FreeCinema

Follow us

TRANZIT (2024)

  • ΕΙΔΟΣ: Φιλοσοφική Αλληγορία Φαντασίας
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Κάρολος Ζωναράς
  • ΚΑΣΤ: Παντελής Δεντάκης, Τζέο Πακίτσας, Δημήτρης Πουλικάκος, Μαρία Κουμπάνη, Γρηγόρης Γαλάτης, Κάτια Λεκλέρκ, Φώτης Θωμαΐδης, Δημήτρης Καραβιώτης, Μελέτης Γεωργιάδης, Μάνος Στεφανάκης, Σοφία Καψούρου, Ανδρέας Μαριανός, Βάσω Καμαράτου, Τάκης Σακελλαρίου, Χριστίνα Δενδρινού
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 82'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ

Ύστερα από ένα διπλό φονικό με άγνωστα αίτια, πατέρας και γιος βρίσκονται σ’ ένα μεταιχμιακό «καθαρτήριο» ψυχών, αδύναμοι ν’ αντιμετωπίσουν το «πουθενά» του τώρα και το πέρασμά τους στο «μετά» (ή μια ελπίδα γυρισμού στο πριν).

Από τις άπειρες «παραξενιές» που έχω αντιμετωπίσει (με τον πλέον άσχημο τρόπο) στο (σύγχρονο) ελληνικό σινεμά εδώ και δεκαετίες, το «Tranzit» του Κάρολου Ζωναρά ομολογώ ότι… δεν με άφησε αδιάφορο! Σίγουρα θα ξενίσει κάποιους αυτή η στάση μου, διότι δεν μιλάμε ακριβώς για το σινεμά που αναζητώ (ή επικροτώ) πραγματικά. Υπάρχει, όμως, μια συνέπεια σ’ αυτό που έχει οραματιστεί κι έχει στήσει ο Ζωναράς σε τούτο το φιλοσοφικού διαλογισμού και αναζήτησης έργο, που δεν (σου) επιτρέπει να το «κανιβαλίσεις».

Σ’ ένα μαυρόασπρο τοπίο ερημιάς, όπως δηλώνουν οι σημειώσεις του φιλμ, τα πρόσωπα τοποθετούνται σε «ένα φαντασιακό επέκεινα που ελέγχεται από αφηρημένες μαθηματικές αρχές και όπου οι νεκροί καλούνται να αποφασίσουν: να αποδεχτούν τη διαδικασία αποϋλοποίησής τους ή να παραμείνουν σε απροσδιοριστία για πάντα». Δεν υφίσταται κάποια εξέλιξη πλοκής ή ιστορίας, αλλά η αφήγηση αποτελείται από «κύκλους» σκέψεων και συνεχών διαλόγων για τον θάνατο, το σύμπαν και την ύλη, τα σύνορα του χρόνου και του κόσμου, την όποια υπέρβαση μαθηματικής θεωρίας, σ’ ένα αφηρημένα «ποιητικό» ύφος θεατρικότητας, η οποία προσεγγίζει από το αρχαίο δράμα έως και την υπαρξιακή μπεκετική γραφή.

Ο θεατής έχει να διαλέξει ανάμεσα σε τρεις ενδεχόμενες αντιδράσεις: α) να το βάλει στα πόδια από τα πρώτα λεπτά της προβολής, β) να μείνει εντελώς αμήχανος μπροστά στο κείμενο του έργου ή γ) να επιχειρήσει ένα είδος «συνομιλίας» με αυτό, αναζητώντας ένα κάποιο συμπερασματικό και γόνιμο αποτέλεσμα. Ακόμα κι αν (τελικά) δεν υπάρξει κάτι τέτοιο, όμως, σίγουρα άξιζε τον κόπο η «τριβή».

Το «Tranzit» προστατεύεται εικαστικά από την επιλογή της μαυρόασπρης φωτογραφίας (της Φραντσέσκας Ζωναρά́) και την τραχύτητα του τοπίου που μετατρέπεται σε σκηνικός χώρος (και τα δύο στοιχεία μου έφεραν στον νου εικόνες από το «Fando y Lis» του Αλεχάντρο Χοντορόφσκι!), όμως, σκοντάφτει άσχημα στο κομμάτι των κοστουμιών (Γιάννης Κριθαράς), τα οποία μειώνουν σημαντικά την υπόλοιπη αισθητική αρμονία του έργου, με «στολές» ομοιόμορφα «λερωμένες» που παραπέμπουν ανάμεσα σε… «καλογερική» και ψυχεδέλεια, συχνά καταστρέφοντας τα ελκυστικά «μυστηριακά» καδραρίσματα. Ειλικρινά, κάτι πιο δημιουργικό και ταιριαστό στον συγκεκριμένο τομέα, θα απογείωνε πολύ περισσότερο αυτό που εισπράττει το βλέμμα από το φιλμ.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Σκληροπυρηνικό art-house που υπενθυμίζει την παλιακή ρήση… «κουλτούρα να φύγουμε». Σε συνδυασμό με ελληνική παραγωγή, αντιλαμβάνεστε τι σημαίνει όλο αυτό. Πάντως, υπάρχει ένα σκεπτικό κι ένα concept αναζήτησης που ο Κάρολος Ζωναράς υπηρετεί με συνέπεια, καταφέρνοντας να διεκδικεί μερικό σεβασμό για την τόλμη του (όσες κι αν είναι οι κάπως primitive αστοχίες του…).


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.