όνομά του (αυτό που βοηθούσε τον Μάρτι ΜακΦλάι να ταξιδεύει μπρος και πίσω στον χρόνο στην «Επιστροφή στο Μέλλον», για να καταλάβουν όσοι ίσως δεν γνωρίζουν περί τίνος πρόκειται), όταν όμως φτάνει στο χείλος του γκρεμού κινδυνεύοντας να χάσει τα πάντα, στρέφεται στον φίλο του (;) Χόφμαν, ζητώντας του να φέρει για πάρτη του φορτίο κοκαΐνης από την Κολομβία. Καθώς εκείνος έχει βαλτώσει ως πληροφοριοδότης του FBI, βλέπει στο πρόσωπό του την ευκαιρία για να ξελασπώσει μια και καλή, προσφέροντας στο πιάτο της υπηρεσίας ένα ψάρι πολύ μεγαλύτερο από αυτά που μέχρι τότε κυνηγούσε.

Ο σκηνοθέτης Νικ Χαμ υιοθετεί εξαρχής έναν ενοχλητικό ψευτοκωμικό τόνο (από την εναρκτήρια κιόλας σεκάνς της σύλληψης του Χόφμαν στο αεροδρόμιο, η οποία με το καλημέρα μου έβαλε ψύλλους στ’ αυτιά…), θέλοντας πιθανότατα να σατιρίσει το αμερικανικό όνειρο με μία «δεν θα μπορείτε να το πιστέψετε πως έχει στ’ αλήθεια συμβεί» τύπου προσέγγιση. Αυτό που καταφέρνει, όμως, είναι να κάνει την ιστορία του να φαίνεται ανόητη, αφού πέραν των αληθινών γεγονότων της φάσης με τα ναρκωτικά, πολλά από τα υπόλοιπα ούτε αιτιολογούνται επαρκώς, ούτε (ακόμη χειρότερα) δημιουργούν ένα ικανό σημείο επαφής ώστε να κεντρίσουν το ενδιαφέρον. Δεχόμαστε, λοιπόν, πως ο Τζιμ Χόφμαν τρώει και πίνει για μήνες ολόκληρους στην υγεία των κορόιδων του FBI, μιας και το γεγονός πως επί μακρόν δεν τους έχει δώσει ούτε μία αξιόλογη πληροφορία δεν τον εμποδίζει να κάνει επί της ουσίας οικογενειακές διακοπές στη sunny Καλιφόρνια. Ο χαρακτήρας του ΝτεΛόριαν είναι εντελώς κακογραμμένος, αφού όσο ιντριγκαδόρικη μοιάζει η περίπτωση ενός πολυεκατομμυριούχου ο οποίος ουσιαστικά καταστράφηκε από ένα άπιαστο όνειρο και από τις εμμονές του (αν σκέφτεστε το «Foxcatcher» του 2014, σας παρακαλώ να το ξεχάσετε), τόσο αδιάφορο είναι το επί της οθόνης ξετύλιγμα της ιστορίας του. Ο συνδυασμός αυτοκαταστροφικότητας και νοσταλγίας (για αυτό το δεύτερο βασικός υπεύθυνος μάλλον ο… Ρόμπερτ Ζεμέκις είναι!) που το όνομα ΝτεΛόριαν κρύβει, εδώ σερβίρεται με έναν άνοστο και κατά τι χαζοχαρούμενο τρόπο. Κάπως έτσι το φουτουριστικό μοντέλο αμαξιού που σχεδίασε και κατασκεύασε ο Αμερικανός businessman, δεν προλαβαίνει να βγει καλά-καλά από το garage και, φευ, αμέσως το ντεπόζιτό του στερεύει από καύσιμα.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ούτε για τους φίλους του αυτοκινήτου, ούτε για εκείνους που τους αρέσουν οι δραματοποιημένες αληθινές ιστορίες, ούτε για τους οπαδούς των crime stories. Ημιβιογραφικό δράμα, που η αξία του εξαντλείται στην ανάδειξη μιας παράξενης αν μη τι άλλο υπόθεσης, άγνωστης ίσως στο ευρύ κοινό. Την προηγούμενη εβδομάδα είχαμε τις «Βασίλισσες του Εγκλήματος», τούτη τον «Πρίγκιπα του Καρτέλ». Δεν είναι εποχή για γαλαζοαίματους τούτη…


MORE REVIEWS

ΝΥΧΤΕΣ ΠΡΕΜΙΕΡΑΣ 2020

Για 26η χρονιά, το καθιερωμένο ραντεβού των Αθηναίων που θέλουν να γιορτάζουν την αγάπη τους για το σινεμά δίνεται και πάλι σε τούτη την πόλη, από τις 23 Σεπτεμβρίου έως και τις 4 Οκτωβρίου, με συνολικά 138 ταινίες απ' όλο τον κόσμο, τρία διαγωνιστικά τμήματα, ειδικά αφιερώματα, ντοκιμαντέρ, πρεμιέρες της εγχώριας παραγωγής και ελληνικά φιλμ μικρού μήκους. Έτοιμοι για Νύχτες Πρεμιέρας;

ΠΟΛΕΜΟΣ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ

Ο γηραιός Εντ, χήρος πια, δεν τα φέρνει βόλτα μόνος στο σπίτι και η κόρη του δεν έχει αρκετό χρόνο για να τον επιτηρεί, προσπαθώντας να κουμαντάρει δουλειά και οικογένεια με τρία παιδιά. Η λύση είναι μόνο μία: να μετακομίσει στο δικό της σπίτι. Αλλά εκεί δεν περισσεύει δωμάτιο για τον παππού. Όταν ο μικρός εγγονός υποχρεώνεται να χάσει το δικό του και καταλήγει στη σοφίτα, ξεκινά… ανένδοτος πόλεμος!

Η ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ ΒΡΟΧΗΣ

Μία δασκάλα της κινέζικης γλώσσας σε γυμνάσιο της Σιγκαπούρης ξεχωρίζει έναν από τους πιο μέτριους μαθητές της τάξης της και προσπαθεί να τον βοηθήσει να περάσει με καλό βαθμό. Μοιραία, θα αναπτυχθεί μεταξύ τους μια σχέση που θα ξεφύγει από την απλή φιλία…

Η ΙΟΥΛΙΕΤΑ ΤΩΝ ΠΝΕΥΜΑΤΩΝ

Η μεσόκοπη Τζουλιέτα υποψιάζεται πως ο σύζυγός της ερωτοτροπεί με άλλες γυναίκες και στρέφεται μέχρι και στον μυστικισμό για να ξεπεράσει τα υπαρξιακά της προβλήματα. Πού θα βρει τη λύτρωσή της; Στο «μαζί» ή στο «μόνη»;

ΟΙ ΑΓΝΩΣΤΟΙ ΑΘΗΝΑΙΟΙ

Στο πέρας έξι ετών, η Αγγελική Αντωνίου καταγράφει με την κάμερά της τους άγνωστους κατοίκους της Αθήνας, τα αδέσποτά της, δίνοντας «φωνή» στην παρουσία, τους χαρακτήρες, τις ιδιαιτερότητες, αλλά και την… αδέσποτη ομορφιά τους.