FreeCinema

Follow us

ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΠΡΙΝ ΤΟ ΤΕΛΟΣ (2013)

(FRUITVALE STATION)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ράιαν Κούγκλερ
  • ΚΑΣΤ: Μάικλ Μπ. Τζόρνταν, Μέλονι Ντίαζ, Οκτέιβια Σπένσερ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 85'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ODEON

Την Πρωτοχρονιά του 2009, ο 22χρονος Όσκαρ Γκραντ δολοφονήθηκε με έναν πυροβολισμό στην πλάτη από έναν αστυνομικό στο Σαν Φρανσίσκο. Ο θάνατός του προκάλεσε έντονες αντιδράσεις και εξεγέρσεις. Η ταινία καταγράφει την τελευταία ημέρα της ζωής του Γκραντ.

Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Ράιαν Κούγκλερ κέρδισε τα βραβεία κοινού και Επιτροπής στο Sundance, το βραβείο του Un Certain Regard στις Κάννες και είναι η ανεξάρτητη ταινία της χρονιάς με τις περισσότερες ελπίδες να φτάσει στις υποψηφιότητες των Όσκαρ. Βλέποντάς την, καταλαβαίνεις γιατί. Είναι κινηματογράφος γυρισμένος με σιγουριά, φτιαγμένος με άποψη και με θυμό για ένα άδικο γεγονός. Η Πρωτοχρονιά του 2009 βρήκε ανάστατο το Σαν Φρανσίσκο, με τον κόσμο εξοργισμένο να ζητά απονομή δικαιοσύνης για έναν πισώπλατο πυροβολισμό. Ένας τσαμπουκάς στο τρένο κατέληξε στην εκτός κάθε ελέγχου στάση της αστυνομίας – και μάλιστα της αστυνομίας του metro (!) – και στο θάνατο του δεμένου πισώπλατα με χειροπέδες Γκραντ.

Το γεγονός δεν μπορούσε να συγκαλυφθεί με κανέναν τρόπο. Συνέβη μπροστά σε ένα τρένο γεμάτο με επιβάτες, που κατέγραφαν τη σκηνή με τα κινητά τους και ανέβασαν τα videos στο YouTube, οδηγώντας σε αντιδράσεις που η πόλη είχε να ζήσει από τη δολοφονία του Χάρβεϊ Μιλκ. Το άδικο τέλος είναι αυτό που χαρακτηρίζει και τους δύο θανάτους, όπως και ότι πρόκειται για δύο δολοφονίες με ρατσιστικά αίτια. Ο Κούγκλερ, όπως και ο Γκας Βαν Σαντ στο «Milk», δεν αφήνει καμία αμφιβολία για το με ποια πλευρά συντάσσεται. Δεν τον ενδιαφέρει ούτε καν ποιος είναι ο δολοφόνος αστυνομικός, αν ήταν πραγματικά ρατσιστής ή απλώς ηλίθιος (υποστήριξε αργότερα ότι μπέρδεψε το περίστροφο με το taser!). Τον ενδιαφέρει το ίδιο το γεγονός. Ότι ένας 22χρονος πατέρας ενός κοριτσιού έπεσε θύμα αστυνομικής βίας παίρνοντας το metro για να γυρίσει στο σπίτι του. Και δίνει ένα πρόσωπο στην τραγωδία, χτίζοντας ένα καλοφτιαγμένο πορτρέτο αυτού του νεαρού άνδρα την τελευταία μέρα της ζωής του.

Ο Όσκαρ Γκραντ μπορεί να μην ήταν άγιος. Είχε μπει για ένα διάστημα στη φυλακή (για λόγους που δε διευκρινίζονται απολύτως), πουλούσε ναρκωτικά για να τα βγάλει πέρα, είχε χάσει τη δουλειά του επειδή ήταν ασυνεπής. Παρ’ όλα αυτά, η ταινία δεν αφήνει περιθώριο να μην τον συμπαθήσεις. Λατρεύει τη μητέρα του, τη φίλη του, την κόρη του. Είναι πρόθυμος να βοηθήσει μια άγνωστη στο supermarket που δεν ξέρει πώς να τηγανίσει ψάρια, θα καταφέρει κάποιον να ανοίξει μέσα στη νύχτα το μαγαζί του για να πάνε στην τουαλέτα οι κοπέλες της παρέας, θα δακρύσει για ένα σκυλί που κάποιος οδηγός χτύπησε κι εγκατέλειψε στο δρόμο.

Ο Κούγκλερ δεν καταγράφει απλώς ένα περιστατικό. Δημιουργεί την εικόνα ενός μάρτυρα και ακόμη κι αν υπάρχουν ανακρίβειες ή ασάφειες, οι επιλογές του δικαιολογούνται. Πολύ δυνατές είναι οι ερμηνείες του Μάικλ Μπ. Τζόρνταν στο ρόλο του Γκραντ και της Οκτέιβια Σπένσερ στο ρόλο της μητέρας του. Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός, άλλωστε, πήρε υπό την προστασία της την ταινία, ως παραγωγός και κυνηγός χρηματοδοτών.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Δεν πρόκειται να μείνεις ασυγκίνητος, αν σε ενδιαφέρουν οι αληθινές ιστορίες και η διαμαρτυρία για το άδικο. Δεν είναι πάντως η πρώτη σου επιλογή, αν πεις «πάμε ένα σινεμαδάκι να ξεσκάσουμε».


MORE REVIEWS

ΜΗΤΡΙΚΟ ΕΝΣΤΙΚΤΟ

Στα αμερικανικά suburbs του ’60, δύο αγαπημένες γειτόνισσες βιώνουν μία τραγωδία που θα μετατρέψει τις ζωές τους σε θρίλερ. Ή μήπως κάποια από τις δύο έχει φαντασία που οργιάζει;

ΤΟ ΚΟΥΡΔΙΣΤΟ ΠΟΡΤΟΚΑΛΙ

Ο Άλεν πρόκειται να αποτοξινωθεί από τη βία. Πως πρόκειται να επιζήσει, όμως, σε μια κοινωνία στην οποία η άσκηση της βίας αποτελεί θεμελιακή αρχή;

ΟΛΑ ΓΙΑ ΤΗ ΜΗΤΕΡΑ ΜΟΥ

Έπειτα από τον θάνατο του έφηβου γιου της μπροστά στα μάτια της, ανύπαντρη μητέρα εγκαταλείπει τη Μαδρίτη για τη Βαρκελώνη, προς αναζήτηση του πατέρα του παιδιού της, ο οποίος όλα αυτά τα χρόνια αγνοούσε την ύπαρξή του. Η απόφασή της αυτή θ’ αποδειχθεί άκρως αποκαλυπτική για μια σειρά από γυναίκες και... άνδρες που συναντά στο διάβα της.

Ο ΚΑΝΟΝΑΣ ΤΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ

Οι φλόγες του πολέμου φαίνεται πως θα φουντώσουν ξανά στην Ευρώπη, όμως, η γαλλική μπουρζουαζία έχει άλλες έγνοιες: να ερωτευτεί και να πάει για κυνήγι!

ΤΙΓΡΗΣ

Κτηνίατρος ζωολογικού κήπου επαρχιακής πόλης της Ρουμανίας, η οποία βρίσκεται σε ψυχολογική πίεση λόγω απώλειας νεογέννητου μωρού και απιστίας συντρόφου, χάνει από την προσοχή της την τίγρη που φρόντιζε, με αποτέλεσμα το άγριο θηρίο να περιπλανιέται ελεύθερο στους δρόμους.