FreeCinema

Follow us

Οδηγός επιβίωσης για το Netflix #1.


Έχετε Netflix; Σας έχει βγει το δάχτυλο με το remote στο χέρι κάνοντας browsing, μπας και βρείτε μια ταινία που… βλέπεται; Άπειροι αναγνώστες του FREE CINEMA μας έχουν ζητήσει εδώ και καιρό να προτείνουμε φιλμ που αξίζουν τον κόπο, ανάμεσα στον αχταρμά σαβούρας που περιλαμβάνει η πλατφόρμα. Ορίστε, λοιπόν. Καταφέρατε να «ρίξετε» τον Ηλία Φραγκούλη!

Η αλήθεια είναι πως ο κατάλογος ταινιών του Netflix στην Ελλάδα είναι απίστευτα φτωχός και ανέμπνευστος. Αλλά υπάρχουν και «εκλάμψεις» ή φιλμ ξεχωριστά, τα οποία μάλλον «χάνονται» μέσα στην ονομαστή πλατφόρμα και κάποιος πρέπει να τα υποδείξει στους ταλαίπωρους συνδρομητές, οι οποίοι ή καταλήγουν να βλέπουν σκουπίδια για να περάσει η ώρα ή… τους παίρνει ο ύπνος με το remote στο χέρι (been there, done that), σε μία άδοξη προσπάθεια να βρουν κάτι της προκοπής!

Προ ημερών, πρότεινα (ξανά) στα social μου την ταινία «Assassination Nation» (2018) που εμφανίστηκε πρόσφατα στο Netflix (μάλλον… κατά λάθος) και τα σχόλια ενθουσιασμού και ευχαριστιών φίλων και αναγνωστών ήταν πολλά, ενώ δεν έλειψαν και οι θερμές παρακλήσεις να κάνω πιο τακτικά τέτοιες προτάσεις, αν όχι να υπάρξει κάποια σχετική λίστα στο FREE CINEMA. Σε μία σπάνια στιγμή… ανθρωπιάς, είπα να υποκύψω!

Κατά διαστήματα, λοιπόν, θα εμφανίζεται εδώ ένας οδηγός επιβίωσης για το Netflix, αποκλειστικά με ταινίες που είτε θεωρώ πως είναι ψιλοάγνωστες, παραγνωρισμένες, κλασικές που αξίζει να δείτε και να ξαναδείτε ή άλλες που δεν είχαν προβληθεί ποτέ στις κινηματογραφικές μας αίθουσες. Προσοχή: οι τίτλοι των φιλμ που διαθέτει το Netflix δεν μένουν εκεί για πάντα. Εάν η πλατφόρμα δεν ανανεώσει τα δικαιώματά τους προς τις εταιρείες παραγωγής τους, θα τις ψάχνετε εις μάτην.

Ακολουθεί μία πρώτη λίστα προτάσεων (όπου υπάρχει αναλυτική κριτική / εκτενέστερο κείμενο στο site, ο τίτλος της ταινίας θα λινκάρεται):

ΚΑΥΤΟΙ ΚΑΙ ΑΣΦΑΙΡΟΙ / HOT FUZZ (2007)

Σκληροπυρηνικός μπάτσος του Λονδίνου παίρνει «δυσμενή» για κωλοχώρι με μηδέν εγκληματικότητα, αλλά με αυξημένο αριθμό φρικωδών «ατυχημάτων». Δικαίως του μπαίνουν ψύλλοι στ’ αυτιά περί οργανωμένης πλεκτάνης με μυστηριώδη συμφέροντα ή… πρέπει να τον μαζέψουν με την «απόχη»; Προτού απαντήσεις, περίμενε να δεις από τι αποτελείται το αστυνομικό Τμήμα του Σάντφορντ…

Αστυνομική κωμωδία, εγκληματικό μυστήριο βρετανικής παράδοσης και εξωφρενικές πινελιές σάτιρας, με επιπλέον άγριο gore. Η ταινία που απογείωσε την καριέρα του σκηνοθέτη Έντγκαρ Ράιτ. Η ατάκα «The greater good!» θα σας κάνει να γελάτε για πάντα!

Ο ΣΚΟΤ ΠΙΛΓΚΡΙΜ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΤΩΝ 7 ΠΡΩΗΝ / SCOTT PILGRIM VS. THE WORLD (2010)

Ο Σκοτ Πίλγκριμ αγαπάει τη Ραμόνα. Η Ραμόνα έχει επτά θανάσιμους πρώην. Now it’s war.

Η (αξεπέραστη) ταινία που γύρισε μετά το «Hot Fuzz» ο Έντγκαρ Ράιτ. Η πιο meta-pop νεανική ταινία που είδαμε… από αρχής εμφάνισης του genre στο σινεμά! Απλά, (για μένα) το #1 των φιλμ που είδαμε στην κινηματογραφική σεζόν 2010 – 2011.

JOY (2019)

Η Τζόι είναι μια καπάτσα Νιγηριανή με θελκτική εμφάνιση, η οποία κάνει πεζοδρόμιο σε ερημική πιάτσα της Βιέννης μέχρι πρωίας. Στο ξημέρωμα, αλλάζει ρούχα, περιμένει το λεωφορείο της γραμμής και επιστρέφει σε φτωχικό σπίτι το οποίο μοιράζεται με άλλες «συναδέλφους» της οι οποίες αποδίδουν το ποσοστό του χρέους τους στην ίδια «Madame» (όπως και την αποκαλούν), μέχρι τη στιγμή που θα αποκτήσουν την ελευθερία τους.

Ιδιότυπο γυναικείο δράμα από την Αυστρία, που είδαμε μονάχα στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης του 2018, κέρδισε το βραβείο καλύτερης ταινίας του Φεστιβάλ Λονδίνου τότε και εμφανίστηκε ως acquisition του Netflix σε διάφορες χώρες. Με κέρδισε γιατί δεν πουλάει καμία agenda «ορθότητας» ή μελούρα (λόγω θέματος).

ΜΑΙΡΗ Η ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΤΗΣ ΣΚΟΤΙΑΣ / MARY QUEEN OF SCOTS (2018)

Η 18χρονη Μαίρη επιστρέφει χήρα στη μητρική της Σκοτία, χωρίς να έχει ολοκληρώσει τον σκοπό της κληρονομιάς του θρόνου της καθολικής Γαλλίας. Στην πατρίδα της, πια, αποφασίζει να διεκδικήσει τον ουσιαστικά δικό της θρόνο, όμως Σκοτία και Αγγλία βρίσκονται υπό την εξουσία της εξαδέλφης της, βασίλισσας Ελισάβετ. Μοιραία, ανάμεσά τους θα ξεκινήσει ένα παιχνίδι επικίνδυνης αντιπαλότητας.

Από τα new entries της πλατφόρμας, δεν έτυχε ιδιαίτερης προσοχής στην κινηματογραφική του διανομή, διαθέτει τον προφανή μαγνήτη του πρωταγωνιστικού διδύμου (Σίρσα Ρόναν και Μάργκο Ρόμπι) και αποτελεί ένα εξαιρετικό παράδειγμα «ματιάς» στην ενδυματολογία έργου ιστορικής περιόδου.

ΠΕΡΙΠΟΥ ΩΡΙΜΗ / YOUNG ADULT (2011)

Ξεπεσμένη συγγραφέας επιστρέφει στην πατρίδα της όχι για να διεκδικήσει ξανά, αλλά για να… αρπάξει τον παιδικό της έρωτα και να τον «σώσει», καθαρά υποκειμενικά, από… την οικογενειακή του θαλπωρή!

Μετά το «Ραντεβού στον Αέρα» (2009), ο Τζέισον Ράιτμαν έστησε ακόμη ένα μικρό αριστούργημα αφήγησης και σκιαγράφησης χαρακτήρων, με φόντο την ασχήμια της ζωής ή, έστω, την ασχήμια που κουβαλάμε μέσα μας ως ανθρώπινο είδος. Η Σαρλίζ Θέρον το σκίζει υποκριτικά. Ούτε μία οσκαρική υποψηφιότητα!

LOOPER: ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΟΙ ΜΕ ΤΟ ΧΡΟΝΟ / LOOPER (2012)

Στα 2072, όταν η Μαφία θέλει να ξεφορτωθεί ένα «στόχο» της, τον μεταφέρει 30 χρόνια πίσω στο παρελθόν, εκεί όπου τον περιμένει ο «Looper» του, ένας πληρωμένος εκτελεστής ο οποίος αναλαμβάνει να εξαφανίσει τα ίχνη του. Τι συμβαίνει, όμως, όταν ο «Looper» έρχεται αντιμέτωπος με τον ίδιο του τον εαυτό;

Ο σκηνοθέτης (και σεναριογράφος) του περσινού φοβερού σουξέ «Στα Μαχαίρια», Ράιαν Τζόνσον, υπογράφει μία ελαφρώς παραγνωρισμένη αλλά υποδειγματική sci-fi περιπέτεια, που ίσως θα έπρεπε να είχε δει και ο Κρίστοφερ Νόλαν πριν… τολμήσει και γράψει το σενάριο του «Tenet»

ΤΟ ΜΩΡΟ ΤΗΣ ΡΟΖΜΑΡΙ / ROSEMARY’S BABY (1968)

Νεαρό ζευγάρι μετακομίζει σε διαμέρισμα στη Νέα Υόρκη, δίχως να δώσει την πρέπουσα σημασία στους ιδιόρρυθμους γείτονές του. Όταν η σύζυγος μένει έγκυος… κάπως ανεξήγητα, ο φόβος για την ασφάλεια του μωρού της θα την φέρει στα όρια της παράνοιας. Τελικά, ζει έναν εφιάλτη ή κάτι το… σατανικό;

Χωρίς πολλά λόγια, η θρυλική ταινία (ψυχολογικού) τρόμου του Ρομάν Πολάνσκι. #9 στη λίστα μου με τις 50 καλύτερες για το είδος αυτό στην ιστορία του παγκόσμιου σινεμά. Αξίζει επανάληψης, όλο και κάτι καινούργιο βρίσκεις ή παρατηρείς σ’ αυτήν με το πέρασμα των δεκαετιών.

ΟΣΑ ΦΕΡΝΕΙ Ο ΧΡΟΝΟΣ / ABOUT TIME (2013)

Ο Τιμ γιορτάζει τα 21 του χρόνια με την πιο τρελή αποκάλυψη από τον πατέρα του, που αφορά το μεγαλύτερο μυστικό που κρύβουν όλοι οι άνδρες στην οικογένειά του: μπορεί να ταξιδέψει στο χρόνο! Αρκεί να βρεθεί σ’ ένα σκοτεινό χώρο, να σφίξει τις γροθιές του και να σκεφτεί το χρονικό πλαίσιο του παρελθόντος στο οποίο θέλει να επιστρέψει. Πρέπει, όμως, να προσέξει να μην αλλάξει δραματικά κάτι από το μέλλον…

Υπέροχη βρετανική ρομαντική κομεντί με ωραία μαθήματα ζωής. Πρέπει (λέει το έργο) να προσπαθείς να ζεις την κάθε μέρα… δυο φορές! Τη μία για να βιώνεις αυτά που σου φέρνει η καθημερινότητα και τη δεύτερη για να κρατάς τις ομορφότερες γεύσεις της, προσέχοντας και απολαμβάνοντας ξανά τις λεπτομέρειες, σχεδόν σαν… θεατής.

ASSASSINATION NATION (2018)

Στην πόλη του Σάλεμ, αγνώστου ταυτότητας hacker διαρρέει υλικό ιδιαίτερων στιγμών του Δημάρχου. Το σκάνδαλο που προκύπτει τον οδηγεί σε μία επεισοδιακή και δημόσια αυτοκτονία μπροστά στο Δημοτικό Συμβούλιό του. Όταν μία 17χρονη μαθήτρια εκτίθεται με παρόμοιο τρόπο, η κατάσταση ξεφεύγει πέρα από κάθε έλεγχο και οι κάτοικοι είναι έτοιμοι να βγουν στους δρόμους για να λιντσάρουν ή και να σκοτώσουν!

Ο τίτλος που προκάλεσε την ύπαρξη αυτής της λίστας (η οποία θα έχει και συνέχειες…), είναι ένα αναρχικά ακομπλεξάριστο κοινωνικό έργο με αιχμηρά στοιχεία σάτιρας και μακαβριότητα που… σχεδόν ισοφαρίζει την πραγματικότητα του αμερικανικού «ονείρου» σήμερα. Δεν προβλήθηκε ποτέ στην Ελλάδα, φυσικά. Άχαστο. Και σηκώνει τεράστιες συζητήσεις κατόπιν θέασης.

OLDBOY / OLDEUBOI (2003)

Θύμα μυστηριώδους απαγωγής κρατείται σε συνθήκες φυλακής για δεκαπέντε χρόνια και, στα καλά καθούμενα, βρίσκεται ελεύθερος με μία διορία… εκδίκησης. Ποιος είναι ο πραγματικός ένοχος αυτής της ιστορίας;

Κι όμως, το Netflix περιέχει στην ταινιοθήκη του την original ταινία του Τσαν-Γουκ Παρκ και όχι το άθλιο αμερικάνικο remake που γύρισε ο Σπάικ Λι το 2013 (και η ανθρωπότητα θέλει να ξεχάσει…). Από τα σπάνια δείγματα εξαιρετικού «world cinema» που σε κάνει να απορείς για το πώς βρέθηκε εκεί μέσα…