FreeCinema

Follow us

ΑΠΟΣΤΡΑΤΟΣ (2020)

  • ΕΙΔΟΣ: Κοινωνική Κομεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ζαχαρίας Μαυροειδής
  • ΚΑΣΤ: Μιχάλης Σαράντης, Γιώτα Φέστα, Θανάσης Παπαγεωργίου, Αλέξανδρος Μαυρόπουλος, Γιάννης Νιάρρος, Άκης Σακελλαρίου, Ξένια Καλογεροπούλου
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 99'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: DANAOS FILMS

Τριαντάρης «entrepreneur» και… φαλιμέντο μετακομίζει από τη ζωάρα της Γλυφάδας στη μονοκατοικία τού μακαρίτη στρατιωτικού παππού του στου Παπάγου. Θα σμίξει με παιδικούς φίλους που είχε χάσει, θα αγωνιστεί να πουλήσει κάτι μηχανές espresso για τις οποίες έχει πάρει δικαιώματα αντιπροσώπου για την Ελλάδα και θ’ αρχίσει να σκαλίζει το παρελθόν τού παππού, το οποίο κρύβει ουκ ολίγα μυστικά, πολιτικά και μη.

Παλαιομοδίτικης αφήγησης τίμιο σινεμά, που κάπου θυμίζει με ωραίο τρόπο τον αποκαλούμενο «παλιό ελληνικό κινηματογράφο» και τις εμπορικές προοπτικές του, ο «Απόστρατος» του Ζαχαρία Μαυροειδή είναι μία λαϊκή επιτυχία (το εύχομαι από καρδιάς και στα ταμεία) που ενώνει διαφορετικές γενιές θεατών, μιλώντας για το χθες και το σήμερα με γλώσσα καλοδουλεμένη, ρεαλιστικά στρωτή, έτοιμη να σου επιτρέψει την ταύτιση μαζί της. Είναι καλό σινεμά, αλλά είναι και τόσο κοντά στη ζωή την ίδια. Σπάνιο «ζευγάρωμα» τούτο για ελληνική παραγωγή.

Λίγο πριν από την πρωτοχρονιά του 2012, ο Άρης, με κομμένα τα φτερά από την έλευση της μη κατονομαζόμενης ακόμη κρίσης, ανίκανος να στηρίξει οικονομικά το lifestyle τού εργένη και σίγουρα αρνητικός στην ιδέα να επιστρέψει στο πατρικό του, χρησιμοποιεί την «καβάτζα» της μονοκατοικίας τού μακαρίτη απόστρατου παππού του που ρημάζει στου Παπάγου. Πληγωμένος από πρόσφατο χωρισμό, με το άγχος μπας και πουλήσει καμία μηχανή του espresso που είχε τη φαεινή ιδέα να αντιπροσωπεύσει για χονδρική στην Ελλάδα, θα ανακαλύψει στην περιοχή παιδικούς φίλους και γνωστούς που είχε αφήσει για πάντα πίσω του και θα εφησυχάσει σε μία βαρετή καθημερινότητα, με όνειρα φυγής για το εξωτερικό (brain drain, hello?). Ώσπου να βρεθεί στον δρόμο του ο κύριος Βάσος, αδελφικός φίλος τού παππού Αριστείδη, ελαφρώς ανεπιθύμητος στη γειτονιά λόγω αντιστασιακού παρελθόντος και διαστήματος «διακοπών» σε νήσο… της εξορίας.

Το σενάριο του Μαυροειδή κινείται σχεδόν ισομερώς πάνω σε αυτά τα δύο μέτωπα, με το παρόν του Άρη να εγκλωβίζεται στην ένταξη αυτής της αδιέξοδης παρέας, που δεν ταυτίζεται με κανένα σχέδιο ή όραμα, δίπλα στα «μυστικά» από το παρελθόν του Αριστείδη, το οποίο κρύβει ίντριγκες πολιτικού και κοινωνικού χαρακτήρα. Μοιραία, οι ιδεολογικές συγκρούσεις εισχωρούν έντονα στην ιστορία, θίγοντας το άσκοπο της όλης διαμάχης στο πέρασμα του χρόνου, με τον Μαυροειδή να εστιάζει στην ανθρωπιά των σχέσεων, στην πραγματική ουσία της ζωής, χωρίς να αποφεύγει να κρίνει με δηκτικό χιούμορ τον ιστορικό διχασμό άλλων δεκαετιών («Δεξιά και ενοχές πάνε πακέτο. Δεξιός χωρίς ενοχές είναι φασίστας», λέει ο πατέρας του Άρη σε μία σκηνή του έργου, με την ατάκα να καταγράφεται στις all-time classic του ελληνικού σινεμά, κάνοντας την αίθουσα του Ολύμπιον να σείεται από τα γέλια στην πρεμιέρα του φιλμ στο περσινό Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης).

Υπάρχουν χαμένες ευκαιρίες, βέβαια (αδικείται σε σεναριακό χρόνο η μάνα της Γιώτας Φέστα, που θα μπορούσε να έχει μεγαλύτερο ρόλο, ώστε να δώσει επιπλέον βαρύτητα συναισθημάτων στο twist του φινάλε – όπως είναι τώρα, βγαίνει κάπως άδικα βεβιασμένο, έστω κι αν καταφέρνει να λειτουργήσει), ενώ η ανάπτυξη της υποπλοκής με τις μηχανές του καφέ και το δέσιμο της αγοροπαρέας κάνει κάπου κοιλιά (η «εξαφάνιση» του Άγγελου είναι αδικαιολόγητη), με το ενδιαφέρον του θεατή να στέκει εκκρεμές λίγο πριν από την κατακλείδα του τελευταίου μέρους του φιλμ. Το έργο, όμως, κλείνει με μία διάθεση ανθρώπινης ζεστασιάς που εγκαταλείπει σταδιακά τις πολιτικές κόντρες και επενδύει με ειλικρίνεια επάνω στις έννοιες της συγχώρεσης και της λύτρωσης. Ο Μιχάλης Σαράντης υποδύεται τον νεαρό ήρωα με μία κάπως… ναρκισσιστική άνεση (και γύμνια που δείχνει λίγο συντηρητική αν και παράδοξα επιδεικτική, με τα τόσο κολλητά μποξεράκια), η Φέστα και ο Θανάσης Παπαγεωργίου βγάζουν μία υπέροχη ωρίμανση με φυσικότητα, ενώ η εμφάνιση της Ξένιας Καλογεροπούλου γεμίζει την οθόνη τόσο απλόχερα με ψυχή και καρδιά. Από τους υπόλοιπους βασικούς συντελεστές, ο Αντώνης Δαγκλίδης αξίζει ξεχωριστή αναφορά για την αξιόλογη και λεπτομερέστατα προσεγμένη δουλειά του στα σκηνικά, με τους εσωτερικούς χώρους των σπιτιών του Αριστείδη και του κυρίου Βάσου να έχουν βαρύτητα πρωταγωνιστή στο έργο.

Ο «Απόστρατος» δεν ανήκει σε αυτό το «είδος» των ελληνικών ταινιών όπου ο σκηνοθέτης πλασάρεται ως μεγάλος «auteur» και μάγκας. Ευτυχώς, εδώ δεν υπάρχει κανένα «ψώνισμα» γύρω από το στυλ της κινηματογράφησης που λες και σου κάνει σεμινάριο σπουδαιότητας. Ο Μαυροειδής μοιάζει να είναι άνθρωπος που σέβεται την ιστορία που υπογράφει, την απλοϊκότητα (με την καλύτερη έννοια της λέξης) στην αφήγησή του και μία καθαρότητα που έρχεται σε άμεση επαφή με τον εσωτερικό κόσμο του θεατή. Τούτη η ταινία θα θυμίσει πράγματα που είχαμε ξεχάσει να ζητάμε από το ελληνικό σινεμά εδώ και κάμποσα χρόνια (αν όχι και δεκαετίες…). Γι’ αυτό και αξίζει να την αγκαλιάσουμε με θέρμη. Γιατί αξίζει ένα restart η δόλια η ντόπια παραγωγή. Θα το νιώσετε στο βούρκωμα του φινάλε, αλλά και στην αγαλλίαση που θα σας συνοδεύει καθώς θα βγαίνετε από την κινηματογραφική αίθουσα…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Καθαρό mainstream και feelgood σινεμά, από αυτό που σπάνια μας χαρίζει ο ελληνικός κινηματογράφος. Με διαχρονικότητα, χιούμορ, χαρακτήρες, ιστορία που σε νοιάζει να παρακολουθήσεις, μνήμες και παρόν βγαλμένα από κάτι το συναισθηματικά γνώριμο και αληθινό. Κατόρθωμα το ότι μπορεί να μιλά το ίδιο σωστά σε νεανικό κοινό όσο και σε… παππούδες, καταλήγοντας σε κάτι πρωτότυπα και γνήσια συναισθηματικό. Τμηματικά, διακρίνει κανείς μία ακαμψία ή μία αμηχανία στον ρυθμό, όμως το τελικό αποτέλεσμα προσφέρει ψυχαγωγία που ξεπερνά την «ταμπέλα» του εγχώριου προϊόντος. Ειλικρινά, μπείτε άφοβα!


MORE REVIEWS

ΝΥΧΤΕΣ ΠΡΕΜΙΕΡΑΣ 2021

Για 27η χρονιά, το καθιερωμένο ραντεβού των Αθηναίων που θέλουν να γιορτάζουν την αγάπη τους για το σινεμά δίνεται και πάλι σε τούτη την πόλη, από τις 22 Σεπτεμβρίου έως και τις 3 Οκτωβρίου, με εκατοντάδες ταινίες απ’ όλο τον κόσμο, τρία διαγωνιστικά τμήματα, ειδικά αφιερώματα, ντοκιμαντέρ, πρεμιέρες της εγχώριας παραγωγής και ελληνικά φιλμ μικρού μήκους. Έτοιμοι για Νύχτες Πρεμιέρας;

ΜΠΛΕ ΒΑΛΤΟΣ

Κορεάτης που υιοθετήθηκε από αμερικανική οικογένεια και μεγάλωσε στα bayou της Λουιζιάνα, κινδυνεύει με απέλαση, ενώ η γυναίκα του περιμένει να γεννήσει το παιδί τους. Από δίπλα, ο πρώην σύζυγός της και αστυνομικός βάζει διαρκώς εμπόδια στη ζωή τους, διεκδικώντας τη μικρή κόρη που είχε αποκτήσει μαζί της προ ετών.

ΕΞΑΦΑΝΙΣΗ ΑΝΗΛΙΚΟΥ

Με τον επτάχρονο γιο τους να έχει δηλωθεί εξαφανισμένος από camping στα Χάιλαντς της Σκωτίας, ο Έντμοντ και η Τζόαν προσπαθούν να εξηγήσουν τα αίτια του συμβάντος μέσα (και) από το προσωπικό δράμα του χωρισμού τους, ενώ οι Αστυνομικές Αρχές υποψιάζονται πως το παιδί έχει πέσει θύμα απαγωγής.

ΕΝΑΣ ΘΡΙΑΜΒΟΣ

Ο Ετιέν, ένας θεατρικός ηθοποιός του οποίου η καριέρα έχει πάρει την κάτω βόλτα, αναλαμβάνει να καταρτίσει μια θεατρική ομάδα στις φυλακές, σε μία απέλπιδα προσπάθεια να παραμείνει στα πράγματα. Παρά τις αρχικές δυσκολίες, την αδιαφορία των φυλακισμένων, αλλά και τους τετριμμένους μύθους με ηθικά διδάγματα, ο Ετιέν θα έχει την ιδέα για κάτι φαινομενικά ακατόρθωτο: μια παράσταση εκτός φυλακής, με τους κρατούμενους να ερμηνεύουν το «Περιμένοντας τον Γκοντό» του Μπέκετ!

ΕΚΡΗΚΤΙΚΟ ΚΟΚΤΕΪΛ

Μία επαγγελματίας δολοφόνος θ’ αποφασίσει να πάρει εκδίκηση από την «εταιρεία» στην οποία «εργάζεται», όταν μια αποστολή της «στραβώνει», θέτοντας έτσι σε άμεσο κίνδυνο τη ζωή ενός οκτάχρονου κοριτσιού.