FreeCinema

Follow us

ΑΔΕΣΠΟΤΑ ΚΟΡΜΙΑ (2024)

  • ΕΙΔΟΣ: Ντοκιμαντέρ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ελίνα Ψύκου
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 109'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ

Ποια είναι τα όρια των δικαιωμάτων μας επάνω στο ίδιο μας το σώμα, σε συνάρτηση με τις ανά την Ευρώπη υπάρχουσες νομοθετικές ρυθμίσεις που ορίζουν το πόσο αυτό μας ανήκει; Ένα έργο τεκμηρίωσης που επιχειρεί να θίξει και να απαντήσει σε πολλά νομικά και ηθικά διλλήματα… ζωής και θανάτου.

Υπάρχει μία στιγμή στο ντοκιμαντέρ της Ελίνας Ψύκου, στην οποία ένα νεαρό κορίτσι από τη Μάλτα, που βασανίζεται από μια ανεπιθύμητη εγκυμοσύνη (αποτέλεσμα απερίσκεπτου one night stand) και σκέφτεται σοβαρά να προχωρήσει σε άμβλωση (όχι στην πατρίδα της, όπου η πράξη αυτή απαγορεύεται δια Νόμου), εμφανίζεται εν είδει pop music video να χορεύει και να κάνει lip sync στο «Papa Don’t Preach» της Μαντόνα και, κατόπιν, να ταξιδεύει μέχρι τη Σικελία για… να το «ρίξει»! Μειδίασα σαρκαστικά εδώ, καθώς ή εγώ δεν κατάλαβα το «χιούμορ» της Ψύκου ή εκείνη δεν γνωρίζει το περιεχόμενο των στίχων του τραγουδιού (η έγκυος ηρωίδα του οποίου παίρνει την απόφαση να κρατήσει και να γεννήσει το παιδί της).

Αν, λοιπόν, είχα ήδη «στραβώσει» με τον ντόρο που προκάλεσε η προβλέψιμα προβοκατόρικη και αφάνταστης ευκολίας αφίσα των «Αδέσποτων Κορμιών» (με σαχλές αντιδράσεις από αμφότερες πλευρές στο πρόσφατο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ της Θεσσαλονίκης), ακόμα και το ίδιο το φιλμ (από νωρίς) δεν κατάφερε να με βοηθήσει ν’ αλλάξω τη στάση μου γι’ αυτό…

Επιχειρώντας να προσεγγίσει ένα κάρο από risky θέματα με το «άλλοθι» ενός κοινού άξονα, ο οποίος ορίζεται από το ανθρώπινο σώμα (μας) και το δικαίωμα στην αυτοδιάθεσή του, η Ψύκου κυριολεκτικά τσουβαλιάζει τα παραδείγματά της σε ένα ελαφρώς επιδειξιομανές και ενίοτε άστοχα ανάλαφρο «potpourri» κρουσμάτων προσωπικής οδύσσειας γυναικών που συγκρούονται με κοινωνικά στερεότυπα, θρησκευτικά taboo και νομικά «κολλήματα» σχετικά με την άμβλωση ή τον αναπαραγωγικό τουρισμό, φτάνοντας μέχρι και την ευθανασία.

Αν και απόλυτα χειριστική στις επιλογές που αφορούν στην οπτικοποίηση της κάθε περίπτωσης, η Ψύκου (παριστάνει πως) διατηρεί μία εντελώς ουδέτερη στάση απέναντι στα τόσο ξεχωριστά αντικείμενά της, καταλήγοντας να μετατρέπει τη θέαση τούτου του φιλμ τεκμηρίωσης σε κάτι το πραγματικά άβολο, προβληματίζοντας σε σχέση με τους στόχους του. Ειλικρινά, θα σεβόμουν πολύ περισσότερο την απόπειρα εκτέλεσης ενός ντοκιμαντέρ με αποκλειστικό θέμα την ευθανασία, που εδώ αποτελεί το μοναδικό ουσιαστικό «συστατικό» το οποίο δικαιώνει τον λόγο ύπαρξης των «Αδέσποτων Κορμιών». Πέραν αυτού, αισθανόμουν πως έβλεπα μια πρώτης τάξης ευκαιρία για… ταξιδάκια ανά την Ευρώπη! Δεν επιθυμώ να σχολιάσω κάτι εκτενέστερα, για να μη γίνω… πιο κυνικός. Αντ’ αυτού, θα πρότεινα στην Ψύκου να δει (ή να ξαναδεί) τις δουλειές του Ούλριχ Ζάιντλ. Και για λόγους πρόκλησης και για λόγους ηθικής και για λόγους καυστικότητας.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

«In your face» attitude σε συνδυασμό με… απάθεια και απόσταση από το αντικείμενο, με ενθέσεις «fun» βινιετών (ενίοτε με θρησκευτικό φόντο) που σε κάνουν να σαστίζεις (στο «The Virgin Mary Had a Baby Boy» αισθάνθηκα πραγματικά άσχημα, αν όχι… ντροπή). Απόλυτα άνισο (προς δυσάρεστα αρνητικό) το αποτέλεσμα. Και, όχι, δεν εντόπισα κάτι το ενοχλητικό ως βέβηλο σε διαχείριση ή «εικονογράφηση». Χεσμένα τα έχω όλα αυτά τα σύμβολα, anyway.


MORE REVIEWS

ΚΙΟΥΚΑ: ΠΡΙΝ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΟΥ

Ένα εν πλω ταξίδι διακοπών με ιστιοφόρο προς τον Πόρο έχει ως απώτερο σκοπό τη συνάντηση των δύο ενήλικων παιδιών του Μπάμπη με την Άννα, τη βιολογική τους μητέρα η οποία τα εγκατέλειψε όταν ήταν μωρά. Η Έλσα και ο Κωνσταντίνος ούτε είναι ενήμεροι γι’ αυτό, αλλά ούτε και έχουν ίχνος ανάμνησής της να τους συνοδεύει.

GUNS UP

Όταν ένας πρώην αστυνομικός, που δουλεύει ως συλλέκτης χρεών και μπράβος της Μαφίας, αποφασίσει να αποσυρθεί, θα έχει μόνο ένα βράδυ στη διάθεσή του για να απομακρύνει την οικογένειά του από την πόλη, προκειμένου να την σώσει από το νέο αφεντικό.

Η ΑΠΟΦΑΣΗ

Ο Ζοζέφ Κρος φεύγει από τη δουλειά του. Είναι νύχτα. Αύριο τον περιμένει μια δύσκολη μέρα. Ο γιος του είναι έτοιμος να τον υποδεχθεί στο σπίτι για να παρακολουθήσουν τον αγώνα. Η σύζυγός του δεν φαντάζεται τίποτα. Κι εκείνος έχει πάρει την απόφασή του…

ΛΑΜΠΥΡΙΣΜΑΤΑ

Εξαιτίας της επιμονής της κόρης της, η Ιζαμπέλ αναγκάζεται να επανασυνδεθεί με τον σοβαρά άρρωστο πρώην σύζυγό της. Η φροντίδα που σταδιακά αρχίζει να του παρέχει δείχνει να τους φέρνει πιο κοντά. Είναι άραγε αργά για επιστροφές στο παρελθόν;

ΒΛΕΠΩ ΤΟ ΘΑΝΑΤΟ ΣΟΥ 6: ΔΕΣΜΟΙ ΑΙΜΑΤΟΣ

Ένα ολόκληρο σόι μπαίνει στο μάτι του… Θανάτου και αναζητά τρόπους διαφυγής από τον επερχόμενο κακό ψόφο! Υπάρχει περίπτωση να τον ξεγελάσει κανείς;