FreeCinema

Follow us

ΤΙΜΩΜΕΝΟΣ ΕΠΙΣΚΕΠΤΗΣ (2020)

(GUEST OF HONOUR)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ατόμ Εγκογιάν
  • ΚΑΣΤ: Ντέιβιντ Θιούλις, Λάισλα Ντε Ολιβέιρα, Λουκ Γουίλσον, Ροσίφ Σάδερλαντ, Γκέιτζ Μάνροου, Τενίλ Ριντ, Αρσινέ Καντζιάν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 105'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: WEIRD WAVE

Μετά τον θάνατο του πατέρα της, η Βερόνικα ανασκαλίζει τα τραύματα του οικογενειακού παρελθόντος καθώς συνομιλεί για εκείνον με τον παπά της ενορίας τους.

Κακά τα ψέματα. Το αποκορύφωμα της καριέρας του Ατόμ Εγκογιάν ήταν το «Exotica» (1994). Υπάρχει, φυσικά, κάποια μερίδα παλαιών θαυμαστών του που θα ονοματίσει ως τέτοιο το «Γλυκό Πεπρωμένο» (1997), κυρίως διότι εκείνο ήταν που τον οδήγησε μέχρι τις υποψηφιότητες των Όσκαρ (για σκηνοθεσία και διασκευασμένο σενάριο) έναν χρόνο αργότερα. Σήμερα, αυτή η ανάμνηση, αν όχι γέλιο, σίγουρα μπορεί να προκαλέσει τεράστιες απορίες! Όπως και να ‘χει, έκτοτε η φιλμογραφία του γεννημένου στην Αίγυπτο μα πολιτογραφημένου Καναδού δημιουργού πήρε μια ιλιγγιώδη κάτω βόλτα, από την οποία δεν υπήρξε ποτέ δρόμος γυρισμού…

Στον «Τιμώμενο Επισκέπτη» ερχόμαστε αντιμέτωποι με ένα πόνημα που βασίζεται ολοκληρωτικά επάνω του (σκηνοθετεί, έχει γράψει το σενάριο και είναι ο παραγωγός του φιλμ, επίσης), μην αφήνοντας περιθώρια για ανάληψη ευθυνών τούτου του ναυαγίου προς κάθε άλλη κατεύθυνση συντελεστών. Αγκομαχώντας να επαναλάβει ένα στιλ μη γραμμικότητας στην αφήγηση (όπως το ’97), λες και παίζει κρυφτούλι με «φοβερά και τρομερά» μυστικά των βασικών ηρώων του που πρέπει να οδηγήσουν τη θυγατέρα ενός ελεγκτή εστιατορίων για το υγειονομικό (πόσω μάλλον και τον απορημένο θεατή…) σε μια κάποια λύτρωση, ο Εγκογιάν στήνει μία ιστορία πολλαπλών χρονικών layers, που φορτώνουν άδοξα το καταστασιακό, καταλήγοντας σε δραματικές αφέλειες οι οποίες δεν κατορθώνουν ποτέ να κρύψουν και κάμποσες σεναριακές τρύπες.

Πατέρας και κόρη δείχνουν να είχαν μια κάπως ιδιότυπη (αν όχι ανύπαρκτη) σχέση, με τη Βερόνικα να του προσάπτει τη συναισθηματική «εγκατάλειψη» λίγο πριν τον θάνατο της μητέρας της (προφανώς από καρκίνο), κρατώντας τον σε απόσταση λόγω των υποψιών της περί απιστίας με τη δασκάλα της στο πιάνο. Ο Τζιμ αγνοεί κάθε κατηγορία της και μέσα από μιασειρά flashback επισκέψεων στη φυλακή, όπου εκείνη είχε βρεθεί για άγνωστο σε εμάς λόγο, προσπαθεί να την ελευθερώσει (#diplhs) από παρελθόν, έγνοιες και παρεξηγήσεις που τους έφεραν σ’ αυτή τη θέση. Παράλληλα, ακόμη δύο γεγονότα από τα παλιά ταλανίζουν το μυαλό της Βερόνικα, αν και αμφότερα δεν θα ξεδιαλύνουν ποτέ για να προσφέρουν ολοκληρωμένα συμπεράσματα στον θεατή. Δίπλα σε όλο αυτό το αναίτιο χάος της αφήγησης, ο Τζιμ ελέγχει εστιατόρια και μας κάνει να αισθανόμαστε άσχημα που ενίοτε τρώμε έξω…

Το γιατί ο Εγκογιάν πρέπει να εξιστορήσει τα «μυστικά» του Τζιμ και της Βερόνικα μέσω της επίσκεψης εκείνης στον… παπά της ενορίας, είναι ακόμη ένα ανεξήγητο και άσκοπο στοιχείο του σεναρίου, που περιλαμβάνει και ένα… κουνέλι (#duh). «Έκανε πολλές παράξενες επιλογές» εξομολογείται η Βερόνικα για τον πατέρα της, όμως αυτό είναι κάτι που εμείς αισθανόμαστε ουσιαστικά και με τη χειρότερη έννοια για ακόμη ένα δραματουργικό φιάσκο από τον Εγκογιάν. Εδώ, σε βαθμό να καταντά λυπηρό.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ένα εντελώς άβολο και αμήχανο δράμα σχέσεων, στο οποίο ο Ατόμ Εγκογιάν επιχειρεί να ανακυκλώσει χρησιμοποιημένες ιδέες από την παρελθούσα φιλμογραφία του. Το αντιλαμβάνεσαι ακόμη και στις ερμηνείες των ηθοποιών του, οι οποίοι σχεδόν πλήττουν από το μονότονο της καθοδήγησης, αν όχι και από την άγνοια του τι συμβαίνει με τις ζωές αυτών των ανθρώπων. Θα πρότεινα να κρατάτε και κανένα… αεροβόλο στα θερινά, μπορεί να πετύχετε κανένα κουνέλι και να κάνετε κέφι! Διαφορετικά, δεν περνάει η ώρα.


MORE REVIEWS

ΕΝΚΑΝΤΟ: ΕΝΑΣ ΚΟΣΜΟΣ ΜΑΓΙΚΟΣ

Πολυπληθής κι ευτυχισμένη κολομβιανή οικογένεια, κάθε μέλος της οποίας διαθέτει μαγικά χαρίσματα, βρίσκεται προ του κινδύνου να τα χάσει ολοσχερώς! Κόρη αποκαρδιωμένη από την ατυχία της να είναι η μόνη που την τέχνη της μαγείας δεν κατέχει, βάζει μπρος σχέδιο σωτηρίας για όλους. Θα μαγέψει;

Ο ΟΙΚΟΣ GUCCI

Τα γεγονότα που οδήγησαν στην πληρωμένη δολοφονία του Μαουρίτσιο Γκούτσι και η ανάμειξη της πρώην συζύγου του Πατρίτσια Ρετζιάνι σ’ αυτήν, με φόντο τα μοχθηρά, οικονομικά παρασκήνια του κόσμου της μόδας.

ΠΡΑΣΙΝΗ ΘΑΛΑΣΣΑ

Μέσω αγγελίας, η Άννα πηγαίνει να πιάσει δουλειά στην ξεχασμένη από το χρόνο ψαροταβέρνα του Ρούλα (από το Χάρης). Λιγομίλητη, σχεδόν αντικοινωνική, μα με ικανότητα στη μαγειρική, η Άννα κερδίζει τους καθημερινούς πελάτες του μαγαζιού, κρατώντας καλά κρυμμένο το μυστικό της… απώλειας της μνήμης της!

ΜΙΚΡΑ ΟΜΟΡΦΑ ΑΛΟΓΑ

Ζευγάρι με μικρό παιδί, απότομα προσγειωμένο από τα ψηλά στα χαμηλά κοινωνικά, εξαιτίας της οικονομικής κρίσης, «υποδύεται» βίο ευμάρειας σε βίλα στην οποία ο σύζυγος εκτελεί χρέη επιστάτη. Για πόσο καιρό θ’ αντέξει αυτό το ψέμα;

ΕΝΑΣ ΗΣΥΧΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ

Χήρος οινοποιός σε ακριτικό νησί, καταχρεωμένος και με προβλήματα επικοινωνίας με την 30χρονη κόρη του που παρατάει το στεφάνι της, πέφτει θύμα ομηρίας από επικίνδυνο δραπέτη. Για να την προστατεύσει, θα τον παρουσιάσει σαν τον καινούργιο του εργάτη και θ’ αφήσει το ψέμα να αιωρείται στην ατμόσφαιρα μέχρι να σκάσουν οι αναπόφευκτες συνέπειες.