FreeCinema

Follow us

ΓΙΑ ΤΗ ΜΙΚΡΗ ΣΑΜΑ (2019)

(FOR SAMA)

  • ΕΙΔΟΣ: Ντοκιμαντέρ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Γουάντ Αλ-Κατεάμπ, Έντουαρντ Γουάτς
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 100'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: FILMTRADE

Μία συγκλονιστική καταγραφή των τελευταίων ημερών αντίστασης και πολιορκίας της πόλης του Χαλεπίου από το συριακό καθεστώς του Μπασάρ αλ Άσαντ, αλλά ταυτόχρονα και μία προσωπική μαρτυρία της Γουάντ Αλ-Κατεάμπ, ένα πολεμικό ημερολόγιο – παρακαταθήκη αφιερωμένο στην ενός έτους κόρη της, Σαμά.

Η ταινία καλύπτει χρονικά μια περίοδο τεσσάρων ετών: από τις αιματηρές, θανατηφόρες συγκρούσεις (όπως αυτές κλιμακώθηκαν) στο Χαλέπι το 2012, απόρροια του σαρωτικού κύματος διαδηλώσεων που έλαβε χώρα στο πλαίσιο της Αραβικής Άνοιξης, μέχρι και το 2016, όταν πλέον η οριστική πτώση της πόλης στα χέρια του συριακού καθεστώτος δε μετρούσε παρά ελάχιστες μέρες. Μέσα σε αυτό ακριβώς το κλίμα τρομοκρατίας και θανάτου, το ντοκιμαντέρ της Γουάντ άρχισε να παίρνει σάρκα και οστά από νωρίς, το 2012, όταν η ίδια, ούσα τότε φοιτήτρια του τμήματος marketing στο Πανεπιστήμιο του Χαλεπίου, ξεκίνησε να συμμετέχει στις διαδηλώσεις κατά της δικτατορίας του Προέδρου Μπασάρ αλ Άσαντ, καταγράφοντας με την κάμερά της όλο το μένος και τη βία που εισέπρατταν από τις καθεστωτικές δυνάμεις οι Σύριοι διαδηλωτές σε καθημερινή βάση. Αυτό που δεν γνώριζε ακόμη, ήταν πως τα χειρότερα βρίσκονταν μόνο μπροστά τους…

Τούτο το ντοκιμαντέρ δεν είναι εύκολη υπόθεση, ιδιαίτερα όταν αυτό ξετυλίγεται σε όλο το εύρος της φρίκης του, μπροστά στα μάτια των «προνομιούχων» δυτικών θεατών του σήμερα. Βλέπετε, είναι αδύνατον να πιστέψουμε (ιδιαίτερα σε μια προ COVID-19 εποχή) πως στο σύγχρονο κόσμο υπάρχουν (εκεί έξω) μεγαλύτερα και πλέον τερατώδη προβλήματα από τα λοιπά «first world problems» της κοινής καθημερινότητάς μας, και πως κάποιοι, κάπου (πολύ μακριά από εμάς, ευτυχώς) δεν παίρνουν ως δεδομένο ούτε την ίδια τους τη ζωή ή (ακόμη χειρότερα) κι εκείνη των παιδιών τους. Για την Γουάντ, αυτή η κινηματογραφική καταγραφή βρίσκεται «πάνω» και πέρα από την ίδια, είναι μία ιδέα, ένας αγώνας επιβίωσης για ένα καλύτερο μέλλον, είναι η απόδειξη πως η σθεναρή αντίσταση της ίδιας, του γιατρού και συζύγου της, Χάμζα, και τόσων άλλων απέναντι στις βαναυσότητες των δυνάμεων του Άσαντ, συμβαίνει για έναν και μοναδικό σκοπό: για τα παιδιά και για τη μικρή Σαμά.

Υπάρχουν στο φιλμ εικόνες που θα τις κουβαλάς για πάντα μαζί σου. Η Γουάντ, έτσι κι αλλιώς, δεν ενδιαφέρεται να προσφέρει ένα «ποιητικό» έργο προς τέρψη των κινηματογραφικών φεστιβάλ, αλλά να καταθέσει μια κραυγή αγωνίας προς όλους εκείνους τους ανθρώπους οι οποίοι εξακολουθούν να πιστεύουν πως όσα συμβαίνουν στην πατρίδα της, αφορούν μονάχα εκείνη και το λαό της Συρίας. Λένε πως «μια εικόνα αξίζει όσο χίλιες λέξεις» και η αλήθεια είναι πως σπάνια βλέπεις πια ένα ντοκιμαντέρ (πόσω μάλλον μια ταινία μυθοπλασίας…) που μπορεί να ταυτίζεται απόλυτα με την εν λόγω ρήση. Εδώ οι εικόνες συνοψίζονται σε νεκρά παιδιά. Πολλά νεκρά παιδιά. Εκατοντάδες νεκρά παιδιά. Αγόρια που κουβαλούν στα χέρια τα νεκρά αδέλφια τους, μωρά που δεν προλαβαίνουν να δουν το φως αυτού του ρημαγμένο κόσμου, μανάδες να κυκλοφορούν στους δρόμους κρατώντας στα χέρια τους μικρά, αυτοσχέδια σάβανα. Πράγματι, οι λέξεις είναι πολύ λίγες, πολύ μικρές, για να περιγράψει κανείς το βάρος αυτού του φιλμικού ντοκουμέντου, το οποίο υπηρετεί έναν και μοναδικό στόχο: ένα καλύτερο αύριο για τα παιδιά.

Τούτο το υποψήφιο για Όσκαρ καλύτερου ντοκιμαντέρ πέρσι, είναι ένα ωμό κληροδότημα για έναν πλανήτη που συνεχίζει να αλληλοσπαράζεται, όσο και για τα μεγαλύτερα θύματα όλων των πολέμων: τα παιδιά. Μια καταγραφή της ανθρώπινης ύπαρξης στα χειρότερα, αλλά και στα καλύτερά της. Ο φόβος των αεροπορικών επιδρομών από τη μία και τα τραγούδια μέσα στα χαλάσματα από την άλλη. Ο θάνατος και η ζωή, το τρομακτικό παρόν και το ελπιδοφόρο μέλλον. Γιατί, στην τελική, όλα γίνονται γι’ αυτά. Για τα παιδιά. Και για τη μικρή Σαμά.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Η ταινία της Γουάντ Αλ-Κατεάμπ είναι μια γροθιά στην εικόνα της Δύσης, μία διαρκής υπενθύμιση της πολεμικής φρικωδίας που βιώνεται ξανά και ξανά με τα ίδια θύματα: τα αθώα παιδιά. Το «Για τη Μικρή Σαμά» είναι ένα ντοκιμαντέρ που πρέπει να δεις, πιθανότατα δεν θέλεις, αλλά πρέπει, αν μη τι άλλο για να συνειδητοποιήσουμε όλοι μαζί πως η ζωή (μας) σε τούτο τον πλανήτη δεν είναι δεδομένη.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.