FreeCinema

Follow us

ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΑΓΟΡΙΑ (2018)

(LES GARÇONS SAUVAGES)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα Φαντασίας
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μπερτράν Μαντικό
  • ΚΑΣΤ: Πολίν Λοριγιάρ, Βιμάλα Πονς, Ντιαν Ρουξέλ, Αναέλ Σνεκ, Ματίλντ Βαρνιέ, Σαμ Λούβιτσκ, Ελίνα Λόουενσον, Ναταλί Ρισάρ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 110'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: CAROUSEL FILMS

Στις αρχές του 20ου αιώνα, πέντε φιλότεχνα αγόρια διαπράττουν ένα αδικαιολόγητο έγκλημα και οι μεγαλοαστοί γονείς τους αποφασίζουν να τα τιμωρήσουν παραδίδοντάς τα σε έναν σκληροτράχηλο καπετάνιο που θα τα «αναμορφώσει» κατά τη διάρκεια ενός περιπετειώδους πλου.

Ο χαρακτηρισμός του «art-house» σινεμά, επιτέλους, βρίσκει μία ταινία που τον δικαιώνει! Διότι εδώ μιλάμε κυριολεκτικά περί έργου τέχνης. Που εκφεύγει και των ορίων του, ίσως. Και πρόκειται για σκηνοθετικό ντεμπούτο (μεγάλου μήκους), το οποίο ξυπνά στον νου αναμνήσεις υπέροχες από παλαιότερα έργα του Ραούλ Ρουίζ, του Ντέρεκ Τζάρμαν ή του Χανς-Γιούργκεν Ζίμπερμπεργκ! Μια αληθινή πρόταση διαφορετικού, καλλιτεχνικού σινεμά με εικαστικό ενδιαφέρον απόλυτα εστετίστικο, που ακόμη κι αν ενοχλήσει μερίδα του κοινού, δύσκολα μπορείς να του αρνηθείς τη μοναδικότητά του ως αξίας στο φιλμικό σύμπαν τού σήμερα.

Σε ένα πλαίσιο δράσης παρόμοιο με εκείνο του λογοτεχνικού αριστουργήματος «Ο Άρχοντας των Μυγών» του Γουίλιαμ Γκόλντινγκ, πέντε νεαρά αγόρια κατηγορούνται για ένα βάναυσο έγκλημα στις αρχές του 20ου αιώνα. Η ενοχή τους είναι δεδομένη. Αντί τιμωρίας, υποχρεώνονται να ακολουθήσουν έναν μυστηριώδη καπετάνιο σε ναυτική περιπέτεια «ενηλικίωσης», η οποία θα τα οδηγήσει στην ανταρσία, για να καταλήξουν σε ένα άγνωστο νησί τροπικής βλάστησης με «μαγικές» ιδιότητες.

Με μια διάθεση «ποιητικής» εικονοποιίας, κυρίως σε ασπρόμαυρο φιλμ και «παλιακό» frame, λες και κρυφοκοιτάζεις stills από ViewMaster, ο Μαντικό στήνει ένα σύμπαν αδιαφιλονίκητης αισθητικής γοητείας, με άπειρα back projections «λανθασμένης» προοπτικής, διπλοτυπίες, μακέτες ή μοντέλα, ακόμη και εφέ προκλητικά ψεύτικα στο βλέμμα, αποφεύγοντας μανιασμένα την ταύτιση με οτιδήποτε το ρεαλιστικό (κάτι που σχεδόν αντιστρέφεται στο καθαρά νατουραλιστικό τοπίο της νήσου). Το homoerotic στοιχείο είναι λανθάνον αν και… στη διαπασών, με τα φαλλικά σύμβολα να σου κλείνουν διαρκώς το μάτι (ακόμη και χιουμοριστικά, όπως στη σκηνή με το δέντρο που «φτύνει» σαν έκκριση σπέρματος τους ζουμερούς χυμούς του στο «μαγικό» νησί). Οι ουσιαστικές προθέσεις του Μαντικό, όσον αφορά τη σεξουαλικότητα των ηρώων, αναπτύσσονται πέρα από κάθε υποψιασμένη φαντασίωση σουρεαλισμού! Το «queer» δίνει τη θέση του σε έναν προσανατολισμό παν-ηδονισμού, στον οποίο τα φύλα χάνουν τη σημασία τους, όσο και την ταυτότητά τους.

Πέραν της προφανούς αναφοράς στον Γουίλιαμ Μπάροουζ (ο τίτλος της ταινίας προέρχεται από βιβλίο του), το δεύτερο μέρος των «Άγριων Αγοριών» είναι ένα παραισθητικό παραλήρημα ορμονικής μετάλλαξης που δεν θα τολμούσε να φανταστεί να συμβαίνει σε μία… μυστηριώδη νήσο ούτε ο Ιούλιος Βερν, με εικαστικά «δάνεια» από το «Flaming Creatures» (1963) μέχρι και το «Pink Narcissus» (1971)! Και μόνο να συζητάμε για τέτοια πράγματα εν έτει 2019, σε έναν κόσμο απόλυτης κινηματογραφικής στειρότητας και ατολμίας, αποτελεί υπέρβαση. Δεν θα ξοδέψω άλλες λέξεις γι’ αυτό που έκανε ο Μαντικό εδώ, καθώς οι εικόνες και η φαντασία τού έργου ανήκουν στο βλέμμα και ουχί στην περιγραφή. Επιβιβαστείτε σε αυτό το «ταξίδι». Όσο πιο παρθένοι σε αυτό που έχετε να αντιμετωπίσετε, τόσο το καλύτερο.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Σινεμά έξω από φόρμες και προβλέψεις, που οραματίζεται με σκεπτικό καλλιτεχνικής δημιουργίας, όχι απλά φιλμικά. Θαρραλέα κίνηση να διανεμηθεί στη χώρα μας, σε αυστηρά κλειστό κύκλωμα, φυσικά. Κάποιοι θεατές θα δοκιμαστούν, άλλοι θα γίνουν έξαλλοι και θα εγκαταλείψουν πριν από το φινάλε της ταινίας, άλλοι θα λατρέψουν και δεν θα θέλουν να τραβήξουν το βλέμμα από την οθόνη ακόμη και αφού τελειώσει. Είναι θέμα κουλτούρας και αισθητικής αντίληψης. Το συστήνω σαν εμπειρία, δεν απαιτώ να αρέσει κιόλας. Προσωπικά, ομολογώ πως είναι ένα έργο που θαύμασα.


MORE REVIEWS

Ο ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΤΗΣ

Ισπανία, 1982. Αστυνομικός ντετέκτιβ μετατίθεται οικογενειακώς σε επαρχιακή πόλη της χώρας. Ερευνώντας τις συνθήκες θανάτου του προκατόχου του, ανακαλύπτει περίεργες διασυνδέσεις με κοινότητα φυγόδικων Ναζί αξιωματούχων, οι οποίοι δείχνουν ν’ απολαμβάνουν, πια, την γαλήνη της ζωής.

ΤΟ ΜΙΚΡΟ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΣΤΟ ΠΑΡΙΣΙ

Ιταλός βιβλιοπώλης στο Παρίσι μοιράζει τον χρόνο του ανάμεσα στο πάθος για ανάγνωση και την ανάπηρη κόρη του. Απρόβλεπτη ηθοποιός του θεάτρου εισβάλει στη ζωή του, προκαλώντας αισθηματικού και υπαρξιακού τύπου θέματα.

ΠΕΡΙΜΕΝΟΝΤΑΣ ΤΟΝ ΜΠΟΤΖΑΝΓΚΛΣ

«Φευγάτος» τύπος γνωρίζει «φευγάτη» τύπισσα. Ερωτεύονται με την πρώτη ματιά, κάνουν οικογένεια, ζουν ανέμελα, σαν σε όνειρο. Όταν, όμως, εκείνη αρχίζει να ξεφεύγει στ’ αλήθεια, το «όνειρο» σταδιακά γκρεμίζεται.

SAS ΕΙΔΙΚΕΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ: ΚΟΚΚΙΝΟΣ ΣΥΝΑΓΕΡΜΟΣ

Επίλεκτη ομάδα άρτια εκπαιδευμένων κακοποιών παίρνει τον έλεγχο ενός υποθαλάσσιου τρένου, απειλώντας να καταστρέψει ολοσχερώς τη Σήραγγα της Μάγχης, σε περίπτωση που η βρετανική Κυβέρνηση δε συμμορφωθεί με τα αιτήματά της σε χρήμα και ασφαλή διαφυγή.

ATLANTIC CITY

Γερασμένος μικροκακοποιός προσπαθεί να προστατεύσει νεαρή γυναίκα που βρίσκεται μπλεγμένη σε ιστορία κλοπής ναρκωτικών την οποία διέπραξε ο πρώην σύζυγός της και τώρα καταδιώκεται από το οργανωμένο έγκλημα, σ’ ένα υπό κατάρρευση και έτοιμο να προσαρμοστεί σε κανόνες «ανάπτυξης» Ατλάντικ Σίτυ.