FreeCinema

Follow us

ΜΑΡΙΑ ΚΙΟΥΡΙ: Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΠΟΥ ΑΛΛΑΞΕ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ (2020)

(RADIOACTIVE)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματική Βιογραφία
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μαρζάν Σατραπί
  • ΚΑΣΤ: Ρόζαμουντ Πάικ, Σαμ Ράιλι, Άνιουριν Μπάρναρντ, Σίαν Μπρουκ, Άνια Τέιλορ-Τζόι, Ντρου Τζάκομπι
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 109'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Η Μαρί Κιουρί άλλαξε τον κόσμο με τις επιστημονικές της μελέτες γύρω από τη ραδιενέργεια, αλλά και τις ανακαλύψεις της σε σχέση με τη διάγνωση και θεραπεία του καρκίνου. Αυτή ήταν η (λιγότερο συναρπαστική) ζωή της.

Κάπου ανάμεσα στο «απάλευτο» και το σινεμά του Γιάννη Σμαραγδή, μπορούμε να τοποθετήσουμε τούτο το φιλμ. Δεν έχω υπάρξει κρούσμα του COVID-19 εφέτος, όμως το «Μαρία Κιουρί: Η Γυναίκα που Άλλαξε τον Κόσμο» είναι σίγουρα ό,τι πιο κοντινό σε… θανάσιμη εμπειρία είχα τους τελευταίους μήνες. Νομίζω πως είμαι ήδη αρκούντως γλαφυρός…

Η ταινία ξεκινά από το καλοκαίρι του 1934, βρίσκοντας τη Μαρί Κιουρί στα πρόθυρα του θανάτου. Τα flashback κάνουν έναρξη με την τυχαία, ρομαντικού τύπου συνάντηση με τον Πιερ Κιουρί στους παρισινούς δρόμους, αρκετά χρόνια νωρίτερα. Εκείνος γοητεύεται περισσότερο από το γεγονός ότι το βιβλίο που της έπεσε από τα χέρια έχει να κάνει με… μικροβιολογία! Ένας έρωτας γεννιέται. Μέχρι να φτάσουν στον γάμο, η «σχέση» τους (θα) υφίσταται αποκλειστικά… εργαστηριακά, με τη μέλλουσα κυρία Κιουρί να αντιμετωπίζει διαρκώς προβλήματα αποδοχής από την επιστημονική κοινότητα και τον πανεπιστημιακό κύκλο, οι οποίοι δείχνουν απέχθεια απέναντί της είτε λόγω του χαρακτήρα της είτε εξαιτίας του φύλου της – με αποκορύφωμα το (πρώτο) βραβείο Nobel (στα 1903), το οποίο χρεώθηκε κυρίως στον Πιερ, αν και τα δεδομένα ανήκαν πλειοψηφικά στις έρευνες της Μαρί, που υποτιμήθηκε ως «βοηθός» του συζύγου της.

Η αφήγηση είναι ολότελα πληκτική και διόλου κινηματογραφική, κάτι που ή η ίδια η Μαρζάν Σατραπί ή οι παραγωγοί της αντιλήφθηκαν (ίσως αργά), με τις πρώτες 3D animation «ενθέσεις» να εμφανίζονται δειλά-δειλά προκαλώντας ένα κάποιο σάστισμα. Η ονειρική σεκάνς με την παρουσία της θρυλικής μορφής της Λόι Φούλερ και των χορογραφιών της σε υποψιάζει ότι το πράγμα βαδίζει και προς την καλλιτεχνική ήττα, που γίνεται όλο και χειρότερη όταν βρισκόμαστε αντιμέτωποι με τα ουρανοκατέβατα, εμβόλιμα πλάνα επερχόμενων ιστορικών στιγμών οι οποίες ταυτίζονται με το επιστημονικό έργο της Μαρί. Η ρίψη της ατομικής βόμβας στη Χιροσίμα το 1945 γίνεται με τρόπο αστεία γραφικό, οι πυρηνικές δοκιμές στη Νεβάδα του 1961 ξεφεύγουν του όποιου νοήματος και το στιγμιότυπο του Τσερνόμπιλ από το 1986, που επιχειρεί και ένα ατυχές «mash-up» περιόδων για μερικά δευτερόλεπτα (με το πέρασμα του σύγχρονου πυροσβεστικού οχήματος μπροστά από την ηρωίδα του φιλμ!), προκαλεί τον οριστικό «εκτροχιασμό».

Θα ομολογήσω πως κάπου κοντά στη γέννηση του δεύτερου παιδιού της Μαρί Κιούρι… τα μάτια μου έκλεισαν για λίγο (μιλάμε μόλις για το πρώτο ημίωρο της ταινίας!). Όταν (στο σαραντάλεπτο) επανήλθα και συνειδητοποίησα ότι έχει ακόμη μία ώρα, σκέφτηκα πόσο ηρωική είναι η δουλειά μας. Και παραγνωρισμένη, επίσης. Από τα Nobel. Και όλα τα βραβεία του κόσμου!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Σε κανέναν άνθρωπο δεν αξίζει μία τέτοια βιογραφική ταινία! Κατά τα άλλα, «φάτε» Ιρανή «δημιουργό» σε «girl power» βιογραφικό δράμα – ντουντούκα, που σε τρομακτικό βαθμό μοιάζει ή μπορεί να συγκριθεί με τα ατυχέστατα ελληνικά παραδείγματα αυτού του είδους. Ο Γιάννης Σμαραγδής τώρα δικαιώνεται!


MORE REVIEWS

ΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

Ο Τόμας κάνει έρωτα με την Αγκάτε. Δεν θα το κρατήσει κρυφό από τον εραστή του, Μάρτιν, ο οποίος θα παρακολουθεί αυτή τη σχέση να εξελίσσεται και να παίρνει μια ακόμα πιο «παράξενη» τροπή όταν εκείνη μένει έγκυος.

Ο ΠΑΓΟΣ ΠΟΥ ΚΑΙΕΙ

Εφήμερες χαρές, μάταιες ελπίδες και αναπάντεχοι έρωτες για τρεις twentysomething που συναντιούνται σε επαρχιακή πόλη της Βόρειας Κίνας.

ΑΚΟΥΣΕ ΜΕ

Ο θάνατος της γιαγιάς της, με την οποία μεγάλωσε ουσιαστικά, υποχρεώνει την κωφή 16χρονη Βαλμίρα να επιστρέψει στο νησί - τόπο καταγωγής του πατέρα της, αντιμετωπίζοντας τον κίνδυνο της απομάκρυνσης από τα δικά της «θέλω» στη ζωή, αλλά και το bullying των στενόμυαλων ντόπιων.

DUNE: ΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ

Ο Πολ Ατρέιντιζ αγκαλιάζεται από τους Φρέμεν ως ο Μεσσίας ενός προφητικού πεπρωμένου και καλεί κάθε πολέμιο του Οίκου των Χαρκόνεν να σταθεί δίπλα του, ώστε να πάρει εκδίκηση από εκείνους που συνωμότησαν για ν’ αφανίσουν την οικογένειά του και την κληρονομιά της.

ΜΙΑ ΓΥΝΑΙΚΑ

Αστυνομική επιθεωρήτρια με παράλληλο συγγραφικό έργο, βάζει μπρος το νέο της βιβλίο, επιθυμώντας να διηγηθεί την ιστορία της αδικοχαμένης αδελφής της. Η ταυτόχρονη ανακάλυψη της εξωσυζυγικής σχέσης του άντρα της τη συγκλονίζει, φέρνοντας τα πάνω κάτω στη ζωή της, με ιδιαίτερα απρόβλεπτες συνέπειες.