FreeCinema

Follow us

Οδηγός επιβίωσης για το Netflix #6.


Έχετε Netflix; Σας έχει βγει το δάχτυλο με το remote στο χέρι κάνοντας browsing, μπας και βρείτε μια ταινία που… βλέπεται; Οι αναγνώστες του FREE CINEMA εξακολουθούν να μας ζητούν να προτείνουμε φιλμ που αξίζουν τον κόπο, ανάμεσα στον αχταρμά σαβούρας που περιλαμβάνει η πλατφόρμα, και ο Ηλίας Φραγκούλης ξαναχτυπά για έκτη φορά!

Η αλήθεια είναι πως ο κατάλογος ταινιών του Netflix στην Ελλάδα είναι απίστευτα φτωχός και ανέμπνευστος. Αλλά υπάρχουν και «εκλάμψεις» ή φιλμ ξεχωριστά, τα οποία μάλλον «χάνονται» μέσα στην ονομαστή πλατφόρμα και κάποιος πρέπει να τα υποδείξει στους ταλαίπωρους συνδρομητές, που ή καταλήγουν να βλέπουν σκουπίδια για να περάσει η ώρα ή… τους παίρνει ο ύπνος με το remote στο χέρι (been there, done that), σε μία άδοξη προσπάθεια να βρουν κάτι της προκοπής!

Η εμφάνιση του πρώτου, του δεύτερου, του τρίτου, του τέταρτου και του πέμπτου οδηγού επιβίωσης για το Netflix, αποκλειστικά με ταινίες που είτε θεωρώ πως είναι ψιλοάγνωστες, παραγνωρισμένες, κλασικές που αξίζει να δείτε και να ξαναδείτε ή άλλες που δεν είχαν προβληθεί ποτέ στις κινηματογραφικές μας αίθουσες, προκάλεσε… viral ενθουσιασμό, με τους αναγνώστες να ζητάνε όλο και περισσότερες λίστες. Ιδού, λοιπόν, και η έκτη. Προσοχή: οι τίτλοι των έργων που διαθέτει το Netflix δεν μένουν εκεί για πάντα. Εάν η πλατφόρμα δεν ανανεώσει τα δικαιώματά τους προς τις εταιρείες παραγωγής τους, θα τα ψάχνετε εις μάτην.

Ας προχωρήσουμε με τα φιλμ – προτάσεις (όπου υπάρχει αναλυτική κριτική / εκτενέστερο κείμενο στο site, ο τίτλος της ταινίας θα λινκάρεται):

ΕΜΕΙΣ / US (2019)

Η οικογένεια των Γουίλσον πάει διακοπές στο εξοχικό της. Την πρώτη κιόλας νύχτα, τέσσερις άγνωστοι εμφανίζονται έξω από την αυλή του σπιτιού τους. Δείχνουν απειλητικοί. Και είναι… ίδιοι με τους Γουίλσον!

Τι θα συνέβαινε εάν… κάτω από τα πόδια μας υπήρχε ένας «κόσμος» με ρέπλικες του εαυτού μας, που κάποια στιγμή θα αποφάσιζαν να διεκδικήσουν τις δικές μας, «καλύτερες» ζωές; Η συγκλονιστική πολιτική και κοινωνική αλληγορία του Τζόρνταν Πιλ, ο οποίος απογειώθηκε δημιουργικά μετά την επιτυχία του «Τρέξε!» (2017). Φυσικά και δεν γνώρισε παρόμοια καταξίωση από κοινό και δεν πέρασε ούτε έξω από τα Όσκαρ, αφού εδώ η agenda δεν είναι μονάχα το στερεοτυπικό φυλετικό, τα layers του σεναρίου απαιτούν πολλές δεύτερες σκέψεις «ανάγνωσης» και το όλον σερβίρεται με συστατικά θρίλερ και τρόμου πιο έντονα, άρα το φιλμ είναι λιγότερο… «προσβάσιμο» στις μάζες. Πολύ σπουδαίο έργο.

THE FIVE-YEAR ENGAGEMENT (2012)

Ένα χρόνο μετά το πρώτο ραντεβού, ο Τομ ζητά το χέρι της αγαπημένης του, Βάιολετ. Οι γονείς τους περιμένουν πως και πως να έρθει η ώρα της γαμήλιας τελετής, όμως, η μετάθεση εκείνης σε Πανεπιστήμιο άλλης πόλης προκαλεί μια σειρά απροόπτων που εμποδίζουν διαρκώς τα σχέδιά τους. Πόσα χρόνια μπορούν να περιμένουν και οι δύο;

Οι παραγωγοί των αγαπημένων μου «Φιλενάδων» (2011) ξαναπέταξαν κουφέτα σε τούτη τη μετ’ εμποδίων ρομαντική κωμωδία του Νίκολας Στόλερ, η οποία εξιστορεί τα πάνω και τα κάτω ενός ζευγαριού που έχει κολλήσει στ’ αρραβωνιάσματα και δεν τολμά ή… δε θέλει να δώσει τον απόλυτο όρκο; Ατυχώς, δεν προβλήθηκε ποτέ στους ελληνικούς κινηματογράφους. Τζέισον Σίγκελ και Έμιλι Μπλαντ πρωταγωνιστούν, ένα ευχάριστο βράδυ είναι εξασφαλισμένο και μακάρι όλο και περισσότεροι ντόπιοι θεατές να έρθουν πιο κοντά σ’ αυτή τη σχολή αμερικάνικης σχεσιακής κομεντί καταστάσεων και να βγάλουν από μέσα τους το… «χτικιό» των γαλλικών φιλμ του είδους που μας καταπλακώνουν κάθε καλοκαίρι (με το ζόρι!).

ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ Ζ / WORLD WAR Z (2013)

Άγνωστης προέλευσης ιός μετατρέπει την ανθρωπότητα σε ζόμπι. Τα Ηνωμένα Έθνη αγωνίζονται να ελέγξουν την πανδημία πριν να είναι αργά και βασίζονται στη βοήθεια του παλιού τους συνεργάτη, Τζέρι Λέιν, ο οποίος ταξιδεύει ανά τον κόσμο για να εντοπίσει την αρχή του κακού.

Περιπέτεια καταστροφής με έντονη δράση και σασπένς, χορταστικά στοιχεία μεγάλης παραγωγής, τον «κράχτη» Μπραντ Πιτ στον πρωταγωνιστικό ρόλο και… εκατομμύρια από ζόμπι σε έξαλλους ρυθμούς τρεχάλας και «δίψα» για μυαλά, περισσότερα μυαλά! Οι θεατές που φρικάρουν με το gore μπορούν να αισθάνονται κάπως πιο ασφαλείς εδώ και να δοκιμάσουν τις ψυχαγωγικές αρετές τούτου του φιλμ που στέκει πολύ πιο ψηλά από παραγωγές του υπο-είδους με «ζωντανούς νεκρούς» οι οποίες έγιναν cult για… λάθος λόγους. Αναμένουμε εδώ και χρόνια ένα sequel. Ελπίζω να μην το δούμε στην… πραγματική ζωή με τις μεταλλάξεις του COVID-19 (γέλια στο βάθος)!

Ο ΙΑΣΩΝ ΚΑΙ ΟΙ ΑΡΓΟΝΑΥΤΕΣ / JASON AND THE ARGONAUTS (1963)

Το μυθολογικό «παραμύθι» με το θρυλικό χρυσόμαλλο δέρας που συνδέεται με τον ηρωικό Ιάσωνα και τους Αργοναύτες του, σε μία απόλυτα κλασική χολιγουντιανή παραγωγή.

Οικογενειακή φαντασία παλαιάς κοπής με βάση τον περίφημο μυθολογικό ήρωα, από τις αγαπημένες ταινίες του Τιμ Μπέρτον του Πίτερ Τζάκσον και του Τομ Χανκς (αυτοί, τουλάχιστον, το έχουν δηλώσει πολλάκις). Κορυφαία (πόσω μάλλον για την εποχή παραγωγής του φιλμ) τα stop-motion special effects του τεράστιου στο είδος Ρέι Χαριχάουζεν. Μονάχα η τρίλεπτη σεκάνς της μονομαχίας με τους στρατιώτες – σκελετούς γυρίστηκε σε διάστημα τεσσάρων μηνών! Ο ίδιος ο Χαριχάουζεν θεωρούσε αυτή τη δουλειά την καλύτερη της καριέρας του. Μιλάμε για κομμάτι πολιτιστικής κληρονομιάς της 7ης Τέχνης.

TEAM AMERICA: WORLD POLICE (2004)

Μαριονέτες υποδύονται αντιτρομοκρατική ομάδα που υπερασπίζεται την παγκόσμια ειρήνη και ελευθερία (όπως θέλει να την βλέπει η Αμερική…), αλλά… διαλύει το σύμπαν στις αποστολές της.

Οι δημιουργοί του τηλεοπτικού «South Park», Τρέι Πάρκερ και Ματ Στόουν, κάνουν ένα κάργα ιερόσυλο και πρόστυχο homage στις περιπέτειες δράσης με puppets (τύπου «Thunderbirds» ή «Stingray») που προκαλεί σοκ γέλιου… μόνο σε ενήλικες. Φυσικά και δεν είχε κινηματογραφική διανομή στην Ελλάδα. Τι να πρωτοθυμηθώ από τις αμέτρητες σεκάνς ανθολογίας; Το ξεφτίλισμα του… ακτιβιστικού Χόλιγουντ (θα σας μείνει η προφορά του ονόματος του Ματ Ντέιμον για πάντα!); Την… πίπα «εμπιστοσύνης»; Τον ύμνο («Fuck, yeah!») της ομάδας; Τη σημασία του να είσαι dick, cunt ή asshole στη ζωή; Το τρολάρισμα του μουσικού νούμερου από το μιούζικαλ «Rent»; Τις καταστροφές των εθνικών μνημείων του πλανήτη; Το sabotage του Μάικλ Μουρ; Ή την πιο hardcore ερωτική σκηνή που είδαμε ποτέ σε mainstream ταινία; Εντάξει. Αλλάζεις συκώτι και άντερο! Ειλικρινά!

ANCHORMAN: THE LEGEND OF RON BURGUNDY (2004)

Σε μία απίστευτα φαλλοκρατική Αμερική της δεκαετίας του ’70, ο Ρον Μπέργκουντι, ινδάλμα – newsman σε τοπικό κανάλι του Σαν Ντιέγκο, έρχεται αντιμέτωπος με το σοκ της πρόσληψης μιας γυναίκας που τον ανταγωνίζεται σκληρά στο πόστο της παρουσιάστριας του δελτίου ειδήσεων.

Η πρώτη κινηματογραφική συνεργασία του Γουίλ Φέρελ με τον Άνταμ ΜακΚέι μας συστήνει την cult μορφή ενός φανταστικού παρουσιαστή ειδήσεων στα ‘70s. Αναπαράσταση εποχής, σεξισμός, φαλλοκρατική σημειολογία και σουρεάλ διάθεση στη διαπασών, με αποκορύφωμα τη σκηνή ανθολογίας της κόντρας όλων των ντόπιων τηλεπαρουσιαστών αλά «West Side Story», με βοηθήματα που ξεκινούν από τρίαινες και καταλήγουν σε τρελά εκρηκτικά! Και να μην ξεχνάμε και το οργασμικό όνειρο με την Κριστίνα Άπλγκεϊτ… Στο Netflix θα βρείτε και το ελαφρώς κατώτερο sequel του 2013, «The Legend Continues». Κάνουν ένα ωραιότατο double feature… καφρίλας (προφανώς). Κανένα δεν είχε προβληθεί στην Ελλάδα!

Ο ΠΡΩΤΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ / FIRST MAN (2018)

Αυτός ήταν ο Νιλ Άρμστρονγκ. Ο πρώτος άνθρωπος που τόλμησε το αδιανόητο, πάτησε το πόδι του και περπάτησε στη Σελήνη, στις 20 Ιουλίου του 1969. Αυτή ήταν η πορεία της καριέρας του, ως αστροναύτη της NASA.

Τέλεια κατασκευή και ρεαλιστική απεικόνιση των πρώτων αποστολών της NASA με σκοπό την κατάκτηση του Διαστήματος, μέχρι την ιστορική επιτυχία του Νιλ Άρμστρονγκ. Εκπληκτικές σεκάνς μέσα στα διαστημόπλοια, κυριολεκτικό άγχος, σασπένς και κοψοχόλιασμα, ακόμη κι αν γνωρίζει κανείς την έκβαση της εκτόξευσης κάθε Apollo. Ο Ντέιμιεν Τσαζέλ εδώ απέδειξε πόσο σπουδαίος σκηνοθέτης είναι. Καθαρός, τίμιος, χωρίς συμβολιστικές υπερβολές, τονίζει το ανθρώπινο συναίσθημα και υπάρχουν σκηνές έντονης συγκίνησης, που υποστηρίζονται… δακρυϊκά από το score του Τζάστιν Χέργουιτς. Άσχημα παραγνωρισμένο από την Ακαδημία Κινηματογράφου, με μόλις τέσσερις υποψηφιότητες (από τις οποίες προέκυψε ένα Όσκαρ καλύτερων οπτικών εφέ).

Η ΘΕΩΡΙΑ ΤΩΝ ΠΑΝΤΩΝ / THE THEORY OF EVERYTHING (2014)

Νομίζεις πως γνωρίζεις τα πάντα για τον Στίβεν Χόκινγκ; Ήρθε η ώρα να μπεις και… μέσα στην καρδιά του, για να μάθεις τα μυστικά (και) του ερωτικού του βίου.

Αντί για ένα στερεοτυπικό βιογραφικό δράμα στηριγμένο πάνω στην προσωπικότητα του αινιγματικού κυρίου Χόκινγκ, ο Τζέιμς Μαρς (που το 2009 βραβεύτηκε με το Όσκαρ καλύτερου ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους για το «Man on Wire») έκανε την έκπληξη παρουσιάζοντας το εξαιρετικά ώριμο πορτρέτο μιας επιστημονικής ιδιοφυίας όχι μέσα από το μυαλό του, αλλά μέσω μιας… μεγάλης ιστορίας αγάπης, που μαζί αποκαλύπτει το χρονικό ενός γάμου τραυματικού (από πολλές απόψεις) ο οποίος έρχεται να μας διδάξει «θεωρίες» πιο σημαντικές από εκείνες του σύμπαντος! Όσκαρ πρώτου ανδρικού ρόλου για την γενναία ερμηνεία του Έντι Ρέντμεϊν, η Φελίσιτι Τζόουνς στέκει επάξια δίπλα του και η μουσική του (αδικοχαμένου) Γιόχαν Γιόχανσον εκτοξεύει το συναίσθημα.

GREASE (1978)

Αγόρι γνωρίζει και ερωτεύεται κορίτσι στις διακοπές, αλλά τους χωρίζει ο ερχομός… της νέας σχολικής σεζόν! Αναπάντεχα, βρίσκονται στο ίδιο γυμνάσιο και η αγάπη τους θα περάσει από κάμποσες δοκιμασίες πριν το πανηγυρικό, μουσικοχορευτικό φινάλε.

Η μεγαλύτερη επιτυχία για το αμερικανικό box-office του 1978, αλλά και το πιο εμπορικό μιούζικαλ στην ιστορία του σινεμά, εδραίωσε την καριέρα του Τζον Τραβόλτα (μόλις έναν χρόνο μετά το «Πυρετός το Σαββατόβραδο») και μετέτρεψε σε superstar τη Βρετανοαυστραλή Ολίβια Νιούτον-Τζον. Βασίστηκε στο ομώνυμο θεατρικό hit του Broadway (που ξεκίνησε από ένα blues nightclub στο Σικάγο, το 1971!). Μπορεί κινηματογραφικά να μην είναι ένα από τα καλύτερα στο είδος του, αλλά περιέχει τραγούδια κοσμαγάπητα και στο φινάλε σε απογειώνει με χαρά στο άκουσμα του «You’re the One That I Want»! Το κέφι του το χρειαζόμαστε τούτη την εποχή…

ΧΑΜΕΝΟΙ ΣΤΗ ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ / LOST IN TRANSLATION (2003)

Ώριμος κινηματογραφικός star του Χόλιγουντ φτάνει στο Τόκυο για τα γυρίσματα διαφημιστικού τοπικής φίρμας… ουίσκι. Μια νεαρή απόφοιτος κολεγίου σκοτώνει τον χρόνο της σε δωμάτιο ξενοδοχείου, συνοδεύοντας τον celebrity φωτογράφο – σύντροφό της. Άυπνοι και οι δύο, θα συναντηθούν στο bar του ξενοδοχείου, θα τραγουδήσουν karaoke, θα φάνε μαζί, θα εξομολογηθούν πράγματα που θα τους φέρουν κοντά, κι ένα πρωί εκείνος θα της ψιθυρίσει κάτι στο αυτί.

Instant classic ρομάντζο για τους teens των ‘00s, η δεύτερη σκηνοθετική απόπειρα της Σοφία Κόπολα που τιμήθηκε με το Όσκαρ πρωτότυπου σεναρίου, υμνώντας τις πιθανότητες της ζωής (όσο και το άδοξό της, ίσως). Ελαφρώς υπερτιμημένο σε σχέση με την υπόλοιπη φιλμογραφία της, αλλά αυτό προτιμά μέχρι και ο Μπιλ Μάρεϊ από όλες τις ταινίες στις οποίες έχει πρωταγωνιστήσει! Η ίδια είχε δηλώσει πως αν εκείνος είχε αρνηθεί να παίξει σ’ αυτό, δεν θα γύριζε το φιλμ. Εννοείται πως το «μυστικό» του φινάλε οφείλει τα πάντα στην «Ερωτική Επιθυμία» (2000) του Γουόνγκ Καρ Γουάι.