FreeCinema

Follow us

Ο ΕΞΟΡΚΙΣΤΗΣ: ΠΙΣΤΟΣ (2023)

(THE EXORCIST: BELIEVER)

  • ΕΙΔΟΣ: Τρόμου
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ντέιβιντ Γκόρντον Γκριν
  • ΚΑΣΤ: Λέσλι Όντομ Τζ., Ολίβια Ο’Νιλ, Λίντια Τζιουέτ, Ανν Ντάουντ, Τζένιφερ Νετλς, Νόρμπερτ Λίο Μπουτζ, Ράφαελ Σμπαρτζ, Ντάνι ΜακΚάρθι, Έλεν Μπέρστιν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 121'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: TANWEER

Μετά από τρεις μέρες εξαφάνισης στο δάσος, δυο ανήλικα κορίτσια εντοπίζονται σε μεγάλη απόσταση από τα σπίτια τους, δίχως ίχνος ανάμνησης του τι προηγήθηκε σε αυτό το διάστημα. Όταν η συμπεριφορά τους αλλάζει άρδην, η Επιστήμη σηκώνει τα χέρια ψηλά και ο πατέρας της Άντζελα καλεί σε βοήθεια μια μάνα που ίσως γνωρίζει κάτι παραπάνω περί… εξορκισμών!

Είδα τον «Εξορκιστή» του Γουίλιαμ Φρίντκιν στην πρώτη του επανέκδοση στους ελληνικούς κινηματογράφους, στις αρχές της δεκαετίας του ’80, και… δεν τρόμαξα καθόλου! Ο τρόπος που λειτουργεί μια ταινία τρόμου σ’ έναν θεατή θεωρώ πως οφείλει να σχετίζεται και με πρότερες ανάλογες εμπειρίες. Οπότε, έχοντας ήδη βιώσει (και αγαπήσει) έργα του genre, από τον «Nosferatu» (1922) έως και τα «Σαγόνια του Καρχαρία» (1975), ή και ψυχαγωγηθεί αρκετά με φιλμ της ιταλικής σχολής και teen slashers, δεν βρήκα στον original «Εξορκιστή» το έργο που κατατρομοκράτησε την ανθρωπότητα. Κατάλαβα την κινηματογραφική του αξία, όμως. Και το σέβομαι (θέση #11 στην προσωπική μου λίστα με τις πενήντα καλύτερες ταινίες τρόμου όλων των εποχών).

Υπήρξαν και sequel κατά διαστήματα, τα οποία επίσης είδα, αλλά… δεν θυμάμαι τίποτε απολύτως απ’ αυτά! Κι έρχεται τώρα ο Ντέιβιντ Γκόρντον Γκριν να μας παρουσιάσει τον «Εξορκιστή»… πενήντα χρόνια μετά, σαν να μη συνέβη το παραμικρό σ’ αυτό το κενό, όπως είχε κάνει και με τη «Νύχτα με τις Μάσκες», θριαμβευτικά το 2018 και σταδιακά… καταστροφικά, έως το 2022. Ο «Πιστός» χαρακτηρίζεται ως το πρώτο μέρος μιας (επίσης) τριλογίας κι από μόνος του φαντάζει μια σκέτη ιεροσυλία, τόσο για τους ορκισμένους fans του είδους, όσο και για τον Φρίντκιν (ο οποίος είχε ευχηθεί να μη ζει για να δει να υλοποιείται κάτι τέτοιο και μάλιστα από τον συγκεκριμένο σκηνοθέτη – αρκετά δαιμονικά… τα κατάφερε!). Ας ξεκινήσω, λοιπόν, απαριθμώντας τα στοιχεία που συνδέουν τον «Πιστό» με την ταινία του 1973: α) οι τίτλοι έχουν την ίδια γραμματοσειρά, β) ακούγεται το επικό θέμα του Μάικ Όλντφιλντ, γ) εμφανίζεται η Έλεν Μπέρστιν, δ) υπάρχει ένα προφανές cameo και, φυσικά, ε) παίζει εξορκισμός ανήλικου κοριτσιού. Όσον αφορά στο τελευταίο, δε, για να πρωτοτυπήσει ο Γκόρντον Γκριν, ο εξορκισμός είναι… διπλός! Αυτά είναι τα βασικά καλά νέα…

Ατυχώς, η διαχείριση του σκηνοθέτη (και συν-σεναριογράφου) αφαιρεί από τούτο το sequel το στοιχείο του μυστικισμού, τον φόβο απέναντι στο αλλόκοτο, σε μια «διάσταση» τρόμου που μπορεί να περάσει και στο δικό μας σύμπαν, αφήνοντας τον άνθρωπο ανυπεράσπιστο και απροστάτευτο ακόμη κι από την ίδια του την Πίστη. Όλα αυτά ο Φρίντκιν τα «έχτιζε» μέσα σε τέσσερις τοίχους, στο σπιτικό της Κρις ΜακΝιλ και της κορούλας της, Ρέγκαν. Εδώ η δράση «απλώνεται» σε μια ολόκληρη πόλη, θυμίζοντας περισσότερο το background της… «Νύχτας με τις Μάσκες», παρά την δραματικά εγκλωβισμένη ένταση του «Εξορκιστή». Στην ουσία, τα δρώμενα από το 1973 «ανακυκλώνονται» σε διαφορετικό τόπο και χρόνο, με καινούργια πρόσωπα και την bonus παρουσία της μητέρας της Ρέγκαν σε ρόλο συμβούλου… εκ πείρας, από τη στιγμή που τα ανησυχητικά συμπτώματα των δύο κοριτσιών θυμίζουν τον δαιμονισμό εκείνης. Η επιστροφή της Έλεν Μπέρστιν είναι σημαντικό στοιχείο του φιλμ, όμως, το δέσιμο με το παρελθόν είναι κάπως ξεκάρφωτο σεναριακά (από πού κι ως πού η μικρή Άντζελα χαράζει το όνομα της Ρέγκαν στην πόρτα του δωματίου της κλινικής όπου κρατείται και γιατί όλο αυτό πάει… στο βρόντο κατόπιν;), πόσω μάλλον και η κοινή μοίρα των δύο νεαρών πρωταγωνιστριών εδώ, παρά το γεγονός ότι στη σεκάνς του καλέσματος των νεκρών πνευμάτων στο δάσος, μονάχα η Κάθριν είχε επιτύχει την πλήρη επαφή με τον «άλλο κόσμο» (βλέπε την απουσία του φουλαριού της μητέρας της Άντζελα).

Χωρίς να είναι μια παταγώδης αποτυχία, ο «Πιστός» πάσχει από κορύφωση (έχουμε δει απείρως πιο ατμοσφαιρικούς εξορκισμούς στο σινεμά) και δεν πετυχαίνει να πλησιάσει στοιχειωδώς την αύρα του original, αφήνοντας να κυριαρχεί μια διάθεση κυνισμού προς την θρησκευτική Πίστη για μια κοινωνία συντηρητική και διαρκώς όλο και πιο οπισθοδρομική, που δε σώζεται με καμία δύναμη. Για να σώσει την επερχόμενη συνέχεια, ο Γκόρντον Γκριν θα πρέπει ή να πουλήσει την ψυχή του στον Διάβολο ή… να βάλει ο Θεός το χέρι του στο σενάριο! Και τράβα πείσε τους agnostic μετά!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Είναι λίγο κρίμα, ταινία με το κύρος αυτού του τίτλου, που επιχειρεί μια σωστή αναβίωση του franchise της, να προκύπτει απλά… κοινότοπη. Αντί για «Εξορκιστή», καταλήγουμε να έχουμε ένα φιλμ που πλησιάζει περισσότερο το πρώτο «Κάλεσμα» (2013). Για αρκετούς θεατές αυτό δεν θ’ ακουστεί τόσο άσχημο, όμως, από την άλλη μπορώ να κατανοήσω και τον θυμό των purists του horror genre.


MORE REVIEWS

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.