FreeCinema

Follow us
11.1212:30

Ελληνικό box-office: Της γκρίνιας…


Τι πραγματικά συμβαίνει στο ελληνικό box-office; Το FREE CINEMA σχολιάζει τις τάσεις των θεατών, τη συνολική εικόνα από τα ταμεία και τα… κακώς κείμενα από κάθε πλευρά της ντόπιας κινηματογραφικής αγοράς. Αυτή την εβδομάδα, τα μικρά παιδιά οδήγησαν τον animated «Γκριντς» στην κορυφή, με λιγοστά από τα εννέα καινούργια φιλμ να καταφέρνουν να βρουν μια θέση στο top 10. Όλεθρος, δηλαδή…

Οι αδυσώπητες αλλαγές τις οποίες βιώνει η κινηματογραφική αγορά της χώρας μόνο από τους «επαγγελματίες» που τη διαχειρίζονται δεν γίνονται αντιληπτές… ακόμη. Οι αφελείς πανηγυρίζουν το πρόσφατο «χτύπημα» κατά της «πειρατείας», ενώ στα ταμεία ολόκληρη η Ελλάδα περνάει… μόνο απ’ έξω. Και η πτωτική τάση που συνεχίζεται αναμένεται (κατ’ ευχήν) να «διορθωθεί» από ελάχιστους τίτλους των γιορτών, που καλούνται να «αλλάξουν» το ποσοστό και τη συνολική εικόνα, μπας και πείσουν κανέναν αιθουσάρχη ότι βρισκόμαστε σε ίδια επίπεδα με πέρσι. Εν τω μεταξύ, οι προσφορές δίνουν και παίρνουν «στα κρυφά», με τις καθημερινές να δουλεύουν σχεδόν μισοτιμής, αντί να κάτσουν κάτω όλοι και να συμφωνήσουν τίμια και ξάστερα μια ενιαία, χαμηλή τιμή εισιτηρίου που θα μπορούσε να δημιουργήσει (και) την ανάλογη καμπάνια για προσέλκυση του κοινού. Αλλά αυτά τα κάνουν μόνο για «ευρήματα» του τύπου «τώρα οι πρεμιέρες των νέων φιλμ θα γίνονται από Πέμπτη». Το θυμήθηκα για να ευθυμήσουμε…

Προφανής νικητής του τετραημέρου (το οποίο μέτρησε συνολικά 131.701 εισιτήρια σε ολόκληρη την Ελλάδα) ήταν ο animated «Γκριντς», με άνοιγμα στα 32.049 εισιτήρια (από 138 οθόνες). Είναι το καλύτερο ντεμπούτο ταινίας κινουμένων σχεδίων για τον μήνα Δεκέμβριο εδώ και μια δεκαετία σχεδόν! Αν και παίζει μονάχα σε ελληνική μεταγλώττιση, το φιλμ κατάφερε να αρχίσει να κόβει αξιοπρεπή εισιτήρια πριν από το weekend (1.878 την Πέμπτη και 2.263 την Παρασκευή, νούμερα που μπορεί να φαίνονται μικρά, αλλά για παιδική ταινία, πριν μπούμε στο full γιορτινό κλίμα, δεν είναι αμελητέα), ενώ ξεσπάθωσε τις παραδοσιακές μέρες εξόδου της οικογένειας (12.543 το Σάββατο και 15.365 την Κυριακή). Οι 3D προβολές προτιμήθηκαν μόνο από 1.506 θεατές σε ολόκληρη τη χώρα (και 20 οθόνες), ενώ το μερίδιο της Αθήνας (16.318 εισιτήρια, από 62 οθόνες) είχε καλή ισορροπία με εκείνο της υπόλοιπης Ελλάδας. Ο «Γκριντς» θα συνεχίσει ακάθεκτος μέχρι και τις αρχές του Γενάρη, όπως δείχνουν τα πράγματα.

Στο #2 έπεσε (-42%) το «Κριντ ΙΙ», κόβοντας 17.617 εισιτήρια (από 64 οθόνες). Οριακά… «στα μαλακά» το λέμε αυτό. 5.983 ήταν η καλύτερή του απόδοση (το σαββατόβραδο), ενώ το σύνολο των έντεκα πρώτων ημερών προβολής βρίσκεται στα 69.292 εισιτήρια. Ολίγον θρίλερ η κατοστάρα για τούτον τον τίτλο. Στο #3 έκανε ντεμπούτο το «Mortal Engines» (φωτό), με 10.072 εισιτήρια (από 96 οθόνες). Το φιλμ «μετακόμισε» απότομα μια εβδομάδα νωρίτερα ώστε να μην πέσει πάνω στον «Aquaman» (σωστή κίνηση), όμως δεν είχε προλάβει να ακουστεί τόσο και χωρίς τρανταχτά ονόματα στο καστ δεν βρήκε την απήχηση που του άρμοζε. Να επισημάνω (για πολλοστή φορά) ότι οι ταινίες του φανταστικού σινεμά που… δεν προέρχονται από το σύμπαν της Marvel ή της DC (ή δεν τις λένε… «Star Wars: Κάτι») αποτυγχάνουν αρκετά συχνά στην Ελλάδα, αποδεικνύοντας ότι το αντίστοιχο fan base είναι μια σκέτη «φούσκα». Το πράγμα φάνηκε από την πρώτη μέρα (2.047), ενώ ούτε το Σάββατο έγινε κάποιος σοβαρός σαματάς (3.704). Κρίμα, γιατί ήταν μια πρωτότυπα ψυχαγωγική ταινία. Στο #4 έπεσε άσχημα (-58%) το animated «Ραλφ Εναντίον Ίντερνετ» της Disney, με 9.869 εισιτήρια (από 102 οθόνες) – οι συνέπειες του ερχομού του «Γκριντς». Περιέργως, Σάββατο (4.349) και Κυριακή (4.531) ήρθαν δίπλα-δίπλα. Έχει φτάσει τα 68.248. Σέρνεται. Ήδη. Όπως και το «Αιγαίο SOS», από το #5, με σταθερά ισχυρή πτώση (-55%) και 9.073 εισιτήρια (από 39 οθόνες). Αιμορραγεί άσχημα σε αίθουσες, κοινώς τα γραφόμενα της περασμένης εβδομάδας, ότι θα προσπαθήσει (αρκετά) να πιάσει τα 250.000, τα ξεχνάμε εντελώς, αφού το σύνολό του έχει προσγειωθεί στα 191.592 εισιτήρια.

Στο #6 έκανε ποδαρικό το… ναυάγιο του «Kursk», στο κλίμα της ταινίας, δηλαδή, καθώς τα 8.225 εισιτήρια (από 49 οθόνες) δεν τα λες και καλό ξεκίνημα. Αντιθέτως, οι «Κλέφτες Καταστημάτων» (φωτό), ο φετινός Χρυσός Φοίνικας, τα πήγε μια χαρά, με ντεμπούτο στο #7 και 7.379 εισιτήρια (από 9 οθόνες). Το περσινό αντίστοιχο βραβείο, «Το Τετράγωνο», είχε ανοίξει (σε ακριβώς παρόμοια περίοδο) με 6.862 εισιτήρια (από 8 οθόνες), αλλά με διάρκεια έργου πιο προβληματική για τον προγραμματισμό των κινηματογράφων. Το παράδειγμα, πάντως, μας διδάσκει πως το αποκαλούμενο «art-house» κοινό έχει συρρικνωθεί σε μεγάλο ποσοστό και τα μεγαλύτερα βραβεία του κόσμου (μαζί με τις διθυραμβικές κριτικές) δεν το ευαισθητοποιούν, πλέον. Το φιλμ ξεκίνησε άσχημα την Πέμπτη (βλέπε επεισόδια επετείου Γρηγορόπουλου) με 620 εισιτήρια, σκαρφάλωσε στα 1.126 την Παρασκευή, εκτοξεύτηκε στα 3.451 το Σάββατο και υποχώρησε στα 2.182 την Κυριακή. Θα έχει ενδιαφέρον να παρακολουθήσουμε την πορεία του μέσα σε ένα… κόντρα κλίμα γιορτών. Εδώ, επίσης, να προσθέσω ότι ήταν πολύ ευχάριστο (και αναπάντεχο) που είδαμε επίσημα νούμερα από την εταιρεία One from the Heart (για πρώτη φορά!). Εύχομαι να συνεχιστεί η κίνηση αυτή.

Στο #8 ακολουθεί «Η Δαιμονισμένη Χάνα Γκρέις» (-62%), κόβοντας 5.265 εισιτήρια (από 36 οθόνες) και φτάνοντας τα 30.083 (ούτε του παπά!), ενώ στο #9 με παρόμοια επίπεδα… γκρεμοτσακίσματος (-61%) βρέθηκε ο «Ρομπέν των Δασών», που έκοψε 4.465 εισιτήρια (από 33 οθόνες). Εδώ το σύνολο βρίσκεται στα 23.519. Την πρώτη δεκάδα συμπληρώνουν τα «Φανταστικά Ζώα: Τα Εγκλήματα του Γκρίντελβαλντ» (-58%), με 4.118 εισιτήρια (από 27 οθόνες). Σύνολο στα 139.118, όπως είχα γράψει θα πλησιάσει τα εκατόν πενήντα. Τέσσερις από τις εννέα νέες ταινίες της εβδομάδας κατάφεραν να μπουν στο top 10, λοιπόν. Τι σημαίνει αυτό; Δράμα, κυρίως για τον «Υποψήφιο» (φωτό), ο οποίος «έκλεισε κάστρα» στα 2.333 εισιτήρια (από 31 οθόνες), ενώ τον ακολούθησε η «πόρτα» που έφαγε από το κοινό το «Ο Κόσμος σου Ανήκει», με 1.448 εισιτήρια (από 16 οθόνες). Αναλογικά, το «Προσευχήσου Πριν Πεθάνεις» (1.601 εισιτήρια, από 12 οθόνες) και το «Hell Fest» (1.296 εισιτήρια, από 10 οθόνες) ηττήθηκαν με λίγο καλύτερο average. Τέλος, τα previews του animated «Spider-Man: Μέσα στο Αραχνο-σύμπαν» (2.003 εισιτήρια, από 44) μέσα στο weekend απέδειξαν έμπρακτα πως ήταν ένα σκέτο λάθος και ότι το φιλμ μάλλον δεν έχει μέλλον στα ελληνικά ταμεία.