FreeCinema

Follow us

Ο ΚΟΡΣΙΚΑΝΟΣ (2017)

(UNE VIE VIOLENTE)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τιερί ντε Περετί
  • ΚΑΣΤ: Ζαν Μισελαντζελί, Ανρί-Νοέλ Ταμπαρί, Σεντρίκ Απιετό, Μαρί-Πιερ Νουβό
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 107'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: WEIRD WAVE

Αφού έχει καταφύγει στο Παρίσι για να γλιτώσει από το βίαιο παρελθόν του, ο Στεφάν επιστρέφει στην πατρίδα του, την Κορσική, για την κηδεία ενός φίλου του, αν και γνωρίζει ότι στο ταξίδι αυτό μπορεί να χάσει τη ζωή του.

Στην αρχή της ταινίας μαθαίνουμε μερικά στοιχεία για το πώς ο ήρωας έχει φτάσει στο σημείο όπου βρίσκεται. Από τη δεκαετία του ’70 στην Κορσική, που πάντα διατηρούσε αποστάσεις από την ηπειρωτική Γαλλία, είχε αρχίσει να αναπτύσσεται ένα αυτονομιστικό κίνημα, το οποίο στη συνέχεια εξελίχθηκε σε βίαιο εθνικιστικό. Στις αρχές της δεκαετίας του ’90 ήρθε μια διάσπαση που έκανε τα πράγματα ακόμη πιο βίαια, ειδικά εξαιτίας της εμπλοκής της Μαφίας.

Σε αυτό το περιβάλλον έχει μεγαλώσει ο Στεφάν, αλλά θα επιστρέψει όταν ένας παλιός του φίλος δολοφονηθεί. Η κηδεία είναι μια αφορμή για να τακτοποιηθούν κάποιες εκκρεμότητες, γι’ αυτό και αποφασίζει να επιστρέψει στην Κορσική, παρά την ανησυχία και τις συμβουλές της μητέρας του. Από εκείνη τη στιγμή θα επιστρέψουμε κι εμείς μαζί του στο παρελθόν, σε ένα εκτεταμένο flashback που εξηγεί (το εξηγεί θα μπορούσε να μπει και σε εισαγωγικά) το βίαιο παρελθόν από το οποίο απομακρύνθηκε.

Παίρνοντας τα πράγματα με τη σειρά, επιστρέφουμε στον 18χρονο Στεφάν, που ασχολείται με την πολιτική, έχει αντιρρήσεις, θυμό, αντίδραση για το πώς οι προηγούμενες γενιές συμπεριφέρθηκαν στο ζήτημα της σχέσης της «παρακατιανής» Κορσικής με τη «μητέρα» Γαλλία. Η αφορμή για την εμπλοκή του στο αυτονομιστικό κίνημα θα έρθει όταν συμφωνήσει να κρύψει μια τσάντα με όπλα. Θα καταλήξει στη φυλακή, όπου θα αναπτύξει σχέση με ένα στέλεχος του κινήματος και θα δεχτεί να ενταχθεί στον αγώνα αυτονόμησης της Κορσικής, ο οποίος παίρνει μία πιο ακραία έκφραση.

Η ιστορία αυτή είναι σχετικά άγνωστη, όμως ο Τιερί ντε Περετί δείχνει να είναι βαθύς γνώστης, με καταγωγή από την Κορσική και ο ίδιος. Ενθέτει σκηνές από πραγματικά επεισόδια μεταξύ των αυτονομιστών και των γαλλικών αρχών, που δίνουν μια αίσθηση ντοκιμαντέρ στη μυθοπλασία. Από την άλλη πλευρά, η ταινία έχει αρκετά προβλήματα. Ο πρωταγωνιστής είναι αρκετά απαθής, με μια ερμηνεία πολύ λιγότερο έντονη σε σχέση με το περιβάλλον στο οποίο κινείται και εξελίσσεται. Παράλληλα, στο σενάριο που έχει συνυπογράψει ο ντε Περετί, υπάρχει πλήθος πληροφοριών και χαρακτήρων. Δεν έχουν όμως τον χρόνο που χρειάζονται για να αναπτυχθούν, για να αποκτήσουν υπόσταση και ουσιαστικό ρόλο μέσα στην ιστορία. Έρχονται και χάνονται, πριν προλάβουμε να ενδιαφερθούμε γι’ αυτούς.

Το πιο ενδιαφέρον στην ανάπτυξη του «Κορσικανού» είναι η αίσθηση της αυθεντικότητας, με τη χρήση της τοπικής διαλέκτου και του footage από τα πραγματικά γεγονότα, παράλληλα με τις αναφορές στη σημερινή αύξηση του εθνικισμού που βλέπουμε σε όλο και περισσότερες περιοχές της Ευρώπης. Έχουμε να κάνουμε με έναν άνθρωπο που γνωρίζει το υλικό του και ξέρει τις λεπτομέρειες. Εκεί που δεν πετυχαίνει, ωστόσο, είναι στο να τις οργανώσει με τέτοιον τρόπο, τόσο σε ό,τι αφορά τον κεντρικό του χαρακτήρα όσο και στο γενικότερο πλαίσιο, ώστε το κοινό που δεν γνωρίζει αναλυτικά τα γεγονότα, να εμπλακεί. Η απόσταση αυτή μένει μακρινή.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Δεν βγαίνουν πολλές ταινίες με πολιτικές αναφορές και έρευνα για ιστορικά γεγονότα που δεν γνωρίζει ιδιαίτερα το κοινό, έτσι αν σε ενδιαφέρει αυτό το είδος, μπορείς να δοκιμάσεις τι έχει να σου πει ο «Κορσικανός». Αν σε μπερδεύουν οι διαρκείς είσοδοι και έξοδοι χαρακτήρων, υπάρχει περίπτωση να αναρωτιέσαι συνέχεια «τι έγινε;» και να σου σπάσουν τα νεύρα!


MORE REVIEWS

ΓΚΟΤΖΙΛΑ x ΚΟΝΓΚ: Η ΝΕΑ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ

Ένα μυστηριώδες σήμα (κινδύνου;) έρχεται από τα βάθη της Κοίλης Γης και καλεί την ερευνητική ομάδα που προστατεύει τον Κονγκ στη Νήσο του Κρανίου να βρεθεί στα έγκατα αχαρτογράφητων περιοχών, ελπίζοντας να μην αναμειχθεί και ο Γκοτζίλα, προκαλώντας νέες επικές μάχες.

ΑΔΕΣΠΟΤΑ ΚΟΡΜΙΑ

Ποια είναι τα όρια των δικαιωμάτων μας επάνω στο ίδιο μας το σώμα, σε συνάρτηση με τις ανά την Ευρώπη υπάρχουσες νομοθετικές ρυθμίσεις που ορίζουν το πόσο αυτό μας ανήκει; Ένα έργο τεκμηρίωσης που επιχειρεί να θίξει και να απαντήσει σε πολλά νομικά και ηθικά διλλήματα… ζωής και θανάτου.

ΤΟ ΑΓΟΡΙ ΤΟΥ ΘΕΟΥ

Μπολόνια, 1858. Εξάχρονο αγόρι οικογένειας Εβραίων τίθεται αναγκαστικά υπό την επιμέλεια του Πάπα, προκειμένου να μεγαλώσει σύμφωνα με τις αρχές της Καθολικής Εκκλησίας. Οι γονείς του θα κάνουν τα πάντα για να το πάρουν πίσω, όμως, η κόντρα με την παπική Ρώμη δεν είναι απλή υπόθεση.

Η ΧΙΜΑΙΡΑ

Φυλακόβιος αρχαιοκάπηλος επιστρέφει στον τόπο του εγκλήματος, όπου ξαναβρίσκοντας την παλιοπαρέα των συναδέλφων του, ξηγιέται… παλιά του τέχνη κόσκινο. Ή μήπως κυνηγάει χίμαιρες;

ΚΟΥΚΛΕΣ ΤΗΣ ΔΡΕΣΔΗΣ

Νεαρή δημοσιογράφος ερωτεύεται αιρετικής στάσης ζωγράφο και performance artist. Όταν η δεύτερη πεθαίνει, η πρώτη αγωνίζεται να νικήσει την ελληνική γραφειοκρατία, ζητώντας να παραλάβει τη σορό της αγαπημένης της συντρόφου.