FreeCinema

Follow us
30.0820:00

Ελληνικό box-office: «Oh, my God!» μεν, προβλέψιμο δε.


Τι πραγματικά συμβαίνει στο ελληνικό box-office; Το FREE CINEMA σχολιάζει τις τάσεις των θεατών, τη συνολική εικόνα από τα ταμεία και τα… κακώς κείμενα από κάθε πλευρά της ντόπιας κινηματογραφικής αγοράς. Αυτή την εβδομάδα, η πλειοψηφία των θεατών που πήγαν σινεμά διχάστηκαν ανάμεσα στο να χειροκροτήσουν ή… να κάνουν το σταυρό τους! Θα έκανα το δεύτερο. Για πολλούς λόγους…

Τετραήμερο που να ήρθε τόσο κοντά στην κατοστάρα σε εισιτήρια είχαμε να δούμε προ κορονοϊού. 88.701 θεατές, λοιπόν, πήγαν σινεμά (με βάση τα επίσημα στοιχεία) από την περασμένη Πέμπτη μέχρι χθες και ήταν προφανέστατο το ποια ταινία θα κατακτούσε την κορυφή. Κανείς δεν είπε ότι ο «Άνθρωπος του Θεού» δεν είναι ένα εμπορικό φιλμ ή ότι θα αποτύχει σε αυτόν τον τομέα. Κακή ταινία είναι, με καλλιτεχνικά κριτήρια. Αυτό «φωνάζει» η ντόπια κριτική εδώ και μέρες. Και όποιος επαγγελματίας του κινηματογράφου δεν παραδέχεται τούτο το γεγονός, εκτίθεται και προσβάλλει τον εαυτό του.

Από πολύ νωρίς, άνθρωποι της αγοράς μου μετέφεραν την (ανεπίσημη) πληροφορία πως το φιλμ για τον Άγιο Νεκτάριο πρέπει να έκοψε κάτι σαν 12.000 εισιτήρια στην πρώτη μέρα προβολής του. Με απλούς υπολογισμούς, φαντάστηκα ότι αυτό μας δίνει κάτι σαν 60.000 εισιτήρια σε ολόκληρο το τετραήμερο. Τελικά, έκοψε 62.305 (από 117 οθόνες). Δεν είναι παράλογο. Υπήρξε μέχρι και οργανωμένη υποστήριξη από την Εκκλησία (με ιερές μονές σε ρόλο παραγωγού, εντάξει;), η οποία καθοδηγεί το ποίμνιο να πάει σινεμά και να μην χάσει τον «Άνθρωπο του Θεού». Ουδεμία έκπληξη, δηλαδή. Ας το δούμε και πιο αναλυτικά. Την Πέμπτη ξεκίνησε με 11.748 εισιτήρια, σημείωσε ελαφρά άνοδο την Παρασκευή (14.349), περιέργως δεν εκτινάχτηκε πραγματικά το σαββατόβραδο (17.399), αλλά ανέβηκε λίγο παραπάνω και την Κυριακή (18.809). Αυτό που με παραξένεψε περισσότερο ήταν η σοβαρή υπερίσχυση της Αττικής (40.615 εισιτήρια, από 63 οθόνες), έναντι των 21.690 εισιτηρίων (από 54 οθόνες) που προήλθαν από το υπόλοιπο της χώρας. Συχνά, σε περιπτώσεις πιο… «λαϊκών» θεαμάτων, η επαρχία καταφέρνει και ισοφαρίζει σε προσέλευση, αν όχι και να ξεπερνά την Αθήνα! Εδώ, ακόμη και η σαφώς πιο μαχητική σε θέματα που αγγίζουν την Ορθοδοξία (και την πατρίδα) Θεσσαλονίκη, έδειξε μια κάποια «ψυχρότητα» απέναντι στο έργο (5.224 εισιτήρια, από 9 οθόνες). Εννοείται πως η εισπρακτική πορεία του φιλμ θα εξαρτηθεί από το πόσο… υποχρεωτική θα γίνει η θέασή του από τους ανάλογους θρησκευτικούς κύκλους, διότι το έργο δεν δείχνει να αφορά το αμιγώς κινηματογραφικό κοινό, οι αρνητικότατες κριτικές παρακινούν μονάχα κάποιους περίεργους οι οποίοι επιθυμούν να δοκιμάσουν την τύχη τους… για πλάκα (σε αρκετά σινεμά δεν αποφεύχθηκε το γέλιο σε ουκ ολίγες σκηνές), ενώ λειτουργεί αποτρεπτικά και η αντιεμβολιαστική μανία ενός τεράστιου ποσοστού επίδοξων θεατών – target group της ταινίας, καθώς αποκλείονται από τις αίθουσες των multiplex κι έτσι περιορίζονται στην επιλογή των θερινών σινεμά (μεγαλύτερο το πρόβλημα για την επαρχία, δηλαδή). Πάντως, κάποιοι από αυτούς τους ανθρώπους πρέπει να είχαν να πατήσουν σε σινεμά από το 1988 και την έξοδο του «Τελευταίου Πειρασμού» του Μάρτιν Σκορσέζε (φωτό επάνω)…

Μικρή παρένθεση, μιας που κάναμε αυτή την αναδρομή κι επειδή μου ζητήθηκε η σύγκριση με τα εισιτήρια του ανοίγματος του «Καζαντζάκη» του Γιάννη Σμαραγδή. Οι λόγοι προφανείς. Μιλάμε για παρομοίως κακό σινεμά – αν και εδώ μάλλον αδικείται ο συγκεκριμένος σκηνοθέτης έναντι της (ποιας;) Γελένα Πόποβιτς. Στα τέλη Νοεμβρίου του 2017, λοιπόν, εκείνο το βιογραφικό «έπος» είχε κόψει 58.080 εισιτήρια (από 117 οθόνες) στο πρώτο του τετραήμερο. Αρκετά χειρότερα, αν αναλογιστούμε τον αριθμό καθισμάτων και τις extra προβολές που μπορούσαν να βγάζουν οι χειμερινές αίθουσες. Μήπως ο Γέροντας Παΐσιος γίνει τώρα το επόμενο φιλμικό project του κυρίου Σμαραγδή;

Συνεχίζουμε με το #2 και το δραματικό «Ζήτημα Χρόνου» (-38%), το οποίο έκοψε 5.203 εισιτήρια (από 20 οθόνες). Είχε σχετικά καλό κράτημα, δηλαδή, προτιμήθηκε το σαββατόβραδο (1.965) και το σύνολό του μετά από έντεκα μέρες προβολής βρίσκεται στα 17.962 εισιτήρια. Στο #3 έκανε ποδαρικό το νέο animated της εβδομάδας, «Ο Γύρος του Κόσμου σε 80 Ημέρες». Έκοψε. 4.491 εισιτήρια (από 27 οθόνες) και ενισχύθηκε σε ολόκληρο το weekend (1.437 και 1.327 εισιτήρια, αντίστοιχα), μάλλον εκμεταλλευόμενο τον τίτλο του κλασικού έργου του Βερν (το ταινιάκι του πετάει τα μάτια έξω!). Στο #4 βρέθηκε το «The Suicide Squad» (-74%), που δυστυχώς ηττήθηκε από το… home entertainment (σε εισαγωγικά, καταλαβαινόμαστε νομίζω). Έκοψε 2.041 εισιτήρια (από 31 οθόνες) και έχει φτάσει τα 15.417 μέχρι στιγμής. Ειλικρινά, κρίμα. Κλείνουμε το top 5 με το πρωτοεμφανιζόμενο (σχεδόν) sequel του «Candyman» (φωτό), που έκοψε 1.950 εισιτήρια (από 23 οθόνες). Στις ΗΠΑ, από την άλλη, έκανε ντεμπούτο έκπληξη αυτές τις μέρες, κατακτώντας την κορυφή του box-office, και αξίζει να παρατηρηθεί η ισχυρή προτίμηση του κοινού προς το horror genre εσχάτως.

Χιλιάρια μετράμε μέχρι να ολοκληρωθεί τούτο το report – ανάλυση της ελληνικής κινηματογραφικής αγοράς. Στο #6 ανέβηκε (και με +36% ποσοστό!) το «Άσπρο Πάτο», αποδεικνύοντας ότι πρόκειται για έργο… βραδείας καύσης! Έκοψε 1.673 εισιτήρια (από 6 οθόνες) κι έχει φτάσει τα 50.998 σε σύνολο. Στο #7 έκανε ένα πλέον δραματικό ντεμπούτο το «εκκεντρικά» δυστοπικό νουάρ «Ταξίδι Μέσα από τη Μνήμη» (φωτό), κόβοντας 1.567 εισιτήρια (από 27 οθόνες) και η λίστα μας συμπληρώνεται από παιδικά και το ουσιαστικό hit του φετινού καλοκαιριού. Στο #8 το «Λούκα» (-18%) με 1.372 εισιτήρια (από 13 οθόνες) και σύνολο στα 117.601, στο #9 το «Σπίριτ: Ο Ατίθασος» (-59%) με 1.306 εισιτήρια (από 26 οθόνες) και σύνολο στα 19.514, για να καταλήξουμε στον «Πατέρα» (-54%) που εξακολουθεί να κόβει συμπαθητικά εισιτήρια στην όγδοη εβδομάδα προβολής του! Πρόσθεσε ακόμη 1.127 (από 4 οθόνες) και μετράει το θαυμάσιο σύνολο των 79.335 εισιτηρίων στο σύνολο της καριέρας του.