FreeCinema

Follow us
17.0114:00

Όσκαρ 2014: Will you still love me tomorrow?


Είναι μια χρονιά με αρκετές καλές ταινίες, χωρίς να υπάρχει πουθενά το αποστομωτικά μεγάλο φιλμ. Έτσι, οι υποψηφιότητες των φετινών Όσκαρ δείχνουν «μπουκωμένες» από δύσκολα προγνωστικά, ειδικά σε πολύ βασικές κατηγορίες (λέγε με και ερμηνείες). Μοιραία, θα δούμε… τεμαχισμούς στις βραβεύσεις. Κατά το «θα χυθεί αίμα». Το θέμα είναι αν θα τις θυμόμαστε την επόμενη μέρα…

Τις προάλλες, σχολιάζοντας το αποτέλεσμα της απονομής των Χρυσών Σφαιρών, έγραψα αυτό: Αν εξαιρέσουμε τα τεχνικά βραβεία (που έχει ήδη στο τσεπάκι το «Gravity») και τις πιο αρτίστικες κατηγορίες, οι παραγωγοί τής ταινίας που θα δει Όσκαρ να «διπλώνει» φέτος, ας κλείσουν και μια θέση για το καράβι της Τήνου το Δεκαπενταύγουστο…

12-years-a-slave

Χρειάστηκε να κοιτάξω τα περσινά δημοσιεύματα, για να θυμηθώ πως η καλύτερη ταινία (ήθελα να βάλω εισαγωγικά εδώ…) με το αντίστοιχο Όσκαρ είχε συγκεντρώσει μόλις 3 Όσκαρ (προσθέτεις διασκευασμένο σενάριο και μοντάζ)! Εννοείται ότι έχω ήδη ξεχάσει το «Επιχείρηση: Argo» του Μπεν Άφλεκ. Κι αν το φετινό μεγάλο βραβείο καταλήξει στο «12 Χρόνια Σκλάβος» (φωτό), όχι μόνο δεν θα έχει χαθεί στην ομίχλη της λήθης πριν φτάσουμε στην αντίστοιχη ημερομηνία του 2015, αλλά κινδυνεύει και να βρεθεί ή με… τα 3 ή και με λιγότερα Όσκαρ φέτος! Με 9 υποψηφιότητες, η ταινία του Στιβ ΜακΚουίν αυτή τη στιγμή δηλώνεται ως φαβορί μονάχα στην κατηγορία του καλύτερου φιλμ! Σε όλες τις άλλες έχει σκληρούς και – σαφώς – καλύτερους αντιπάλους. Μπροστά σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο, είναι κάπως άξιον απορίας, αφού θεωρήσουμε πως κερδίζει το μεγάλο βραβείο, το με τι σκεπτικό ψηφίζεται μια καλύτερη ταινία που… δεν αναγνωρίζεται καλλιτεχνικά σχεδόν σε καμία βασική κατηγορία… Έτσι, το θέμα των φετινών υποψηφιοτήτων, σε σχέση με το «12 Χρόνια Σκλάβος» γεννά το διπλό ερώτημα: θα πάρει μονάχα το Όσκαρ καλύτερης ταινίας ή θα γίνει του… «The Color Purple» (11 υποψηφιότητες, κανένα βραβείο το 1986);

Gravity 690 VF

Οι δύο ταινίες που ισοφαρίζουν με τις περισσότερες υποψηφιότητες (από 10), είναι το «Gravity» (φωτό) και ο «Οδηγός Διαπλοκής». Αριθμητικά, η ταινία του Αλφόνσο Κουαρόν δείχνει να «χτυπάει» τα περισσότερα βραβεία (τεχνικά, φυσικά). Προσωπικά, θεωρώ ότι είναι το σίγουρο χαρτί για τη σκηνοθεσία, ακριβώς όπως συνέβη πέρσι και με τον Ανγκ Λι («Η Ζωή του Πι»). Έχει πετύχει ένα πραγματικό επίτευγμα, είτε σε αγγίζει είτε όχι το φιλμ. Αν πριν το τέλος της βραδιάς βρεθεί με 5 – 6 βραβεία και έχει πάρει και το Όσκαρ μοντάζ (πιθανότατο!), δεν είναι να μασάς τα νύχια σου; Όσο για την ταινία του Ντέιβιντ Ο. Ράσελ, μιλάμε για σενάριο και ερμηνείες. Ο άνθρωπος ξέρει να γράφει και ξέρει που θα πάει τους ηθοποιούς του. Οι 4 υποψηφιότητές του φιλμ είναι για ρόλους! Εξελίσσεται, λοιπόν, σε σκηνοθέτη που όλο το Χόλιγουντ (η πλειοψηφία των μελών της Ακαδημίας είναι ηθοποιοί…) είναι έτοιμο να πέσει… μπροστά από τις κάμερές του. Σε κατηγορίες σκηνικών και κοστουμιών πρέπει κανείς να περάσει πάνω από το πτώμα της Κάθριν Μάρτιν («Ο Υπέροχος Γκάτσμπυ»)! Αν πάρει πρωτότυπο σενάριο (σκληρός αντίπαλος δείχνει το «Her» εδώ), χτυπήσει στις γυναικείες ερμηνείες (αλλού δεν έχει τύχη) και αρπάξει και μοντάζ, βαράνε καμπανάκια!

Wolf Wall Street shooting

Άλλα σχόλια για την καλύτερη ταινία: στις 4 του Οκτώβρη είχα κάνει μια λίστα προγνωστικών για την κατηγορία αυτή. Φυσικά και ήταν νωρίς. Τότε δεν είχε κλειδώσει καν η διανομή του «Λύκου της Wall Street» (φωτό) στις αμερικανικές αίθουσες μέσα στο 2013 και μάλλον προλάβαινε να τελειώσει ο «Οδηγός Διαπλοκής»! Με αυτά εντός, εκτόπιζα τη «Μαγική Ομπρέλα» και το «Μια Στάση Πριν το Τέλος». Κόβοντας τις ταινίες στις εννέα, πετάξαμε και τη «Θλιμμένη Τζάσμιν». Άρα, ηττημένα φιλμ για τον φετινό θεσμό είναι τα «Prisoners» (δυστυχώς, ξεφούσκωσε μέχρι το τέλος της χρονιάς, μένοντας με μια υποψηφιότητα για τον Ρότζερ Ντίκινς στη φωτογραφία), ο ούτως ή άλλως φρικτός «Μπάτλερ» που καταποντίστηκε στην ανυπαρξία (πόσος μαύρος αντιρατσισμός να περάσει σε ένα έτος;) και το «Inside Llewyn Davis» (εξορίστηκε στις κατηγορίες φωτογραφίας και μιξάζ). Τη θέση τους πήραν ταινίες που… άργησαν να εκδηλωθούν και κέρδιζαν έδαφος σταδιακά, όπως το «Her» του Σπάικ Τζονζ (5 υποψηφιότητες) και το «Dallas Buyers Club» του Ζαν-Μαρκ Βαλέ (6 υποψηφιότητες και μεγάλο spoiler στις δύο κατηγορίες ανδρικών ερμηνειών). Τελευταίο αφήνω το «Philomena» του Στίβεν Φρίαρς (4 υποψηφιότητες), το οποίο αποδεικνύει πως δεν γίνεται οσκαρική κούρσα δίχως εκπροσώπηση… των αδελφών Γουάινστιν! Η MPAA να τα βλέπει αυτά, που τόλμησε να χαρακτηρίσει την ταινία «ακατάλληλη» (και δεν της πέρασε…).

Ακολουθούν σκόρπιες παρατηρήσεις, αφήνοντας τα βασικά προγνωστικά για μετά τις ανακοινώσεις των βραβείων των επαγγελματικών σωματείων, όπου το βάρος πέφτει σε αυτά των ηθοποιών (αύριο), αλλά κυριότερα και στους σκηνοθέτες (25 Ιανουαρίου). Χωρίς να ξεχνάμε ότι μέχρι τις 2 Μαρτίου που θα γίνει η τελετή απονομής των Όσκαρ, οι τάσεις μπορεί να έχουν διαφοροποιηθεί (ανάλογα με τη δύναμη του pr)…

dallas buyers club matthew mcconaughey

Στον πρώτο ανδρικό ρόλο χώρεσε, τελικά, και ο Λεονάρντο ΝτιΚάπριο και ο Μάθιου ΜακΚόναχεϊ (φωτό), αστέρες του box-office που η Ακαδημία δεν «πήγαινε» (τέταρτη υποψηφιότητα για τον πρώτο, μόλις πρώτη για τον δεύτερο). Η απουσία του καπετάν Τομ Χανκς είναι το σοκ εδώ. Ο Ρόμπερτ Ρέντφορντ είχε βγει για βόλτα με τη βαρκούλα του, σε παρακαλώ τώρα! Το «spoiler» στο δεύτερο ανδρικό ρόλο λέγεται… Τζόνα Χιλ (λογικά, την πλήρωσε ο Τζέιμς Γκαντολφίνι, αλλά εκεί που είναι δεν θα έχει πρόβλημα…). Συζητιόταν για Όσκαρ από τη στιγμή που βγήκε το trailer του «Λύκου της Wall Street»! Η Έιμι Άνταμς μπήκε με το σπαθί της στον πρώτο γυναικείο ρόλο. Η Έμμα Τόμσον βγήκε ως… καρικατούρα Αγγλίδας. Η Σάλι Χόκινς έπαιξε πιο «γουντιαλενικά» από την Κέιτ Μπλάνσετ και «χώθηκε» στο δεύτερο ρόλο, κατηγορία ιδιαίτερα φημισμένη για τον κάποτε λατρεμένο σκηνοθέτη. Γενικά, μια «τρελή» κατηγορία με ξαφνιάσματα. Υπενθυμίζω πως τις δύο προηγούμενες χρονιές το Όσκαρ ήταν… μαύρο (πέντε συνολικά αυτές οι νίκες στην ιστορία του θεσμού)!

Despicable Me 2_beach

Στην animated ταινία, το «Ψυχρά κι Ανάποδα» της Disney απέκτησε δυνατό αντίπαλο από… το box-office: η Ακαδημία είχε σνομπάρει το πρώτο «Εγώ ο Απαισιότατος», το sequel (φωτό) του οποίου γονάτισε το σύμπαν πέρσι – και φυσικά θα έβγαζε μάτι αν δεν έμπαινε στην πεντάδα φέτος. Κρίμα για την μη υποψηφιότητα του «Blackfish» στο καλύτερο ντοκιμαντέρ. Στις ξενόγλωσσες ταινίες μπήκε το Βέλγιο («Ραγισμένα Όνειρα»), κοινώς, η Ιταλία μπορεί να ανησυχεί. Βέβαια, επειδή από φέτος ψηφίζουν εδώ όλα τα μέλη της Ακαδημίας, δεν ξέρουμε τι να περιμένουμε… Και, τέλος, στα διασκευασμένα σενάρια, αν ο «Σκλάβος» δεν είναι τόσο δυνατός για το Όσκαρ καλύτερης ταινίας, μπορεί και να φανεί από μια νίκη του «Πριν τα Μεσάνυχτα» (που θα είναι και απολύτως δίκαιη, εδώ που τα λέμε).

Δες εδώ, μέσα από την επίσημη σελίδα της Ακαδημίας, ολόκληρη τη λίστα των υποψηφιοτήτων για το 2014, ακολούθησε το μεγάλο αφιέρωμα του FREE CINEMA στο Όσκαρ καλύτερης ταινίας με τα βραβεία που έπρεπε (ή όχι;) να… μοιραστούν στις προηγούμενες 85 απονομές, ως τις 2 του Μάρτη και τα ξαναλέμε.

2014-oscars-ellen-poster

TAGS: