FreeCinema

Follow us
06.0921:00

Ελληνικό box-office: Βοήθειά μας…


Τι πραγματικά συμβαίνει στο ελληνικό box-office; Το FREE CINEMA σχολιάζει τις τάσεις των θεατών, τη συνολική εικόνα από τα ταμεία και τα… κακώς κείμενα από κάθε πλευρά της ντόπιας κινηματογραφικής αγοράς. Αυτή την εβδομάδα, η πλειοψηφία του κοινού εξακολούθησε να σταυροκοπιέται στο δρόμο προς τα σινεμά, ανοίγοντας έναν απόλυτα διχαστικό διάλογο μεταξύ του… ποιμνίου και της κριτικής. Από την άλλη, οι ιδιοκτήτες (κυρίως των θερινών) τρίβουν τα χέρια τους.

Από τους 88.701 θεατές του προηγούμενου τετραημέρου, είδαμε μία ελαφρά άνοδο σε τούτο που πέρασε, μετρώντας 92.992 εισιτήρια. Είναι το νέο υψηλότερο «ταμείο» που έκανε η αγορά, πλησιάζοντας ακόμη περισσότερο εκείνα τα 100.925 που είχαν κοπεί στο τετραήμερο από τις 20 έως και τις 23 Φεβρουαρίου του 2020, προ COVID-19, δηλαδή. Είναι προφανές ότι οι κινηματογράφοι (σχεδόν αποκλειστικά θερινοί, ακόμη) πετάνε τη σκούφια τους για την προσέλευση που σημειώνει ο «Άνθρωπος του Θεού», με τους ιδιοκτήτες τους να ξανανοίγουν την παλιά και αδιέξοδη κουβέντα περί διχογνωμίας του κοινού (με συγκεκριμένη… θρησκευτική ταυτότητα εδώ) που λατρεύει ένα φιλμ και της κριτικής που το έχει «σταυρώσει» κανονικά. Μπροστά στην μακρά ταμειακή ανομβρία (αν κι εφέτος τα εισιτήρια ήταν καλύτερα από εκείνα του περσινού καλοκαιριού), το γούστο και η καλλιτεχνική ποιότητα (ας) πάνε περίπατο; Να το προσέξουμε λίγο περισσότερο αυτό.

Μπορεί η κριτική να ήταν σαφέστατα αρνητική, από την άλλη, όμως, υπάρχει η ένθερμη υποστήριξη από μερίδα των ΜΜΕ και εκκλησιαστικούς κύκλους (βλέπε φωτό επάνω) που κάνουν ότι περνά από το χέρι τους για να συνεχιστεί με επιτυχία η προβολή του φιλμ. Σε αυτό το πλαίσιο, η πτώση της τάξης του -20% (σε σχέση με το τετραήμερο του ανοίγματος) είναι από φυσιολογική έως… κομμάτι επίφοβη, με τα ταμεία να μετρούν 51.074 εισιτήρια (από 144 οθόνες). Δηλαδή, χρειάστηκε και γερή «αιμοδοτική» σε σινεμά (ξεκίνησε από 117 οθόνες) για να διατηρηθεί σε τέτοιο χαμηλό ποσοστό η πτώση. Αναλυτικά, η συμπεριφορά του κοινού σε όλο το τετραήμερο (12.527, 12.288, 15.440 και 10.819 στις αντίστοιχες μέρες) δεν παρουσίασε εξαιρετικές αυξομειώσεις, πέραν της χαμηλής Κυριακής. Η Αττική διατήρησε την υπεροχή της (30.932 εισιτήρια, από 71 οθόνες), ενώ η επαρχία ζορίζεται ακόμη (20.142 εισιτήρια, από 73 οθόνες), παρά την αύξηση των σινεμά (από 54). Μετά από τις πρώτες έντεκα μέρες προβολής του, ο «Άνθρωπος του Θεού» έχει κόψει 169.056 εισιτήρια. Η αρχική μου πρόβλεψη για την καριέρα της ταινίας βρισκόταν κοντά στα 300.000 εισιτήρια. Είναι προφανές ότι θα τα ξεπεράσει, όμως, υπάρχει ένας «προβληματικός» παράγοντας σε σχέση με το μέχρι που μπορεί να φτάσει, καθώς τούτη η περίοδος είναι αρκετά μεταιχμιακή για την λειτουργία των κινηματογράφων. Τα θερινά θα κρατηθούν ανοιχτά περιμένοντας τον καινούργιο Τζέιμς Μποντ (από 30 Σεπτεμβρίου), ελπίζοντας ο καιρός να τα ευνοήσει. Εκεί ο… Άγιος Νεκτάριος θα χάσει αρκετές οθόνες. Από την άλλη, το άνοιγμα των χειμερινών αιθουσών μοιάζει ακόμη με δίκοπο μαχαίρι, καθώς η εμπιστοσύνη του κοινού δεν δείχνει να είναι κερδισμένη σε σχέση με τα μέτρα προστασίας ή το… μπάχαλο που μπορεί να παρουσιαστεί με τίτλους μεγάλης προσέλευσης κοινού. Στην περίπτωση του «Ανθρώπου του Θεού», δε, μιλάμε και για κοινό που (πλειοψηφικά) αρνείται να εμβολιαστεί (το σχετικό πιστοποιητικό αποκαλείται… «σκλαβόχαρτο»!), πράγμα που θα κοστίσει στο ταμείο. Είμαι πολύ περίεργος, λοιπόν, να δω τα νούμερα του ερχόμενου τετραημέρου, για να μελετήσω εάν τα χειμερινά (που θ’ αρχίσουν να προστίθενται δειλά-δειλά από τούτη την Πέμπτη) θα μπορέσουν να σηκώσουν τον Άγιο.

Το ποδαρικό του animated «PAW Patrol» (φωτό) στο #2, έφερε μαζί του 13.313 εισιτήρια (από 69 οθόνες). Ένα decent ξεκίνημα, στο οποίο φυσικά κυριάρχησε το σαββατόβραδο (4.344). Εδώ σταματάνε και τα πενταψήφια νούμερα… Στο #3 έκανε ντεμπούτο το νεανικό sequel «After 3: Μετά την Πτώση», κόβοντας 9.766 εισιτήρια (από 62 οθόνες). Τέτοια εποχή πέρσι, το «After 2: Μετά τη Σύγκρουση» είχε previews Τετάρτης που έκοβαν από μόνα τους 7.548 εισιτήρια! Εκείνο το τετραήμερο είχε φτάσει τα 16.657 (από 87 οθόνες), με το σύνολο των πρώτων πέντε ημερών να πιάνει τα 24.205. Φέτος, η πρώτη μέρα προβολής είχε την καλύτερη προσέλευση (3.247), προφανώς από το fan base. Αλλά, μία ο Άγιος Νεκτάριος στα θερινά, μία η μικρή προσέλευση στα multiplex, μπλόκαραν ένα πιο δυναμικό άνοιγμα.

Στο #4 ξεκίνησε η πιο arty πρόταση τούτης της εβδομάδας, η «Annette» του Λεός Καράξ (φωτό), με 3,051 εισιτήρια (από 11 οθόνες). Το σαββατόβραδο σήκωσε κεφάλι με 1.103, περισσότερα από τα εισιτήρια ολόκληρου του πρώτου τετραημέρου (967) της προηγούμενης ταινίας του σκηνοθέτη, «Holy Motors»! Εκείνη είχε φτάσει τα 3.686 σε σύνολο, οπότε η σύγκριση είναι ευνοϊκή. Ας πούμε… Την πρώτη πεντάδα συμπληρώνει το επίσης πρωτοεμφανιζόμενο δραματικό θρίλερ «Ξηρασία», με 2.054 εισιτήρια (από 8 οθόνες). Μόνο το Σάββατο πλησίασε το χιλιάρικο (975)! Είναι μια καλή ταινία που έπρεπε να είχε βγει λίγο νωρίτερα, τώρα δεν ξέρω για πόσο θα μπορέσει να σταθεί στα θερινά.

Το φρέσκο φιλμ τρόμου «Η Ενσάρκωση του Κακού» (φωτό) ξεκίνησε από το #6, με 1.537 εισιτήρια (από 18 οθόνες). Αξίζει να σημειωθεί ότι τούτος ο τίτλος δεν έφαγε «τρικλοποδιά» από το… HBO Max. Στην Αθήνα, όμως, το έργο έπαιξε μονάχα σε multiplex και αυτό το δραματικό σε αριθμούς opening υποδηλώνει ένα σοβαρό πρόβλημα που έχει δημιουργήσει η πανδημία στις αίθουσες. Ο ερχομός του Τζέιμς Μποντ θα είναι ένα τεράστιο «στοίχημα», ενώ θα έπεται και το κατά Ντενί Βιλνέβ «Dune» (από 14 Οκτωβρίου). Σινεμά μεγάλης οθόνης με απαιτήσεις (και) οπτικοακουστικές. Στο #7 συναντάμε το super fun «The Suicide Squad» (-39%), ακόμη έναν τίτλο που… βασανίστηκε από την παρούσα κατάσταση στην οποία βρίσκεται η αγορά, με 1.243 εισιτήρια (από 11 οθόνες). Το σύνολο των 18.325 εισιτηρίων είναι αληθινή αμαρτία. Το «Candyman» (-37%), που ακολουθεί, πληρώνει ένα παρόμοιο τίμημα. 1.192 εισιτήρια (από 17 οθόνες), με σύνολο στα 4.809 μετά από τις πρώτες έντεκα μέρες προβολής. Το animated «Σπίριτ: Ο Ατίθασος» (-7%), από το #9, έκοψε 1.165 εισιτήρια (από 15 οθόνες) και συνολικά βρίσκεται στα 22.165, ενώ το «Άσπρο Πάτο» (-34%) επιμένει και πρόσθεσε ακόμη 1.108 εισιτήρια (από 6 οθόνες) στο σύνολό του που πλέον φτάνει τα 53.454. Για τόσο άγρια «πειρατεμένο» τίτλο, μιλάμε για sleeper hit!