FreeCinema

Follow us
30.1021:00

Ελληνικό box-office: Η συνήθεια – «παγίδα» του δίευρου…


Τι πραγματικά συμβαίνει στο ελληνικό box-office; Το FREE CINEMA σχολιάζει τις τάσεις των θεατών, τη συνολική εικόνα από τα ταμεία και τα… κακώς κείμενα από κάθε πλευρά της ντόπιας κινηματογραφικής αγοράς. Αυτή την εβδομάδα, η «Γιορτή του Σινεμά» απογείωσε την προσέλευση της Πέμπτης, αλλά το υπόλοιπο τριήμερο κινήθηκε στο πλαίσιο του πενταψήφιου «pattern» το οποίο έχει δημιουργηθεί εσχάτως…

Στο προηγούμενο box-office report μετρούσαμε 78.701 εισιτήρια, σήμερα βρεθήκαμε αντιμέτωποι με ένα σαφώς πιο εντυπωσιακό σύνολο 230.859 εισιτηρίων για το τετραήμερο (και χωρίς το «The Killer» του Ντέιβιντ Φίντσερ μέσα, διότι… NETFLIX, το γνωστό «σκότος» της μη ενημέρωσης σε σχέση με το τι κάνουν οι φιλμικές παραγωγές του στα σινεμά, παγκοσμίως…). Βάζοντας 2 ευρώ είσοδο την Πέμπτη (146.112 εισιτήρια), η δεύτερη «Γιορτή του Σινεμά» της ΕΔΙΚΤΕ τα πήγε ακόμη καλύτερα από πέρσι (110.934 εισιτήρια), όμως, όταν αφαιρείς αυτό το «μαγικό» νούμερο από το υπόλοιπο τριήμερο… σου μένουν 84.747 εισιτήρια. Που πάνω-κάτω είναι αυτό που συμβαίνει κάθε εβδομάδα χωρίς καινούργια έξοδο ταινίας – event.

Είμαι ακόμα διχασμένος για το αποτέλεσμα ή το νόημα της «Γιορτής του Σινεμά». Αρχικά, η τιμή ευτελίζει το προϊόν σε άσχημο βαθμό. Πλέον, υπάρχουν πολλές προσφορές στα σινεμά (και κυρίως στις μονές αίθουσες) για τις καθημερινές, οι οποίες ενίοτε κατεβάζουν τη τιμή του εισιτηρίου ανά άτομο ακόμη και στα 4 ευρώ (για να μην πω και λίγο παρακάτω…). Γιατί σ’ εκείνες τις μέρες δεν γίνεται το αδιαχώρητο στα συγκεκριμένα σινεμά; Και πόσο καλό είναι να μετατρέπεται σε συνήθεια η προσφορά των 2 ευρώ, όταν τις υπόλοιπες μέρες οι ίδιοι κινηματογράφοι μπορεί να «βαράνε» τιμές που φτάνουν και τα 9 ευρώ (!); Είναι λίγο οξύμωρο όλο αυτό, όταν το σκέφτεσαι πραγματικά σοβαρά. Επίσης, για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, δεν παρατήρησα κάποια ιδιαίτερη ενέργεια συνοδευτικά, κάποιο market-ίστικο bonus προώθησης επερχόμενων τίτλων, κάτι οργανωμένο, με έμφαση στη σημασία του να συνεχίσεις να επιλέγεις τη μεγάλη οθόνη για την ψυχαγωγία σου. Απλά (και σκέτα), ρίξαμε την τιμή στην… ξεφτίλα για μια μέρα, ελάτε; Δηλαδή (όπως μπορεί ν’ αναρωτηθεί ένας μέσος Έλληνας που ενδέχεται να μην του φτάνει το μηνιάτικο για τα βασικά είδη διατροφής του), για μια μέρα το χρόνο μπορείτε (και το «γιορτάζετε») και τις υπόλοιπες… εντάξει μωρέ, ας τους «γδέρνουμε»;

Στα θετικά του πράγματος, φέτος στήθηκε και μια ιστοσελίδα (που θα ήταν χρήσιμο να μην υπάρχει μονάχα σαν site… ζόμπι τον υπόλοιπο χρόνο!), το κοινό ήταν πιο προετοιμασμένο διότι γνώριζε τι επρόκειτο να συμβεί ξανά (κι έκανε τα κουμάντα του, ακόμη και μέσω προπωλήσεων), ενώ η προσέλευση… δεν αφορούσε μονάχα τις κινηματογραφικές αίθουσες. Επειδή η αλήθεια με χαρακτηρίζει σε ότι λέω και κάνω, οφείλω να ομολογήσω πως (και) το FREE CINEMA «κέρδισε» ένα σοβαρό ποσοστό αύξησης στην επισκεψιμότητά του: +212,9% σε σύγκριση (για παράδειγμα) με την προηγούμενη Πέμπτη! Ας είναι. Και του χρόνου. Αλλά με προβληματισμό.

Για προφανείς λόγους δεν θα υπάρξουν συγκρίσεις ποσοστών με το προηγούμενο box-office report. Στην κορυφή έκανε ντεμπούτο το «Πέντε Νύχτες στου Φρέντι», κόβοντας 47.487 εισιτήρια (από 72 οθόνες). Τα 21.177 ήταν της Πέμπτης, ενώ μιλάμε για έναν από τους ελάχιστους τίτλους που κατάφεραν να κάνουν (έστω) τα μισά (από το προαναφερθέν νούμερο) εισιτήρια το σαββατόβραδο (10.560). Η μαζικότητα ευθύνεται στην επιτυχία του ομώνυμου video game, προφανώς (αν και προσωπικά απόρησα με το που «κολλάει» η ψυχολογία του περιεχομένου της πλοκής του φιλμ με ένα νεανικό παιχνίδι). Στις ΗΠΑ, το άνοιγμα τριημέρου των 78.000.000 δολαρίων ήταν σαφώς πιο σοκαριστικό, ειδικά εάν αναλογιστεί κανείς πως το έργο ήταν ταυτόχρονα διαθέσιμο και μέσω της πλατφόρμας streaming του Peacock από την Παρασκευή το βράδυ! Κάτι ήξεραν οι παραγωγοί που άφησαν το φινάλε ανοιχτό για sequel (θα κάνω τάμα να έχει κι ένα νορμάλ σενάριο…).

Οι σκορσεζικοί «Δολοφόνοι του Ανθισμένου Φεγγαριού» έπεσαν στο #2, κόβοντας 33.338 εισιτήρια (από 105 οθόνες). Τα 16.888 ήταν της Πέμπτης, ενώ το παραπάνω παράδειγμα, με τα μισά περίπου στο σαββατόβραδο (8.004), επαναλήφθηκε κι εδώ. Το μέχρι στιγμής σύνολο του φιλμ βρίσκεται στα 73.568 εισιτήρια. Ακολουθεί το παιδικό animation «PAW Patrol: Η Σούπερ Ταινία», με 28.122 εισιτήρια (από 109 οθόνες). Εδώ εντυπωσιάζει το πολλαπλάσιο νούμερο της Πέμπτης, έναντι της (κανονικά) υψηλότερης προσέλευσης του Σαββάτου (4.511). Δηλαδή, με «τζάμπα» εισιτήριο, μπορείτε να πηγαίνετε τα ανήλικα στο σινεμά και στις καθημερινές; Τι μαθαίνει κανείς! Σύνολο στα 51.722. Στο #4 έκανε ποδαρικό η ελληνική κωμωδία «Άκου Ποιος Μιλάει» (φωτό), κόβοντας 23.981 εισιτήρια (από 77 οθόνες). Ευνοήθηκε τρομακτικά από το δίευρο (18.012 μονάχα την Πέμπτη). Το μέλλον… αβέβαιο (2.615 έκοψε το Σάββατο, με αργία 28ης Οκτωβρίου). Την πρώτη πεντάδα συμπληρώνει το horror sequel «Ο Εξορκιστής: Πιστός», με 14.512 εισιτήρια (από 46 οθόνες). Τα 9.042 ήταν της Πέμπτης, ενώ το σύνολο βρίσκεται στα 80.417. Δύσκολη η κατοστάρα.

Διασώθηκε και το αγκαθακριστικό «Μυστήριο στη Βενετία», με 11.147 εισιτήρια (από 36 οθόνες). Την Πέμπτη μόνο υπερδιπλασίασε (8.795) τα εισιτήρια ολόκληρου του προηγούμενου τετραημέρου (4.022), οδηγώντας το σύνολό του στα 159.306. Στο #7 ακολουθεί το δράμα σχέσεων «Περασμένες Ζωές», κόβοντας 10.970 εισιτήρια (από 45 οθόνες). Το αρκετά wide release του φιλμ στο τρίτο του τετραήμερο δεν απέδωσε ουσιαστικά, καθώς τα 6.845 προήλθαν από την Πέμπτη και η πιο δυνατή του μέρα στο τριήμερο ήταν το σαββατόβραδο, με 1.845 εισιτήρια, κάτι παραπάνω από αυτά που είχε συγκεντρώσει το προηγούμενο Σάββατο (1.454) με… 10 οθόνες. Έχει, όμως, ένα συμπαθέστατο σύνολο στα 26.103. Και αρέσει στο γυναικείο κοινό. Στο #8 συναντάμε για πρώτη φορά το παιδικό animation «Μπάντι: Ο Ροκ Σταρ 3», με 8.809 εισιτήρια (από 63 οθόνες). Τηρουμένων των αναλογιών του genre, «σουρεαλισμός» κι εδώ: 6.438 την Πέμπτη, με το Σάββατο ν’ ακολουθεί (μόλις) στα 1.086. Παιδικό και στο #9, με το «Μεγάλο Ταξίδι του Μικρού Γκρίζλι». Τετραήμερο στα 4.226 (από 27 οθόνες), 2.847 την Πέμπτη και… 688 το Σάββατο. «Κάψιμο»! Σύνολο στα 16.125. Η ταινία που ολοκληρώνει τούτο το top 10… πάει να μας τρελάνει! Παίζει εδώ και δεκαπέντε εβδομάδες (!) και με το δίευρο εκτοξεύτηκε ξανά… η «Barbie» (φωτό)! Τετραήμερο στα 4.191 (από 31 οθόνες), από τα οποία τα 3.612 κόπηκαν την Πέμπτη, κυρίως από την επαρχία (2.986 εισιτήρια, από 26 οθόνες). Το #1 φιλμ του 2023 έχει συγκεντρώσει σύνολο 465.300 εισιτηρίων και θεωρώ αδύνατον να υπάρξει άλλος τίτλος που θα τολμήσει να πλησιάσει αυτό το νούμερο.

Βέβαια, αν ένα έργο δεν αφορά (ότι και να… υποστηρίξει η κριτική), ο θεατής δεν θα μπει ούτε και με το δίευρο. Για παράδειγμα, το πρωτοεμφανιζόμενο νέο φιλμ του Νάνι Μορέτι «Ένα Καινούργιο Αύριο»… δεν είχε αύριο από το «καλημέρα σας» κιόλας. Από το #20, με σύνολο στα 1.678 εισιτήρια (από 18 οθόνες), τα 842 τα μάζεψε την Πέμπτη! Τελειωμένος ο σκηνοθέτης, τελειωμένο και το έργο.