FreeCinema

Follow us

Ο ΜΠΑΤΛΕΡ (2013)

(LEE DANIELS' THE BUTLER )

  • ΕΙΔΟΣ: Βιογραφικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Λι Ντάνιελς
  • ΚΑΣΤ: Φόρεστ Γουίτακερ, Όπρα Γουίνφρι, Ντέιβιντ Ογέλογουο, Κούμπα Γκούντινγκ Τζούνιορ, Λένι Κράβιτς, Τέρενς Χάουαρντ, Τζον Κιούζακ, Ρόμπιν Γουίλιαμς, Τζέιμς Μάρσντεν, Λιβ Σράιμπερ, Άλαν Ρίκμαν, Τζέιν Φόντα
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 132'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: VILLAGE FILMS

Η, βασισμένη σε αληθινά περιστατικά, ιστορία ενός butler του Λευκού Οίκου, ο οποίος υπηρέτησε οκτώ Προέδρους των ΗΠΑ. Παράλληλα με τα γεγονότα της ζωής τού Αφρο- Αμερικανού butler, η ταινία καταγράφει τη διαδρομή τής αναγνώρισης των δικαιωμάτων των μαύρων στην Αμερική.

Είναι εξαιρετικά δύσκολο για το Λι Ντάνιελς να κρύψει τη φιλοδοξία του. Από τον τίτλο κιόλας, μοστράρει το όνομά του δίπλα σε εκείνο της ταινίας την οποία υπογράφουν 41(!) παραγωγοί. Και έχει επιστρατεύσει ένα θηριώδες καστ, που περιλαμβάνει από την Όπρα μέχρι την Τζέιν Φόντα και από τη Βανέσα Ρέντγκρεϊβ, μέχρι το Λένι Κράβιτς και τη Μαράια Κάρεϊ. Θεωρητικά, ο «Μπάτλερ» θα ήταν ένα πολύ δυνατό χαρτί για τα Όσκαρ. Δε βγήκε, όμως, όπως θα ήλπιζαν οι 41 και ο ίδιος ο Ντάνιελς. Σε πολλά πράγματα, ωστόσο, μοιάζει πολύ με τον άλλο ισχυρό διεκδικητή των κινηματογραφικών βραβείων για αυτή τη σεζόν, το «12 Χρόνια Σκλάβος» του Στιβ ΜακΚουίν.

Και οι δύο ταινίες βασίζονται σε αληθινές ιστορίες, έχουν πολυπρόσωπα καστ, έναν μαύρο κεντρικό ήρωα, αναφέρονται στα ανθρώπινα δικαιώματα. Ο «Μπάτλερ», όμως, είναι ακόμη πιο αποσπασματικός και προσπαθεί να αγγίξει τόσα θέματα, ώστε, τελικά, να μην καταφέρνει να ασχοληθεί ουσιαστικά με κανένα. Αν υπάρχει ένα θέμα που ξεχωρίζει, είναι αυτό της σχέσης τού βθτλερ, του Σίσιλ Γκέινς, με το γιο του. Ο νεαρός Λούις (με τον Ντέιβιντ Ογέλογουο να δίνει την πιο πειστική ερμηνεία τής ταινίας) αντιδρά στις φυλετικές διακρίσεις, αγωνίζεται, αντιστέκεται και συμμετέχει επιθετικά, ως μέλος των Καβαλάρηδων της Ελευθερίας και των Μαύρων Πάνθηρων. Αυτό γίνεται και ο λόγος για τη σύγκρουση του γιου με τον χαμηλών τόνων πατέρα του και την αλκοολική μητέρα του. Ο Ντάνιελς δείχνει ολοφάνερα ότι αυτή είναι η ιστορία που και εκείνος προτιμά και την έχει γυρίσει με περισσότερη προσοχή. Αλλά δεν είναι αυτή ό,τι χαρακτηρίζει την ταινία.

Είναι η ατελείωτη παρέλαση Προέδρων, των συζύγων τους και των κινηματογραφικών τους ενσαρκώσεων, που βάζουν το θεατή στη θέση του να σκέφτεται: «μοιάζει;», «δε μοιάζει;», «ήταν τελικά καλόκαρδος;», «μα, στην τουαλέτα κυβερνούσε;». Με λίγα λεπτά παρουσίας το καστ δεν μπορεί παρά να κάνει μια φιλότιμη μίμηση, άλλες φορές περισσότερο και άλλες λιγότερο επιτυχημένη. Το πρόβλημα είναι ότι, με όλα αυτά, το βασικό μέρος της ταινίας κάνει παρασκηνιακό προεδρικό κουτσομπολιό, ενώ έχει βάλει σε δεύτερη μοίρα το ζήτημα των φυλετικών διακρίσεων.

Το «προεδρικό» μέρος θα είχε μεγαλύτερο ενδιαφέρον αν ο Σίσιλ ήταν μια πιο ενεργητική προσωπικότητα, έστω στην κινηματογραφική της απεικόνιση. Δεν είναι τόσο ενδιαφέρον να παρακολουθείς για περισσότερες από δύο ώρες έναν παρατηρητή, που δείχνει συναίσθημα και οργή μόνο σε δύο σκηνές. Η αποσπασματική δομή τής ταινίας και το συχνά αφελές σενάριο περιορίζουν και τη δυναμική τής ερμηνείας τού Φόρεστ Γουίτακερ. Μέχρι να φτάσουμε στο τέλος και τη συγκινητική για τον Σίσιλ εκλογή – και συνάντησή του – με τον πρώτο μαύρο Πρόεδρο, τον Μπαράκ Ομπάμα, ευχαριστείς το Θεό που ο Ντάνιελς επέλεξε σκηνές αρχείου για τρεις Προέδρους και δεν προσπάθησε να χωρέσει στο καστ όλο το Screen Actors Guild.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αν ενθουσιάζεσαι με τα πολυπρόσωπα καστ και τις ενσαρκώσεις αληθινών προσώπων, θα χαζέψεις για όσο κρατάει το φιλμ. Η φιλόδοξη ιστορική ταινία που ήθελε ωστόσο ο Ντάνιελς να γυρίσει, όπως φαίνονται οι προθέσεις του, βρίσκεται κάπου αλλού και όχι στα 132′ του «Μπάτλερ».


MORE REVIEWS

ΜΗΤΡΙΚΟ ΕΝΣΤΙΚΤΟ

Στα αμερικανικά suburbs του ’60, δύο αγαπημένες γειτόνισσες βιώνουν μία τραγωδία που θα μετατρέψει τις ζωές τους σε θρίλερ. Ή μήπως κάποια από τις δύο έχει φαντασία που οργιάζει;

ΤΟ ΚΟΥΡΔΙΣΤΟ ΠΟΡΤΟΚΑΛΙ

Ο Άλεν πρόκειται να αποτοξινωθεί από τη βία. Πως πρόκειται να επιζήσει, όμως, σε μια κοινωνία στην οποία η άσκηση της βίας αποτελεί θεμελιακή αρχή;

ΟΛΑ ΓΙΑ ΤΗ ΜΗΤΕΡΑ ΜΟΥ

Έπειτα από τον θάνατο του έφηβου γιου της μπροστά στα μάτια της, ανύπαντρη μητέρα εγκαταλείπει τη Μαδρίτη για τη Βαρκελώνη, προς αναζήτηση του πατέρα του παιδιού της, ο οποίος όλα αυτά τα χρόνια αγνοούσε την ύπαρξή του. Η απόφασή της αυτή θ’ αποδειχθεί άκρως αποκαλυπτική για μια σειρά από γυναίκες και... άνδρες που συναντά στο διάβα της.

Ο ΚΑΝΟΝΑΣ ΤΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ

Οι φλόγες του πολέμου φαίνεται πως θα φουντώσουν ξανά στην Ευρώπη, όμως, η γαλλική μπουρζουαζία έχει άλλες έγνοιες: να ερωτευτεί και να πάει για κυνήγι!

ΤΙΓΡΗΣ

Κτηνίατρος ζωολογικού κήπου επαρχιακής πόλης της Ρουμανίας, η οποία βρίσκεται σε ψυχολογική πίεση λόγω απώλειας νεογέννητου μωρού και απιστίας συντρόφου, χάνει από την προσοχή της την τίγρη που φρόντιζε, με αποτέλεσμα το άγριο θηρίο να περιπλανιέται ελεύθερο στους δρόμους.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι ένας μαύρος τύπου υπηρέτης και τον έχουνε ένα κάρο Πρόεδροι της Αμερικής να τους σερβίρει. Παίζει και η Όπρα. Η Κου Κλουξ Κλαν έχει τοπική οργάνωση πουθενά κοντά μας;