FreeCinema

Follow us
29.0619:00

Ελληνικό box-office: Χωρίς δέλεαρ… δεν τσουλάει.


Τι πραγματικά συμβαίνει στο ελληνικό box-office; Το FREE CINEMA σχολιάζει τις τάσεις των θεατών, τη συνολική εικόνα από τα ταμεία και τα… κακώς κείμενα από κάθε πλευρά της ντόπιας κινηματογραφικής αγοράς. Αυτή την εβδομάδα, παρά τους εννέα (!) καινούργιους τίτλους, οι «Μεταφραστές» παρέμειναν στην κορυφή, δηλώνοντας ξεκάθαρα το λόγο για τον οποίο το (πιο) μαζικό κοινό απέχει ακόμη από τα (θερινά) σινεμά.

Τέταρτο τετραήμερο με ανοιχτά (μόνο τα θερινά) σινεμά και… μην γελιόμαστε. Δεν είναι λόγοι υγείας και ασφαλείας. Ο κόσμος δεν έχει ταινίες να δει. Ακόμη. Τα εισιτήρια κυμάνθηκαν στα επίπεδα του προηγούμενου τετραημέρου, με ελαφρά πτωτική τάση στα νούμερα (από τα 28.543 πέσαμε στα 26.591) μονάχα. Στην πραγματικότητα δεν θα έχει αλλάξει κάτι, αφού απουσιάζουν από το box-office report επίσημα στοιχεία για μερικές από τις επανεκδόσεις, εκ των οποίων κάποιες δούλεψαν, άλλες όχι (ονόματα και οικογένειες δεν θίγονται…). Δεν υπάρχει κάτι το ιδιαίτερα δελεαστικό και για την ερχόμενη Πέμπτη σε νέους τίτλους (με εξαίρεση την επανέκδοση του αριστουργηματικού «Chinatown» του Ρομάν Πολάνσκι, αλλά σε περιορισμένο δίκτυο διανομής), οπότε αυτό που θα εξετάσουμε από βδομάδα με μεγάλο ενδιαφέρον είναι η προσέλευση στα multiplex, τα οποία ανοίγουν ξανά από 1η Ιουλίου, χωρίς όμως την αφθονία του «προϊόντος» το οποίο είχαν συνηθίσει ν’ αναζητούν εκεί οι fans τους. Πόσο θα επηρεάσει τη γενικότερη εικόνα των ταμείων ο ερχομός των κλιματιζόμενων αιθουσών; Όλα αυτά, ενώ από τα νησιά τα μηνύματα είναι τραγικά απογοητευτικά, με άφαντους θεατές ή και ανακοινώσεις κατεβάσματος ρολών (εντόπισα ένα παράδειγμα από την κοντινή Τζιά αυτές τις μέρες). Όσο για το σύνολο της αγοράς για το έτος, συγκριτικά με το 2019, έχουμε μία πτώση της τάξης του -47%! Θα μπορέσει το «Tenet», ο καινούργιος Τζέιμς Μποντ και κάποιες κομιξάδικες περιπέτειες να καλύψουν ένα τόσο μεγάλο κενό; Θα βγουν αυτές οι ταινίες στα σινεμά φέτος;

Η προτίμηση του κοινού για θριλεράκι σε θερινό έφερε ξανά στην κορυφή τους «Μεταφραστές», που το γλεντάνε εισπρακτικά εν τη απουσία άλλης (έστω) ευπρόσωπης mainstream ταινίας. Παρ’ όλα αυτά, στο δεύτερο τετραήμερό του το φιλμ έχασε ένα γερό 49% της δυναμικής του ανοίγματός του, κόβοντας 5.007 εισιτήρια (από 32 οθόνες). Τυπική περίπτωση ταινίας του σαββατόβραδου (2.037), με το μεγαλύτερο ποσοστό εκ του συνόλου να προέρχεται από την Αττική (3.869 εισιτήρια, από 22 οθόνες). Έχει φτάσει τα 17.233 μέχρι στιγμής και έχει «ψωμί» ακόμη… Στο #2 συναντάμε το πρωτοεμφανιζόμενο «Διαρρήκτης Υψηλής Τέχνης» (φωτό) που δεν είναι ακριβώς αυτό το οποίο υπόσχεται ο τίτλος του, κάτι το οποίο το κοινό μάλλον πήρε χαμπάρι από τις χλιαρές (προς το αρνητικό…) κριτικές, για να κόψει τελικά 3.881 εισιτήρια (από 19 οθόνες). Μάζεψε κάτι παραπάνω (τα ασθενικά 1.760 εισιτήρια) το Σάββατο. Θα εξαφανιστεί πολύ σύντομα…

Κακά τα μαντάτα για την (φορετή μέχρι πρότινος) «μόδα» των γαλλικών ταινιών που «πρέπει» να βλέπουμε στα θερινά σινεμά. Ούτε το «Πουλιά στον Αέρα» (2.737 εισιτήρια, από 18 οθόνες), ούτε και το «Ρουά Ματ» (2.222 εισιτήρια, από 8 οθόνες) κατάφεραν να προσεγγίσουν τις λαϊκές μάζες και να πείσουν ένα μεγαλύτερο σε αριθμό κοινό να βγει για θερινό «σινεμαδάκι». Οπωσδήποτε, πάντως, η αναλογία προσέλευσης και κινηματογράφων για τον δεύτερο τίτλο δείχνει πιο αποτελεσματική. Με τα σύνολα άλλων γαλλικών και «ευχάριστων» φιλμ που διανεμήθηκαν έως τώρα στα θερινά φέτος να κυμαίνονται γύρω από τα 3.000 εισιτήρια, η αγορά και πρωτίστως οι θεατές δηλώνουν ξεκάθαρα: φτάνει! Την πρώτη πεντάδα συμπληρώνει το animated «Φύγαμε» (φωτό), με 1.680 εισιτήρια (από 15 οθόνες), σημειώνοντας αύξηση της τάξης του +66% σε σχέση με το προηγούμενο τετραήμερο. Λογικό, αφού «σολάρει» στο είδος τού παιδικού, χωρίς ίχνος ανταγωνισμού. Έχει φτάσει τα 16.943 εισιτήρια, κοινώς απέχει ιδιαίτερα από το να «σωθεί» (πόσω μάλλον για παραγωγή της Disney).

Στο #6, μία όχι ακριβώς καλλιτεχνικών αξιώσεων επανέκδοση, που διαθέτει ένα πολύ εμπορικό ατού: το όνομα της Άγκαθα Κρίστι. Τι κι αν το «Έγκλημα Κάτω από τον Ήλιο» είναι ένα μετριότατο έργο; Με ένα (τουλάχιστον) δυνατό «μαγαζί» (όπως το Θησείον) και χωρίς πολλές επιλογές για ψυχαγωγική έξοδο εκεί έξω, το φιλμ του 1982 άνοιξε με 1.557 εισιτήρια (από 3 οθόνες). Τα άλλα δύο σινεμά είχαν μονές προβολές, γεγονός που ανεβάζει ακόμη περισσότερο το score της προσέλευσης. Θα μπορέσει να συνεχιστεί με επιτυχία τούτο το θρίλερ μυστηρίου; Ανάλογα με τα σινεμά που θα το ζητήσουν τις ερχόμενες εβδομάδες… Επανέκδοση και στο #7, με το σαφώς πιο απαιτητικό και θρυλικό ψυχολογικό θρίλερ τρόμου του Νίκολας Ρόουγκ «Μετά τα Μεσάνυχτα» (φωτό), που ξεκίνησε με 1.470 εισιτήρια (από 7 οθόνες). Εδώ είχαμε κυρίως μονές προβολές των 23:00, το οποίο είναι υπέρ του έργου, καθώς όλοι γνωρίζουμε πόσο μειωμένης προσέλευσης είναι η δεύτερη παράσταση εσχάτως. Τα σινεμά του κέντρου θεωρώ πως θα το προτιμήσουν για κάποιο διάστημα ακόμη.

Ακολουθεί η «Μπαλάντα της Τρύπιας Καρδιάς» (-40%) του Γιάννη Οικονομίδη, με 1.446 εισιτήρια (από 6 οθόνες). Για τέταρτη εβδομάδα προβολής στα θερινά και κοιτάζοντας τι κόβουν και οι υπόλοιπες ταινίες, ο αριθμός είναι θετικός! Έχει φτάσει τα 25.640 σε σύνολο, νούμερο που δεν συναντάς εύκολα για ελληνική παραγωγή τη σήμερον ημέρα. Στο #9, έκανε new entry η βρετανική μουσική κομεντί «Γυναικεία Υπόθεση», κόβοντας 1.301 εισιτήρια (από 8 οθόνες). Έπαιξε αποκλειστικά σε μονές προβολές των 21:00, χωρίς να έχει ιδιαίτερα καλά αποτελέσματα, ελαφρώς χαντακώνοντας και το επίσης πρωτοεμφανιζόμενο «Νεντ Κέλι: Ο Νο1 Καταζητούμενος» (φωτό), το οποίο απλώθηκε μεν περισσότερο (15 οθόνες), όμως στο σαφώς λιγότερο προσφιλές πλαίσιο της δεύτερης βραδινής, καταλήγοντας να κόβει 923 εισιτήρια και να βρίσκεται εκτός top 10. Κατά κάποιον τρόπο, και τα δύο φιλμ εμφανίζονται χαμένα! Κρίμα για το «Νεντ Κέλι», που στέκει σίγουρα ως μία από τις καλύτερες ταινίες της φετινής καλοκαιρινής σεζόν. Λάθος εποχή; Ας όψεται ο κορονοϊός! Την πρώτη δεκάδα συμπληρώνει η ρομαντική κομεντί «Μόνοι στο Παρίσι» (-53%), με 1.050 εισιτήρια (από 4 οθόνες). Έχει φτάσει τα 3.643, νούμερο που «γυροφέρνουν» σχεδόν όλες οι γαλλικές παραγωγές φέτος το καλοκαίρι. Τα είπαμε. Δεν φτουράει πια το «sport». Αλλά έχει… MEDIA! Χα!

Από άλλους τίτλους, αξίζει να παρατηρηθεί η κατά +54% άνοδος των εισιτηρίων της «Ευτυχίας» (έκοψε ακόμη 868 εισιτήρια, από 6 οθόνες), με το σύνολο της μεγαλύτερης ελληνικής επιτυχίας της σεζόν να βρίσκεται στα 663.475 εισιτήρια. Σε άλλα νέα, το Χόλιγουντ εξακολουθεί να μετακινεί τις ημερομηνίες της «Mulan» και του «Tenet», ενώ το κέντρο της Αθήνας (μετά το Σινέ Παρί) ξεχνά για φέτος και το άνοιγμα του θερινού της Δεξαμενής, σχεδόν ειρωνικά για παρόμοιους λόγους (συντήρησης). Μένει, πια, το ερωτηματικό του… πότε θα υποδεχτούμε (μέσα στον Ιούλιο) την Αθηναία;