FreeCinema

Follow us

Ο ΥΠΟΨΗΦΙΟΣ (2018)

(THE FRONT RUNNER)

  • ΕΙΔΟΣ: Βιογραφικό Πολιτικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τζέισον Ράιτμαν
  • ΚΑΣΤ: Χιού Τζάκμαν, Βέρα Φαρμίγκα, Τζ. Κ. Σίμονς, Μαρκ Ο’Μπράιεν, Μόλι Έφρεϊμ, Κρις Κόι, Άλεξ Καρπόφσκι, Σάρα Πάξτον, Τζος Μπρένερ, Τόμι Ντιούι, Όλιβερ Κούπερ, Μαμούντου Άθι, Άλφρεντ Μολίνα, Τζον Μπέντφορντ Λόιντ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 113'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: FEELGOOD

Στις 13 Απριλίου του 1987, ο Γερουσιαστής Γκάρι Χαρτ ανακοινώνει επίσημα την υποψηφιότητά του για το προεδρικό χρίσμα του Δημοκρατικού κόμματος. Δείχνει να είναι το απόλυτο φαβορί, ίσως και ο επόμενος Πρώτος Πολίτης των ΗΠΑ. Τρεις εβδομάδες αργότερα, παραιτείται. Εξαιτίας ενός μεγάλου σκανδάλου.

Εξαιρετικός ψυχογράφος της αμερικανικής κοινωνίας και του απλού ανθρώπου στο σήμερα, ο Τζέισον Ράιτμαν επιστρέφει μετά το επίσης φετινό (!) και σαφώς υποτιμημένο «Tully» για να μας δώσει… την πιο μέτρια ταινία από το σύνολο της φιλμογραφίας του (εντάξει, μαζί με το «Labor Day» του 2013). Τι πήγε στραβά εδώ; Παραδόξως, το ακόμη μεγαλύτερο ατού του Ράιτμαν: το σενάριο!

Το πρόβλημα με τον «Υποψήφιο» είναι η ανυπαρξία της σεναριακής εστίασης επάνω σε κάτι συγκεκριμένο. Το θέμα της απότομης (ηθικής) πτώσης που οδήγησε τον Γερουσιαστή Γκάρι Χαρτ στην παραίτηση από τη διεκδίκηση του προεδρικού χρίσματος του Δημοκρατικού κόμματος, ενός ανθρώπου που είχε τα φόντα να κατεβεί στις εκλογές του 1988 με σοβαρές πιθανότητες να γίνει ο επόμενος Πρόεδρος της Αμερικής, δίνει μια πολύ ζουμερή «πρώτη ύλη» για προσέγγιση χαρακτήρων όσο και κριτική των δομών μιας ολόκληρης κοινωνίας. Ποιο ήταν το αμάρτημα του Χαρτ; Ήταν παντρεμένος και μοιχός. Και ήταν ίσως η πρώτη περίπτωση μεταστροφής του αμερικανικού Τύπου (πόσω μάλλον του πολιτικού reportage), που από την καθαρή δημοσιογραφία και την ενημέρωση πέρασε στην αντίπερα όχθη των ρυπαρών tabloid, αναζητώντας σκανδαλιστικά στοιχεία, έως και ενοχοποιητικές φωτογραφίες, με μια αδηφάγα όρεξη να μπουκάρει ακόμη και μέσα σε κρεβατοκάμαρες!

Όπως μπορεί να φανταστεί (εύκολα) κανείς, ήδη υπάρχει στο σενάριο μια τριπλέτα από ζητήματα: η πολιτική, τα media και η ανθρώπινη αξιοπρέπεια ή η αδυναμία ενός «κοινού θνητού» να αντισταθεί στους πειρασμούς (της Εύας!). Σταδιακά, ο ρόλος της απατημένης συζύγου του Χαρτ, μαζί με το άλλο «θύμα» της υπόθεσης, την ξανθιά που δεν θέλει να την αποκαλούν «bimbo» επειδή έκανε σεξ με έναν πολιτικό (μια δουλίτσα, ένα ρουσφετάκι ζητούσε στην τελική…), προσθέτουν σε όλους αυτούς τους θεματικούς άξονες του «Υποψηφίου» και μια πιο φεμινιστική ματιά η οποία έχει ενδιαφέρουσες πτυχές (ειδικά στις σκηνές διαλόγου της ξανθιάς με μια νεαρή γυναίκα που συμμετέχει στην ομάδα της καμπάνιας του Χαρτ), όμως μπλέκει τα μπούτια της μεταξύ «politically correct» στερεοτύπων και αμηχανίας να πει τα πράγματα όπως πραγματικά είναι.

Μέσα στην εξέλιξη της αφήγησης, ο Ράιτμαν χάνει τον έλεγχο του φιλμ, που πλέον δεν καταλαβαίνουμε τι θέλει να πει. Πέραν της ρεπορταζιακού χαρακτήρα διαπίστωσης, ότι από τότε οι εφημερίδες έπαψαν να είναι αξιόπιστες και παραδόθηκαν σε ένα κύμα λαϊκισμού και πολέμου εντυπώσεων, μιας «an eye for an eye» κόντρας μεταξύ εκδοτών για να μην πέσουν οι πωλήσεις. Και είναι κρίμα, γιατί όλο αυτό το παρασκήνιο του κόσμου των εφημεριδάδων στην Αμερική το ανέπτυξε τόσο εύστοχα ο Στίβεν Σπίλμπεργκ με το «The Post», μόλις πέρσι. Η δουλειά του Ράιτμαν ήταν να πλησιάσει τον άνθρωπο, όπως τόσο καλά ξέρει να κάνει (σχεδόν πάντα). Και, ατυχώς, από τούτο το φιλμ ο κεντρικός χαρακτήρας είναι σχεδόν… απών! Όπως η κάμερα που δεν τον ακολουθεί ποτέ στη σεξουαλική συνεύρεσή του σ’ εκείνο το yacht, λες και ο Ράιτμαν δεν έχει το δικαίωμα να «κρυφοκοιτάξει» σκανδαλιστικά, αφήνοντας (και) μια λανθάνουσα εντύπωση «μυστηρίου», ότι μπορεί και αν μην είχε συμβεί κάτι. Κουλουβάχατα, δηλαδή…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Έξυπνες ατάκες, σαρκαστικό χιούμορ, χρήσιμη ματιά παρασκηνίων πολιτικής καμπάνιας και λειτουργίας του Τύπου, αλλά από μια περίοδο που μοιάζει τόσο μακρινή σ’ εμάς, πλέον. Και, ακόμη χειρότερα, γύρω από έναν Αμερικανό πολιτικό που οι περισσότεροι Έλληνες ούτε θυμούνται, ούτε χρειάζεται να τους απασχολεί. Επί μέρους στοιχεία και σκηνές μαρτυρούν σοβαρή δουλειά, αλλά ο κεντρικός ήρωας παραμένει πάντοτε «αχαρτογράφητος» εσωτερικά, αφήνοντας τον θεατή παγερά αδιάφορο να τον αντιμετωπίσει με νοιάξιμο. Ο Χιού Τζάκμαν δεν είναι τόσο ανεπαρκής υποκριτικά, απλά εδώ δεν έχει «βάθρο» χαρακτήρα για να πατήσει και να τον εξελίξει. Ωραίες φιγούρες στους δεύτερους ρόλους. Αν το υπολογίζατε για «οσκαρικό», αλλάξτε δρόμο…


MORE REVIEWS

ΥΠΟΘΕΣΗ ΚΟΛΛΙΝΙ

Ένας νεαρός δικηγόρος αναλαμβάνει την πρώτη μεγάλη υπόθεση της καριέρας του, μία φαινομενικά ξεκάθαρη δολοφονία υψηλά ιστάμενου επιχειρηματία στη Γερμανία. Όσο περισσότερο «σκαλίζει» τη δικογραφία, όμως, τόσο περισσότερο αντιλαμβάνεται πως το έγκλημα αυτό κρύβει πίσω του μυστικά… πολλών δεκαετιών.

ΤΟ ΘΑΥΜΑ ΤΟΥ ΑΓΝΩΣΤΟΥ ΑΓΙΟΥ

Ληστής καταδιωκόμενος από την αστυνομία, θάβει τη λεία της τελευταίας του δουλειάς σε απομονωμένο λόφο, στη μέση του πουθενά της μαροκινής ερήμου. Όταν μετά την αποφυλάκισή του επιστρέφει εκεί, αντικρίζει στη θέση του τάφου που είχε σκάψει… μαυσωλείο προς τιμήν του θαυματουργού «Αγνώστου Αγίου». Θα γίνει το θαύμα που επιθυμεί;

ΕΛΑ ΝΑ ΠΑΙΞΟΥΜΕ

Ο 8χρονος Όλιβερ πάσχει από αυτισμό και η επικοινωνία του με τον έξω κόσμο εξαρτάται κυρίως από κινητά και tablets τα οποία χρησιμοποιεί για να «μιλήσει», είτε στο σπίτι, είτε στο σχολείο. Σε μία από αυτές τις συσκευές θα κάνει την εμφάνισή του ο Λάρι, ένα μοναχικό τέρας που τον παρακολουθεί από την άλλη πλευρά των γήινων οθονών και θέλει να γίνουν «φίλοι», ώστε να τον τραβήξει στη δική του διάσταση.

Η ΕΛΠΙΔΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ

Ένα νεαρό ζευγάρι θα έρθει αντιμέτωπο με τις δυσκολίες της καθημερινής ζωής, όταν λίγο μετά τη γέννηση της κόρης του περιέλθει σε δεινή οικονομική κατάσταση. Η οικογενειακή γαλήνη θα δοκιμαστεί και από την αναπάντεχη έλευση του πρόσφατα αποφυλακισθέντος παππού.

ΣΑΝ ΤΟΝ ΣΚΥΛΟ ΜΕ ΤΗ ΓΑΤΑ 3

Αρκετά χρόνια μετά την «Μεγάλη Συμφωνία», όπου οι σκύλοι και οι γάτες δημιούργησαν μαζί ένα σύστημα το οποίο διατηρεί την αρμονική και ειρηνική τους συμβίωση, μια ομάδα άλλων κατοικίδιων, ξεχασμένων σ’ ένα pet shop, απειλεί να καταστρέψει τα πάντα.