FreeCinema

Follow us

ΕΓΚΛΗΜΑ ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΤΟΝ ΗΛΙΟ (1982)

(EVIL UNDER THE SUN)

  • ΕΙΔΟΣ: Θρίλερ Μυστηρίου
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Γκάι Χάμιλτον
  • ΚΑΣΤ: Πίτερ Ούστινοβ, Τζέιν Μπίρκιν, Νίκολας Κλέι, Σίλβια Μάιλς, Τζέιμς Μέισον, Μάγκι Σμιθ, Νταϊάνα Ριγκ, Ρόντι ΜακΝτάουαλ, Κόλιν Μπλέικλι, Ντένις Κουίλεϊ, Έμιλι Χόουν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 117'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: NEO FILMS

Έχοντας αναλάβει την αποστολή να εντοπίσει κλεμμένο διαμάντι για χάρη εκατομμυριούχου φίλου του, ο Ηρακλής Πουαρό καταφθάνει σε απομονωμένο resort της Αδριατικής, στο οποίο (φυσικά και) διαπράττεται μυστηριώδης φόνος. Συμπτωματικά, όλοι οι ένοικοι του ξενοδοχείου δεν αγαπούσαν και τόσο το θύμα, αλλά τυγχάνει να έχουν και πειστικά άλλοθι.

Άγκαθα Κρίστι να ‘ναι… κι ό,τι να ‘ναι! Πίσω στις αρχές της δεκαετίας του ’80, όταν έβλεπα το «Έγκλημα Κάτω από τον Ήλιο» στην πρώτη του κινηματογραφική προβολή, σίγουρα δεν φανταζόμουν πως το 2020 τούτη η μέτρια και σχεδόν τηλεοπτικών προδιαγραφών παραγωγή θα εμφανιζόταν ξανά στις μεγάλες οθόνες ως… «κλασική» επανέκδοση! Εκείνα τα χρόνια, τα θερινά (ειδικά του κέντρου της Αθήνας) έπαιζαν αριστουργήματα του παρελθόντος, με το συγκεκριμένο – ή (και) άλλα παρεμφερή – φιλμ να καλύπτουν τις ανάγκες προγραμματισμού των συνοικιακών σινεμά, τα οποία δεν είχαν αποκλειστικά σοβαρές προθέσεις σε σχέση με την καλλιτεχνική ποιότητα του φιλμ που εξασφάλιζαν. Εκεί έβρισκαν θέση τα… «δεύτερα». Σήμερα, με το άλλοθι του ονόματος της συγγραφέως, τούτο το «Έγκλημα» (#diplhs) μπορεί να μοστράρει παντού! Διότι εκεί καταντήσαμε/νε το ελληνικό κινηματογραφικό καλοκαίρι…

Επιχείρησα να δω την ταινία ξανά, από επαγγελματικό βίτσιο και για λόγους φρεσκαρίσματος της μνήμης, προφανώς. Συνέβη αυτό που φοβόμουν: με πήρε ο ύπνος! Ως εκ θαύματος, άνοιξα πάλι τα μάτια στη σεκάνς της τελικής λύσης του μυστηρίου, κατά τα συνήθη πρότυπα των έργων της Κρίστι, με τον Ηρακλή Πουαρό να έχει συγκεντρώσει τους… ζωντανούς από το καστ για να τους αποκαλύψει την ταυτότητα του δολοφόνου της αποσυρθείσας star της σκηνής, Αρλίνα Στιούαρτ Μάρσαλ (Ριγκ), που όλοι οι υπόλοιποι κάποια στιγμή είχαν ευχηθεί να τη βρει… ο κακός ο ψόφος!

Τι κάνει την ταινία του Γκάι Χάμιλτον να επιζεί του… απόλυτου φιλμικού ολέθρου; Η πένα της Κρίστι, φυσικά, και το πνεύμα των ατακών που έχει κουρδίσει με γνήσιο βρετανικό φλέγμα ο Άντονι Σάφερ. Το επιτελείο των πρωταγωνιστών, που μπορεί να μην είναι και της πρώτης γραμμής (πια) ή να δείχνουν ότι χαίρονται (#not) που… φλέγονται από τον ήλιο στα γυρίσματα, όμως, έστω τα καταφέρνουν στις πιο κυνικές στιγμές των ρόλων τους. Η χρήση (αν όχι χυδαία εκμετάλλευση) θρυλικών συνθέσεων του μακαρίτη Κόουλ Πόρτερ, που δίνουν μία παράδοξη νότα ποιότητας στο όλο project… ναφθαλίνης. Και το υπέροχο τοπίο της δήθεν Αδριατικής, που στην πραγματικότητα είναι η ισπανική Μαγιόρκα, αλλά ενίοτε θυμίζει και ελληνικές τοποθεσίες τις οποίες χαρήκαμε στο… «Mamma Mia (2008). Αυτό το τελευταίο το πρόσθεσα υπούλως εδώ, ως υπενθύμιση ιδανικά ψυχαγωγικού έργου για το καλοκαίρι. Δίχως… φόνο, μεν, αλλά που έκανε άψογα τη δουλειά του και έχει τα φόντα να ιδωθεί σαν… κλασική επανέκδοση στο μέλλον (πάνω από 600.000 θεατές θα συμφωνήσουν μαζί μου)!

Δυστυχώς, το «Έγκλημα Κάτω από τον Ήλιο» στέκει ως ένα από τα λιγότερο αξιόλογα φιλμ που βασίστηκαν σε βιβλίο της Άγκαθα Κρίστι, σε μία προσπάθεια εκμετάλλευσης του trend που δημιούργησε η επιτυχία του «Έγκλημα στο Οριάν Εξπρές» (1974), με τη διαφορά ότι εκεί υπήρχε καραμπινάτος σκηνοθέτης και επιτελείο πρωταγωνιστών που… έχανες στο μέτρημα! Μαζί με μία ασυναγώνιστη πλοκή και αφήγηση, κάτι που με κανέναν τρόπο δεν αντιλαμβάνεσαι εδώ. Η αποτυχία της ταινίας στην εποχή της στάθηκε και η ταφόπλακα γι’ αυτές τις «αστραφτερές» παραγωγές κινηματογραφικών μεταφορών έργων μυστηρίου της συγγραφέως (τρεις στο σύνολό τους, μετά το «Οριάν Εξπρές»). Θα έλεγα ότι υπήρχε το… τέλειο άλλοθι!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Από το 2016 μέχρι σήμερα, η αναζήτηση ευπρεπών θρίλερ μυστηρίου για τα θερινά σινεμά έστρεψε το ενδιαφέρον της διανομής προς τις κινηματογραφικές μεταφορές βιβλίων της Άγκαθα Κρίστι, δίχως να λαμβάνεται υπόψη η καλλιτεχνική αξία του εκάστοτε φιλμ. Στις περισσότερες περιπτώσεις το όνομα της περίφημης Βρετανίδας συγγραφέως μοιάζει με «εγγύηση» για το ελληνικό κοινό, το οποίο για πολλές δεκαετίες διάβαζε μανιωδώς τα bestseller της στις παραλίες. Εδώ έχουμε να κάνουμε με ένα πραγματικά αδύναμο και άρρυθμο έργο, που σήμερα αντέχει (με ερωτηματικά και πάλι…) μονάχα σε τηλεόραση βγαλμένη σε μπαλκόνι το βραδάκι και ουχί στη μεγάλη οθόνη. Τι τα θες, όμως; Λίγο το αγιόκλημα, λίγο το γιασεμί, λίγο η γκαζόζα…


MORE REVIEWS

ΤΟ ΚΥΝΗΓΙ ΤΟΥ ΚΛΕΦΤΗ

Διαρρήκτης φάντασμα ρημάζει τα μεγαλύτερα ξενοδοχεία των Καννών. Οι Αρχές παρακολουθούν στενά τον συνήθη ύποπτο Τζον Ρόμπι, ο οποίος έχει αποσυρθεί από το «άθλημα», προτιμώντας να φλερτάρει με βαθύπλουτες Αμερικανίδες παραθερίστριες.

ΟΙ 12 ΕΝΟΡΚΟΙ

Ένας νεαρός αντιμέτωπος με την ηλεκτρική καρέκλα. Δώδεκα άνδρες που καλούνται να πάρουν την τελική απόφαση για την οριστική αθώωση ή την αμετάκλητη καταδίκη του. Ένα κλασικό δικαστικό δράμα για γερά νεύρα.

Ο ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΣ ΚΥΡΙΟΣ ΚΟΠΕΡΦΙΛΝΤ

Η ζωή στο Λονδίνο του 19ου αιώνα είναι για τον Ντέιβιντ Κόπερφιλντ μία διαρκής εναλλαγή ευτυχίας και τραγωδίας. Χάρη στην επιμονή και τη φιλοδοξία του, καθώς και μέσω της συναναστροφής του με κάθε λογής «παράξενους» τύπους, θα προσπαθήσει να βρει αυτό που από μικρός ονειρεύεται, χωρίς απαραίτητα να γνωρίζει από πάντα τι είναι αυτό.

ΝΕΟΙ ΕΙΣΤΕ ΚΑΙ ΦΑΙΝΕΣΘΕ

Τρεις αχώριστοι κι αγαπημένοι παιδικοί φίλοι, ο Εμίλ, ο Πιερό και ο Αντουάν, ξανασμίγουν στη γενέτειρά τους, στα 70 τους πλέον, με αφορμή την κηδεία της γυναίκας του τελευταίου. Όταν ένα γράμμα της εκλιπούσας βλέπει το φως της δημοσιότητας για πρώτη φορά, με καθυστέρηση δεκαετιών, ο Αντουάν είναι αποφασισμένος ν’ αλλάξει μέχρι και χώρα, ώστε να τιμωρήσει παραδειγματικά τον άνθρωπο που είχε μπλέξει μαζί της. Μοναδική ελπίδα να αποτραπεί το μοιραίο; Οι δύο γερασμένοι αλλά θεότρελοι φίλοι του.

ΟΤΑΝ ΑΝΘΙΖΕΙ Η ΝΙΟΤΗ

Πόσο μπορεί ν’ αντέξει μια φιλία; Ο Τζούλιο, ο Πάολο, ο Ρικάρντο και η Τζέμα μεγαλώνουν, ερωτεύονται, χωρίζουν τους δρόμους τους, μισιούνται, αγαπιούνται ξανά, μοιράζονται τις επιτυχίες και τις ήττες τους, μέσα σ’ ένα διάστημα βίου σαράντα ετών.