FreeCinema

Follow us

Ο ΥΠΟΨΗΦΙΟΣ (2018)

(THE FRONT RUNNER)

  • ΕΙΔΟΣ: Βιογραφικό Πολιτικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τζέισον Ράιτμαν
  • ΚΑΣΤ: Χιού Τζάκμαν, Βέρα Φαρμίγκα, Τζ. Κ. Σίμονς, Μαρκ Ο’Μπράιεν, Μόλι Έφρεϊμ, Κρις Κόι, Άλεξ Καρπόφσκι, Σάρα Πάξτον, Τζος Μπρένερ, Τόμι Ντιούι, Όλιβερ Κούπερ, Μαμούντου Άθι, Άλφρεντ Μολίνα, Τζον Μπέντφορντ Λόιντ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 113'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: FEELGOOD

Στις 13 Απριλίου του 1987, ο Γερουσιαστής Γκάρι Χαρτ ανακοινώνει επίσημα την υποψηφιότητά του για το προεδρικό χρίσμα του Δημοκρατικού κόμματος. Δείχνει να είναι το απόλυτο φαβορί, ίσως και ο επόμενος Πρώτος Πολίτης των ΗΠΑ. Τρεις εβδομάδες αργότερα, παραιτείται. Εξαιτίας ενός μεγάλου σκανδάλου.

Εξαιρετικός ψυχογράφος της αμερικανικής κοινωνίας και του απλού ανθρώπου στο σήμερα, ο Τζέισον Ράιτμαν επιστρέφει μετά το επίσης φετινό (!) και σαφώς υποτιμημένο «Tully» για να μας δώσει… την πιο μέτρια ταινία από το σύνολο της φιλμογραφίας του (εντάξει, μαζί με το «Labor Day» του 2013). Τι πήγε στραβά εδώ; Παραδόξως, το ακόμη μεγαλύτερο ατού του Ράιτμαν: το σενάριο!

Το πρόβλημα με τον «Υποψήφιο» είναι η ανυπαρξία της σεναριακής εστίασης επάνω σε κάτι συγκεκριμένο. Το θέμα της απότομης (ηθικής) πτώσης που οδήγησε τον Γερουσιαστή Γκάρι Χαρτ στην παραίτηση από τη διεκδίκηση του προεδρικού χρίσματος του Δημοκρατικού κόμματος, ενός ανθρώπου που είχε τα φόντα να κατεβεί στις εκλογές του 1988 με σοβαρές πιθανότητες να γίνει ο επόμενος Πρόεδρος της Αμερικής, δίνει μια πολύ ζουμερή «πρώτη ύλη» για προσέγγιση χαρακτήρων όσο και κριτική των δομών μιας ολόκληρης κοινωνίας. Ποιο ήταν το αμάρτημα του Χαρτ; Ήταν παντρεμένος και μοιχός. Και ήταν ίσως η πρώτη περίπτωση μεταστροφής του αμερικανικού Τύπου (πόσω μάλλον του πολιτικού reportage), που από την καθαρή δημοσιογραφία και την ενημέρωση πέρασε στην αντίπερα όχθη των ρυπαρών tabloid, αναζητώντας σκανδαλιστικά στοιχεία, έως και ενοχοποιητικές φωτογραφίες, με μια αδηφάγα όρεξη να μπουκάρει ακόμη και μέσα σε κρεβατοκάμαρες!

Όπως μπορεί να φανταστεί (εύκολα) κανείς, ήδη υπάρχει στο σενάριο μια τριπλέτα από ζητήματα: η πολιτική, τα media και η ανθρώπινη αξιοπρέπεια ή η αδυναμία ενός «κοινού θνητού» να αντισταθεί στους πειρασμούς (της Εύας!). Σταδιακά, ο ρόλος της απατημένης συζύγου του Χαρτ, μαζί με το άλλο «θύμα» της υπόθεσης, την ξανθιά που δεν θέλει να την αποκαλούν «bimbo» επειδή έκανε σεξ με έναν πολιτικό (μια δουλίτσα, ένα ρουσφετάκι ζητούσε στην τελική…), προσθέτουν σε όλους αυτούς τους θεματικούς άξονες του «Υποψηφίου» και μια πιο φεμινιστική ματιά η οποία έχει ενδιαφέρουσες πτυχές (ειδικά στις σκηνές διαλόγου της ξανθιάς με μια νεαρή γυναίκα που συμμετέχει στην ομάδα της καμπάνιας του Χαρτ), όμως μπλέκει τα μπούτια της μεταξύ «politically correct» στερεοτύπων και αμηχανίας να πει τα πράγματα όπως πραγματικά είναι.

Μέσα στην εξέλιξη της αφήγησης, ο Ράιτμαν χάνει τον έλεγχο του φιλμ, που πλέον δεν καταλαβαίνουμε τι θέλει να πει. Πέραν της ρεπορταζιακού χαρακτήρα διαπίστωσης, ότι από τότε οι εφημερίδες έπαψαν να είναι αξιόπιστες και παραδόθηκαν σε ένα κύμα λαϊκισμού και πολέμου εντυπώσεων, μιας «an eye for an eye» κόντρας μεταξύ εκδοτών για να μην πέσουν οι πωλήσεις. Και είναι κρίμα, γιατί όλο αυτό το παρασκήνιο του κόσμου των εφημεριδάδων στην Αμερική το ανέπτυξε τόσο εύστοχα ο Στίβεν Σπίλμπεργκ με το «The Post», μόλις πέρσι. Η δουλειά του Ράιτμαν ήταν να πλησιάσει τον άνθρωπο, όπως τόσο καλά ξέρει να κάνει (σχεδόν πάντα). Και, ατυχώς, από τούτο το φιλμ ο κεντρικός χαρακτήρας είναι σχεδόν… απών! Όπως η κάμερα που δεν τον ακολουθεί ποτέ στη σεξουαλική συνεύρεσή του σ’ εκείνο το yacht, λες και ο Ράιτμαν δεν έχει το δικαίωμα να «κρυφοκοιτάξει» σκανδαλιστικά, αφήνοντας (και) μια λανθάνουσα εντύπωση «μυστηρίου», ότι μπορεί και αν μην είχε συμβεί κάτι. Κουλουβάχατα, δηλαδή…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Έξυπνες ατάκες, σαρκαστικό χιούμορ, χρήσιμη ματιά παρασκηνίων πολιτικής καμπάνιας και λειτουργίας του Τύπου, αλλά από μια περίοδο που μοιάζει τόσο μακρινή σ’ εμάς, πλέον. Και, ακόμη χειρότερα, γύρω από έναν Αμερικανό πολιτικό που οι περισσότεροι Έλληνες ούτε θυμούνται, ούτε χρειάζεται να τους απασχολεί. Επί μέρους στοιχεία και σκηνές μαρτυρούν σοβαρή δουλειά, αλλά ο κεντρικός ήρωας παραμένει πάντοτε «αχαρτογράφητος» εσωτερικά, αφήνοντας τον θεατή παγερά αδιάφορο να τον αντιμετωπίσει με νοιάξιμο. Ο Χιού Τζάκμαν δεν είναι τόσο ανεπαρκής υποκριτικά, απλά εδώ δεν έχει «βάθρο» χαρακτήρα για να πατήσει και να τον εξελίξει. Ωραίες φιγούρες στους δεύτερους ρόλους. Αν το υπολογίζατε για «οσκαρικό», αλλάξτε δρόμο…


MORE REVIEWS

ΝΥΧΤΕΣ ΠΡΕΜΙΕΡΑΣ 2020

Για 26η χρονιά, το καθιερωμένο ραντεβού των Αθηναίων που θέλουν να γιορτάζουν την αγάπη τους για το σινεμά δίνεται και πάλι σε τούτη την πόλη, από τις 23 Σεπτεμβρίου έως και τις 4 Οκτωβρίου, με συνολικά 138 ταινίες απ' όλο τον κόσμο, τρία διαγωνιστικά τμήματα, ειδικά αφιερώματα, ντοκιμαντέρ, πρεμιέρες της εγχώριας παραγωγής και ελληνικά φιλμ μικρού μήκους. Έτοιμοι για Νύχτες Πρεμιέρας;

ΠΟΛΕΜΟΣ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ

Ο γηραιός Εντ, χήρος πια, δεν τα φέρνει βόλτα μόνος στο σπίτι και η κόρη του δεν έχει αρκετό χρόνο για να τον επιτηρεί, προσπαθώντας να κουμαντάρει δουλειά και οικογένεια με τρία παιδιά. Η λύση είναι μόνο μία: να μετακομίσει στο δικό της σπίτι. Αλλά εκεί δεν περισσεύει δωμάτιο για τον παππού. Όταν ο μικρός εγγονός υποχρεώνεται να χάσει το δικό του και καταλήγει στη σοφίτα, ξεκινά… ανένδοτος πόλεμος!

Η ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ ΒΡΟΧΗΣ

Μία δασκάλα της κινέζικης γλώσσας σε γυμνάσιο της Σιγκαπούρης ξεχωρίζει έναν από τους πιο μέτριους μαθητές της τάξης της και προσπαθεί να τον βοηθήσει να περάσει με καλό βαθμό. Μοιραία, θα αναπτυχθεί μεταξύ τους μια σχέση που θα ξεφύγει από την απλή φιλία…

Η ΙΟΥΛΙΕΤΑ ΤΩΝ ΠΝΕΥΜΑΤΩΝ

Η μεσόκοπη Τζουλιέτα υποψιάζεται πως ο σύζυγός της ερωτοτροπεί με άλλες γυναίκες και στρέφεται μέχρι και στον μυστικισμό για να ξεπεράσει τα υπαρξιακά της προβλήματα. Πού θα βρει τη λύτρωσή της; Στο «μαζί» ή στο «μόνη»;

ΟΙ ΑΓΝΩΣΤΟΙ ΑΘΗΝΑΙΟΙ

Στο πέρας έξι ετών, η Αγγελική Αντωνίου καταγράφει με την κάμερά της τους άγνωστους κατοίκους της Αθήνας, τα αδέσποτά της, δίνοντας «φωνή» στην παρουσία, τους χαρακτήρες, τις ιδιαιτερότητες, αλλά και την… αδέσποτη ομορφιά τους.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι ένας Αμερικάνος πολιτικός και του ξεφτιλίζουνε ζωή και καριέρα γιατί πήδηξε μια ξανθιά γκόμενα. Ο Κινέζος που μας έβαλε στο ευρώ, πάλι, ακόμα έξω είναι…