FreeCinema

Follow us
22.0823:00

Η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου (δικαίως) ρίχνει άκυρο.


Μετά από το άνευ προηγουμένου ξεφτιλίκι που προκάλεσε η απόπειρα αντικατάστασης μελών της επταμελούς Επιτροπής του ΥΠΠΟ, τα οποία θα ψήφιζαν για ν’ αναδείξουν την ταινία που θα προτείνει η χώρα μας, διεκδικώντας μια θέση στην κατηγορία του ξενόγλωσσου φιλμ στα Όσκαρ, η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου πρότεινε το αυτονόητο: πλήρη ακύρωση της διαδικασίας.

Η αποψινή ανακοίνωση της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου προς τα μέλη της είναι σαφής και απόλυτα δικαιολογημένη, ύστερα από τα έκτροπα των τελευταίων ημερών:

Τις τελευταίες ημέρες η κινηματογραφική κοινότητα βρίσκεται αντιμέτωπη με ιδιαίτερα θλιβερά περιστατικά που αφορούν στην διαδικασία ανάδειξης της ελληνικής πρότασης για το Όσκαρ διεθνούς ταινίας.

Όλα ξεκίνησαν με την αδικαιολόγητη και αιφνίδια αντικατάσταση τεσσάρων μελών της επταμελούς γνωμοδοτικής Επιτροπής που συστήνει κάθε χρόνο το ΥΠΠΟ, συγκεκριμένα τους συναδέλφους Λήδα Γαλανού, Κόρα Καρβούνη, Βασίλη Κεκάτο και Κάλλια Παπαδάκη, δύο μέρες αφότου η αρμόδια υπηρεσία τους είχε αποστείλει μέσω e-mail τους ηλεκτρονικούς συνδέσμους (links) των υποψήφιων ταινιών. Λίγες ώρες μετά το e-mail που τους ενημέρωνε ότι δεν είναι τελικά μέλη της Επιτροπής και αναρτήθηκε στη Διαύγεια η σύσταση της νέας Επιτροπής.

Η ΕΑΚ ανταποκρίθηκε άμεσα στέλνοντας δημόσια επιστολή που ζήτησε από το ΥΠΠΟ να απαντήσει σε δύο καίρια ερωτήματα:

  • Ποιός και γιατί αποφάσισε την αντικατάσταση των συναδέλφων με συνοπτικές διαδικασίες;
  • Υπήρξε πίεση προς το ΥΠΠΟ για αλλαγή μελών της Επιτροπής από οποιοδήποτε πρόσωπο σχετιζόμενο με τις υποψήφιες ταινίες;

Ακολούθησε ανάλογη επιστολή διαμαρτυρίας προς το ΥΠΠΟ που συνυπέγραφαν ΣΑΠΟΕ, ΕΣΠΕΚ, ΕΕΝ και PACΤ και την ίδια μέρα η Ασημίνα Προέδρου, σκηνοθέτρια της περσινής πρότασης για τα Όσκαρ («Πίσω από τις Θημωνιές»),  παραιτήθηκε από την επιτροπή του ΥΠΠΟ, ενώ το ίδιο έπραξε μόλις σήμερα ο ηθοποιός και μέλος της ΕΑΚ Βασίλης Χαραλαμπόπουλος.

Σε όλα τα παραπάνω, ο Υφυπουργός Πολιτισμού κ. Φωτήλας απάντησε με μια επιστολή κενή περιεχομένου, στην οποία έκρινε πως όλα έγιναν σωστά και νομότυπα και μεταθέτοντας, αορίστως, την όποια πειθαρχική ευθύνη στους υφισταμένούς του. Ως απάντηση σε αυτό τον προκλητικό εμπαιγμό, χθες, οι παραγωγοί και οι σκηνοθέτες 21 εκ των 23 ταινιών που ήταν υπό την κρίση της Επιτροπής αποσύρθηκαν επίσημα από τη διαδικασία αξιολόγησης. Με άλλα λόγια, αυτή τη στιγμή η Επιτροπή έχει να διαλέξει την φετινή πρόταση για τα Όσκαρ ανάμεσα μόνο σε 2 ταινίες («Φόνισσα» και «Ο Καπετάν Μιχάλης»). Η έκτακτη συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε σήμερα ο Υφυπουργός δεν απάντησε και πάλι σε κανένα ερώτημα επί της ουσίας.

Η ΕΑΚ, όπως κάθε χρόνο, ξεκίνησε τη διαδικασία ψηφοφορίας της δικής της πρότασης για τα Όσκαρ η οποία έχει καθαρά τυπικό χαρακτήρα και δεν δεσμεύει την Επιτροπή του ΥΠΠΟ. Η ουσία της όλης ψηφοφορίας είναι να υπενθυμίζει το πάγιο αίτημα της ΕΑΚ να αναλάβει επίσημα από την Ελληνική Πολιτεία τη διαδικασία ανάδειξης της ελληνικής συμμετοχής στα Όσκαρ. Στη φετινή ψηφοφορία είχαν κατατεθεί επτά συνολικά ταινίες. Οι έξι από αυτές («Αδέσποτα Κορμιά», «Εξέλιξη», «Το Καλοκαίρι της Κάρμεν», «Animal», «Tranzit», «Minore») ήταν ανάμεσα στις είκοσι που αποσύρθηκαν από τη διαδικασία αξιολόγησης του ΥΠΠΟ.

Ως ΔΣ της ΕΑΚ θεωρούμε ότι η διαδικασία έχει οδηγηθεί σε πλήρες αδιέξοδο με αποκλειστική υπαιτιότητα της ηγεσίας του ΥΠΠΟ και κρίνουμε ότι η μόνη λύση που μπορεί να προκριθεί αυτή τη στιγμή είναι η ακύρωση της διαδικασίας συνολικά και η μη κατάθεση πρότασης από την χώρα μας για το φετινό Όσκαρ διεθνούς ταινίας. Με αυτό το σκεπτικό, αποστείλαμε επιστολή στο ΥΠΠΟ με αίτημα ακύρωσης της ελληνικής συμμετοχής στα βραβεία Οσκαρ 2025. Παράλληλα, αποφασίσαμε την ακύρωση της ψηφοφορίας των μελών της ΕΑΚ για την φετινή υποψηφιότητα η οποία ήταν προγραμματισμένη για την τρέχουσα εβδομάδα.

Η κίνηση αυτή θεωρούμε ότι θα συμβάλλει στην ενδυνάμωση του πάγιου αιτήματος της ΕΑΚ να αναλάβει επίσημα την διαδικασία ανάδειξης της ελληνικής υποψηφιότητας για το Όσκαρ διεθνούς ταινίας.

Το ΔΣ της ΕΑΚ
Λευτέρης Χαρίτος, Πρόεδρος
Ελένη Κοσσυφίδου, Αντιπρόεδρος
Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου, Αντιπρόεδρος
Ζαχαρίας Μαυροειδής, Γραμματέας
Βίκυ Μίχα, Ταμίας
Γιούρι Αβέρωφ, Μέλος
Μιχάλης Κωνσταντάτος, Μέλος

Πλέον, αναρωτιέται κανείς: θα συνεχίσει το ΥΠΠΟ αυτή την κατρακύλα προς τον πάτο της κατάντιας που έχει εκθέσει ανεπανόρθωτα κάθε πλευρά αυτής της διαμάχης; Τι αξία μπορεί να έχει πια η επιλογή ανάμεσα σε μόλις δύο φιλμ; Πόσο εμμονικός μπορεί να είναι κανείς, ώστε να μην καταλαβαίνει πως πρέπει να μπει ένα τέλος στην όλη διαδικασία εφέτος;

Και κάτι ακόμη, που ξέχασα να συμπεριλάβω στο σχετικό editorial: όπως υπάρχουν δύο διαφορετικές ψηφοφορίες, μία για την καλύτερη ταινία της χρονιάς (και τα Ίρις συνολικά) και μία για την πρόταση της χώρας προς την AMPAS και τα Όσκαρ της (κάθε) επόμενης χρονιάς, έτσι τα μέλη της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου πρέπει να κατανοήσουν πως αυτοί οι δύο θεσμοί διαφέρουν. Για τα Όσκαρ δεν ψηφίζουμε με… προσωπικό γούστο «παρεούλας» ή τα όποια συμφέροντα, διότι έτσι δεν θα ξαναδούμε ποτέ ελληνική ταινία να φτάνει… στη short list του «ημιτελικού» (για πεντάδα, ούτε συζήτηση)! Εάν γίνει κατανοητό και αποδεκτό αυτό, τότε η Ακαδημία και μόνο αξίζει να ορίζει ποιο θα είναι το φιλμ που θα στέλνουμε στα Όσκαρ. Διαφορετικά, θα συνεχίζεται επ’ άπειρον όλο αυτό το ρεντίκολο συμπεριφορών, που φέτος τερματίστηκε και από τις δύο πλευρές!