FreeCinema

Follow us
17.0511:30

Οδηγός επιβίωσης (και «β΄ προβολής»!) για τα θερινά σινεμά.


Ο οδηγός αυτός φτιάχτηκε για ανθρώπους που έχουν θερινούς κινηματογράφους κι εφέτος… θα κινδυνεύσουν να τους χάσουν! Όχι εξαιτίας του περιορισμού καθισμάτων λόγω κορονοϊού, αλλά επειδή οι «νέες» ταινίες που έρχονται είναι (πλειοψηφικά)… για τον κουβά! Το FREE CINEMA αγαπά το καλό σινεμά και σας (αντι)προτείνει… «β΄ προβολή»!

Υπάρχουν δύο πράγματα που επιτρέπουν στο FREE CINEMA να ξεχωρίζει: α) είμαστε ελεύθεροι να κάνουμε (κινηματογραφική) κριτική και β) αγαπάμε τα σινεμά, όπου κι αν βρίσκονται. Για να αντέξουν ή να επιζήσουν τα σινεμά, όμως, χρειάζονται και οφείλουν να παίζουν καλές ταινίες. Αυτό δεν αλλάζει το καλοκαίρι. Τα θερινά δεν είναι, ούτε τους αξίζει να γίνονται οι βόθροι της ελληνικής διανομής. Κινηματογράφος σημαίνει μεγάλη οθόνη. Πολλοί το ξεχνούν αυτό κατά τη διάρκεια των θερινών μηνών…

Αφού είδα τους τίτλους από τους καλοκαιρινούς καταλόγους των περισσότερων γραφείων και (προφανώς) έφριξα, είπα εφέτος να δώσω κάποιες συμβουλές στους ανθρώπους που έχουν θερινά σινεμά και επιθυμούν να τ’ ανοίξουν… και του χρόνου. Το μέγα «μυστικό» λέγεται προγραμματισμός. Αν επιμείνετε ή υποχρεωθείτε ν’ ακολουθήσετε την πολιτική του ετοιματζίδικου «πακέτου» από συγκεκριμένα γραφεία, χωρίς ίχνος δικαιώματος επιλογής σε τίτλους, δεύτε τελευταίον ασπασμόν! Χωρίς απολύτως καμία υπευθυνότητα, το φετινό «άδειασμα ραφιών» της διανομής είναι ανελέητο! Μιλάμε κυρίως για τα ανεξάρτητα φιλμ (γαλλικά, ισπανικά, ιταλικά, τα συνηθισμένα, μωρέ…), εντάξει; Τα στουντιακά «βαριά χαρτιά», όταν αρχίσουν να σκάνε μύτη τον Ιούλιο, παρέχουν προϊόν που δείχνει ν’ αξίζει. Τι γίνεται με τα υπόλοιπα, όμως; Με δυο απλές κουβέντες. Πολλά έργα μας έρχονται από το 2018 (!), ενώ δεκάδες τίτλοι κυκλοφορούν ανέτως στα τορεντάδικα, αλλά μιλάμε για τόσο μπαζοταινίες και αζήτητα που ούτε με «κατέβασμα» και στο τζάμπα δεν αφορούν. Δεν κάνουν για μεγάλη οθόνη! Τέλος.

Ξεκινάμε, λοιπόν. Θα περιμένετε τα στουντιακά. Που φέτος θα παίξουν σε πολλαπλάσια σινεμά. Μην ακούσω γκρίνια γι’ αυτό. Αν ένα σινεμά τύπου τριακοσίων καθισμάτων, τηρουμένων των μέχρι στιγμής ανακοινωθέντων μέτρων, πρέπει να παίξει με το 40% των θέσεων που διαθέτει, τότε θα χρειαστούν αυτά τα πολλαπλάσια σινεμά για να βολευτεί ο κόσμος. Μιλάμε για περιπτώσεις «Tenet» του Κρίστοφερ Νόλαν, κατανοητό; Από δίπλα, με ιδιαίτερη προσοχή, θα κάνετε και το «πείραμα» με ολίγη σκαρταδούρα, ενίοτε προκύπτει και κάτι εμπορικό, δεν έχουν το αλάνθαστο και οι θεατές, πώς να το κάνουμε… Αν πέσουν στην αντίληψή σας επανεκδόσεις, δώστε μεγαλύτερη προσοχή. Αν είναι ευχάριστα έργα, διαθέτουν ονόματα στο καστ και δεν είναι «κουρασμένοι» τίτλοι, θα φέρουν κόσμο. Γιατί αυτές οι ταινίες φτιάχτηκαν για τις μεγάλες οθόνες. Εκεί ανήκουν. Και εκεί μπορεί κανείς και να τις ξαναδεί και να τις ανακαλύψει.

Τι άλλο μπορείτε να κάνετε; Θυμάστε την στο παρελθόν αποκαλούμενη «β΄ προβολή»; Προβληματίζεστε σε κάποια εβδομάδα να βρείτε τίτλο και είστε στα πρόθυρα του να παίξετε… το όποιο σκουπίδι από τα «καινούργια»; Λυπηθείτε το κοινό σας! Προσφέρετέ του την ευκαιρία να δει στο σινεμά ταινίες που μπορεί να έχασε από το υπόλοιπο της κινηματογραφικής σεζόν. Ταινίες που αξίζουν και δεύτερη θέαση, ταινίες που αξίζουν δεύτερης ευκαιρίας, ταινίες που προσφέρουν ποιότητα και δεν έχουν «παλιώσει», πια. Έκατσα και ξεψάχνισα όλα τα φιλμ που προβλήθηκαν στους ελληνικούς κινηματογράφους από τις αρχές του περασμένου Οκτώβρη και ξεχώρισα 20 τίτλους που απευθύνονται σε διαφορετικά είδη θεατών και προσφέρονται για έξοδο και καλό σινεμά σε θερινό. Ας πούμε ότι μπορούν να γίνουν ο «μπαλαντέρ» σας, πόσω μάλλον για το ξεκίνημα της καλοκαιρινής σεζόν, που τα φιλμ θα αναζητούνται με το σταγονόμετρο (και δεν θα βλέπονται κιόλας…). Ακολουθεί η λίστα (η σειρά βασίζεται στην ημερομηνία εξόδου των ταινιών αυτών). Για περισσότερες πληροφορίες και έναν καλύτερο μπούσουλα, πάτημα στο link του κάθε τίτλου και διαβάζετε την αντίστοιχη κριτική.

JOKER (2019)

Ο Άρθουρ Φλεκ βγάζει τα πενιχρά προς το ζην παριστάνοντας τον κατά παραγγελίαν clown. Θέλει να κάνει τον κόσμο να γελά. Ονειρεύεται την καριέρα ενός stand-up κωμικού. Ο Άρθουρ Φλεκ είναι ένας ψυχασθενής. Δεν γεννήθηκε έτσι. Οι κοινωνικές συνθήκες τον οδήγησαν εκεί. Και η έκρηξή του δεν θ’ αργήσει…

Το τεράστιο εισπρακτικό σουξέ του χειμώνα που αγαπήθηκε και συζητήθηκε όσο καμία άλλη ταινία του 2019. Έχει κι άλλα εισιτήρια.

ΠΑΡΑΣΙΤΑ (2019)

Η πτωχή (και όχι ακριβώς τίμια) οικογένεια των Κιμ σκαρφίζεται τρόπους για να εισχωρήσει στη ζωή (και το σπιτικό) των εύπορων Παρκ. Θα ακολουθήσουν μέρες ευτυχούς συνύπαρξης, όμως ουδείς υπολογίζει την ανατροπή που θα προκαλέσει η εμφάνιση ενός… «φαντάσματος».

Το Όσκαρ καλύτερης ταινίας του 2020, που από art-house hit έπιασε και το mainstream. Συνέχιζε να κόβει εισιτήρια…

ΓΕΤΙ: Ο ΧΙΟΝΑΝΘΡΩΠΟΣ ΤΩΝ ΙΜΑΛΑΪΩΝ (2019)

Σε μία πόλη της Κίνας, ένα πελώριο γέτι θα βρει στοργή και προστασία στα χέρια ενός κοριτσιού το οποίο θα βαλθεί να βρει τρόπους να το συνοδεύσει με ασφάλεια μέχρι το σπιτικό του… στο όρος Έβερεστ!

Το πιο όμορφο παιδικό animated του περασμένου χειμώνα.

ΚΟΝΤΡΑ ΣΕ ΟΛΑ (2019)

H αληθινή ιστορία της συνεργασίας (και προσωπικής φιλίας) του πρώην πρωταθλητή οδηγού και μετέπειτα σχεδιαστή αυτοκινήτων Κάρολ Σέλμπι και του χαρισματικού οδηγού και μηχανικού αυτοκινήτων Κεν Μάιλς, στην κυριολεκτική κούρσα να δημιουργήσουν το ιδανικό αγωνιστικό για τη Ford, ώστε να καταφέρει να κερδίσει τη θρυλική Ferrari στη μαραθώνια κούρσα του Λε Μαν, το 1966.

Αληθινά ψυχαγωγικό σινεμά που δείχνει να απευθύνεται κυρίως στο ανδρικό κοινό, αλλά κάνει για όλους. Δύο βραβεία Όσκαρ.

ΙΣΤΟΡΙΑ ΓΑΜΟΥ (2019)

Ο Τσάρλι και η Νικόλ χωρίζουν. Αλλά έχουν κι ένα παιδί. Στη μέση.

Ένα από τα αριστουργήματα της φετινής σεζόν, ώριμο σινεμά σεναρίου και ερμηνειών. Υπάρχει και (μεγάλος) κόσμος που δεν έχει Netflix…

ΣΤΑ ΜΑΧΑΙΡΙΑ (2019)

Τη νύχτα των 85ων γενεθλίων του ο Χάρλαν Θρόμπι πεθαίνει. Είναι αυτοκτονία ή δολοφονία; Η αστυνομία καλείται να διαλευκάνει την υπόθεση, όμως ο άνθρωπος «κλειδί» εδώ είναι ένας ιδιωτικός ντετέκτιβ που… ούτε και ο ίδιος γνωρίζει ποιος τον προσέλαβε!

Δεν πρέπει να υπάρξει θερινό σινεμά που δεν θα έχει παίξει αυτό το έργο φέτος! Απόλαυση διασκέδασης και μυστηρίου. Λες και αναστήθηκε η Άγκαθα Κρίστι!

ΛΙΛΙΑΝ (2019)

Πεζή, δίχως διαβατήριο και χρήματα, χωρίς να μιλάει αγγλικά, η ρωσικής καταγωγής Λίλιαν επιχειρεί ένα πραγματικό «ομηρικό» ταξίδι, από τη Νέα Υόρκη ώς την Αλάσκα. Το «αμερικάνικο όνειρο» θα την προστατεύσει;

Μία γυναικεία οδύσσεια, απόλυτα ταξιδιάρικη. Αγνοήθηκε εντελώς και αδίκως προ μηνών. Art-house επιλογή.

ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΑΓΟΡΙΑ (2018)

Στις αρχές του 20ου αιώνα, πέντε φιλότεχνα αγόρια διαπράττουν ένα αδικαιολόγητο έγκλημα και οι μεγαλοαστοί γονείς τους αποφασίζουν να τα τιμωρήσουν παραδίδοντάς τα σε έναν σκληροτράχηλο καπετάνιο που θα τα «αναμορφώσει» κατά τη διάρκεια ενός περιπετειώδους πλου.

Εδώ μιλάμε για άγριο art-house, αληθινή πρόταση καλλιτεχνικού σινεμά για ένα πιο τολμηρό κοινό.

ΡΑΝΤΕΒΟΥ ΣΤΟ BELLE ÉPOQUE (2019)

Παλαιομοδίτης άνδρας, ο οποίος με τη σύζυγό του βρίσκεται σε κατάσταση καθημερινής και δια παντός επιστητού γκρίνιας, λαμβάνει σαν δώρο πρόσκληση να ξαναζήσει όποια περίοδο της ζωής του επιλέξει σε διαμορφωμένο (σύμφωνα με τις επιθυμίες του) studio. Αυτός διαλέγει την 16η Μαΐου του 1974. Την ημέρα που γνώρισε τον πρώτο και μοναδικό κεραυνοβόλο του έρωτα. Χωρίς γκρίνιες τότε…

Ευρηματικό γαλλικό σινεμά, μοντέρνο, με συναίσθημα και ωραίο καστ. Αντίδοτο στην καλοκαιρινή μπαλαφάρα.

MARIANNE & LEONARD: ΛΟΓΙΑ ΑΓΑΠΗΣ (2019)

Η ιστορία της σχέσης (που σημάδεψε τη ζωή και την καριέρα) του Λέοναρντ Κοέν με τη μούσα του, Μαριάν Ίλεν.

Λέοναρντ Κοέν, Ύδρα, έρωτες παλιοί. Ένα ωραίο ντοκιμαντέρ για τους θαυμαστές όλων αυτών.

ΕΥΤΥΧΙΑ (2019)

Η Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου ήταν η γυναίκα που έγραψε τους στίχους για μερικές από τις μεγαλύτερες και πιο αξιομνημόνευτες επιτυχίες στην ιστορία του ελληνικού τραγουδιού. Αυτή είναι η ζωή της.

Δεν υπάρχουν λόγια. Η μόνη ελληνική ταινία που μπορεί και πρέπει να παίξει παντού και το καλοκαίρι. Της αξίζει και έχει εισιτήρια ακόμη.

ΒΟΜΒΑ (2019)

Η αληθινή ιστορία του σκανδάλου σεξουαλικής παρενόχλησης δημοσιογράφων και παρουσιαστριών από τον media mogul Ρότζερ Έιλς, η οποία κλόνισε το τηλεοπτικό κανάλι FOX News το 2016.

Δυνατές ερμηνείες, γυναικείο και κάργα πολιτικό θέμα (από πολλές απόψεις), από τα καλοφτιαγμένα βιογραφικά της σεζόν.

ΚΑΤΗΓΟΡΩ…! (2019)

Παρίσι, 1895. Ο λοχαγός του γαλλικού στρατού Άλφρεντ Ντρέιφους καταδικάζεται σε ισόβια κάθειρξη στο Νησί του Διαβόλου ως κατάσκοπος των Γερμανών, δίχως ουδείς να αμφιβάλλει για την ενοχή του. Όταν, όμως, ο συνάδελφός του Ζορζ Πικάρ αναλαμβάνει τη διοίκηση του στρατιωτικού γραφείου πληροφοριών, ανακαλύπτει στοιχεία που υποδεικνύουν την αθωότητά του. Θα κάνει τα πάντα για να βγάλει την αλήθεια στο φως, όσο χρονοβόρο και επίπονο κι αν είναι. Βασισμένο σε αληθινή ιστορία.

Ο τελευταίος Ρομάν Πολάνσκι. Στιβαρό, ακαδημαϊκό σινεμά για adult κοινό.

Η ΜΠΑΛΑΝΤΑ ΤΟΥ ΡΙΤΣΑΡΝΤ ΤΖΟΥΕΛ (2019)

Summer Olympics της Ατλάντα, 1996. Σεκιουριτάς, που έσωσε εκατοντάδες ανθρώπους από βομβιστική επίθεση, βρίσκει στα καλά καθούμενα μεγάλο μπελά από το FBI, το οποίο τον θεωρεί βασικό ύποπτο στις έρευνές του. Τα media διαρρέουν την «είδηση» και η ζωή του Ρίτσαρντ Τζούελ καταστρέφεται.

Ένας Κλιντ Ίστγουντ που μάλλον παραγνωρίστηκε από το ελληνικό κοινό. Θαυμάσιο και ανθρώπινο έργο.

ΜΙΚΡΕΣ ΚΥΡΙΕΣ (2019)

Η ιστορία της γυναικοκρατούμενης οικογένειας Μαρτς κατά τη διάρκεια του Αμερικανικού Εμφυλίου, όπως την αφηγείται η μια εκ των τεσσάρων νεαρών αδελφών, η φιλόδοξη συγγραφέας Τζο.

Καλοστημένη αναβίωση ενός τίτλου με άπειρες μεταφορές στο σινεμά. Σαφώς πιο γυναικείο, άρτιο χολιγουντιανό φιλμ.

Η ΑΟΡΑΤΗ ΖΩΗ ΤΗΣ ΕΥΡΙΔΙΚΗΣ ΓΚΟΥΣΜΑΟ (2019)

Στο Ρίο ντε Τζανέιρο του ’50, δυο πολυαγαπημένες αδελφές αναγκάζονται να αποχωριστούν η μία την άλλη εξαιτίας δικών τους λαθών, αλλά κι ενός ψέματος του αυταρχικού πατέρα τους. Η Ευριδίκη (sic, κατά τον διανομέα) βλέπει τα όνειρά της να γκρεμίζονται, ενώ η Γκίντα βρίσκεται με ένα μωρό στην αγκαλιά. Αυτό που επιθυμούν όσο τίποτε άλλο είναι να ξαναβρεθούν μαζί. Είναι μια μεγάλη πόλη το Ρίο, όμως, και μια πικρή ζωή για τους φτωχούς κατοίκους του.

Ένα καλαίσθητο βραζιλιάνικο μελόδραμα art-house καταβολών που επιτρέπει την ταύτιση με κάθε είδους κοινό.

ΟΙ MONOS (2019)

Οκτώ νεαρά παιδιά σε απομονωμένη βουνοκορφή κρατάνε μια γυναίκα σε κατάσταση ομηρίας, λογοδοτώντας ενίοτε σε έναν «αγγελιοφόρο» που τους επισκέπτεται για επιθεώρηση.

Από τα πιο πρωτότυπα φιλμ της σεζόν, απαιτητικό, καθηλωτικό. Εξελίσσεται σε ένα περιπετειώδες θρίλερ που σχεδόν το ζεις. Art-house επιλογή.

ΑΠΟΣΤΡΑΤΟΣ (2020)

Τριαντάρης «entrepreneur» και… φαλιμέντο μετακομίζει από τη ζωάρα της Γλυφάδας στη μονοκατοικία τού μακαρίτη στρατιωτικού παππού του στου Παπάγου. Θα σμίξει με παιδικούς φίλους που είχε χάσει, θα αγωνιστεί να πουλήσει κάτι μηχανές espresso για τις οποίες έχει πάρει δικαιώματα αντιπροσώπου για την Ελλάδα και θ’ αρχίσει να σκαλίζει το παρελθόν τού παππού, το οποίο κρύβει ουκ ολίγα μυστικά, πολιτικά και μη.

Ελληνικό σινεμά «παλαιάς κοπής», από εκείνα που είχαν ιστορία και χαρακτήρες, στα όρια του… λαϊκού! Αξίζει σεβασμού από πλατύτερο κοινό.

Ο ΑΟΡΑΤΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ (2020)

Η Σεσίλια βρίσκει το θάρρος να αποδράσει από την πανάκριβη συζυγική «φυλακή» ενός άνδρα που την κακοποιεί διαρκώς, σωματικά και ψυχολογικά. Η είδηση της αυτοκτονίας εκείνου θα την κάνει να υποψιαστεί πως ο Έιντριαν έχει σκηνοθετήσει κάτι εναντίον της. Ταυτόχρονα, αρχίζει να αισθάνεται την παρουσία του όλο και πιο κοντά της. Τρελαίνεται σιγά-σιγά ή, απλώς, κανένας γύρω της δεν μπορεί να… δει τι συμβαίνει στην πραγματικότητα;

Η τελευταία ταινιάρα (και εισπρακτική επιτυχία) που ο κορονοϊός διέκοψε την πορεία της μόλις μετά από μία εβδομάδα προβολής στις αίθουσες. Σασπένς θρίλερ από τα λίγα!

Η ΜΠΑΛΑΝΤΑ ΤΗΣ ΤΡΥΠΙΑΣ ΚΑΡΔΙΑΣ (2020)

Πρώην φίρμα του λαϊκού τραγουδιού, που τα πήρε κρανίο και τα γάμησε όλα στην Αθήνα, πλέον ζει στην επαρχία με καταχρεωμένο σκυλάδικο, γκρίνια μανούλας και παντρεμένη γκόμενα την οποία θέλει να «κλέψει». Εκείνη θα διαπράξει το τελευταίο κυριολεκτικά, αδειάζοντας 1.000.000 ευρώ από το χρηματοκιβώτιο του συζύγου της. Ο τελευταίος αναζητά το σκαστό ζευγάρι και ζητά τη βοήθεια της δικής του μανούλας…

Παρόμοια περίπτωση με τον άνωθεν τίτλο. Έπαιξε μόλις μία εβδομάδα (με ουρές), σε μία αθηναϊκή αίθουσα. Έχει ζήτηση. Και το αξίζει. Οικονομίδης.

Και μία τελευταία, ειλικρινής συμβουλή. Σεβαστείτε τους θεατές. Όχι μαλακίες στα (θερινά) σινεμά!

UPDATE [31/05]: Ποδαρικό από αύριο, 1η Ιουνίου, λοιπόν. Ευτυχώς, αντί για 40% (γέλια) περάσαμε στο 75% των καθισμάτων στα θερινά, με (προσωρινό) ΦΠΑ εισιτηρίου στο 6%. Θ’ αντέξουν κι εφέτος τα σινεμά. Ή, κυρίως, εκείνα που θα κάνουν πρόγραμμα με προσοχή…