FreeCinema

Follow us

ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΑΓΟΡΙΑ (2018)

(LES GARÇONS SAUVAGES)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα Φαντασίας
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μπερτράν Μαντικό
  • ΚΑΣΤ: Πολίν Λοριγιάρ, Βιμάλα Πονς, Ντιαν Ρουξέλ, Αναέλ Σνεκ, Ματίλντ Βαρνιέ, Σαμ Λούβιτσκ, Ελίνα Λόουενσον, Ναταλί Ρισάρ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 110'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: CAROUSEL FILMS

Στις αρχές του 20ου αιώνα, πέντε φιλότεχνα αγόρια διαπράττουν ένα αδικαιολόγητο έγκλημα και οι μεγαλοαστοί γονείς τους αποφασίζουν να τα τιμωρήσουν παραδίδοντάς τα σε έναν σκληροτράχηλο καπετάνιο που θα τα «αναμορφώσει» κατά τη διάρκεια ενός περιπετειώδους πλου.

Ο χαρακτηρισμός του «art-house» σινεμά, επιτέλους, βρίσκει μία ταινία που τον δικαιώνει! Διότι εδώ μιλάμε κυριολεκτικά περί έργου τέχνης. Που εκφεύγει και των ορίων του, ίσως. Και πρόκειται για σκηνοθετικό ντεμπούτο (μεγάλου μήκους), το οποίο ξυπνά στον νου αναμνήσεις υπέροχες από παλαιότερα έργα του Ραούλ Ρουίζ, του Ντέρεκ Τζάρμαν ή του Χανς-Γιούργκεν Ζίμπερμπεργκ! Μια αληθινή πρόταση διαφορετικού, καλλιτεχνικού σινεμά με εικαστικό ενδιαφέρον απόλυτα εστετίστικο, που ακόμη κι αν ενοχλήσει μερίδα του κοινού, δύσκολα μπορείς να του αρνηθείς τη μοναδικότητά του ως αξίας στο φιλμικό σύμπαν τού σήμερα.

Σε ένα πλαίσιο δράσης παρόμοιο με εκείνο του λογοτεχνικού αριστουργήματος «Ο Άρχοντας των Μυγών» του Γουίλιαμ Γκόλντινγκ, πέντε νεαρά αγόρια κατηγορούνται για ένα βάναυσο έγκλημα στις αρχές του 20ου αιώνα. Η ενοχή τους είναι δεδομένη. Αντί τιμωρίας, υποχρεώνονται να ακολουθήσουν έναν μυστηριώδη καπετάνιο σε ναυτική περιπέτεια «ενηλικίωσης», η οποία θα τα οδηγήσει στην ανταρσία, για να καταλήξουν σε ένα άγνωστο νησί τροπικής βλάστησης με «μαγικές» ιδιότητες.

Με μια διάθεση «ποιητικής» εικονοποιίας, κυρίως σε ασπρόμαυρο φιλμ και «παλιακό» frame, λες και κρυφοκοιτάζεις stills από ViewMaster, ο Μαντικό στήνει ένα σύμπαν αδιαφιλονίκητης αισθητικής γοητείας, με άπειρα back projections «λανθασμένης» προοπτικής, διπλοτυπίες, μακέτες ή μοντέλα, ακόμη και εφέ προκλητικά ψεύτικα στο βλέμμα, αποφεύγοντας μανιασμένα την ταύτιση με οτιδήποτε το ρεαλιστικό (κάτι που σχεδόν αντιστρέφεται στο καθαρά νατουραλιστικό τοπίο της νήσου). Το homoerotic στοιχείο είναι λανθάνον αν και… στη διαπασών, με τα φαλλικά σύμβολα να σου κλείνουν διαρκώς το μάτι (ακόμη και χιουμοριστικά, όπως στη σκηνή με το δέντρο που «φτύνει» σαν έκκριση σπέρματος τους ζουμερούς χυμούς του στο «μαγικό» νησί). Οι ουσιαστικές προθέσεις του Μαντικό, όσον αφορά τη σεξουαλικότητα των ηρώων, αναπτύσσονται πέρα από κάθε υποψιασμένη φαντασίωση σουρεαλισμού! Το «queer» δίνει τη θέση του σε έναν προσανατολισμό παν-ηδονισμού, στον οποίο τα φύλα χάνουν τη σημασία τους, όσο και την ταυτότητά τους.

Πέραν της προφανούς αναφοράς στον Γουίλιαμ Μπάροουζ (ο τίτλος της ταινίας προέρχεται από βιβλίο του), το δεύτερο μέρος των «Άγριων Αγοριών» είναι ένα παραισθητικό παραλήρημα ορμονικής μετάλλαξης που δεν θα τολμούσε να φανταστεί να συμβαίνει σε μία… μυστηριώδη νήσο ούτε ο Ιούλιος Βερν, με εικαστικά «δάνεια» από το «Flaming Creatures» (1963) μέχρι και το «Pink Narcissus» (1971)! Και μόνο να συζητάμε για τέτοια πράγματα εν έτει 2019, σε έναν κόσμο απόλυτης κινηματογραφικής στειρότητας και ατολμίας, αποτελεί υπέρβαση. Δεν θα ξοδέψω άλλες λέξεις γι’ αυτό που έκανε ο Μαντικό εδώ, καθώς οι εικόνες και η φαντασία τού έργου ανήκουν στο βλέμμα και ουχί στην περιγραφή. Επιβιβαστείτε σε αυτό το «ταξίδι». Όσο πιο παρθένοι σε αυτό που έχετε να αντιμετωπίσετε, τόσο το καλύτερο.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Σινεμά έξω από φόρμες και προβλέψεις, που οραματίζεται με σκεπτικό καλλιτεχνικής δημιουργίας, όχι απλά φιλμικά. Θαρραλέα κίνηση να διανεμηθεί στη χώρα μας, σε αυστηρά κλειστό κύκλωμα, φυσικά. Κάποιοι θεατές θα δοκιμαστούν, άλλοι θα γίνουν έξαλλοι και θα εγκαταλείψουν πριν από το φινάλε της ταινίας, άλλοι θα λατρέψουν και δεν θα θέλουν να τραβήξουν το βλέμμα από την οθόνη ακόμη και αφού τελειώσει. Είναι θέμα κουλτούρας και αισθητικής αντίληψης. Το συστήνω σαν εμπειρία, δεν απαιτώ να αρέσει κιόλας. Προσωπικά, ομολογώ πως είναι ένα έργο που θαύμασα.


MORE REVIEWS

Ο ΔΕΣΜΩΤΗΣ ΤΟΥ ΙΛΙΓΓΟΥ

Ντετέκτιβ του Σαν Φρανσίσκο, που πάσχει από ακροφοβία ύστερα από ένα μοιραίο ατύχημα εν ώρα υπηρεσίας στο Αστυνομικό Σώμα, καλείται από παλιό του φίλο να παρακολουθήσει τη σύζυγό του, μια αινιγματική γυναίκα με αυτοκαταστροφικές τάσεις και μια παράξενη ψύχωση με το παρελθόν. Φυσικά, θα γίνει το αντικείμενο του πόθου του, με απρόβλεπτες συνέπειες.

Η ΦΥΣΗ ΤΟΥ ΕΡΩΤΑ

Όχι ακριβώς ικανοποιημένη με τον γάμο της, η σαραντάρα Σοφία βρίσκει ρωμαλέο αγόρι που της αλλάζει τα φώτα στο κρεβάτι κι αρχίζει να ενδιαφέρεται ξανά για τη ζωή και τον εαυτό της. Τα «βρίσκουν» (και) σε όλα τα υπόλοιπα, όμως;

Η ΣΙΩΠΗΛΗ ΚΑΜΑΡΙΕΡΑ

Νεαρή από την Κολομβία εργάζεται ως υπηρέτρια σε έπαυλη πλούσιας ισπανικής οικογένειας στην Κόστα Μπράβα. Οι μέρες της κυλούν ρουτινιάρικα και βαριεστημένα, μέχρι που συνειδητοποιεί ότι υπάρχουν και άλλοι, διαφορετικοί τρόποι απόλαυσης της θερινής ραστώνης.

ΣΥΜΠΕΘΕΡΟΙ ΑΠΟ ΣΟΪ

Δύο οικογένειες που πρόκειται να συμπεθερέψουν υποβάλλονται (δίχως να το γνωρίζουν) σε test DNA από τη μέλλουσα νύφη, με παράδοξα ανατρεπτικά αποτελέσματα σχετικά με την καταγωγή τους.

Η ΦΥΛΑΚΑΣ ΤΩΝ ΔΡΑΚΩΝ

Στην Αυτοκρατορική Κίνα, οι δράκοι, κάποτε σύμμαχοι των ανθρώπων, κυνηγιούνται και φυλακίζονται. Μικρό ορφανό κορίτσι βοηθά τον τελευταίο εξ αυτών να δραπετεύσει και μαζί ξεκινούν μεγάλο ταξίδι σωτηρίας μαγικού αυγού, ώστε να διασωθεί το είδος.