FreeCinema

Follow us

ΤΙΜΩΜΕΝΟΣ ΕΠΙΣΚΕΠΤΗΣ (2020)

(GUEST OF HONOUR)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ατόμ Εγκογιάν
  • ΚΑΣΤ: Ντέιβιντ Θιούλις, Λάισλα Ντε Ολιβέιρα, Λουκ Γουίλσον, Ροσίφ Σάδερλαντ, Γκέιτζ Μάνροου, Τενίλ Ριντ, Αρσινέ Καντζιάν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 105'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: WEIRD WAVE

Μετά τον θάνατο του πατέρα της, η Βερόνικα ανασκαλίζει τα τραύματα του οικογενειακού παρελθόντος καθώς συνομιλεί για εκείνον με τον παπά της ενορίας τους.

Κακά τα ψέματα. Το αποκορύφωμα της καριέρας του Ατόμ Εγκογιάν ήταν το «Exotica» (1994). Υπάρχει, φυσικά, κάποια μερίδα παλαιών θαυμαστών του που θα ονοματίσει ως τέτοιο το «Γλυκό Πεπρωμένο» (1997), κυρίως διότι εκείνο ήταν που τον οδήγησε μέχρι τις υποψηφιότητες των Όσκαρ (για σκηνοθεσία και διασκευασμένο σενάριο) έναν χρόνο αργότερα. Σήμερα, αυτή η ανάμνηση, αν όχι γέλιο, σίγουρα μπορεί να προκαλέσει τεράστιες απορίες! Όπως και να ‘χει, έκτοτε η φιλμογραφία του γεννημένου στην Αίγυπτο μα πολιτογραφημένου Καναδού δημιουργού πήρε μια ιλιγγιώδη κάτω βόλτα, από την οποία δεν υπήρξε ποτέ δρόμος γυρισμού…

Στον «Τιμώμενο Επισκέπτη» ερχόμαστε αντιμέτωποι με ένα πόνημα που βασίζεται ολοκληρωτικά επάνω του (σκηνοθετεί, έχει γράψει το σενάριο και είναι ο παραγωγός του φιλμ, επίσης), μην αφήνοντας περιθώρια για ανάληψη ευθυνών τούτου του ναυαγίου προς κάθε άλλη κατεύθυνση συντελεστών. Αγκομαχώντας να επαναλάβει ένα στιλ μη γραμμικότητας στην αφήγηση (όπως το ’97), λες και παίζει κρυφτούλι με «φοβερά και τρομερά» μυστικά των βασικών ηρώων του που πρέπει να οδηγήσουν τη θυγατέρα ενός ελεγκτή εστιατορίων για το υγειονομικό (πόσω μάλλον και τον απορημένο θεατή…) σε μια κάποια λύτρωση, ο Εγκογιάν στήνει μία ιστορία πολλαπλών χρονικών layers, που φορτώνουν άδοξα το καταστασιακό, καταλήγοντας σε δραματικές αφέλειες οι οποίες δεν κατορθώνουν ποτέ να κρύψουν και κάμποσες σεναριακές τρύπες.

Πατέρας και κόρη δείχνουν να είχαν μια κάπως ιδιότυπη (αν όχι ανύπαρκτη) σχέση, με τη Βερόνικα να του προσάπτει τη συναισθηματική «εγκατάλειψη» λίγο πριν τον θάνατο της μητέρας της (προφανώς από καρκίνο), κρατώντας τον σε απόσταση λόγω των υποψιών της περί απιστίας με τη δασκάλα της στο πιάνο. Ο Τζιμ αγνοεί κάθε κατηγορία της και μέσα από μιασειρά flashback επισκέψεων στη φυλακή, όπου εκείνη είχε βρεθεί για άγνωστο σε εμάς λόγο, προσπαθεί να την ελευθερώσει (#diplhs) από παρελθόν, έγνοιες και παρεξηγήσεις που τους έφεραν σ’ αυτή τη θέση. Παράλληλα, ακόμη δύο γεγονότα από τα παλιά ταλανίζουν το μυαλό της Βερόνικα, αν και αμφότερα δεν θα ξεδιαλύνουν ποτέ για να προσφέρουν ολοκληρωμένα συμπεράσματα στον θεατή. Δίπλα σε όλο αυτό το αναίτιο χάος της αφήγησης, ο Τζιμ ελέγχει εστιατόρια και μας κάνει να αισθανόμαστε άσχημα που ενίοτε τρώμε έξω…

Το γιατί ο Εγκογιάν πρέπει να εξιστορήσει τα «μυστικά» του Τζιμ και της Βερόνικα μέσω της επίσκεψης εκείνης στον… παπά της ενορίας, είναι ακόμη ένα ανεξήγητο και άσκοπο στοιχείο του σεναρίου, που περιλαμβάνει και ένα… κουνέλι (#duh). «Έκανε πολλές παράξενες επιλογές» εξομολογείται η Βερόνικα για τον πατέρα της, όμως αυτό είναι κάτι που εμείς αισθανόμαστε ουσιαστικά και με τη χειρότερη έννοια για ακόμη ένα δραματουργικό φιάσκο από τον Εγκογιάν. Εδώ, σε βαθμό να καταντά λυπηρό.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ένα εντελώς άβολο και αμήχανο δράμα σχέσεων, στο οποίο ο Ατόμ Εγκογιάν επιχειρεί να ανακυκλώσει χρησιμοποιημένες ιδέες από την παρελθούσα φιλμογραφία του. Το αντιλαμβάνεσαι ακόμη και στις ερμηνείες των ηθοποιών του, οι οποίοι σχεδόν πλήττουν από το μονότονο της καθοδήγησης, αν όχι και από την άγνοια του τι συμβαίνει με τις ζωές αυτών των ανθρώπων. Θα πρότεινα να κρατάτε και κανένα… αεροβόλο στα θερινά, μπορεί να πετύχετε κανένα κουνέλι και να κάνετε κέφι! Διαφορετικά, δεν περνάει η ώρα.


MORE REVIEWS

ΜΗΤΡΙΚΟ ΕΝΣΤΙΚΤΟ

Στα αμερικανικά suburbs του ’60, δύο αγαπημένες γειτόνισσες βιώνουν μία τραγωδία που θα μετατρέψει τις ζωές τους σε θρίλερ. Ή μήπως κάποια από τις δύο έχει φαντασία που οργιάζει;

ΤΟ ΚΟΥΡΔΙΣΤΟ ΠΟΡΤΟΚΑΛΙ

Ο Άλεν πρόκειται να αποτοξινωθεί από τη βία. Πως πρόκειται να επιζήσει, όμως, σε μια κοινωνία στην οποία η άσκηση της βίας αποτελεί θεμελιακή αρχή;

ΟΛΑ ΓΙΑ ΤΗ ΜΗΤΕΡΑ ΜΟΥ

Έπειτα από τον θάνατο του έφηβου γιου της μπροστά στα μάτια της, ανύπαντρη μητέρα εγκαταλείπει τη Μαδρίτη για τη Βαρκελώνη, προς αναζήτηση του πατέρα του παιδιού της, ο οποίος όλα αυτά τα χρόνια αγνοούσε την ύπαρξή του. Η απόφασή της αυτή θ’ αποδειχθεί άκρως αποκαλυπτική για μια σειρά από γυναίκες και... άνδρες που συναντά στο διάβα της.

Ο ΚΑΝΟΝΑΣ ΤΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ

Οι φλόγες του πολέμου φαίνεται πως θα φουντώσουν ξανά στην Ευρώπη, όμως, η γαλλική μπουρζουαζία έχει άλλες έγνοιες: να ερωτευτεί και να πάει για κυνήγι!

ΤΙΓΡΗΣ

Κτηνίατρος ζωολογικού κήπου επαρχιακής πόλης της Ρουμανίας, η οποία βρίσκεται σε ψυχολογική πίεση λόγω απώλειας νεογέννητου μωρού και απιστίας συντρόφου, χάνει από την προσοχή της την τίγρη που φρόντιζε, με αποτέλεσμα το άγριο θηρίο να περιπλανιέται ελεύθερο στους δρόμους.

MR KLEIN

MR KLEIN

Δεν ήταν ακατανόητο σαν το «Tenet». Λίγα κενάκια έχει η ιστορία. Με μία καφετζού δίπλα σου στο σινεμά, είναι εντάξει.