FreeCinema

Follow us
06.0518:00

Ελληνικό box-office: Η «Τελευταία Πράξη»… για ποιους;


Τι πραγματικά συμβαίνει στο ελληνικό box-office; Το FREE CINEMA σχολιάζει τις τάσεις των θεατών, τη συνολική εικόνα από τα ταμεία και τα… κακώς κείμενα από κάθε πλευρά της ντόπιας κινηματογραφικής αγοράς. Αυτή την εβδομάδα, το «Εκδικητές: Η Τελευταία Πράξη» μονοπωλεί το ενδιαφέρον του κοινού σε κάπως πιο μαζικά νούμερα, με το υπόλοιπο τοπίο να παραμένει θλιβερό…

Δεν αποτελεί κάποιο νέο το γεγονός της παντοδυναμίας του τελευταίου «Avengers» (και) στους ελληνικούς κινηματογράφους. Δυστυχώς, εξαιτίας του ανοίγματος του φιλμ ακριβώς επάνω στις αργίες του Πάσχα, αδυνατούμε να κάνουμε την οποιαδήποτε σύγκριση τούτου του δεύτερου τετραήμερου με το «κουτσουρεμένο» που αναλύσαμε στο προηγούμενο box-office report, καθώς (Μεγάλη) Παρασκευή και (Μεγάλο) Σάββατο τα περισσότερα σινεμά υπολειτουργούσαν. Έτσι, το σημερινό 14% της αύξησης των εισιτηρίων του «Εκδικητές: Η Τελευταία Πράξη» είναι ξεκάθαρα πλασματικό. Πόσα έκοψε στις προηγούμενες μέρες, λοιπόν; 107.133 εισιτήρια (από 234 οθόνες), με το σύνολο να έχει φτάσει τα 410.749 μετά τις πρώτες δώδεκα μέρες προβολής του. Ο περσινός «Πόλεμος της Αιωνιότητας» και τα 363.487 εισιτήρια που είχε κόψει στο σύνολο της καριέρας του ήταν ορατό ότι θα γίνουν «σκόνη». Τώρα το μόνο ενδιαφέρον που μένει να παρατηρούμε σε σχέση με τούτον τον τίτλο είναι τα ποσοστά πτώσης του (στις ΗΠΑ το δεύτερο weekend ήταν πεσμένο κατά 59,2% σχεδόν, δηλαδή το κοινό συμπεριφέρθηκε όπως συνήθως με ταινία του συγκεκριμένου genre) και το κατά πόσο θα μπορέσει να προσεγγίσει την εξακοσάρα (μάλλον απίθανο), αφού τα 500.000 εισιτήρια (λογικά) θα τα έχει πιάσει μέχρι το τέλος της τρέχουσας εβδομάδας. Βέβαια, εάν η πτώση τού ερχόμενου τετραημέρου ξεπεράσει κατά πολύ το 40%, αυτό θα σημαίνει πως το κοινό των «Εκδικητών» εξαντλήθηκε και οι «περίεργοι» δεν πείστηκαν για να συμπληρώσουν δυναμικά τα fanboys που… έχουν παρακολουθήσει το φιλμ περισσότερες από μία φορές. Έχει ενδιαφέρον να παρατηρήσει κανείς ότι η καλύτερη απόδοση σε τούτο το τετραήμερο προέκυψε από την Πέμπτη (33.228) και όχι από το Σάββατο (29.811), με τη μερική ευθύνη εδώ να πέφτει στις καιρικές συνθήκες. Παρασκευή (23.121) και Κυριακή (20.973), ειδικά για τόσο εξωφρενικά μεγάλο αριθμό αιθουσών (ο μέσος όρος ανά οθόνη για ολόκληρο το τετραήμερο είναι περίπου 458 εισιτήρια!). Η Αθήνα περνάει μπροστά σε προσέλευση (59.185 εισιτήρια, από 91 οθόνες), κοινώς… το ενδιαφέρον της επαρχίας υποχωρεί ραγδαία. Την ίδια στιγμή, το σύνολο της «Captain Marvel» στα ελληνικά κινηματογραφικά ταμεία βρίσκεται στα 202.199 εισιτήρια. Και η Marvel tease-άρει χοντρά με νέο trailer του επερχόμενου «Spider-Man» movie, αφού έχει τα «πελατάκια» ξαναμμένα…

Το υπόλοιπο τοπίο της ελληνικής διανομής και του ενδιαφέροντος του ντόπιου κοινού να πάει σινεμά παραμένει θλιβερό. Στο #2, το παιδικό «Πώς να Εκπαιδεύσετε το Δράκο σας 3» είναι το μοναδικό φιλμ από το υπόλοιπο top 10 που έφερε πενταψήφιο νούμερο (13.264 εισιτήρια, από 91 οθόνες). Εδώ κάπως σταθεροποιείται η μετακίνηση της προτίμησης στο Σάββατο (5.058) από την Κυριακή (4.069), με υψηλή διαφορά, μάλιστα. Αυτό σηματοδοτεί και συνήθειες καλοκαιριού, σταδιακά. Ήδη κυκλοφορούν στα social ανακοινώσεις θερινών σινεμά που ανοίγουν στις 9 του Μάη! Ο «Δράκος» έχει φτάσει τα 104.633 εισιτήρια σε σύνολο. Στο #3 έκανε ντεμπούτο το (μάλλον τραγελαφικό, αφού ούτε καν προβλήθηκε για τους δημοσιογράφους, ώστε να αποφευχθούν οι κριτικές…) «Οι Βράχοι της Ελευθερίας» (φωτό), το οποίο δεν «έψησε» τον… πατριωτισμό του Έλληνα θεατή, κόβοντας μόνο 8.978 εισιτήρια (από 43 οθόνες). Καλύτερα τα πήγε το Σάββατο (4.219), προφανώς. Έτσι κι αλλιώς, δεν έτυχε κάποιου επιθετικού marketing ώστε να προσεγγίσει ένα πιο μαζικό κοινό. Το παιδικό «Ο Ευγενικός κύριος Λινκ» ανακτά κάπως τις «δυνάμεις» του, κόβοντας 5.252 εισιτήρια (από 54 οθόνες), με σύνολο στα 20.289. Την πρώτη πεντάδα συμπληρώνει το νεανικό «Μετά», με 4.422 εισιτήρια (από 36 οθόνες). Έχει φτάσει τα 96.403 και οδεύει προς την κατοστάρα.

Αφού οι οικογένειες επέστρεψαν από τις διακοπές του Πάσχα, αυξάνονται και τα παιδικά στις πρώτες θέσεις του box-office. «Ο Γάτος ο Φευγάτος» μετά τα τραγικά νούμερα του opening (της Κυριακής του Πάσχα), στα οποία δεν υπήρχε λόγος αναφοράς στο προηγούμενο report, τώρα ανεβαίνει στο #6 και κόβει 3.713 εισιτήρια (από 73 οθόνες), για να φτάσει σε σύνολο τα 5.493. Μερικές φορές αναρωτιέμαι γιατί κόβουν το σινεμά τα παιδάκια που με τόσο… πείσμα συνοδεύονται από τους γονείς στις κινηματογραφικές αίθουσες, καλύπτοντας εύκολα μία βασική ανάγκη ψυχαγωγίας. Θα μου πεις, με το που περνάνε στην εφηβεία, μάλλον τρέπονται σε φυγή, ενθυμούμενα… τραυματικές εμπειρίες (όπως τούτη εδώ, για παράδειγμα). Στο #7 συναντάμε την «Κατάρα της Γιορόνα», με 3.414 εισιτήρια (από 22 οθόνες). Δεν βοήθησαν τα σινεμά στο κράτημα εδώ. Σύνολο στα 36.787, αναπάντεχα χαμηλό για έργο της φήμης τού franchise τού «The Conjuring». Μήπως γινόμαστε όλο και περισσότερο συντηρητικοί και το κοινό «κλώτσησε» που βγήκε ταινία αυτού του είδους κοντά στο Πάσχα; Γιατί το φιλμ ήταν αξιοπρεπέστατο. Στο #8, από μεταγλωττισμένες κόπιες για παιδιά, το «Ντάμπο» του Τιμ Μπέρτον συνεχίζει να μαζεύει κάτι ψιλά, του τύπου 2.292 εισιτήρια (από 34 οθόνες). Εξακολουθώ να είμαι διστακτικός για τον στόχο της κατοστάρας εδώ (στα 94.730 μέχρι στιγμής το σύνολο). Το πρωτοεμφανιζόμενο «Teen Spirit» (φωτό) βρίσκεται στο #9, με 1.483 εισιτήρια (από 29 οθόνες). Καταδικασμένα τα νεανικά φιλμ στην Ελλάδα, πλέον (μην κοιτάτε το «Μετά», είχε ρομάντζο και λίγο από σεξ, μετά φήμης ανάλογου βιβλίου). Τη δεκάδα κλείνει διακριτικά (πριν πέσουμε σε τριψήφια νούμερα…) το «Ο Καθηγητής και ο Τρελός», με 1.345 εισιτήρια (από 10 οθόνες). Έχει φτάσει τα 41.584 χάρη σε ένα απρόσμενα θετικό word of mouth.

Η επιτυχία του τελευταίου «Avengers» επιτρέπει διαφόρων ειδών… «οφθαλμαπάτες» αυτές τις μέρες. Για παράδειγμα, το τετραήμερο μπορεί να «πουλάει μούρη» με 156.083 εισιτήρια (από τα μέσα Γενάρη είχαμε να δούμε υψηλότερο νούμερο!), όμως περίπου το 70% αυτών ανήκει μονάχα στο blockbuster της Marvel! Επίσης, η πτώση σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2018 μπορεί να «προσγειώθηκε» σε ποσοστό της τάξης του -6% και όλοι να το «παίζουν» χαρούμενοι κι ωραίοι, όμως στο βάθος τρέμουν στην ιδέα τού τι έρχεται φέτος το καλοκαίρι. Μην ξεχνάμε, επίσης, ότι υπάρχουν και τα σινεμά που δεν προγραμμάτισαν την «Τελευταία Πράξη» αυτές τις μέρες… Το ταμειακό ντεμπούτο του «Κορσικανού» μέτρησε 414 εισιτήρια (από 5 οθόνες), ενώ το αντίστοιχο του «Αξιαγάπητου κυρίου Τροχίδη» υπέστη πιο σοβαρή πανωλεθρία με 389 εισιτήρια (από 10 οθόνες). Από την άλλη, το κινέζικο δράμα «Ένας Ελέφαντας Στέκεται Ακίνητος» (φωτό) έκοψε (όπως μας ενημέρωσε το γραφείο διανομής της ταινίας) 730 εισιτήρια με μονές προβολές σε μια αίθουσα στην Αθήνα και μία στη Θεσσαλονίκη (561 και 169, αντίστοιχα). Συνολικά, βρίσκεται στα 2.878 εισιτήρια και αποτελεί το μεγαλύτερο αξιοπερίεργο των τελευταίων εβδομάδων, καθώς η τετράωρη διάρκειά του δεν φαντάζει και τόσο θελκτική στους περισσότερους θεατές, όμως οι (υπερβολικά) θετικές κριτικές και η απουσία πραγματικά καλών (ή «διαφορετικών») art-house ταινιών εσχάτως λειτούργησαν σαν μονόδρομος για τον «Ελέφαντα».