FreeCinema

Follow us
24.0519:00

Ελληνικό box-office: Αντί για… πρόστιμα, έπεσαν εισιτήρια.


Τι πραγματικά συμβαίνει στο ελληνικό box-office; Το FREE CINEMA σχολιάζει τις τάσεις των θεατών, τη συνολική εικόνα από τα ταμεία και τα… κακώς κείμενα από κάθε πλευρά της ντόπιας κινηματογραφικής αγοράς. Μετά από είκοσι οκτώ εβδομάδες απουσίας, επιτέλους, μετράμε ξανά εισιτήρια!

Τελευταία φορά που ασχοληθήκαμε με το ελληνικό box-office ήταν στις αρχές του περσινού Νοέμβρη, όπου είχαμε αφήσει τα ταμεία με ένα τετραήμερο το οποίο μετρούσε 7.833 εισιτήρια σε ολόκληρη τη χώρα! Έκτοτε, ουδείς ενδιαφέρθηκε για το πότε θα λειτουργήσουν ξανά οι κινηματογράφοι (ή και τα θέατρα). Το δεύτερο «κύμα» του COVID-19 μας πήγε ακόμη πιο πίσω σε πολλούς τομείς της οικονομίας και είχε σαφώς μεγαλύτερες απώλειες σε ανθρώπινες ζωές. Μιλώντας για απώλειες, τελικά, η κινηματογραφική αγορά (σε σχέση με το έτος 2019) πέρσι είδε να κόβονται λιγότερα εισιτήρια σε ποσοστό της τάξης του -67%!

Η άδεια λειτουργίας μονάχα των θερινών σινεμά από την περασμένη Παρασκευή, προκάλεσε σύγχυση και αβεβαιότητα. Η τελευταία ΚΥΑ για το άνοιγμά τους περιλάμβανε ουκ ολίγες ασάφειες (ειδικά σε σχέση με το περίφημο «ηλεκτρονικό εισιτήριο») και αστειότητες (το περισσότερο γέλιο μου το χάρισε το «προτείνεται η μονοδρόμηση των διαδρόμων που διατρέχουν τον χώρο»!), ενώ περιείχε και εξωπραγματικές λεπτομέρειες σε πλαίσιο ωραρίων λειτουργίας, καθώς η απαγόρευση της κυκλοφορίας μετά τις 00:30 καθιστούσε αδύνατη την ύπαρξη δεύτερης παράστασης, πόσω μάλλον όταν υπήρχε και η απαίτηση «κενού» για απολύμανση διάρκειας ενός ημιώρου! Μέσα σε όλα αυτά τα «φαντασιακά», αρκετά θερινά σινεμά αποφάσισαν να μην ανοίξουν, κάποια άλλα περιόρισαν το πρόγραμμά τους σε μονές παραστάσεις, ενώ υπήρξαν κι εκείνα τα οποία ξεκίνησαν νωρίτερα για να βολέψουν και μία «βραδινή», ένας Θεός ξέρει με τι ορατότητα στην οθόνη γύρω στις 20:30…

Συγκρίσεις με την έναρξη της περσινής θερινής σεζόν δεν θα είναι εύκολο να κάνουμε για τις πρώτες εβδομάδες της επιστροφής του box-office report, καθώς (ειδικά) στην προκειμένη μιλάμε για τριήμερο, ενώ το πρώτο αντίστοιχο τετραήμερο του 2020 περιλάμβανε και τη Δευτέρα του εορτασμού του Αγίου Πνεύματος). Το μόνο κοινό που έχουν και οι δύο χρονιές είναι τα κλειστά multiplex, τα οποία προβληματίζουν έντονα σε σχέση με την έξοδο κάποιων επερχόμενων blockbusters και γι’ αυτό θα τα ξαναπούμε στις επόμενες μέρες με σχετικό editorial. Χωρίς την επιπλέον μέρα, λοιπόν, το πρώτο τετραήμερο που το κοινό χάρηκε ξανά τα (θερινά) σινεμά πέρσι (στις αρχές Ιουνίου) είχαμε 12.070 εισιτήρια, ενώ φέτος μετρήσαμε 16.930 εισιτήρια. Η αύξηση οφείλεται κυρίως στην ύπαρξη πιο δελεαστικών τίτλων. Η κορυφή ανήκει στο Όσκαρ καλύτερης ταινίας του 2021, το δράμα «Η Χώρα των Νομάδων», που έκανε ντεμπούτο με 7.795 εισιτήρια (από 31 οθόνες). Από αυτά, τα 6.975 κόπηκαν στην Αττική (από 26 οθόνες). Αν σκεφτεί κανείς ότι ξεπέρασε κατά πολύ το animated «Soul» της Pixar, τότε πρέπει να μιλάμε για σαφή υπερίσχυση του ενδιαφέροντος του ενήλικου κοινού να βγει και να πάει σινεμά. Η αλήθεια είναι ότι ο τίτλος είχε «πειρατευτεί» άγρια εδώ και πολλούς μήνες, όμως τα σημαντικά βραβεία Όσκαρ τα οποία απέσπασε παρέμειναν ένα ισχυρό όπλο για το marketing του φιλμ. Πανελλαδικά, την Παρασκευή ξεκίνησε με 2.066 εισιτήρια, ανέβηκε λίγο το Σάββατο (2.902) και κρατήθηκε καλά την Κυριακή (2.827). Το οσκαρικό buzz θα συντηρεί το ενδιαφέρον του κόσμου για τούτη την ταινία μέχρι και την επόμενη εβδομάδα (από τις 3 Ιουνίου αναμένεται βροχή πρεμιερών…).

Στο #2 ακολουθεί το animated, επίσης οσκαρικό και αγρίως «πειρατεμένο» «Soul» της Pixar, με 4.080 εισιτήρια (από 24 οθόνες). Ως γνωστόν, τα «κατεβάσματα» δεν επηρεάζουν τόσο τούτο το είδος, καθώς οι μεταγλωττισμένες στα ελληνικά προβολές είναι εκείνες που φέρνουν το χρήμα, όμως εδώ το νούμερο είναι εντυπωσιακά μικρό (3.497 εισιτήρια είναι το πανελλήνιο σύνολο των dubbed προβολών, από 21 οθόνες). Το έργο ξεκίνησε άσχημα την Παρασκευή (752), «απογειώθηκε» ως οικογενειακή έξοδος το Σάββατο (2.161) και σημείωσε έντονη πτώση την Κυριακή (1.167). Μάλλον δεν πουλάει σαν «παιδικό» (η μεταθανάτια «ζωή» και η μετενσάρκωση ενός μαύρου τζαζίστα, ενδεχομένως να μην αφορούν τόσο τα ανήλικα)…

Στο #3 ξεκίνησε το «Πρόστιμο» του Φωκίωνα Μπόγρη, η μικρή ελληνική ταινία που… μπόρεσε! Τα 2.293 εισιτήρια (από 8 οθόνες) δίνουν ένα αξιοπρεπές screen average από σινεμά που είδαν και sold-out, ενώ το γεγονός ότι εδώ είχαμε κυρίως μονές παραστάσεις, ανεβάζει ακόμη περισσότερο την αξία του αριθμού προσέλευσης (εκ του συνόλου, τα 455 εισιτήρια προήλθαν από ένα θερινό της Θεσσαλονίκης). Η προσμονή για το έργο φάνηκε πιο έντονα την Παρασκευή (888 εισιτήρια), το Σάββατο είχε μικρή πτώση (689) και την Κυριακή τσίμπησε κάτι παραπάνω (716). Επειδή μιλάμε για adult κοινό, το derby Ολυμπιακού – ΠΑΟΚ και η Eurovision όλο και κάτι (θα) έκοψαν από τη φόρα της ταινίας το σαββατόβραδο. Αν κρατηθεί σε σωστά «μαγαζιά», το «Πρόστιμο» θα έχει μέλλον.

Στο #4 έκανε ντεμπούτο το κατασκοπευτικό δράμα Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου «Έξι Λεπτά Πριν τα Μεσάνυχτα» (φωτό), με 1.087 εισιτήρια (από 5 οθόνες). Τυπική «υποχρέωση» τίτλου, από εκείνους που εμφανίζονται μόνο στα θερινά σινεμά και μετά από μια-δυο εβδομάδες… πάμε γι’ άλλα. Η καλύτερη βραδιά του ήταν το Σάββατο (375 εισιτήρια). Το top 5 συμπληρώνει το επίσης παρθενικής εμφάνισης «Τρία Υπέροχα Κορίτσια», με 594 εισιτήρια (από 4 οθόνες). Η πρώτη από τις στερεοτυπικές «κωμωδίες του καλοκαιριού» δείχνει πως το είδος έχει ψοφήσει από την κόπωση, κατόπιν συνωστισμού σκαρταδούρας από Γαλλία, Ισπανία και Ιταλία (χώρα προέλευσης τούτης εδώ) επί σειρά ετών. Αμήν!

Τα υπόλοιπα έργα για τα οποία είχαμε εισιτήρια αφορούν σε ταινίες που είχαν κάνει πρεμιέρα σε streaming (το ντοκιμαντέρ «Για τη Μικρή Σάμα», που έκοψε 328 εισιτήρια σε ένα αθηναϊκό σινεμά) ή στουντιακούς τίτλους που διανεμήθηκαν στις ΗΠΑ όσο εμείς βρισκόμασταν σε καραντίνα και κάποια θερινά εκδήλωσαν την επιθυμία να τους παίξουν, αφού δεν είχαν περάσει ποτέ από μεγάλες οθόνες στην Ελλάδα (το «Wonder Woman 1984» με 271 εισιτήρια από 3 οθόνες, το «Οικογενειακοί Δεσμοί» με 172 εισιτήρια από 2 οθόνες και το «Οι Μάγισσες» με 169 εισιτήρια από 2 οθόνες). Η δεκάδα κλείνει με την επανεμφάνιση του παιδικού «Σαν τον Σκύλο με τη Γάτα 3», με 101 εισιτήρια από ένα θερινό της Αττικής (συνολικά έχει κόψει 1,128 εισιτήρια).

Το ερχόμενο τετραήμερο έχει ελάχιστους νέους τίτλους, κάτι που σηματοδοτεί δισταγμό, καθώς η αγορά ελπίζει να ανακοινωθεί από το ΥΠΠΟ ένα πιο ουσιαστικό πρόγραμμα, ώστε να ξέρει που βαδίζει. Μαζί, αγωνιούν και τα multiplex, των οποίων η λειτουργία ή μη θα επηρεάσει την έξοδο καραμπινάτων στουντιακών ταινιών, καθώς υπάρχει (έως και) κίνδυνος να εξαφανιστούν από το πρόγραμμα διανομής στην Ελλάδα κάποιες από αυτές!