Ελληνικό box-office: Το «Tenet» άρχισε να θυμίζει… επιστροφή στα σινεμά!
Τι πραγματικά συμβαίνει στο ελληνικό box-office; Το FREE CINEMA σχολιάζει τις τάσεις των θεατών, τη συνολική εικόνα από τα ταμεία και τα… κακώς κείμενα από κάθε πλευρά της ντόπιας κινηματογραφικής αγοράς. Αυτή την εβδομάδα, το… λυσσαλέα αναμενόμενο «Tenet» έδωσε μία ανάσα ανακούφισης στα σινεμά, με εισιτήρια που είχαν να δουν… από τον περασμένο Φλεβάρη!
Την περασμένη Πέμπτη, ένας αναγνώστης του site μου ζήτησε να κάνω πρόβλεψη για το ελληνικό opening του «Tenet» στη σελίδα του FREE CINEMA στο facebook. Του απάντησα το εξής: «Κανείς δεν δύναται να προβλέψει, είναι ΠΟΛΛΟΙ οι παράγοντες. Το άνοιγμα της ‘Δουνκέρκης’ σε τετραήμερο ήταν 53.457 εισιτήρια. Εδώ έχουμε και Τετάρτη μέσα. Θα είναι πιο κάτω από αυτό το νούμερο, προφανώς. Με προσανατολισμό σαραντάρας και άνω. Αν κόψει σαν ‘Δουνκέρκη’, θα είναι άθλος!».
Τελικώς, το άνοιγμα του «Tenet» στους ελληνικούς κινηματογράφους έπιασε τα 40.230 εισιτήρια (από 162 οθόνες). Αρχικά, να πω ότι βρισκόμαστε μπροστά στο μεγαλύτερο τετραήμερο (60.284 εισιτήρια) που είδε η ντόπια αγορά από τα τέλη Φεβρουαρίου (περίοδος Καθαράς Δευτέρας) μέχρι σήμερα! Από μόνα τους, τα εισιτήρια του «Tenet» αντιπροσωπεύουν περίπου το 69% των θεατών που πήγαν σινεμά αυτές τις μέρες! Τώρα ας δούμε την περίπτωση πιο αναλυτικά. Το φιλμ του Κρίστοφερ Νόλαν ξεκίνησε να παίζει από Τετάρτη βράδυ σε θερινά και χειμερινές αίθουσες, αλλά το reporting του τετραημέρου δεν παρουσιάζει διαφορετικό σύνολο για τις πρώτες πέντε μέρες της ταινίας, άρα υποθέτω ότι τα 18.798 της Πέμπτης περιλαμβάνουν και τα εισιτήρια της Τετάρτης. Το πιθανότερο είναι το «Tenet» να έκοψε τα περισσότερα εισιτήριά του την Τετάρτη (κάτι σαν δέκα με έντεκα χιλιάρικα), δηλαδή πλησίασε όσα είχε κόψει η «Δουνκέρκη» την Πέμπτη του ανοίγματός της (12.611). (Update: Χάρη στην επιπλέον ενημέρωση μέσω του δελτίου Τύπου της εταιρείας Tanweer για την κίνηση του τετραημέρου, βγαίνει το συμπέρασμα πως την Τετάρτη κόπηκαν 11.788 εισιτήρια. Makes sense.) Εδώ να προσθέσω πως η πιο δίκαιη σύγκριση με άλλα φιλμ του Νόλαν είναι μονάχα με τα εισιτήρια της «Δουνκέρκης», για δύο βασικούς λόγους: α) είναι η πιο πρόσφατη ταινία του σκηνοθέτη, με ημερομηνία εξόδου (24 Αυγούστου 2017) που ταυτίζεται με αυτήν του «Tenet» και β) δεν περιελάμβανε ονόματα – «κράχτες» στο καστ. Το κοινό είχε πάει να δει έργο του Νόλαν. Ο star της «μαρκίζας» ήταν ο δημιουργός. Ενστάσεις περί διαφοράς της διάρκειας των δύο φιλμ δεν χωρούν, διότι η συντριπτική πλειοψηφία των κινηματογράφων έπαιξε με διπλές παραστάσεις, άρα η μοναδική ουσιαστική διαφορά εντοπίζεται στην επιπλέον μέρα προβολής. Αλλά ποιος θα κάτσει να γίνει τόσο μίζερος, όταν φέτος βιώνουμε πρωτόγνωρες συνθήκες απομάκρυνσης του κόσμου από σινεμά και θεάματα γενικότερα, εξαιτίας των ανησυχιών για την υγεία με τον COVID-19.
Οι επόμενες μέρες του «Tenet» κινήθηκαν ικανοποιητικά, χωρίς εντυπωσιακές εξάρσεις. 6.994 την Παρασκευή, 8.427 το Σάββατο και 6.011 την Κυριακή. Από το δηλωθέν νούμερο του «τετραημέρου», τα 26.705 εισιτήρια προήλθαν από 77 οθόνες της Αττικής. Θα το τονίσω ξανά. Είναι καλά νούμερα. Είναι αυτά που περίμενα κι εγώ (όχι ότι θα με χαλούσε να έκοβε ένα πενταράκι παραπάνω…). Είναι μία ανάσα. Σίγουρα θα έχετε ακούσει πολλά (ή… τα τέρατα!) για το φιλμ. Η αλήθεια βρίσκεται κάπου στη μέση. Αν σε ενδιαφέρει ο Νόλαν και το σινεμά, το έργο θα πας να το παρακολουθήσεις σε μεγάλη οθόνη. Για εκεί έχει φτιαχτεί. Και προσφέρει πράγματα που δικαιώνουν το μέγεθός του. Το τελευταίο ημίωρο είναι πραγματική (σεναριακή, πρωτίστως) ήττα, αλλά δεν είναι ανάγκη να θυμώσεις (ακόμη…) με τον Νόλαν, αυτός είναι, αυτά τα… «ακατανόητα» γράφει, δεν τον μάθαμε μόλις χθες. Αν θέλετε να περιμένετε να βγει σε κάνα streaming του χρόνου ή βολεύεστε και με την πρώτη «πειρατική» κάμερα, σε λάθος site βρίσκεστε, μην σας κρατάμε! Τώρα, το απόλυτα διχαστικό word of mouth προφανώς και θα επηρεάσει κάπως την κατάσταση, ενώ εντός ολίγων ημερών δύο πιο νεανικά φιλμ «multiplex-άδικης» κατανάλωσης, τα «After 2» και «Οι Νέοι Μεταλλαγμένοι» θα μπουν στον χορό επιχειρώντας να ανεβάσουν λιγάκι το σύνολο της κινηματογραφικής αγοράς. Το «Tenet» δεν θα μπορέσει να φτάσει τα νούμερα καριέρας της «Δουνκέρκης», αλλά έκανε ένα τίμιο ποδαρικό. Σε μια εποχή αδιανόητα σκληρή για τα θεάματα.
Οι animated «Ευχούληδες 2» (-51%) ακολουθούν στο #2, με 4.740 εισιτήρια (από 79 οθόνες). Με σύνολο στα 31.633, είναι ήδη η μεγαλύτερη επιτυχία παιδικής ταινίας για το 2020 στη χώρα μας και θα έχει κάποια διάρκεια ακόμη στα σινεμά. Καλύτερη προσέλευση είχε το Σάββατο, με 1.353 εισιτήρια. Οι θεατές που διψούν για ποιότητα στον κινηματογράφο, χωρίς να τους νοιάζει αν το φιλμ είναι… «παλιακό», έφεραν την επανέκδοση της κλασικής «Γκαρσονιέρας» (φωτό) του Μπίλι Γουάιλντερ στο #3, με άνοιγμα 3.979 εισιτηρίων (από 17 οθόνες). Εννοείται ότι προτιμήθηκε το σαββατόβραδο (1.409). Η ιταλική κομεντί «Κάνε Παιδιά να Δεις Καλό» παρέμεινε ακριβώς (!) στα ίδια επίπεδα προσέλευσης του opening weekend της, κόβοντας 2.365 εισιτήρια (από 15 οθόνες), με το σύνολό της να βρίσκεται στα 5.999. Την πρώτη πεντάδα συμπληρώνει η βιογραφική «Μαρία Κιουρί» (-49%), με 2.091 εισιτήρια (από 13 οθόνες), με σύνολο στα 8.383. Κάθε μέρα τριψήφια έκοβαν και τα δύο, δεν έχουν νόημα οι περαιτέρω αναφορές…
Το «Ηρωικά Χαμένοι» βρέθηκε στο #6, με 1.274 εισιτήρια (από 11 οθόνες). Αυτό το αδικημένο από τον προγραμματισμό του αργεντίνικο έργο έχει φτάσει τα 17.682 σε σύνολο. Στο #7 έκανε παρθενική εμφάνιση η τελευταία ταινία του (όχι άδικα) ξεχασμένου Ατόμ Εγκογιάν, «Τιμώμενος Επισκέπτης» (φωτό), κόβοντας 1.250 εισιτήρια (από 9 οθόνες). Από μια άποψη (κρίνοντας από το φιλμ) «θαύμα» έγινε! Στο #8 ακολουθεί «Το Κόλπο του Αιώνα», η πρώτη (σε εισιτήρια) ταινία του φετινού καλοκαιριού (στα 49.374 το σύνολο), με 877 εισιτήρια στο τετραήμερο (από 7 οθόνες). Ο «Καπόνε» είχε μια ιλιγγιώδη πτώση (της τάξης του -86%) στο #9, με 650 εισιτήρια (από 28 οθόνες). Σύνολο στα 7.455. Κάτι είχα γράψει περί «αρπαχτής» την περασμένη εβδομάδα. Το ‘χουμε; Ολοκληρώνουμε με το παιδικό animation «Η Μουσική της Ζούγκλας» που έκοψε 610 εισιτήρια (από 10 οθόνες) και έχει φτάσει τα 9.716 σε σύνολο.