FreeCinema

Follow us
27.1122:15

Ελληνικό box-office: Δεν απάντησε με φως ο «Καζαντζάκης».


Τι πραγματικά συμβαίνει στο ελληνικό box-office; Το FREE CINEMA σχολιάζει τις τάσεις των θεατών, τη συνολική εικόνα από τα ταμεία και τα… κακώς κείμενα από κάθε πλευρά της ντόπιας κινηματογραφικής αγοράς. Αυτή την εβδομάδα, στην κορυφή αλλά χωρίς… μαντινάδες βρέθηκε ο «Καζαντζάκης». Ήττα στην ήττα με τα βιογραφικά «έπη» του Γιάννη Σμαραγδή, κάποτε θα κλωτσούσε και το ταλαίπωρο κοινό…

Αν και ελαφρώς ανεβασμένα σε σχέση με το ίδιο διάστημα πέρσι (από 122.985 έχουμε ανεβεί στα 154.056), τα εισιτήρια που μετράμε μετά από κάθε τετραήμερο σε τούτη τη σεζόν βγάζουν μια σοβαρή απογοήτευση για το σύνολο των θεατών που ασχολούνται εβδομαδιαίως με τα νέα φιλμ τα οποία διανέμονται στους κινηματογράφους. Ο μέσος όρος αντοχής της κάθε ταινίας δύσκολα ξεπερνά τις τρεις εβδομάδες προβολής κι ύστερα οι περισσότεροι τίτλοι «φυτοζωούν» σε μονές παραστάσεις, δημιουργώντας μια εικόνα αναμπουμπούλας στις αίθουσες, όπου το πρόγραμμα δηλώνει κυρίως τον πανικό των ιδιοκτητών, που γυρεύουν τους θεατές με το τουφέκι. Ταινίες που δεν θα έπρεπε να έχουν αγοραστεί καν (διότι δεν ταιριάζουν σε τούτη την αγορά), ανοίγματα άλλων που αντί για ένα σινεμά… απλώνονται σε καμία δεκαριά για την «αρπαχτή» των πρώτων ημερών (πόσω μάλλον και του ενίοτε ανυποψίαστου κοινού) κι από Πέμπτη… και πάλι ωραίοι είμαστε, μωρέ! «Πρεμιέρα» να ‘ναι κι ό,τι να ‘ναι! Αλλά ο κόσμος δεν τραβάει τόσο, πια. Εμφανέστατα.

Ας ξεκινήσουμε αντίστροφα σήμερα, με δύο παραδείγματα ταινιών που ακούστηκαν έντονα μέσω διαδικτύου κατά τη διάρκεια των τελευταίων ημερών, αλλά απέτυχαν να μπουν στην πρώτη δεκάδα, άρα και να πιάσουν τον όποιο παλμό των θεατών. Πιο χαρακτηριστικό εκείνο της ταινίας «Good Time» (έκανε ντεμπούτο στο #13), η οποία έτυχε επιθετικότατου marketing με τον ερχομό του Ρόμπερτ Πάτινσον στην Ελλάδα. Το γεγονός της επίσκεψής του και η πρεμιέρα τού φιλμ σχεδόν «έθαψαν» το ίδιο το προϊόν, το οποίο (επιπλέον) είχε «διαρρεύσει» από τις αρχές του μήνα, με αποτέλεσμα η όλη καμπάνια να δείχνει λες και διαφημίζει τον πρωταγωνιστή… του franchise του «Twilight» και, δευτερευόντως, έναν τίτλο για… «κατέβασμα»! Αποτέλεσμα; 2.001 εισιτήρια (από 20 οθόνες!), με peak τετραημέρου το Σάββατο (μόλις 797 εισιτήρια). Τραγωδία. Αν ρωτούσατε κανέναν απλό άνθρωπο ποιος ήταν ο τίτλος του δόλιου του έργου, μάλλον κανείς δεν θα σας έδινε μια απάντηση… Μια θέση παρακάτω, στο #14, το «Lucky» (φωτό) μπορεί να φαντάζει λιγότερο ηττημένο (1.994 εισιτήρια, από 6 αθηναϊκές οθόνες), αλλά χαρακτηρίζει κι αυτό, από μια διαφορετική σκοπιά, την αστοχία της με το ζόρι «μεγέθυνσης» ενός μικρού, art-house φιλμ που αποπειράθηκε να εκμεταλλευτεί τον πρόσφατο χαμό του Χάρι Ντιν Στάντον, το cult status του ηθοποιού, ακόμη και το Βραβείο Κοινού του 58ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ούτε το διαφημιστικό πουσάρισμα μέσω διαδικτύου κατάφερε να πείσει ότι η ταινία αφορούσε κάτι παραπάνω από κοινό του καλλιτεχνικού κυκλώματος, το οποίο συρρικνώνεται διαρκώς διότι… δεν ανανεώνεται. Γιατί για να ανανεωθεί χρειάζεται παιδεία (και ουχί μόνον κινηματογραφική). Αλλά σήμερα δεν μας προβληματίζει η έλλειψη παιδείας, αφού το φιλμ θα πουληθεί στην τηλεόραση μετά κι έτσι ίσως βγάλει τα σπασμένα ή και κάποιο κέρδος. Και… πάμε γι’ άλλα!

Προφανέστατα, ο «Καζαντζάκης» βρέθηκε στο #1 του box-office, όμως, σε σύγκριση με τις προηγούμενες βιογραφίες του Γιάννη Σμαραγδή, εδώ η προσέλευση δεν ήταν και τόσο αθρόα. Μαθαίνει ο κόσμος. Πήγε μια, πήγε δύο… ε, στην τρίτη έδειξε επιφυλακτικός, πόσω μάλλον και μετά τις κριτικές οι οποίες σφαγίασαν το έργο (στην πλειοψηφία τους). Ο «Ελ Γκρέκο», λοιπόν, στα μέσα Οκτωβρίου του 2007, είχε ανοίξει με το αδιανόητο νούμερο των 141.585 εισιτηρίων (από 106 οθόνες). Σχεδόν όσα εισιτήρια έκοψαν όλες μαζί οι ταινίες του περασμένου τετραημέρου! Σε παρόμοιο pattern εξόδου, το «Ο Θεός Αγαπάει το Χαβιάρι», γύρω στα μέσα Οκτωβρίου του 2012, ανοίγει με 85.116 εισιτήρια (από 117 οθόνες). Η κατιούσα συνεχίζεται σήμερα, με τον «Καζαντζάκη» να κόβει 58.080 εισιτήρια (από 117 οθόνες). Δεν εντυπωσιάζει αυτό το σύνολο για άνοιγμα ταινίας με αυτό το όνομα (όχι του Σμαραγδή…), αλλά και πάλι ο αριθμός των εισιτηρίων αντιπροσωπεύει το 38% επί του συνόλου της αγοράς! Αναλυτικά, ο «Καζαντζάκης» ξεκίνησε με 9.235 εισιτήρια την Πέμπτη, τα ανέβασε λίγο (9.629) την Παρασκευή, εκσφενδονίστηκε στα 19.567 το Σάββατο και κρατήθηκε σε ακριβώς ίδια επίπεδα (με ελαφρά άνοδο!) την Κυριακή (19.649). Οι 46 οθόνες της Αθήνας προσέλκυσαν 26.772 θεατές, άρα το φιλμ έτυχε μάλλον πιο θετικής υποδοχής στην υπόλοιπη Ελλάδα. Παίζει σχεδόν μόνος του και στη δεύτερη εβδομάδα προβολής του, άρα θα έχει ενδιαφέρον να δούμε τι πτώση θα σημειώσει χωρίς αντίπαλη (γι’ αυτό το target group) πρεμιέρα στην αγορά.

«Βράχος» στο #2 το «Έγκλημα στο Οριάν Εξπρές» (φωτό) κι ας είχε γερή πτώση (της τάξης του 46%). Στο τρίτο του τετραήμερο, το φιλμ έκοψε 32.271 εισιτήρια (από 84 οθόνες). Δεν έχασε τόσο σινεμά, όσο στην «κόντρα» της επιλογής με τον «Καζαντζάκη» για το πιο… μεσήλικο και άνω κοινό. Φυσικά, το Σάββατο (11.912 εισιτήρια) ήταν το φόρτε του, με το σύνολο να φτάνει μέχρι στιγμής τα 233.042. Μια πολύ μεγάλη εισπρακτική επιτυχία, που μάλλον θα έχει καλύτερο κράτημα το ερχόμενο τετραήμερο. Από την άλλη, στο #3, το «Justice League» έδειξε όχι μόνο το σύνηθες drop που παρατηρούμε στο κομιξικό genre, αλλά και παντελή αδυναμία κρατήματος, χάνοντας γύρω στο 68% (!) της αγοραστικής δύναμης του ανοίγματός του. Αυτό μάλλον μεταφράζεται σε… όχι και τόσο καλό word of mouth ή συνολική πτώση ενδιαφέροντος (λέγε με και κορεσμό) από το μέσο κοινό για τούτο το είδος. Μόλις 20.997 εισιτήρια (από 82 οθόνες) και σύνολο… προσγειωμένο στα 113.015. Σκληρό. Στο #4, το animated «Μια Χαρούμενη Οικογένεια» έκοψε 5.655 εισιτήρια (από 66 οθόνες), σημειώνοντας γενναία πτώση (-49%) κι αυτό, με το σύνολο να βρίσκεται στα 27.910. Η πρώτη πεντάδα συμπληρώνεται με «Το Τελευταίο Σημείωμα» του Παντελή Βούλγαρη, το οποίο είχε βίαια μεγάλη πτώση (ο ερχομός του «Καζαντζάκη», προφανώς) της τάξης του 64%, για να κόψει 5.029 εισιτήρια (από 39 οθόνες – ήταν 65 το περασμένο τετραήμερο). Στην πέμπτη εβδομάδα προβολής της ταινίας, η Αθήνα εξακολουθεί να είναι ο ουσιαστικός της «αιμοδότης» (3.078 εισιτήρια, από 22 οθόνες), με το σύνολο να φτάνει τα 186.074. Πάει για διακοσάρα, τελικά. Δυστυχώς, γιατί ήταν ένα θαυμάσιο παράδειγμα ελληνικής παραγωγής.

Λιγότερο ευχάριστα (αν αναλογιστεί κανείς και τα νούμερα των εισιτηρίων…) είναι τα πράγματα στις υπόλοιπες θέσεις του top 10. Το animated «Νάνος στο Σπίτι» βρέθηκε στο #6 με 3.415 εισιτήρια (από 48 οθόνες και σύνολο στα 26.298), στο #7 (και με ισχυρή πτώση γύρω στο 51% επί του ανοίγματος του προηγούμενου τετραημέρου) το «Happy End» έδειξε πως δεν ικανοποίησε την κάποτε μεγάλη ομάδα των fans του Μίκαελ Χάνεκε, κόβοντας 3.258 εισιτήρια (από 9 οθόνες και σύνολο στα 11.939), ενώ το sequel του «Thor» αφανίστηκε με τη χειρότερη πτώση του τετραημέρου (-71%!), κόβοντας 2.869 εισιτήρια (από 14 οθόνες και σύνολο στα 158.377). Ακόμη και «Ο Θάνατος του Ιερού Ελαφιού» του Γιώργου Λάνθιμου υπέστη ισχυρότατες απώλειες (-60%), για να κόψει 2.811 εισιτήρια (από 21 οθόνες). Εδώ, το σύνολο των 35.972 εισιτηρίων δείχνει πως το έργο είχε πέραση μονάχα στους σκληροπυρηνικούς οπαδούς του σκηνοθέτη, με το θέμα να ενοχλεί το mainstream κοινό (που δεν «ψάρωσε» λόγω Νικόλ Κίντμαν). Μου άρεσε πολύ μεν, αλλά το είχα πει εξαρχής, ήταν ίσως η λιγότερο «φιλική» προς τους θεατές ταινία του Λάνθιμου. Το πρωτοεμφανιζόμενο θρίλερ τρόμου «Το Μυστικό των Μάρομποουν» (φωτό) βρέθηκε μόλις στο #10, με άνοιγμα 2.649 εισιτηρίων (από 20 οθόνες). Θα πουλιέται καλύτερα στην τηλεόραση, μωρέ…