FreeCinema

Follow us

ΤΟ ΚΑΛΕΣΜΑ (2013)

(THE CONJURING)

  • ΕΙΔΟΣ: Τρόμου
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τζέιμς Γουάν
  • ΚΑΣΤ: Πάτρικ Γουίλσον, Βέρα Φαρμίγκα, Λίλι Τέιλορ, Ρον Λίβινγκστον
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 112’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: VILLAGE FILMS

Θρησκευόμενο ζεύγος με πείρα στους εξορκισμούς, προσεγγίζεται από γυναίκα που μόλις μετακόμισε σε αγροικία με την οικογένειά της και ανησυχεί για μεταφυσικά φαινόμενα που μπορεί να θέτουν σε κίνδυνο τις κόρες της. Είναι μια περίπτωση δαιμονισμού, στοιχειωμένου σπιτιού ή μονάχα η φαντασία της;

Στο σινεμά αυτού του είδους, πάντοτε πίστευα πως το «less is more» είναι πολύ πιο αποτελεσματικό εντός της σκοτεινής αίθουσας (εκτός κι αν μιλάμε για γκοριά, εκεί το πράμα αλλάζει και η ποσότητα – σε αίμα – μετράει αλλιώς…). Τον «κανόνα» αυτό, όμως, ο Τζέιμς Γουάν τον παραβαίνει απόλυτα με τούτο το αμερικανικό blockbuster τρόμου, που φαίνεται πως θέλει να μας συστήσει ένα καινούργιο franchise, ακριβώς όπως συνέβη και με τα «Saw» και «Insidious» (του ιδίου σκηνοθέτη), τόσο εκβιαστικό στη λειτουργία του, σε βαθμό να χρησιμοποιεί όλη την «τράπουλα» του genre σε τρικ για να πανικοβάλει τους θεατές και να αποσβέσει τις κραυγές τους σε δολάρια. Ναι, το κάνει. Αλλά με υλικά που θα έφταναν και για δύο sequels!

Η σκηνή τού προλόγου αιτιολογείται, αρχικά, για να μας επιτρέψει να καταλάβουμε το ρόλο του ζεύγους Γουόρεν (ο Γουίλσον με την τυπική, μονοκόμματη έκφραση στο πρόσωπό του και η Φαρμίγκα που κατορθώνει και δίνει ένα κάποιο κύρος σε ό,τι κι αν της δώσουν να παίξει), κάτι σαν «ντετέκτιβ» του μεταφυσικού, που στα δύσκολα – και με την άδεια της εκκλησίας – το ρίχνουν στους εξορκισμούς. Χωρίς να θέλω να προχωρήσω σε spoilers, αυτή η υποπλοκή της ιστορίας με την κούκλα θα επανεμφανιστεί και, σταδιακά, θα αναμειχθεί με το υπόλοιπο σενάριο, τονίζοντας έτσι τα προβλήματα του τελευταίου, το οποίο φορτώνεται με ένα κάρο στερεότυπα, «δάνεια» και αναφορές σε κλασικές επιτυχίες του παρελθόντος, από το «Πνεύμα του Κακού» μέχρι και τον «Εξορκισμό της Έμιλυ Ρόουζ». Το ότι με την κούκλα ο Γουάν γίνεται και αυτοαναφορικός (βλέπε το σχετικά αποτυχημένο του «Dead Silence» από το 2007), καταντά κανονική τρικλοποδιά…

Φυσικά, για τον μέσο, απαίδευτο θεατή, η ταινία κάνει τη δουλειά της, έχοντας εξασφαλίσει κάθε τύπο τρομάρας, που ο Γουάν παίζει στα δάχτυλα, μέσα σ’ ένα φόντο σεβεντίλας (θα ήθελα να ήμουν ο «Εξορκιστής»…) και με τόνους όσο πιο ρεαλιστικά (γνωρίζουμε από την αρχή πως η ταινία βασίζεται – άγνωστο έως πού – σε αληθινή ιστορία) σοβαρούς γίνεται. Υπό αυτό το βάρος, όμως, με παντελή έλλειψη του χιούμορ, με ένα σενάριο τόσο φορτωμένο από ίντριγκες διαφορετικών ταινιών του είδους και τους χαρακτήρες (ειδικά τα μέλη της οικογένειας Περόν) να στέκονται έρμαια του κάθε επόμενου δαιμονικού χτυπήματος, συνειδητοποιείς τα προβλήματα μιας συνταγής που μπορεί να δείχνει ικανή να σε παρασύρει ως γεύση, όμως, κάθεται βαριά στο στομάχι και δε λέει να τελειώσει ως χώνεψη.

Το πράγμα φωνάζει ότι θα έχει sequel, οπότε και ελπίζουμε να διορθωθούν οι ατέλειες αυτής της ταινίας, που θα μπορούσε κάλλιστα να «γεννήσει» και μια θαυμάσια τηλεοπτική σειρά βασισμένη σε – αληθινές ή φανταστικές – υποθέσεις των Γουόρεν. Ρομαντικά αγαθές σκέψεις.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αν πας για να τινάξεις τα popcorn σου στον αέρα, πέτυχες. Τα καθίσματα θα τραντάζονται, οι τσιρίδες θα ακουστούν, όμως, μαζί τους θα πρέπει να αντέξεις και τη «γαλαρία» του multiplex, για την οποία φτιάχτηκε τούτο το φιλμ, χωρίς περαιτέρω απαιτήσεις. Κοινώς, ένα δοκιμασμένο κράμα από στερεότυπα που δε θα έχει μια σοβαρή θέση στη μνήμη σου στο μέλλον.


MORE REVIEWS

TOP GUN: MAVERICK

Για να μην αποχαιρετίσει τη θέση του ανάμεσα στους εν ενεργεία καλύτερους ιπτάμενους του Ναυτικού, ο Πιτ Μίτσελ υποχρεώνεται να εκπαιδεύσει ομάδα αποσπασμένων πτυχιούχων, οι οποίοι πρόκειται ν’ αναλάβουν την πλέον ριψοκίνδυνη αποστολή καταστροφής μυστικών εγκαταστάσεων παραγωγής εμπλουτισμένου ουρανίου σε χώρα εχθρική προς τα συμφέροντα των ΗΠΑ.

ΤΟ ΚΟΣΤΟΥΜΙ

Στο Σικάγο του 1956, το οργανωμένο έγκλημα χρησιμοποιεί το κατάστημα ρούχων ενός Βρετανού κόπτη για «βιτρίνα» των χρηματαποστολών του. Όλα πάνε ρολόι, μέχρι τη στιγμή που ο πληγωμένος από σφαίρα γιος ενός μεγαλογκάνγκστερ αναζητά καταφύγιο στο ραφείο του μαγαζιού.

ΛΟΥΙΣ ΓΟΥΕΪΝ: ΕΝΑΣ ΞΕΧΩΡΙΣΤΟΣ ΚΟΣΜΟΣ

Βιογραφικό δράμα με τον Μπένεντικτ Κάμπερμπατς στον ομώνυμο ρόλο ενός εκκεντρικού καλλιτέχνη του 19ου αιώνα, ο οποίος έμεινε γνωστός για το τεράστιο ζωγραφικό του έργο που απεικόνιζε… ανθρωπόμορφες γάτες.

ΜΑΓΝΗΤΙΚΑ ΠΕΔΙΑ

Η Έλενα γυροφέρνει μ’ ένα αμάξι προς… το πουθενά. Το αυτοκίνητο του Αντώνη δεν παίρνει μπρος. Η μοίρα τους το ‘χε.

ΣΜΥΡΝΗ ΜΟΥ ΑΓΑΠΗΜΕΝΗ (ΕΙΔΙΚΗ ΕΚΔΟΣΗ)

Η ζωή της οικογένειας Μπαλτατζή κλονίζεται τραγικά από τα γεγονότα που οδήγησαν στην καταστροφή της Σμύρνης από τον τουρκικό στρατό του Μουσταφά Κεμάλ, το 1922.

MR KLEIN

MR KLEIN

Κακό πνεύμα έχει στοιχειώσει σπίτι, έχει μπουκάρει στο σώμα παλιακής κουκλίτσας ή μας ξεγελάει σατανικά το άτιμο; Είναι τύπου STAR Channel, αλλά κλάνεις και ολίγη από μέντες. Από σφαγές, γιοκ. Κόψε ένα αστεράκι για τιμωρία.