FreeCinema

Follow us

ΗΡΩΙΚΑ ΧΑΜΕΝΟΙ (2019)

(LA ODISEA DE LOS GILES)

  • ΕΙΔΟΣ: Κοινωνική Κομεντί Παρανομίας
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Σεμπαστιάν Μπορενστάιν
  • ΚΑΣΤ: Ρικάρντο Νταρίν, Λουίς Μπραντόνι, Τσίνο Νταρίν, Βερόνικα Γινάς, Ντανιέλ Αράος, Κάρλος Μπελόσο, Μάρκο Αντόνιο Καπόνι, Ρίτα Κορτέσε, Αντρές Πάρα
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 116'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: FEELGOOD

Μεροκαματιάρηδες αργεντίνικης κωμόπολης μοχθούν για να συγκεντρώσουν τα χρήματα που θα επιτρέψουν να λειτουργήσει ξανά δομή αποθήκευσης σιτηρών σε μορφή συνεταιρισμού. Όταν τα χάσουν από κομπίνα τραπεζίτη που τους είχε πείσει να τα «προστατεύσουν» σε λογαριασμό τραπέζης, οργανώνονται σαν… συμμορία και επιδιώκουν να πάρουν την εκδίκησή τους!

Σαν σενάριο που… το έσκασε από τις σπονδυλωτές «Ιστορίες για Αγρίους» (2014) είναι τούτο εδώ το ευχάριστο μα και τόσο πικρό αργεντίνικο φιλμ, που θίγει την οικονομική κρίση της περασμένης δεκαετίας, από την οποία πολλά κράτη (μαζί κι εμείς, βεβαίως) δεν έχουν συνέλθει ακόμη ή δύσκολα θα την ξεπεράσουν (ποτέ!). Δεν είναι τόσο μάστορας ο Σεμπαστιάν Μπορενστάιν, όμως. Προτιμά να κρατήσει μια πιο λαϊκή γραμμή αφήγησης, δίχως κυνισμό κριτικής στο χιούμορ του, παραδίδοντας ένα απλά άρτιο κινηματογραφικό δείγμα πολιτικοκοινωνικής κομεντί που ψυχαγωγεί και… ζοχαδιάζει ταυτόχρονα. Διότι οι καταστάσεις που περιγράφει ελάχιστα απέχουν από τις ελληνικές λαμογιές, κοινώς θα ταυτιστείς μια χαρά.

Αυτοί οι «Ηρωικά Χαμένοι» τύποι, αρχικά μαζεύονται για να στήσουν ξανά έναν συνεταιρισμό – δομή αποθήκευσης σιτηρών σε υπάρχουσες εγκαταστάσεις που είχαν βάλει λουκέτο προ ετών, ώστε να ζωντανέψει ξανά η πόλη τους και να δημιουργηθούν (και) θέσεις εργασίας. Πίστευαν πως το σκέφτηκαν την κατάλληλη στιγμή. «Δεν γίνεται να πάμε χειρότερα. Τι άλλο θα μπορούσε να συμβεί;», λέει στο ξεκίνημα ο Φερμίν, ο κεντρικός χαρακτήρας του φιλμ, ενώ ταυτόχρονα ένας τίτλος μας ενημερώνει ότι βρισκόμαστε στην Αργεντινή, τον Αύγουστο του 2001. Φυσικά, ξεσπάς σε γέλια (ή γκουγκλάρεις και θα πιάσεις το νόημα)!

Ακολουθεί ένα «ξαφνικό» τραπεζικό lockdown, ακριβώς μία μέρα αφού τραπεζίτης τούς έχει πείσει να καταθέσουν σχεδόν 150.000 δολάρια που μάζεψαν με κόπους και τεράστιες θυσίες σε λογαριασμό τραπέζης, μην τυχόν και… τα χάσουν (γέλια στο βάθος). Οι συνέπειες θα είναι κωμικοτραγικές (σε βαθμό ανθρώπινης απώλειας) και ο Φερμίν θα συσπειρώσει την ομάδα για να πάρουν την εκδίκησή τους, αν όχι και τα λεφτά τους πίσω. Ο εγκέφαλος πίσω από την τραπεζική κομπίνα εντοπίζεται, πιθανότατα και το κρησφύγετο στο οποίο κρύβει… ίσως και πολύ περισσότερα κλοπιμαία, που θα βάλουν τους ήρωές μας σε συνειδησιακά διλήμματα, διότι όπως δηλώνει και ο Φερμίν, «Δεν είμαστε ληστές!».

Το υπόλοιπο έργο εξελίσσεται σε crime κωμωδία με διασκεδαστική έμπνευση, καθώς όλοι οι πραγματικά αταίριαστοι χαρακτήρες της ταινίας προσπαθούν να λειτουργήσουν σαν συμμορία του οργανωμένου εγκλήματος, με ολίγη από επαναστατικές / αναρχικές διαθέσεις (πέφτουν μέχρι και αναφορές στον Μπακούνιν!), για να φτάσουμε στο αποκορύφωμα του σινεφιλικού homage στο «Πώς να Κλέψετε 1.000.000 Δολάρια» (1966). Υπάρχουν υποπλοκές που χρειάζονταν συμμάζεμα στο μοντάζ (ειδικά το ρομαντικό κομμάτι του γιού του Φερμίν με τη γραμματέα τού κυρίου Μάντζι), το σενάριο σήκωνε ακόμη πιο σκληρές δόσεις χιούμορ (αλλά προτιμά να γέρνει περισσότερο προς το φαρσικό και το γκαφατζίδικο), αλλά κάνει τη δουλειά του το ensemble της διανομής των ρόλων και μία υπόγεια αίσθηση δικαίωσης των ηρώων σου αναπτερώνει το ηθικό. Σε ένα καλοκαίρι σαν το φετινό (και με τόσο χάλια ταινίες…), δεν το λες και κακό αυτό!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Από τις ταινίες που σε κάνουν ν’ αναρωτιέσαι «Γιατί δεν κάνουν τέτοια έργα και στην Ελλάδα; Τα ίδια σκατά είμαστε οικονομικά, όσο και σε απατεωνιά!». Λίγο υπερβολή το διωράκι και η κατακλείδα («αμερικανιά», εδώ που τα λέμε) περιττή, αλλά το «Ηρωικά Χαμένοι» ξεχωρίζει ως μία από τις πραγματικά λιγοστές, εγγυημένα σωστές επιλογές για θερινό σινεμά εφέτος. Μιλάμε για τίτλους μετρημένους στα δάχτυλα του ενός χεριού, δεν είναι αστείο αυτό που τραβάμε (οι κριτικοί, δηλαδή, εσείς ούτε πατάτε, ούτε και τα βλέπετε…).


MORE REVIEWS

Η ΛΗΣΤΕΙΑ ΤΟΥ ΑΙΩΝΑ 2

Ανήμπορος ν’ αποδεχτεί την ήττα του, ο ντετέκτιβ Νικ Ο’Μπράιεν υποπτεύεται πως πίσω από σχέδιο ληστείας διαμαντιών στην Αμβέρσα κρύβεται ο Ντόνι Γουίλσον και φεύγει για την Ευρώπη προκειμένου να τον σταματήσει. Τα ίχνη των πολύτιμων λίθων θα τον οδηγήσουν στη Νίκαια της Γαλλίας κι αυτή τη φορά ο Μπιγκ Νικ δείχνει διατεθειμένος να παίξει διπλό παιχνίδι προκειμένου να πετύχει τον σκοπό του.

ΑΛΗΘΙΝΟΣ ΠΟΝΟΣ

Μετά τον θάνατο της αγαπημένης τους γιαγιάς, δυο ξαδέλφια αποφασίζουν να τιμήσουν τη μνήμη της πραγματοποιώντας μια… Holocaust tour στην Πολωνία, με σκοπό να καταλήξουν στην πόλη στην οποία είχε γεννηθεί.

QUEER

Φυγαδευμένος για προσωπικούς (;) λόγους στο Μεξικό των ’50s, ο Αμερικανός Γουίλιαμ Λι γίνεται καθημερινά λιώμα απ’ το μεθύσι και την καύλα, παλεύοντας με τη μοναξιά και τον χρόνο που τρέχει και χάνεται.

Ο ΠΑΝΤΙΝΓΚΤΟΝ ΣΤΟ ΠΕΡΟΥ

Όταν ο Πάντινγκτον λαμβάνει γράμμα από την αγαπημένη του θεία Λούσι, αναφέροντας πως της λείπει πολύ, φεύγει για Περού μαζί με την οικογένεια των Μπράουν ώστε να την επισκεφθούν. Φτάνοντας εκεί, όμως, πληροφορείται πως η καλή του θεία έχει εξαφανιστεί κάπου στη ζούγκλα του Αμαζονίου, δίχως να έχει δώσει σημεία ζωής…

TATAMI: Ο ΑΓΩΝΑΣ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΤΗΣ

Ιρανή αθλήτρια που συμμετέχει στο παγκόσμιο πρωτάθλημα judo λαμβάνει τελεσίγραφο από την Κυβέρνηση της χώρας της ν’ αποσυρθεί από τους αγώνες, προκειμένου να εκλείψει η πιθανότητα να βρεθεί αντιμέτωπη με Ισραηλινή judoka. Εκείνη, όμως, θέλει πάση θυσία το χρυσό μετάλλιο.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι κάτι τύποι σ’ ένα χωριό στην Αργεντινή, τους τον φοράει τραπεζίτης και χάνουν περιουσία, αλλά θα προσπαθήσουν να την πάρουν πίσω. Έργο με κοινωνικό μήνυμα, παιδιά. Στουρνάρα, κάτσε σπίτι.