FreeCinema

Follow us

ΟΙ ΜΕΤΑΦΡΑΣΤΕΣ (2019)

(LES TRADUCTEURS)

  • ΕΙΔΟΣ: Θρίλερ Μυστηρίου
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ρεζίς Ρουανσάρ
  • ΚΑΣΤ: Λαμπέρ Γουίλσον, Όλγκα Κουριλένκο, Ρικάρντο Σκαμάρτσο, Άλεξ Λόδερ, Εντουάρντο Νοριέγκα, Σίντσε Μπαμπέτ Κνούντσεν, Μανώλης Μαυροματάκης, Φρεντερίκ Τσάου, Άννα Μαρία Στουρμ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 105'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: FEELGOOD

Εννέα μεταφραστές από διαφορετικές χώρες καλούνται να δουλέψουν πάνω στο τελευταίο (και πολυαναμενόμενο) bestseller βιβλίο δημοφιλούς τριλογίας, υπό καθεστώς απόλυτης μυστικότητας. Όταν οι πρώτες δέκα σελίδες του χειρόγραφου, που μόνο εκείνοι έχουν στη διάθεσή τους, διαρρέουν στο διαδίκτυο, η (κατά τα άλλα) τυπική εργασία που έχουν αναλάβει παίρνει μία καθόλου αναμενόμενη τροπή.

Επτά ολόκληρα χρόνια πήρε στο Γάλλο σκηνοθέτη Ρεζίς Ρουανσάρ να γυρίσει τη δεύτερη ταινία της καριέρας του, έπειτα από εκείνα τα «Χτυποκάρδια στο Γραφείο» (2012). Με τούτους τους «Μεταφραστές» δείχνει εκ νέου πως τον ενδιαφέρουν σημαντικά οι άνθρωποι που εργάζονται για τις λέξεις και τα γράμματα, απομακρυνόμενος όμως από το είδος της ρομαντικής κομεντί, μέσω του οποίου συστήθηκε στο κοινό. Βουτάει, πλέον, στα νερά του θρίλερ μυστηρίου, συνδυάζοντας τη συνομωσιολογική ίντριγκα ενός Νταν Μπράουν, με το στήσιμο μιας α λα Άγκαθα Κρίστι πλοκής. Στα χαρτιά μοιάζει με κάτι κάργα ψυχαγωγικό, όμως σίγουρα δεν έχουμε να κάνουμε με το «Στα Μαχαίρια» (2019) της θερινής σεζόν, αλλά με κάτι που φέρνει περισσότερο σε μυθιστόρημα τύπου roman de gare. Εύπεπτο στην ανάγνωση, άπαξ όμως της «αποβίβασης», δεν ενδιαφέρει και τόσο να το ξαναπιάσεις στα χέρια σου.

Σκοπεύοντας να κυκλοφορήσει το τρίτο και τελευταίο μέρος του μυθιστορήματος «Δαίδαλος» την ίδια μέρα σε όλο τον κόσμο, ο Διευθυντής εκδοτικού οίκου που χάρη στην κυκλοφορία των δύο προηγούμενων τόμων της σειράς κατάφερε να πιάσει την (πολύ) καλή, μαζεύει στη έπαυλή του εννέα μεταφραστές, οι οποίοι και θα επιμεληθούν του εγχειρήματος. Υπό καθεστώς δρακόντειων μέτρων ασφαλείας (καμία επαφή με τον έξω κόσμο, ένοπλοι φρουροί), τους δίνει σχεδόν έναν μήνα καιρό ώστε να ολοκληρώσουν τη μετάφραση, έχοντας την πλήρη βεβαιότητα πως οι προφυλάξεις που έχει πάρει, αν και ελαφρώς εξεζητημένες, είναι υπεραρκετές για την επίτευξη του στόχου του. Λίγες μόλις μέρες έπειτα από την έναρξη της «επιχείρησης» και προς τεράστια έκπληξή του, όμως, λαμβάνει μήνυμα από μυστήριο αποστολέα που τον πληροφορεί πως ήδη έχει «ανεβάσει» online τις δέκα πρώτες σελίδες του βιβλίου! Το ακόμα χειρότερο είναι ο ισχυρισμός του αγνώστου, ότι έχει στην κατοχή του και τις επόμενες εκατό, τις οποίες σκοπεύει να διαρρεύσει προσεχώς, εκτός αν πληρωθεί αδρά για να κάνει πίσω. Πρόκειται για εκβιασμό του χειρίστου είδος προς τον αλαζόνα εκδότη. Ποιος, πως και γιατί κατάφερε να βγάλει εκτός της έπαυλης – φρούριο το πολύτιμο χειρόγραφο; Ή μήπως υπάρχει (και) εξωτερική χείρα βοηθείας;

Ο Ρουανσάρ στήνει την πλοκή των «Μεταφραστών» του θυμίζοντας την κλασική αφηγηματική γραμμή εκείνων των ανέκδοτων, που θέλουν έναν Έλληνα, έναν Γερμανό, έναν Ιταλό, έναν Κινέζο και… ό,τι άλλο απαιτεί το έκαστο punchline, να μπαίνουν (συνήθως) σ’ ένα bar. Εδώ δεν μπαίνουν σε ένα τέτοιο, αλλά σε υπόγειο χώρο εργασίας, έκαστος κουβαλώντας μαζί του όλα τα στερεότυπα του λαού που «εκπροσωπεί». Εύλογα, ο Ιταλός είναι ο παρλαπίπας, η Ρωσίδα η γκομενάρα, ο Έλληνας… τα περασμένα μεγαλεία, ο Κινέζος ο ορθολογιστής και ούτω καθεξής για τους υπόλοιπους, ο καθένας εκ των οποίων γίνεται ύποπτος αυτοστιγμεί, άπαξ της διαρροής των πρώτων σελίδων του χειρόγραφου. Η σεναριακή τριπλέτα (ίδια με εκείνη από τα «Χτυποκάρδια») κρατάει μεν το σασπένς για την ταυτότητα του δράστη (και για τα αίτια των ενεργειών του) μέχρι το τελευταίο σχεδόν δευτερόλεπτο, όμως, για να το επιτύχει, καταφεύγει στα κόλπα των «αμέτρητων twist» και του «τίποτα δεν είναι αυτό που φαίνεται να είναι». Δηλαδή, «Οι Μεταφραστές» ακολουθούν τα χνάρια δεκάδων ανάλογων θρίλερ των τελευταίων ετών, τα οποία φορτώνοντας συνεχώς το σενάριο επιδιώκουν μονάχα να «την φέρουν» στον θεατή, αδιαφορώντας για την αληθοφάνεια των απανωτών ανατροπών. Εκεί, όμως, που ένας «Αόρατος Επισκέπτης» (2017) την έβγαζε καθαρή στο φινάλε, εδώ σημειώνεται αποτυχία στην προσπάθεια κατάθεσης πειστικής εξήγησης ενός τόσο δαιδαλώδους σχεδίου κλοπής.

Παρ’ όλα αυτά, ο Ρουανσάρ στήνει μία σπιντάτη και καλοκουρδισμένη heist σεκάνς στο παρισινό metro, όπου κάθε δευτερόλεπτο μετράει, μετριάζει, δε, αισθητά (όσο το μυστήριο πυκνώνει) τα εθνολογικού τύπου στερεότυπα χαρακτηριστικά των ηρώων του, δίνοντας βάση στο τι κρύβεται πίσω από τον εκβιασμό. Αυτό έχει σαν συνέπεια ο χρόνος ανάμεσα στους «εννέα» να μην κατανέμεται ισομερώς από ένα σημείο κι έπειτα, καρφώνοντας εν μέρει τους βασικούς υπόπτους του κόλπου. Έτσι, ο Έλλην εκπρόσωπος των «Μεταφραστών», Μανώλης Μαυροματάκης, αποκτά σταδιακά (και ατυχώς, μιας και ξεχωρίζει ως παρουσία) έναν κατά τι διακοσμητικό ρόλο, προλαβαίνοντας πάντως να ρίξει μία από τις all-time classic ατάκες του λαού μας, εν είδει άκρως τυπικού punchline ενός multi-culti αστείου. Το κακό είναι πως το σεναριακό punchline, προσπαθώντας να ξεφύγει από τις όποιες τυπικότητες, προτάσσει για λύση κάτι εξωφρενικά απίθανο, που ελάχιστα πείθει και ούτε καν εντυπωσιάζει. Σαν εκείνους τους τύπους που μπαίνουν σ’ ένα bar…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Η μάλλον μονότονη δουλειά του μεταφραστή καταφέρνει να παρουσιαστεί σαν ό,τι πιο φαντασμαγορικό και περιπετειώδες μπορεί να τύχει σε κάποιον, πλην όμως οι άπειρες υποσημειώσεις τις οποίες τούτο το θρίλερ μυστηρίου κρύβει στις σελίδες του, κάπου σε κάνουν να σηκώνεις τα χέρια ψηλά. Διαρκή μπρος πίσω στο χρόνο μέσω flashback (που ενίοτε μεγαλώνουν το μπέρδεμα), αλλά και γοργός ρυθμός, μαζί με το διεθνές καστ, δίνουν ένα παλαιομοδίτικο «διεθνούς συμπαραγωγής» χρώμα. Έντιμη ενήλικη θερινή πρόταση «Οι Μεταφραστές», αν μη τι άλλο. Δεν θα υπάρξουν (κατά τα φαινόμενα) και πολλές άλλες παρόμοιες στο φετινό καλοκαίρι.


MORE REVIEWS

ΣΤΕΝΕΣ ΕΠΑΦΕΣ ΜΕ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ

Στα 1977, ένα βραδινό τηλεοπτικό talk show με θέμα τον εορτασμό του Halloween και καλεσμένους με ειδίκευση στο μεταφυσικό εξελίσσεται με τον εντελώς λάθος και εκτός προγραμματισμού τρόπο σε ζωντανή μετάδοση.

BACK TO BLACK

Η σύντομη πορεία της μουσικής καριέρας της Έιμι Γουάινχαουζ, παράλληλα με προσωπικές στιγμές που την οδήγησαν σε ένα τόσο απότομο και άδοξο τέλος.

GHOSTBUSTERS: Η ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΠΑΓΟΥ

Δαιμονική οντότητα που (πίσω στα 1904) προσπάθησε να κατακτήσει τον κόσμο με στρατιά από φαντάσματα, τρεφόμενη με αρνητικά συναισθήματα ώστε να μειώσει τις θερμοκρασίες στο απόλυτο μηδέν, επιστρέφει στη Νέα Υόρκη του σήμερα για να… το προσπαθήσει ξανά! Who you gonna call?

ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ ΝΕΟΙ

Οι ελπίδες και τα όνειρα μιας χούφτας επίδοξων ηθοποιών του περίφημου Théâtre des Amandiers στο Παρίσι των μέσων της δεκαετίας του ‘80.

Ο ΧΟΡΟΣ ΤΩΝ ΦΑΝΤΑΣΜΑΤΩΝ

Αμερικανική οικογένεια μετακομίζει σε εξοχική αγγλική έπαυλη, δίχως να λογαριάζει τη φήμη πως το νέο τους σπίτι είναι… στοιχειωμένο εδώ και τρεις αιώνες. Και το φάντασμα του Σερ Σάιμον δεν πολυγουστάρει τους απρόσκλητους επισκέπτες!