FreeCinema

Follow us

ΤΟ ΚΑΛΕΣΜΑ (2013)

(THE CONJURING)

  • ΕΙΔΟΣ: Τρόμου
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τζέιμς Γουάν
  • ΚΑΣΤ: Πάτρικ Γουίλσον, Βέρα Φαρμίγκα, Λίλι Τέιλορ, Ρον Λίβινγκστον
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 112’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: VILLAGE FILMS

Θρησκευόμενο ζεύγος με πείρα στους εξορκισμούς, προσεγγίζεται από γυναίκα που μόλις μετακόμισε σε αγροικία με την οικογένειά της και ανησυχεί για μεταφυσικά φαινόμενα που μπορεί να θέτουν σε κίνδυνο τις κόρες της. Είναι μια περίπτωση δαιμονισμού, στοιχειωμένου σπιτιού ή μονάχα η φαντασία της;

Στο σινεμά αυτού του είδους, πάντοτε πίστευα πως το «less is more» είναι πολύ πιο αποτελεσματικό εντός της σκοτεινής αίθουσας (εκτός κι αν μιλάμε για γκοριά, εκεί το πράμα αλλάζει και η ποσότητα – σε αίμα – μετράει αλλιώς…). Τον «κανόνα» αυτό, όμως, ο Τζέιμς Γουάν τον παραβαίνει απόλυτα με τούτο το αμερικανικό blockbuster τρόμου, που φαίνεται πως θέλει να μας συστήσει ένα καινούργιο franchise, ακριβώς όπως συνέβη και με τα «Saw» και «Insidious» (του ιδίου σκηνοθέτη), τόσο εκβιαστικό στη λειτουργία του, σε βαθμό να χρησιμοποιεί όλη την «τράπουλα» του genre σε τρικ για να πανικοβάλει τους θεατές και να αποσβέσει τις κραυγές τους σε δολάρια. Ναι, το κάνει. Αλλά με υλικά που θα έφταναν και για δύο sequels!

Η σκηνή τού προλόγου αιτιολογείται, αρχικά, για να μας επιτρέψει να καταλάβουμε το ρόλο του ζεύγους Γουόρεν (ο Γουίλσον με την τυπική, μονοκόμματη έκφραση στο πρόσωπό του και η Φαρμίγκα που κατορθώνει και δίνει ένα κάποιο κύρος σε ό,τι κι αν της δώσουν να παίξει), κάτι σαν «ντετέκτιβ» του μεταφυσικού, που στα δύσκολα – και με την άδεια της εκκλησίας – το ρίχνουν στους εξορκισμούς. Χωρίς να θέλω να προχωρήσω σε spoilers, αυτή η υποπλοκή της ιστορίας με την κούκλα θα επανεμφανιστεί και, σταδιακά, θα αναμειχθεί με το υπόλοιπο σενάριο, τονίζοντας έτσι τα προβλήματα του τελευταίου, το οποίο φορτώνεται με ένα κάρο στερεότυπα, «δάνεια» και αναφορές σε κλασικές επιτυχίες του παρελθόντος, από το «Πνεύμα του Κακού» μέχρι και τον «Εξορκισμό της Έμιλυ Ρόουζ». Το ότι με την κούκλα ο Γουάν γίνεται και αυτοαναφορικός (βλέπε το σχετικά αποτυχημένο του «Dead Silence» από το 2007), καταντά κανονική τρικλοποδιά…

Φυσικά, για τον μέσο, απαίδευτο θεατή, η ταινία κάνει τη δουλειά της, έχοντας εξασφαλίσει κάθε τύπο τρομάρας, που ο Γουάν παίζει στα δάχτυλα, μέσα σ’ ένα φόντο σεβεντίλας (θα ήθελα να ήμουν ο «Εξορκιστής»…) και με τόνους όσο πιο ρεαλιστικά (γνωρίζουμε από την αρχή πως η ταινία βασίζεται – άγνωστο έως πού – σε αληθινή ιστορία) σοβαρούς γίνεται. Υπό αυτό το βάρος, όμως, με παντελή έλλειψη του χιούμορ, με ένα σενάριο τόσο φορτωμένο από ίντριγκες διαφορετικών ταινιών του είδους και τους χαρακτήρες (ειδικά τα μέλη της οικογένειας Περόν) να στέκονται έρμαια του κάθε επόμενου δαιμονικού χτυπήματος, συνειδητοποιείς τα προβλήματα μιας συνταγής που μπορεί να δείχνει ικανή να σε παρασύρει ως γεύση, όμως, κάθεται βαριά στο στομάχι και δε λέει να τελειώσει ως χώνεψη.

Το πράγμα φωνάζει ότι θα έχει sequel, οπότε και ελπίζουμε να διορθωθούν οι ατέλειες αυτής της ταινίας, που θα μπορούσε κάλλιστα να «γεννήσει» και μια θαυμάσια τηλεοπτική σειρά βασισμένη σε – αληθινές ή φανταστικές – υποθέσεις των Γουόρεν. Ρομαντικά αγαθές σκέψεις.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αν πας για να τινάξεις τα popcorn σου στον αέρα, πέτυχες. Τα καθίσματα θα τραντάζονται, οι τσιρίδες θα ακουστούν, όμως, μαζί τους θα πρέπει να αντέξεις και τη «γαλαρία» του multiplex, για την οποία φτιάχτηκε τούτο το φιλμ, χωρίς περαιτέρω απαιτήσεις. Κοινώς, ένα δοκιμασμένο κράμα από στερεότυπα που δε θα έχει μια σοβαρή θέση στη μνήμη σου στο μέλλον.


MORE REVIEWS

DUNGEONS & DRAGONS: ΕΝΤΙΜΟΤΗΤΑ ΜΕΤΑΞΥ ΚΛΕΦΤΩΝ

Καταφερτζής κλέφτης, παρέα μ’ ένα μικρό τσούρμο από τυχοδιώκτες συνοδοιπόρους οι οποίοι κατέχουν ουκ ολίγες μαγικές ικανότητες, αναζητά κλεμμένο κειμήλιο που ίσως του επιτρέψει να επαναφέρει στη ζωή την πεθαμένη και πολυαγαπημένη του σύζυγο.

ΤΑ ΟΧΤΩ ΒΟΥΝΑ

Στα μέσα της δεκαετίας του ’80, ο Πιέτρο γίνεται φίλος με το μοναδικό παιδί ενός μικρού ορεινού χωριού, καθώς κάνει τις καλοκαιρινές του διακοπές εκεί. Ο Μπρούνο θα χαθεί από τη ζωή του εξαιτίας μικρών παρεξηγήσεων, μα θα επιστρέφει πάντοτε στον ενήλικο βίο του, για να του θυμίζει την παιδική ηλικία και πατρικές στιγμές που έχασε από πείσμα και λάθος επιλογές.

ΖΛΑΤΑΝ

Τα ταραχώδη παιδικά και νεανικά χρόνια του Ζλάταν Ιμπραΐμοβιτς στη Σουηδία, μέχρι την αναγνώριση του ποδοσφαιρικού του ταλέντου, χάρη στις εμφανίσεις του με τη φανέλα του Ajax.

Ο ΑΡΧΟΝΤΑΣ ΤΩΝ ΜΥΡΜΗΓΚΙΩΝ

Στη Ρώμη της δεκαετίας του ’60, ο Άλντο Μπραϊμπάντι, ένας ποιητής και θεατράνθρωπος γύρω στα 40, ζει με τον νεαρό Έτορε, φίλο και σύντροφό του. Όταν ο υπερσυντηρητικός και θρησκευόμενος πατέρας του δεύτερου καταγγέλλει αυτή τη σχέση στην Αστυνομία, ο Άλντο θα βρεθεί κατηγορούμενος και αντιμέτωπος με φυλάκιση, χάρη σ’ έναν ιδιότυπο νόμο με μεσαιωνικές καταβολές.

DEMON SLAYER: KIMETSU NO YAIBA - TO THE SWORDSMITH VILLAGE

Μετά τη δολοφονία της οικογένειάς του από έναν δαίμονα, ο Ταντζίρο Καμάντο εντάσσεται στο Σώμα Φονιάδων Δαιμόνων, έχοντας έναν και μοναδικό σκοπό: να επαναφέρει την αδελφή του (τη μόνη που γλίτωσε τον θάνατο, με τίμημα όμως τη μετατροπή της σε δαίμονα) στην ανθρώπινη μορφή της.

MR KLEIN

MR KLEIN

Κακό πνεύμα έχει στοιχειώσει σπίτι, έχει μπουκάρει στο σώμα παλιακής κουκλίτσας ή μας ξεγελάει σατανικά το άτιμο; Είναι τύπου STAR Channel, αλλά κλάνεις και ολίγη από μέντες. Από σφαγές, γιοκ. Κόψε ένα αστεράκι για τιμωρία.