Ελληνικό box-office: Ούτε του «Γείτονα»…
Τι πραγματικά συμβαίνει στο ελληνικό box-office; Το FREE CINEMA σχολιάζει τις τάσεις των θεατών, τη συνολική εικόνα από τα ταμεία και τα… κακώς κείμενα από κάθε πλευρά της ντόπιας κινηματογραφικής αγοράς. Αυτή την εβδομάδα, ούτε το άνοιγμα των multiplex ενίσχυσε την κίνηση προς τα σινεμά, με το κοινό να δείχνει μία παραπάνω προτίμηση στα σίγουρα ονόματα των stars (όπως ο Τομ Χανκς).
Έχουμε «κολλήσει». Τι κι αν άνοιξαν ξανά τα multiplex (κυρίως οι αίθουσες των Village Cinemas, εδώ που τα λέμε); Ελάχιστη η αυξητική διαφορά τούτο το τετραήμερο. Από τα 26.591 του προηγούμενου (που του έλειπαν και κάποια εισιτήρια από γραφεία που δεν report-άρουν, άρα τσοντάρουμε κάτι παραπάνω), φτάσαμε στα 29.743. Do the math και θα καταλάβεις πως τα πράγματα δεν πήγαν καθόλου καλά για τις αίθουσες, έναντι των θερινών που έχουν «κάτσει» σε προσέλευση και, δίχως τίτλους πιασάρικους, βλέπουν τη σεζόν να κλείνει με πίκρα. Εκτός κι αν βγουν τα «σπασμένα» με τα στουντιακά blockbuster που αναμένονται σαν το… δώρο Χριστουγέννων, αλλά αυτό θα εξαρτηθεί από το πόσοι θ’ αντέξουν να μείνουν ανοιχτοί έως και τον Οκτώβριο (καιρού επιτρέποντος). Πέρσι με το «Joker», στις αρχές Οκτωβρίου, αρκετοί ήταν εκείνοι που ανέβαλαν το κατέβασμα ρολών. Επί του συνόλου αυτή τη στιγμή, πάντως, τα ταμεία εξακολουθούν να μετρούν απώλειες της τάξης του -48% σε σχέση με το ίδιο διάστημα πέρσι.
Για το περασμένο τετραήμερο, τα πράγματα κινήθηκαν σχετικά προβλέψιμα. Το «Ένας Υπέροχος Γείτονας» χτύπησε κορυφή μάλλον εξαιτίας της παρουσίας του Τομ Χανκς (που δεν είναι πρωταγωνιστής εδώ, αλλά η αφίσα τον «πουλάει» καλά) και της ανάγκης των θεατών να δουν αναγνωρίσιμους stars και κάτι το… χολιγουντιανό (επιτέλους!). Αν και δράμα, αν και «πειρατεμένο» (από την οσκαρική περίοδο!), το φιλμ έκοψε 8.824 εισιτήρια (από… 61 οθόνες!). Το εξωφρενικό νούμερο του ανοίγματος δηλώνει προθέσεις «αρπαχτής» πρώτου τετραημέρου, αν ρωτάς κι εμένα. Τα 7.151 προέρχονται από κινηματογράφους Αττικής (38 οθόνες), ενώ συνολικά το έργο προτιμήθηκε το σαββατόβραδο (3.401). Θα δούμε να χάνει πολλά σινεμά και να πέφτει ιλιγγιωδώς, αλλά θα φτάσει τα νούμερα μιας μέτριας επιτυχίας για τα καλοκαιρινά δεδομένα. Πρωτοεμφανιζόμενο και το επόμενο φιλμ, το «Ταξίδι στην Ελλάδα» (φωτό), βρέθηκε στο #2 κόβοντας 5.612 εισιτήρια (από 33 οθόνες). Η κριτική το στήριξε, αλλά, από αυτά που ακούω και μαθαίνω για το πώς αντιμετώπισαν οι θεατές την ταινία, δεν προβλέπω να έχει μακρά πορεία (τα είπα όλα στην κριτική μου, παίρνω το μέρος του κοινού…). Στην καλύτερη περίπτωση, φυσικά το σαββατόβραδο, έπιασε 2.281 εισιτήρια στα ταμεία. Συντριπτική σε ποσοστό η προσέλευση στα σινεμά της Αττικής (5.148 εισιτήρια, από 23 οθόνες).
Ακόμη ένα λαμπρό παράδειγμα επανέκδοσης, το αριστουργηματικό «Chinatown» (φωτό) έδειξε τι μπορεί να κάνει το παλιό, καλό σινεμά, πόσω μάλλον όταν συνδυάζει (δίκαια) «πεντάστερα» της κριτικής μαζί με τεράστια ονόματα αστέρων. 3.657 εισιτήρια (από 5 οθόνες), με την Αττική να σκίζει (3.361 εισιτήρια, από 4 οθόνες)! 1.394 θεατές προτίμησαν Τζακ Νίκολσον και Φέι Ντάναγουεϊ μονάχα το Σάββατο. Προβλέπω το έργο να έχει ζήτηση και σοβαρό μέλλον στα ταμεία. Στο #4 συναντάμε το animated «Φύγαμε» (+3%), με 1.724 εισιτήρια (από 30 οθόνες). Η απουσία άλλων παιδικών ταινιών εμφανίζει τούτον τον τίτλο σαν μονόδρομο. Και πάλι, όμως, το σύνολο στα 20.005 είναι μάλλον δυσάρεστο για μεγάλη στουντιακή παραγωγή. Την πεντάδα συμπληρώνει η επανέκδοση του cult θρίλερ «Μετά τα Μεσάνυχτα», σημειώνοντας άνοδο (!) της τάξης του +11%, με 1.625 εισιτήρια (από 8 αθηναϊκές οθόνες). Έχει φτάσει τα 3.842 και δείχνει να αφορά το κοινό, πράγμα ιδιαίτερα ευχάριστο για τίτλο που δεν ταιριάζει με πολλά σημερινά standards της mainstream κατανάλωσης.
New entry στο #6 για ένα ισπανόφωνο remake πρόσφατης… γαλλικής κομεντί που είχε ξεφύγει της ελληνικής διανομής (σκηνές σοκ)! Το «Μέχρι ο Γάμος να μας Μεθύσει» (φωτό) είχε την τύχη των φιλμ του είδους του για το φετινό καλοκαίρι, κάνοντας ντεμπούτο με 1.529 εισιτήρια (από 11 οθόνες). Αν συνεχίσει έτσι όλο το καλοκαίρι για τούτα τα έργα που… αναγκαστικά φάγαμε στη μάπα ουκ ολίγα χρόνια, ίσως υπάρχει ελπίδα να περιοριστεί η διανομή τους στη χώρα μας. Θ’ ανάψουμε λαμπάδα! Ακολουθεί η «Μπαλάντα της Τρύπιας Καρδιάς» του Γιάννη Οικονομίδη με γερό κράτημα (-12%), κόβοντας 1.262 εισιτήρια (από 16 οθόνες). Διανύει την πέμπτη εβδομάδα προβολής του από τότε που άνοιξαν και πάλι τα σινεμά και αποτελεί τη μεγαλύτερη επιτυχία ελληνικής ταινίας για τους θερινούς μήνες (σύνολο στα 28.132)… ούτε κι εγώ ξέρω εδώ και πόσες δεκαετίες! Από την άλλη, στην τρίτη εβδομάδα προβολής τους, οι «Μεταφραστές» δείχνουν να κάηκαν εντελώς (στο -77% η πτώση!), με 1.180 εισιτήρια (από 16 οθόνες). Το σύνολο στα 20.264 σημαίνει… μέτρια επιτυχία στο πλαίσιο της καλοκαιρινής διανομής. Αν παραμείνει στάσιμη σε τέτοια νούμερα η αγορά φέτος, θα λέμε ότι στο εικοσάρικο ένας τίτλος έγινε… blockbuster (σαρκασμός). Δυστυχώς. Πολύ χειρότερα τα πράγματα για τον «Διαρρήκτη Υψηλής Τέχνης» (στο -82% η πτώση), με 700 εισιτήρια (από 13 οθόνες). Πάλι καλά που έχει φτάσει και τα 5.942… Το top 10 κλείνει με την επανέκδοση της μπεργκμανικής «Περσόνα», που δικαιολογημένα άνοιξε με 600 εισιτήρια (από 3 οθόνες). Ο τίτλος είχε ξεμείνει από το περσινό «πακέτο» των έργων του μεγάλου Σουηδού σκηνοθέτη. Προφανώς και δεν έχω πρόβλημα με το έργο, αλλά… καλοκαίρι είναι, βρε παιδιά! Μετά από COVID-19! Δεν είναι ανάγκη να φουντάρουμε από πουθενά!
Πολύ άδικο που το «Κυνήγι» δεν άντεξε ούτε να μπει στη δεκάδα. Το συναντάμε στο #11, με 579 εισιτήρια (από 9 οθόνες). Έπαιξε σχεδόν αποκλειστικά σε αίθουσες της Village και δίχως ίχνος διαφημιστικής προώθησης πέρασε εντελώς απαρατήρητο. Πάλι καλά που βγήκε, τουλάχιστον, από εμένα θα έχει μια θέση στις πέντε καλύτερες ταινίες της φετινής κινηματογραφικής σεζόν. Θα συζητάμε περισσότερο γι’ αυτό στο μέλλον, είναι έργο αναφοράς με βαθύ (και ειρωνικό) πολιτικό μήνυμα. Μαζί με προβολές που προηγήθηκαν στην υπόλοιπη Ελλάδα προ εβδομάδων, το φιλμ έχει κόψει μέχρι στιγμής 1.311 εισιτήρια στη χώρα μας.