FreeCinema

Follow us

ΜΑΡΙΑ ΚΙΟΥΡΙ: Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΠΟΥ ΑΛΛΑΞΕ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ (2020)

(RADIOACTIVE)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματική Βιογραφία
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μαρζάν Σατραπί
  • ΚΑΣΤ: Ρόζαμουντ Πάικ, Σαμ Ράιλι, Άνιουριν Μπάρναρντ, Σίαν Μπρουκ, Άνια Τέιλορ-Τζόι, Ντρου Τζάκομπι
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 109'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Η Μαρί Κιουρί άλλαξε τον κόσμο με τις επιστημονικές της μελέτες γύρω από τη ραδιενέργεια, αλλά και τις ανακαλύψεις της σε σχέση με τη διάγνωση και θεραπεία του καρκίνου. Αυτή ήταν η (λιγότερο συναρπαστική) ζωή της.

Κάπου ανάμεσα στο «απάλευτο» και το σινεμά του Γιάννη Σμαραγδή, μπορούμε να τοποθετήσουμε τούτο το φιλμ. Δεν έχω υπάρξει κρούσμα του COVID-19 εφέτος, όμως το «Μαρία Κιουρί: Η Γυναίκα που Άλλαξε τον Κόσμο» είναι σίγουρα ό,τι πιο κοντινό σε… θανάσιμη εμπειρία είχα τους τελευταίους μήνες. Νομίζω πως είμαι ήδη αρκούντως γλαφυρός…

Η ταινία ξεκινά από το καλοκαίρι του 1934, βρίσκοντας τη Μαρί Κιουρί στα πρόθυρα του θανάτου. Τα flashback κάνουν έναρξη με την τυχαία, ρομαντικού τύπου συνάντηση με τον Πιερ Κιουρί στους παρισινούς δρόμους, αρκετά χρόνια νωρίτερα. Εκείνος γοητεύεται περισσότερο από το γεγονός ότι το βιβλίο που της έπεσε από τα χέρια έχει να κάνει με… μικροβιολογία! Ένας έρωτας γεννιέται. Μέχρι να φτάσουν στον γάμο, η «σχέση» τους (θα) υφίσταται αποκλειστικά… εργαστηριακά, με τη μέλλουσα κυρία Κιουρί να αντιμετωπίζει διαρκώς προβλήματα αποδοχής από την επιστημονική κοινότητα και τον πανεπιστημιακό κύκλο, οι οποίοι δείχνουν απέχθεια απέναντί της είτε λόγω του χαρακτήρα της είτε εξαιτίας του φύλου της – με αποκορύφωμα το (πρώτο) βραβείο Nobel (στα 1903), το οποίο χρεώθηκε κυρίως στον Πιερ, αν και τα δεδομένα ανήκαν πλειοψηφικά στις έρευνες της Μαρί, που υποτιμήθηκε ως «βοηθός» του συζύγου της.

Η αφήγηση είναι ολότελα πληκτική και διόλου κινηματογραφική, κάτι που ή η ίδια η Μαρζάν Σατραπί ή οι παραγωγοί της αντιλήφθηκαν (ίσως αργά), με τις πρώτες 3D animation «ενθέσεις» να εμφανίζονται δειλά-δειλά προκαλώντας ένα κάποιο σάστισμα. Η ονειρική σεκάνς με την παρουσία της θρυλικής μορφής της Λόι Φούλερ και των χορογραφιών της σε υποψιάζει ότι το πράγμα βαδίζει και προς την καλλιτεχνική ήττα, που γίνεται όλο και χειρότερη όταν βρισκόμαστε αντιμέτωποι με τα ουρανοκατέβατα, εμβόλιμα πλάνα επερχόμενων ιστορικών στιγμών οι οποίες ταυτίζονται με το επιστημονικό έργο της Μαρί. Η ρίψη της ατομικής βόμβας στη Χιροσίμα το 1945 γίνεται με τρόπο αστεία γραφικό, οι πυρηνικές δοκιμές στη Νεβάδα του 1961 ξεφεύγουν του όποιου νοήματος και το στιγμιότυπο του Τσερνόμπιλ από το 1986, που επιχειρεί και ένα ατυχές «mash-up» περιόδων για μερικά δευτερόλεπτα (με το πέρασμα του σύγχρονου πυροσβεστικού οχήματος μπροστά από την ηρωίδα του φιλμ!), προκαλεί τον οριστικό «εκτροχιασμό».

Θα ομολογήσω πως κάπου κοντά στη γέννηση του δεύτερου παιδιού της Μαρί Κιούρι… τα μάτια μου έκλεισαν για λίγο (μιλάμε μόλις για το πρώτο ημίωρο της ταινίας!). Όταν (στο σαραντάλεπτο) επανήλθα και συνειδητοποίησα ότι έχει ακόμη μία ώρα, σκέφτηκα πόσο ηρωική είναι η δουλειά μας. Και παραγνωρισμένη, επίσης. Από τα Nobel. Και όλα τα βραβεία του κόσμου!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Σε κανέναν άνθρωπο δεν αξίζει μία τέτοια βιογραφική ταινία! Κατά τα άλλα, «φάτε» Ιρανή «δημιουργό» σε «girl power» βιογραφικό δράμα – ντουντούκα, που σε τρομακτικό βαθμό μοιάζει ή μπορεί να συγκριθεί με τα ατυχέστατα ελληνικά παραδείγματα αυτού του είδους. Ο Γιάννης Σμαραγδής τώρα δικαιώνεται!


MORE REVIEWS

ΞΑΦΝΙΚΑ ΦΕΤΟΣ ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ #10: ΡΑΝΤΕΒΟΥ ΤΟ ΣΕΠΤΕΜΒΡΗ

Αφού συμπλήρωσε τη δέκατη επέτειό του τον περασμένο Ιούλιο, το ΞΑΦΝΙΚΑ ΦΕΤΟΣ ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ επιστρέφει για μία extra εβδομάδα προβολών, αποχαιρετώντας τούτη την αγαπημένη περίοδο των θερινών σινεμά και του κλασικού ρεπερτορίου, στο διάστημα 16 - 22 Σεπτεμβρίου 2021, πίνοντας Βίκος Cola στο σινέ ΡΙΒΙΕΡΑ, με δεκατέσσερις λατρεμένους κινηματογραφικούς τίτλους.

ΒΑΣΙΛΙΑΣ ΟΤΤΟ

Ο Όττο Ρεχάγκελ, η πρόσληψή του ως προπονητή της Εθνικής Ελλάδος και ο θρίαμβος στα γήπεδα της Πορτογαλίας. Όπως τα έζησε αυτός, οι συνεργάτες και οι παίκτες του.

ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΠΕΡΣΙΚΩΝ

Εβραίος κρατούμενος σε στρατόπεδο συγκέντρωσης, σε μία απέλπιδα προσπάθεια ν’ αποφύγει τον βέβαιο θάνατο, ισχυρίζεται πως στην πραγματικότητα είναι Πέρσης! Για καλή του τύχη, ο διοικητής του επιθυμεί διακαώς να μάθει να ομιλεί… φαρσί. Ή μήπως η τύχη του δεν είναι και τόσο καλή;

CRY MACHO

Μεγάλη δόξα των rodeo στο παρελθόν, ο Μάικ Μάιλο εξακολουθεί να δαμάζει άλογα και να εκπαιδεύει αναβάτες στα βαθιά του γεράματα. Το πρώην αφεντικό του θα στραφεί σ’ εκείνον για βοήθεια, ζητώντας του να βρει τρόπο και να φέρει πίσω στην πατρίδα τον ανήλικο γιό του, ο οποίος ζει στο Μεξικό, σχεδόν «αιχμάλωτος» στα χέρια της μάνας του.

ΑΝΤΙΟ, ΗΛΙΘΙΟΙ

Μεσόκοπη κομμώτρια τρώει ηχηρή σφαλιάρα από διάγνωση γιατρού που σχεδόν της ανακοινώνει το… «δεύτε τελευταίον ασπασμόν»! Πριν «φύγει», θα βαλθεί ν’ ανακαλύψει τα ίχνη του παιδιού που οι γονείς της έδωσαν για υιοθεσία, στερώντας της τη χαρά της… ανήλικης μητρότητας. Ένας προγραμματιστής που αποπειράται ν’ αυτοκτονήσει θα γίνει ο… από υπολογιστή Θεός της!