FreeCinema

Follow us

Ο ΑΓΝΩΣΤΟΣ ΤΟΥ ΕΞΠΡΕΣ (1951)

(STRANGERS ON A TRAIN)

  • ΕΙΔΟΣ: Θρίλερ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Άλφρεντ Χίτσκοκ
  • ΚΑΣΤ: Φάρλεϊ Γκρέιντζερ, Ρόμπερτ Γουόκερ, Ρουθ Ρόμαν, Λίο Γκ. Κάρολ, Πατρίσια Χίτσκοκ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 101'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SUMMER CLASSICS

Δύο άγνωστοι μεταξύ τους άνδρες συναντιούνται σ’ ένα τρένο. Ο ένας θεωρεί πως η ζωή του θα βελτιωνόταν μονάχα εάν… ξεφορτωνόταν τη σύζυγό του, ο άλλος θα ευχόταν το ίδιο για τον πατέρα του. Κι αν ο ένας… έβγαζε από τη μέση το «πρόβλημα» του άλλου;

Από όλους τους ψυχοπαθείς δολοφόνους στους οποίους έδωσε «σάρκα και οστά» στο σινεμά ο Άλφρεντ Χίτσκοκ, (για μένα) ο Μπρούνο Άντονι είναι ο πιο ειδεχθής. Γιατί είναι ο πιο προσιτός, ένας socializer καλοδεχούμενος από κάθε κοινωνικό group, που δεν μαρτυρά την μεθοδολογία λειτουργίας του μυαλού του, που βρίσκει τον τρόπο να εκμεταλλευτεί ένα τέλειο άλλοθι, καθώς σκαρφίζεται να λύσει τα προβλήματα της καθημερινότητάς του μ’ έναν φόνο. Τον τέλειο φόνο.

Αψηφώντας κώδικες λογοκρισίας και τη συντηρητικότητα της εποχής, ο Χίτσκοκ εξαρχής μας συστήνει τον χαρακτήρα του Μπρούνο με… σκερτσόζικες υπόνοιες που αφορούν στη σεξουαλικότητά του (το ελαφρύ ανασήκωμα του φαντεζί παπουτσιού καθώς εξέρχεται ενός ΤΑΧΙ), τοποθετώντας μέχρι και το score του Ντιμίτρι Τιόμκιν σε ίδιο μήκος κύματος «σχολιασμού», δίπλα στο πιο αποφασιστικό, αρρενωπό περπάτημα του Γκάι Χέινς, ενός αθλητικού τύπου με τον οποίο ο Μπρούνο συνταξιδεύει στο τρένο κι έχουν να μοιραστούν πολλά για τους ανθρώπους που… θα ήθελαν να ξεφορτωθούν από τη ζωή τους, ακόμη κι αν έπρεπε να καταφύγουν στο έγκλημα. Εκ προθέσεως, ξεκάθαρα!

Ο Μπρούνο είναι προφανές θύμα της πιο «πήγε στραβά»… γονικής καθοδήγησης, ένα κακομαθημένο μοναχοπαίδι, ένα «αλαφροΐσκιωτο» πλάσμα με προσκόλληση στη μητέρα του, που αντιμετωπίζει τον πατέρα του σαν έναν θανάσιμο εχθρό τον οποίο πρέπει να εξολοθρεύσει. Το κοινό της εποχής μάλλον δεν έδωσε ιδιαίτερη σημασία στα λεπτεπίλεπτα queer χαρακτηριστικά της σκιαγράφησης του χαρακτήρα του, κάτι που ο Χίτσκοκ σίγουρα διασκέδαζε κατά βάθος. Στον αντίποδα, ο Γκάι είναι το «alpha male», το πρότυπο του διάσημου τενίστα που κατακτά οπαδούς και καρδιές, που έχει βρει το ιδανικό ταίρι, μα σέρνει από πίσω του την «άγκυρα» ενός προηγούμενου γάμου, ενός μοιραίου λάθους που δεν τον αφήνει σε ησυχία. Το εγκληματικό σενάριο του Μπρούνο φαντάζει τόσο ύπουλα… εξυπηρετικό και για τους δύο, μα οι ηθικές αναστολές του Γκάι το ακυρώνουν. Δυστυχώς για εκείνον, δεν λογαριάζει ότι ο «συνεργός» του είναι ένας ψυχοπαθής που δύναται να εκτελέσει τον ρόλο του σχεδίου του κυριολεκτικά…

Το υπόλοιπο φιλμ αποτελεί ένα από τα πιο πετυχημένα ψυχολογικά θρίλερ του Χίτσκοκ, που σε συνδυασμό με τη βάση του βιβλίου της Πατρίσια Χάισμιθ, την πένα της σεναριακής διασκευής του Ρέιμοντ Τσάντλερ και τη μαστοριά του σασπένς του σπουδαιότερου Βρετανού (και όχι μόνο…) σκηνοθέτη όλων των εποχών, εκτινάσσει την ποιότητα του «Άγνωστου του Εξπρές» στα ύψη. Αμέτρητες οι αριστουργηματικές σεκάνς ανθολογίας, από τη συγκλονιστική εικόνα του στραγγαλισμού στο luna park, μέχρι το πλάνο του κοινού στον αγώνα tennis, για να καταλήξουμε σε μια σκηνή κορύφωσης που ακόμα δίνει μαθήματα τεχνικής και αξίζει να διδάσκεται παντοτινά. Ειλικρινά, δεν ξέρω τι σινεμά θα βλέπαμε (έως το σήμερα) αν δεν είχε υπάρξει η ιδιοφυία του Χίτσκοκ.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Μία από τις σπουδαιότερες ταινίες της τεράστιας καριέρας του Άλφρεντ Χίτσκοκ, ένα αριστοτεχνικό ψυχολογικό θρίλερ που δοκιμάζει τη συνείδηση του θεατή, μπροστά στο σενάριο ενός διπλού τέλειου εγκλήματος που θα έβαζε σε… σοβαρές σκέψεις πολλούς ανθρώπους εκεί έξω! Καθόλου «κουρασμένος» τίτλος επανέκδοσης από την ελληνική διανομή, ο «Άγνωστος του Εξπρές» είχε πολλά χρόνια να συναντηθεί με τη μεγάλη οθόνη (εξαίρεση η περσινή προβολή του στο ΞΑΦΝΙΚΑ ΦΕΤΟΣ ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ) και οφείλει να βιώσει κανονικό… λαϊκό προσκύνημα. Μην ξεχνάμε και το εξωφρενικό σινεφιλικό trivia στοιχείο, ότι αυτό το φιλμ υπήρξε η πηγή έμπνευσης της μαύρης κωμωδίας «Πέτα τη Μαμά από το Τρένο» (1987) του Ντάνι ΝτεΒίτο!


MORE REVIEWS

STRANGE DARLING

Σ’ αυτό το one-night stand υπάρχει σίγουρα ένας… serial killer! Αλλά ας… μην πάρουμε τα πράγματα με τη σειρά τους!

ΜΙΚΡΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΓΙΑ ΕΝΑΝ ΕΡΩΤΑ

Ο 19χρονος ορφανός Τόμεκ παρακολουθεί εμμονικά μέσα από ένα τηλεσκόπιο τη Μάγκντα, μία μεγαλύτερή του σε ηλικία γυναίκα που κατοικεί στο απέναντι διαμέρισμα. Παράλληλα, εκμεταλλευόμενος τη θέση του στο Ταχυδρομείο, οργανώνει συναντήσεις μαζί της, στέλνοντάς της ψεύτικες ειδοποιήσεις. Όταν ομολογεί τις πράξεις του και δηλώνει την αγάπη του, η Μάγκντα αντιμετωπίζει κυνικά τον έρωτά του, οδηγώντας τον σε μία καθοριστική απόφαση.

Ο ΚΟΜΗΣ ΜΟΝΤΕ ΚΡΙΣΤΟ

Προδομένος από τους φίλους του, ο Εντμόντ Νταντές συλλαμβάνεται ανήμερα του γάμου του, υπομένοντας άδικη φυλάκιση δεκατεσσάρων ετών. Όταν καταφέρνει ν’ αποδράσει, υιοθετεί το όνομα και τα πλούτη του μυστηριώδους Κόμη του Μόντε Κρίστο, απεργαζόμενος την τέλεια εκδίκηση.

ΥΠΟΘΕΣΗ ΓΚΟΛΝΤΜΑΝ

Γαλλία, 1976. Ο αριστερός ακτιβιστής Πιερ Γκολντμάν, έπειτα από πενταετή εγκλεισμό στη φυλακή, δικάζεται για δεύτερη φορά, κατηγορούμενος για υποθέσεις ένοπλων ληστειών και δολοφονιών. Έχει αποδεχθεί την πρώτη κατηγορία, όμως, αρνείται σθεναρά τη δεύτερη. Βασισμένο σε αληθινά γεγονότα.

ΜΑΓΙΚΗ ΠΟΛΙΣ

Στο Δουργούτι του ’50, ένας φτωχοδιάβολος και η παρέα του υποκύπτουν στο να μεταφέρουν παράνομο φορτίο για λογαριασμό συμμορίας, μπας κι ο πρώτος καταφέρει και ξεχρεώσει το φορτηγό του, που αντιστοιχεί με όλο του το βιός.