FreeCinema

Follow us
24.0118:00

Όσκαρ 2023: Οι αποκαλύψεις των υποψηφιοτήτων!


Οι ταινίες «Τα Πάντα Όλα» (σε έντεκα κατηγορίες!), «All Quiet on the Western Front» και «The Banshees of Inisherin» (από εννέα κατηγορίες η καθεμιά τους) είναι οι μεγάλοι πρωταγωνιστές των υποψηφιοτήτων της 95ης απονομής των βραβείων Όσκαρ. Ποιες ήταν οι εκπλήξεις και οι απουσίες, όμως;

Πριν από οτιδήποτε άλλο, ας σημειωθούν οι τίτλοι των δέκα ταινιών που διεκδικούν το βραβείο Όσκαρ του καλύτερου φιλμ στην 95η απονομή του θεσμού (η οποία θα πραγματοποιηθεί στις 12 Μαρτίου):

All Quiet on the Western Front
Avatar: The Way of Water
The Banshees of Inisherin
Elvis
Τα Πάντα Όλα
The Fabelmans
Tár
Top Gun: Maverick
Το Τρίγωνο της Θλίψης
Women Talking

Αν λάβουμε υπόψη τις υποψηφιότητες του Σωματείου των Παραγωγών της Αμερικής, η δεκάδα των οποίων ήταν ο πιο σοβαρός προπομπός τούτης της (σημαντικότατης) κατηγορίας, βλέπουμε πως οι ταινίες «Black Panther: Wakanda Forever», «Glass Onion: A Knives Out Mystery» και «Η Φάλαινα» αντικαταστάθηκαν στα Όσκαρ από το «All Quiet on the Western Front», το «Τρίγωνο της Θλίψης» (φωτό) και το «Women Talking». Το πρώτο έπαιζε μέσα σε όλα τα προγνωστικά (και όσοι δεν το έχετε δει, μην περιμένετε κινηματογραφική διανομή στην Ελλάδα, διατίθεται στην πλατφόρμα του Netflix από τις 28 Οκτωβρίου), το δεύτερο αποτελεί το μέγα ξάφνιασμα της χρονιάς (έχοντας υποψηφιότητες και στις κατηγορίες καλύτερης σκηνοθεσίας και πρωτότυπου σεναρίου!), ενώ το τρίτο πιστώνεται στο γερό σπρώξιμο της Φράνσις ΜακΝτόρμαντ, κατόχου τριών βραβείων ερμηνείας και ενός με την ιδιότητα της παραγωγού («Η Χώρα των Νομάδων»), την οποία έχει κι εδώ. Πιο τρανταχτή η απουσία της «Φάλαινας», που προτάθηκε για πρώτο ανδρικό ρόλο, δεύτερο γυναίκειο ρόλο και μακιγιάζ / μαλλιά. Όσο για εκείνη της «Βαβυλώνας», συνέβη ακριβώς ότι έγραψα στην κριτική του φιλμ. Το Χόλιγουντ τη μίσησε γιατί αισθάνθηκε μονάχα το πόσο χλευάζει ο Ντέιμιεν Τσαζέλ τη βιομηχανία του θεάματος. Προτάθηκε, λοιπόν, σε τρεις «δευτερεύουσες» κατηγορίες: σκηνογραφίας, κοστουμιών και μουσικής. Τέλος, επειδή δεν πρέπει να ξεχνάμε πως ο κλάδος των ηθοποιών είναι αυτός που έχει το μεγαλύτερο ποσοστό ψηφοφόρων στην Ακαδημία, από τα υποψήφια στην κατηγορία του καλύτερου ensemble του Σωματείου τους επέζησαν τα φιλμ «The Banshees of Inisherin», «Τα Πάντα Όλα», «The Fabelmans» και «Women Talking», με τη «Βαβυλώνα» να εκτοπίζεται από την οσκαρική δεκάδα.

Το ευκολάκι στην κατηγορία της καλύτερης σκηνοθεσίας, σε σχέση με τις υποψηφιότητες του αντίστοιχου Σωματείου, ήταν πως ο Τζόζεφ Κοσίνσκι («Top Gun: Maverick») δεν θα είχε καμία τύχη να προταθεί από την Ακαδημία. Οι Τοντ Φιλντ («Tár»), Ντάνιελς (Ντάνιελ Κουάν, Ντάνιελ Σάινερτ) («Τα Πάντα Όλα»), Μάρτιν ΜακΝτόνα («The Banshees of Inisherin») και Στίβεν Σπίλμπεργκ («The Fabelmans») παρέμειναν στις θέσεις του και η ουσιαστική έκπληξη εδώ ήταν η εμφάνιση του Ρούμπεν Έστλουντ («Το Τρίγωνο της Θλίψης») αντί του Έντβαρντ Μπέργκερ («All Quiet on the Western Front») (φωτό), ο οποίος μπορεί να πάρει το Όσκαρ της καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας και… να του περάσει!

Στον πρώτο ανδρικό ρόλο τα πράγματα ήταν επίσης απλά και το μόνο που έμενε ήταν να δούμε ποιος θα καλύψει την πέμπτη θέση, δίπλα στους «τιτάνες» της κατηγορίας: Μπάτλερ, Φρέιζερ, Φάρελ και Νάι. Σε κάποιες λίστες προβλέψεων είχε κάνει την εμφάνισή του (ως παλαβή εναλλακτική…) και κάπως έτσι ο Πολ Μεσκάλ του «Aftersun» χώθηκε στην οσκαρική πεντάδα (άλλες υποψηφιότητες δεν έχει τούτο το φιλμ, ας προσγειωθούν στην πραγματικότητα μερικοί)! Στις γυναίκες του πρώτου ρόλου είχαμε την εξής ανατροπή: δεν μπήκε καμία μαύρη ηθοποιός. Παραγνωρίζοντας τη λίστα του συγκεκριμένου Σωματείου, τα μέλη της Ακαδημίας έδωσαν θέση στη Μισέλ Γουίλιαμς («The Fabelmans») και την Άντρεα Ράιζμποροου («Όσα Φέρνει η Ζωή») (φωτό), η οποία συζητιόταν από μήνες ως ένα πολύ ισχυρό outsider. (Με το μπαρδόν, αλλά είπε κανείς το όνομα Βίκι Κριπς; – #LOL) Στο δεύτερο γυναικείο διατηρήθηκε ατόφια η πεντάδα του Σωματείου, με διπλό χτύπημα από «Τα Πάντα Όλα». Θα κάνω μονάχα μία υπενθύμιση απουσίας (και από τα Όσκαρ) για την Ντόλι Ντε Λεόν («Το Τρίγωνο της Θλίψης»). Στο δεύτερο ανδρικό έγινε… της κακομοίρας, με έξαφνη επίθεση του Τζαντ Χιρς (ο παππούς του «The Fabelmans», που για κάποιους ήταν απειλή, για δεύτερη φορά υποψήφιος στην κατηγορία αυτή, μετά το «Συνηθισμένοι Άνθρωποι», το 1981!) και την εντελώς από το πουθενά υποψηφιότητα του Μπράιαν Ταϊρί Χένρι («Causeway»).

Οι πλήρεις λίστες των φετινών υποψηφιοτήτων βρίσκονται… σε αμέτρητα sites σε ολόκληρο τον πλανήτη, δεν πρόκειται να βάλω τέτοιο κατεβατό εδώ! Προτιμήστε την επίσημη ιστοσελίδα της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου ή παρακολουθήστε το video της live ανακοίνωσής τους. Αντί «υστερόγραφου», η «Απόφαση Φυγής» δεν πέρασε στις ξενόγλωσσες ταινίες, το «The Fabelmans» (φωτό) δεν έχει υποψηφιότητα στο μοντάζ (ούτε και το «All Quiet on the Western Front»!) και από τα τρία επικρατέστερα (λόγω αριθμού υποψηφιοτήτων, όπως αναφέρω στην άνωθεν εισαγωγή) στην κατηγορία της διεύθυνσης φωτογραφίας μονάχα το «All Quiet…» δηλώνει το παρών (να προσθέσω ότι είναι πολύ άδικη η απουσία του Γκρέιγκ Φρέιζερ για το «The Batman»). Εν αναμονή των Σωματείων τώρα, τα οποία θ’ αρχίσουν να «βαράνε» από τις 18 Φεβρουαρίου. Εγώ, ξέρετε