Ελληνικό box-office: Το «Χαμένο» μας… μυαλό.
Τι πραγματικά συμβαίνει στο ελληνικό box-office; Το FREE CINEMA σχολιάζει τις τάσεις των θεατών, τη συνολική εικόνα από τα ταμεία και τα… κακώς κείμενα από κάθε πλευρά της ντόπιας κινηματογραφικής αγοράς. Αυτή την εβδομάδα, η «Χαμένη Κόρη» χτύπησε κορυφή… «κοψοχρονιά». Σαν να πήγατε διακοπές στις Σπέτσες με πρόγραμμα κοινωνικού τουρισμού!
Πήγαμε… λίαν χαμηλότερα από την εβδομηντάρα. Από τα 70.798 εισιτήρια του προηγούμενου τετραημέρου, πέσαμε στα 69.377 (τύπου -4% στο top 10). Παρατηρείται μια κάποια σταθερότητα, που μοιάζει με κολύμπι με σωσίβιο, όμως. Το οποίο θα φανεί μεγαλύτερο την ερχόμενη εβδομάδα, με τα σίγουρα βαρβάτα εισιτήρια του νέου sequel του «Thor», αλλά κι αυτό θα ξεφουσκώσει μετά… Τα γραφεία, όσο πολλά εισιτήρια και να κάνουν τα στουντιακά blockbuster, δεν πρόκειται να σωθούν από αυτές τις ταινίες, αφού το μεγαλύτερο ποσοστό των εισπράξεων τους… πάει έξω. Για τα σινεμά είναι καλό, κυρίως. Αλλά ποιος τα λογαριάζει αυτά, μωρέ; Από μυαλά, το έχουμε… χαμένο!
Speaking of «χαμένο», στο #1 τούτης της εβδομάδας βρέθηκε το κάργα διαφημισμένο (γυρισμένο στην Ελλάδα, γαρ) σκηνοθετικό ντεμπούτο της Μάγκι Τζίλενχολ, «Η Χαμένη Κόρη», κόβοντας 10.817 εισιτήρια (από 23 οθόνες). Το φιλμ είχε προκαλέσει απίστευτες παρεξηγήσεις στα τέλη του 2021, διότι σε πολλές χώρες εμφανίστηκε μέσω της πλατφόρμας του Netflix, κάνοντας τους Έλληνες συνδρομητές ν’ απορούν επειδή δεν το έβρισκαν κι εδώ. Και περίμεναν να το δουν έτσι, αφού ήταν ταινία… του Netflix! Η οποία, όμως, είχε αγοραστεί ανεξάρτητα για το δικό μας territory και είχε ξεχωριστά δικαιώματα διανομής. Λεπτομέρεια. Όταν στις αρχές του φετινού Φεβρουαρίου η ταινία απέκτησε τρεις οσκαρικές υποψηφιότητες, οι… κανονικοί θεατές των κινηματογράφων άρχισαν ν’ ανησυχούν γιατί δεν υπήρχε προγραμματισμός για τις ελληνικές αίθουσες. Και οι πιο φανατικοί του θεσμού, που θέλουν να είναι ενήμεροι για το τι συμβαίνει σε κάθε κατηγορία υποψηφιοτήτων στα Όσκαρ, στράφηκαν… στα τορεντάδικα! Όπου το φιλμ ήταν διαθέσιμο από τις 31 Δεκεμβρίου. Πέρσι. Επειδή, λοιπόν, τα χειμερινά δεν είχαν ευνοϊκή κίνηση (με το όλο μπάχαλο των περί COVID-19 μέτρων ή των εμβολιασμένων και μη), αποφασίστηκε να μη «θυσιαστεί» η «Χαμένη Κόρη» στις αίθουσες προ μηνών και να κυκλοφορήσει στα θερινά σινεμά, έξι μήνες μετά το «πειράτεμά» της! Αυτές οι αποφάσεις δεν προκύπτουν από εμένα και είναι δικαίωμα του καθενός που κρατά στα χέρια του το κινηματογραφικό «προϊόν» (του). Απλά, αναρωτιέμαι, με πόσο λιγότερα εισιτήρια θα είχε ανοίξει τούτο το φιλμ πάνω στο οσκαρικό τζέρτζελο, συγκρίνοντας το σημερινό δεκαχίλιαρο; Και επειδή δεν ομιλούμε για έργο… ευχάριστο ή καλοκαιρινό, το οποίο έβγαλε αρκετά κακό word of mouth από εκείνους που το είδαν το χειμώνα, ψάχνω να βρω ένα «Γιατί;»… Anyway, το κοινό της Αττικής συγκέντρωσε την πλειοψηφία των εισιτηρίων (10.227, από 20 οθόνες) και το σαββατόβραδο ήταν εκείνο που προτίμησαν οι περισσότεροι Έλληνες θεατές (4.080). Και στα social σφάζονται εδώ και μέρες, διότι (μάλλον) είμαι «μισογύνης», επειδή κατακρεούργησα με την κριτική μου αυτό το «σπουδαίο» φιλμ που σκηνοθέτησε γυναίκα (γέλια στο βάθος).
Με μικρή διαφορά ακολουθεί στο #2 ο «Elvis» (φωτό), που σημείωσε στοιχειωδώς ανεκτή πτώση (-41%) για δεύτερο τετραήμερο, κόβοντας 9.916 εισιτήρια (από 72 οθόνες). Υπενθυμίζεται πως λόγω διάρκειας, για τα θερινά, μιλάμε πάντοτε για μονές προβολές. Το weekend κέρδισε με διαφορά (3.359 και 3.057, στις αντίστοιχες μέρες), το σύνολο έχει φτάσει τα 36.449 εισιτήρια και, αν ρωτάτε κι εμένα, είναι λίγα για μία από τις καλύτερες ταινίες του φετινού καλοκαιριού, οι οποίες σε κάνουν να χαίρεσαι το σινεμά και τη μεγάλη οθόνη. Στο #3 συναντάμε το… ακατέβαστο «Top Gun: Maverick» (+2%) με 9.607 εισιτήρια (από 59 οθόνες), με μεγαλύτερη προσέλευση το Σάββατο (3.689) και πολύ δυνατό σύνολο στα 234.787. Εδώ μέτρησε η γνώμη του κοινού, ξεκάθαρα.
Το animated «Ουπς 2! Ο Νώε Ξανά Έφυγε….» (φωτό) έκανε νέα είσοδο στο #4, με 7.610 εισιτήρια (από 57 οθόνες). Τηρουμένων των… ποιοτικών αναλογιών, είναι ένα πολύ καλό νούμερο! 2.771 γονείς και ανήλικα το έζησαν το Σάββατο. Την πρώτη πεντάδα συμπληρώνει το θρίλερ τρόμου «Νεκρό Τηλέφωνο» (-33%), με 7.031 εισιτήρια (από 61 οθόνες). Θα έλεγα πως αρέσει στον κόσμο κι έχει πάει αναπάντεχα καλά (σύνολο στα 25.769), ίσως κυρίως λόγω multiplex (όπου «τραβάει» καλύτερα το genre), αφού η συντριπτική πλειοψηφία των θερινών το «καταδικάζει» σε δεύτερες παραστάσεις αποκλειστικά.
Η έξοδος της «Χαμένης Κόρης» στέρησε κάμποσα από τα σοβαρής προσέλευσης «μαγαζιά» που έπαιζαν το «Τέλειο Αφεντικό», με αποτέλεσμα να σημειώνει σημαντική πτώση (της τάξης του -55%) και να κόβει 4.798 εισιτήρια (από 22 οθόνες). Τα 2.134 προήλθαν μονάχα από το σαββατόβραδο! Με σύνολο στα 33.358, μιλάμε για σουξέ. Στο #7 ακολουθεί με τη μικρότερη πτώση της εβδομάδας το «Jurassic World: Κυριαρχία» (-19%) και 4.306 εισιτήρια (από 41 οθόνες). Με σύνολο στα 83.685, μπορούμε να πούμε ότι… δεν πάτησαν γερά πόδι στην ελληνική αγορά τούτοι οι (πολύ ψυχαγωγικοί κατά τα άλλα) δεινόσαυροι. Το «Lightyear» εξελίχθηκε σε μέγα εμπορικό φιάσκο, συνεχίζοντας την ανεξέλεγκτη κατιούσα του (-49%), για να κόψει 2.634 εισιτήρια (από 46 οθόνες). Σύνολο στα 35.321. Εδώ κι αν καταλαβαίνουμε πόσο… «κλώτσησαν» οι γονείς! Στο #9 άνοιξε η επανέκδοση του θρυλικού «Blow-Up» του Μικελάντζελο Αντονιόνι (φωτό), με 1.619 εισιτήρια (από 5 αθηναϊκές οθόνες). Όταν πρωτοεμφανιζόμενες ταινίες του σήμερα κάνουν λιγότερα εισιτήρια σε περισσότερες οθόνες, τότε αυτό θα πει πως το σινεμά ρεπερτορίου διατηρεί ακόμη (και δικαίως) τη θέση του στον καλοκαιρινό προγραμματισμό. Το top 10 κλείνει με ακόμη μία νέα είσοδο, το «Τα Τρία Πατώματα» του Νάνι Μορέτι, ένας τίτλος που είχε… ξεμείνει από πέρσι (και έπρεπε να βγει κάποτε!). Τα 1.475 εισιτήρια (από 12 οθόνες) που έκοψε είναι αρκετά, σε αναλογία με κάτι τριψήφια του «art-house» που σκάνε εβδομαδιαίως.
Μερικές επισημάνσεις από τις θέσεις που ακολουθούν. Το «Σμύρνη μου Αγαπημένη» (#11) έχει φτάσει τα 246.901 εισιτήρια, η επανέκδοση του σπουδαίου χιτσκοκικού «Άγνωστου του Εξπρές» (#12) τα 5.097, το… θα ήθελε να γίνει η εμπορική επιτυχία ελληνικής crime ταινίας του καλοκαιριού, η «Αγέλη Προβάτων» (#15), τα 4.235 και τα «Μαγνητικά Πεδία» (#21) τα 20.864. Δεν χρειάζονται άλλα σχόλια. Τα νούμερα μιλάνε από μόνα τους.