Ελληνικό box-office: Όταν το όνομα ενός σκηνοθέτη μετράει…
Τι πραγματικά συμβαίνει στο ελληνικό box-office; Το FREE CINEMA σχολιάζει τις τάσεις των θεατών, τη συνολική εικόνα από τα ταμεία και τα… κακώς κείμενα από κάθε πλευρά της ντόπιας κινηματογραφικής αγοράς. Αυτή την εβδομάδα, το όνομα του Κρίστοφερ Νόλαν ήταν εκείνο που ανέβασε το πολεμικό δράμα «Δουνκέρκη» στην κορυφή, με καλύτερα του αναμενόμενου νούμερα.
Η πολυαναμενόμενη «Δουνκέρκη» ήταν το προφανές #1 του τετραημέρου που μας πέρασε, συγκεντρώνοντας το 57% επί του συνόλου της αγοράς! Αυτό σίγουρα δεν αποτελεί είδηση. Το θέμα είναι να παρατηρήσει κανείς τις λεπτομέρειες. Το φιλμ άνοιξε με 53.457 εισιτήρια (από 129 οθόνες), σαφώς καλύτερα από αυτό που περίμενα (40 με 45 χιλιάδες εισιτήρια). Αν και είναι σίγουρο ότι το νούμερο προέκυψε εξαιτίας του ονόματος του σκηνοθέτη και όχι λόγω του κινηματογραφικού είδους (πολεμική ταινία), τα εισιτήρια της Πέμπτης (12.611) σε σύγκριση με το υπόλοιπο – σχετικά ισορροπημένο – τριήμερο (12.399, 16.013 και 12.434), δηλώνουν ότι ο Νόλαν δεν έχει κάποιο εξωφρενικό fanbase που έσπευσε να δει το έργο από την πρώτη κιόλας μέρα, με το Σάββατο να υπερισχύει (χωρίς συνταρακτική άνοδο, όμως). Αν ισχύει και η φήμη που λέει ότι τα θερινά ήταν εκείνα που έσκισαν σε σύγκριση με τα multiplex, τότε το κοινό της ταινίας ήταν περισσότερο adult και συμπεριφέρθηκε με σταθερό ενδιαφέρον για το φιλμ σε ολόκληρο το τετραήμερο, δίχως να εκτοξεύει τη «Δουνκέρκη» ως επιλογή σαββατιάτικης εξόδου για διασκέδαση.
Όσον αφορά το genre, αν και η περίοδος δεν είναι όμοια (20 Νοεμβρίου του 2014) για να βγάζουμε συμπεράσματα, το πολεμικό «Fury», δίχως το βαρύ όνομα ενός σκηνοθέτη / δημιουργού αλλά με την παρουσία του Μπραντ Πιτ στο καστ, είχε ανοίξει με 28.246 εισιτήρια (από 75 οθόνες), με ένα όχι και τόσο ευκαταφρόνητο τελικό σύνολο καριέρας (84.097 εισιτήρια). Το παράδειγμα της προηγούμενης ταινίας του Νόλαν, του «Interstellar» (πρεμιέρα στις 6 Νοεμβρίου του 2014), ξανά σε ευνοϊκότερη περίοδο χρονικά αλλά με σοβαρό εχθρό τη διάρκεια του φιλμ (169 λεπτά), είχε ανοίξει με 49.581 εισιτήρια (από 99 οθόνες). Το δεύτερο τετραήμερό του, στα 45.681 εισιτήρια, είχε ένα απίστευτο κράτημα, το οποίο ενδεχομένως να μην δούμε να επαναλαμβάνεται εφέτος, κυρίως επειδή η «Δουνκέρκη» (από γνώμες αρκετών ειδών κοινού που συγκέντρωσα) διχάζει άσχημα τους θεατές της, δικαιώνοντας και την επιλογή μου να έχουμε διπλή κριτική για την ταινία στο site. Το «Interstellar» είχε κλείσει στα 229.170 εισιτήρια. Η αρχική μου πρόβλεψη για τη «Δουνκέρκη» ήταν τα 150.000 εισιτήρια σε σύνολο. Ανάλογα με την πτώση του δεύτερου τετραημέρου, θα κάνω ένα «refresh» σε αυτή την πρόβλεψη, αλλά όσο αισιόδοξοι και να είμαστε, το σύνολο της προηγούμενης ταινίας του ο Νόλαν δεν θα το αγγίξει. Τέλος, να πω ότι τα εισιτήρια της «Δουνκέρκης» προήλθαν κυρίως από την Αθήνα (40.453, από 80 οθόνες). Η συνέχεια θα έχει σασπένς, αλλά μάλλον θα την ορίσει το word of mouth, πλέον, και ουχί το όνομα του Νόλαν…
Στη δεύτερη θέση βρίσκουμε το «Atomic Blonde» (φωτό) που άνοιξε σε ημερομηνίες… άλλα αντί άλλων, έτσι η άνοδός του (+62%!) οφείλεται κυρίως στο γεγονός ότι η προηγούμενη εμφάνισή του στο box-office αφορούσε μονάχα εισιτήρια Σαββάτου και Κυριακής (σε ένα μάλλον άτυπο και σουρεάλ «preview» weekend). Τούτο εδώ, λοιπόν, έκοψε 9.194 εισιτήρια (από 35 οθόνες) και έχει φτάσει τα 21.843. Ένα όχι καλό σύνολο, πραγματικά. Το Σάββατο (3.171) ήταν η καλύτερη μέρα του, φυσικά, ενώ τα 7.579 εισιτήρια από ολόκληρο το τετραήμερό του προήλθαν… από την Αθήνα (και 24 οθόνες). Στο #3 συναντάμε το new entry «Ο Πυρετός της Τουλίπας» με 5.669 εισιτήρια (από 38 οθόνες). Αυτό που εγώ αποκαλώ… «βγήκε για να βγει» η ταινία. Στο #4, το animated «Ο Γιός του Μεγαλοπατούσα» είχε σημαντική πτώση (-48%), κόβοντας 5.564 εισιτήρια (από 70 οθόνες), με σύνολο στα 23.404. Η πρώτη πεντάδα συμπληρώνεται με τη χιουμοριστική περιπέτεια δράσης «Ο Σωματοφύλακας του Εκτελεστή», η οποία επίσης έπεσε άσχημα (-59%), κόβοντας 4.350 εισιτήρια (από 50 οθόνες). Είχε ξεκινήσει με 71 οθόνες το έργο, αλλά αυτή η μείωση δεν δικαιολογεί τη χασούρα, που ίσως οφείλεται στον… τριπλό ανταγωνισμό του genre (τα λέγαμε την προηγούμενη εβδομάδα) αλλά και στην εμφάνιση της «Δουνκέρκης». Σύνολο μέχρι σήμερα στα 23.662 εισιτήρια.
Στην έκτη θέση… τράκαρε το «Baby Driver» (φωτό), που από τις 64 οθόνες έπεσε στις 41, είχε την υψηλότερη πτώση του τετραημέρου (-67%) και έκοψε 3.559 εισιτήρια, φτάνοντας τα 21.916 στο σύνολο. Αδικημένη από κάθε άποψη έτσι όπως βγήκε στη χώρα μας αυτή η ταινία. Στο #7, το ισπανικό αστυνομικό θρίλερ «Κανείς δεν Μπορεί να μας Σώσει» έπεσε κατά 63%, κόβοντας 2.494 εισιτήρια (από 9 οθόνες), με πολύ ικανοποιητικό (για την εποχή και την κατάντια που επικρατεί…) σύνολο στα 26.884. Στο #8 έκανε ποδαρικό το «Ταξίδι στην Ισπανία», κόβοντας 1.419 εισιτήρια (από 9 αθηναϊκές οθόνες). Και πάλι καλά να λέμε; Το θρίλερ «Στα Ίχνη του Ανέμου» (-64%) βρίσκεται στο #9, με 1.234 εισιτήρια (από 7 οθόνες) και ένα «αθόρυβο» αλλά ικανοποιητικό σύνολο στα 32.337. Η δεκάδα κλείνει με τα animated «Αυτοκίνητα 3», που είχαν μια αναπάντεχη, μικρή άνοδο (+8%), κόβοντας 1.202 εισιτήρια (από 28 οθόνες), με σοβαρό σύνολο (που δεν άξιζε, αν ρωτάς κι εμένα) στα 170.010.
Από το «μέτωπο» των επανεκδόσεων, δεν ξεκίνησε και τόσο ενθαρρυντικά το αριστουργηματικό «Σκιές και Σιωπή», κόβοντας 870 εισιτήρια (από 2 αθηναϊκά θερινά σινεμά), ενώ η «Λάμψη» του Στάνλεϊ Κιούμπρικ έκοψε 770 εισιτήρια σε κεντρικό θερινό (και δυνατό στέκι) της Αθήνας, αποδεικνύοντας ότι η φήμη μιας ταινίας από το παρελθόν δεν προσελκύει απαραίτητα και θεατές (πόσω μάλλον σε κακό timing εποχής). Το μέχρι σήμερα σύνολο εδώ βρίσκεται στα 1.610 εισιτήρια. Έτσι, με βάση τα επίσημα νούμερα που… κυκλοφόρησαν εκεί έξω, το περασμένο τετραήμερο μόλις 94.812 θεατές επέλεξαν το σινεμά για τη διασκέδασή τους σε ολόκληρη την Ελλάδα. Είναι πραγματικά λυπηρό.