FreeCinema

Follow us

ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ Ζ (2013)

(WORLD WAR Z)

  • ΕΙΔΟΣ: Περιπέτεια Καταστροφής
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μαρκ Φόρστερ
  • ΚΑΣΤ: Μπραντ Πιτ, Μιρέιγ Ένος, Ντανιέλα Κερτέζ, Φάνα Μοκοένα
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 116'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: UIP

Άγνωστης προέλευσης ιός μετατρέπει την ανθρωπότητα σε ζόμπι. Τα Ηνωμένα Έθνη αγωνίζονται να ελέγξουν την πανδημία πριν να είναι αργά και βασίζονται στη βοήθεια του παλιού τους συνεργάτη, Τζέρι Λέιν, ο οποίος ταξιδεύει ανά τον κόσμο για να εντοπίσει την αρχή του κακού.

Περιμέναμε (με βάση τα αρνητικότατα δημοσιεύματα του αμερικανικού Τύπου κατά τη διάρκεια της παραγωγής του φιλμ) να δούμε ένα έκτρωμα της χολιγουντιανής ασυδοσίας, μια ταινία που είχε σκάψει το λάκκο του εμπορικού φιάσκου με τα ίδια της τα χέρια (ή με εκείνα του πρωταγωνιστή και παραγωγού της, Μπραντ Πιτ) πριν καν βγει στις αίθουσες, για να ζητοκραυγάσουμε φθονερά πάνω από το studio και το star του «Παγκόσμιος Πόλεμος Ζ». Τίποτε από όλα αυτά δεν ίσχυσε, τελικά. Η ταινία του Μαρκ Φόρστερ είναι ένα από τα καλύτερα δείγματα ψυχαγωγικού σινεμά για το 2013, που σε ελάχιστα σημεία μαρτυρά τις περιπέτειες τις οποίες, προφανώς, πέρασε μέχρι να καταλήξουν οι παραγωγοί της προς τα πού προσανατολίζονται, όσον αφορά το genre και το target group των πελατών τους.

Το φιλμ μας μπάζει γρήγορα στη δράση, με την οικογένεια του Μπραντ Πιτ να βρίσκεται εγκλωβισμένη σε ένα τεράστιο μποτιλιάρισμα κεντρικού δρόμου της Φιλαδέλφεια, μιας από τις μεγαλύτερες αμερικανικές πόλεις στις οποίες ξεσπά αυτός ο άγνωστος ιός, οι φορείς του οποίου τον μεταδίδουν με ένα… σαρκοβόρο δάγκωμα, για να δράσει και στο θύμα σε ταχύτητα που δεν ξεπερνά τα 15 δευτερόλεπτα! Η σεκάνς της εξάπλωσης είναι εντυπωσιακή και, σκόπιμα, σου τονίζει ότι το έργο που παρακολουθείς ξεφεύγει από τα στερεότυπα και τους κανόνες του zombie horror genre και ταυτίζεται περισσότερο με την περιπέτεια καταστροφής, με τον πατέρα ήρωα που αγωνίζεται να προστατεύσει γυναίκα και κόρες, ρισκάροντας με τη ζωή του, για το καλό… του «HOME» του. Δεν είναι καθόλου τυχαία η λεπτομέρεια που ο φακός μας επιτρέπει να δούμε, όταν με αυτή τη λέξη (και όχι το όνομα της συζύγου του) σώζει σε μια νέα τηλεφωνική συσκευή που του προμηθεύει το αφεντικό του από τα Ηνωμένα Έθνη το νούμερο με το οποίο μπορεί να έρχεται σε επαφή μαζί τους. Κατά κάποιο τρόπο, ο «Παγκόσμιος Πόλεμος Ζ» επιχειρεί να είναι μια ταινία για… όλη την οικογένεια, που χτίζει το σασπένς της πάνω σε αυτή τη σχέση, ώστε και το target group του PG-13 (rating καταλληλότητας) να ταρακουνηθεί όσο το δυνατόν πιο ρεαλιστικά, με τη σκέψη του κινδύνου βαθιά στο υποσυνείδητό του. Τι κι αν η απειλή έχει τη μορφή αμέτρητων, αφηνιασμένων ζόμπι; Η ίδια οικογένεια σήμερα παρακολουθεί μετά μανίας, στην ασφάλεια της εστίας της, το «The Walking Dead» από την τηλεόραση. Πλέον, δε φοβάται την αναληθοφάνεια μιας παρόμοιας επίθεσης από ζόμπι, όπως μας τη δίδαξε το σινεμά (ή ο Τζορτζ Ρομέρο). Αντιλαμβάνεται πως, ύστερα από τις πλείστες όσες ταινίες με φυσικές καταστροφές, τούτη εδώ η περίπτωση αρχίζει να γίνεται ανησυχητικά φοβιστική. Η δημόσια υγεία διατρέχει σοβαρούς κινδύνους. Και η σκέψη αυτών των κινδύνων φέρνει τα ζόμπι σε δεύτερη μοίρα!

Με αυτό το σκεπτικό, ο «Παγκόσμιος Πόλεμος Ζ» εξελίσσεται ως περιπέτεια δράσης, όπου οι ζωντανοί νεκροί αποτελούν το στοιχείο της καταστροφής και ο Μπραντ Πιτ μετατρέπεται σε ένα είδος πολυμήχανου «superhero» ορθολογιστή, ο οποίος αναζητά την πηγή της αλήθειας, για να εξουδετερώσει το κακό. Οι κακοθελητές θα βρουν πάτημα για να κανιβαλίσουν το φιλμ με βάση τους προορισμούς του Πιτ, όμως, είναι σαφές ότι εδώ δε μιλάμε για μια πολιτική ταινία. Ούτως ή άλλως, ακόμη και το απόρθητο τείχος της Ιερουσαλήμ (κλείσιμο ματιού) δεν προστατεύεται για πάντα, στο πιο εντυπωσιακό κομμάτι μαζικής επίθεσης ζόμπι που ανήκει ήδη στη σφαίρα του cult classic! Επιπλέον, το 3D προσφέρει κάτι στην όλη αίσθηση – διάσταση της εικόνας και δεν το κοτσάρανε για να σου αδειάσουν – και μόνο – το πορτοφόλι.

Μια σοβαρή μου ένσταση, ως fan του είδους των ταινιών τρόμου, εντοπίζεται στην εξουδετέρωση του στοιχείου του gore, μια διάθεση αυτολογοκρισίας των σκηνών με αίμα, ειδικά σε δύο σκηνές που απαιτούσαν αυτό το κάτι παραπάνω: στο κόψιμο του χεριού της Ισραηλινής φανταρίνας και στο χτύπημα του ζόμπι με λοστό στο κεφάλι (από την κατακλείδα στη Σκωτία). Ειδικά στη δεύτερη περίπτωση, φαντάζει βλακώδης η απόκρυψη του χτυπημένου κεφαλιού του ζόμπι, με τον Πιτ σε απόγνωση να τραβά με μανία το λοστό, για να ελευθερώσει το μόνο όπλο άμυνας που διαθέτει. Ακόμη και η τηλεόραση σήμερα παρουσιάζει σκηνές ωμής και πιο γραφικής βίας από αυτό που δεν έπρεπε να δούμε στο «Παγκόσμιος Πόλεμος Ζ». Γνωρίζω, όμως, και πολύ περισσότερους θεατές του έργου που τώρα θα χαίρονται με τη γνώση ενός σχετικά αναίμακτου θεάματος…

Αν θέλουμε να καταλογίσουμε ευθύνες για μη ολοκληρωμένο αποτέλεσμα, αυτές εντοπίζονται στο άχρωμο, ελαφρώς παθητικό παίξιμο του Μπραντ Πιτ που περιφέρεται σε ρόλο τουρίστα με ένα μόνιμα «δραματικό» βλέμμα, αν και η απάντηση του γυναικείου πληθυσμού από το opening weekend στις ΗΠΑ είναι αποστομωτική: χεστήκατε (όλες, ναι, το αντιλαμβάνομαι, ζητώ συγγνώμη, δε θα θίξω περισσότερο το είδωλό σας)! Το φινάλε, όμως, δε χωρά αμφιβολίες και… σταριλίκια. Η κλιμάκωση παίζει σε εντελώς διαφορετικούς τόνους και συγκρούεται με το επικό μέγεθος της δράσης και των εφέ που σου ανοίγουν την όρεξη για περισσότερα από τα πρώτα λεπτά της ταινίας, κιόλας. Δεν είναι ένα κακό τέλος. Απλά, είναι λάθος οι ταχύτητες. Και δεν εκτροχιάζουν εντυπωσιακά το δίωρο, στο σύνολό του. Αλλά η ανάμνηση του εξαιρετικού σασπένς που προηγήθηκε θα σε συνοδεύσει μέχρι την έξοδο. Και αυτό είναι μια μεγάλη επιτυχία για το σημερινό mainstream σινεμά.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αν σου αρέσουν οι ταινίες καταστροφής τύπου «2012», βάζεις και μια ιδέα από ζόμπι, σε ωραίο 3D και έχεις τη διασκέδαση εξασφαλισμένη. Αν πας για το λουτρό αίματος, θα μετράς τις σταγόνες και θα οικτίρεις. Αν σε είχαν ενοχλήσει τα ζόμπι (επειδή τρέχουν σαν αγριεμένο κοπάδι!) με το που είδες το πρώτο trailer, τα θέλει ο κώλος σου για να ζοχαδιαστείς… Συνολικά, μια καλοδουλεμένη, θεαματικότατη και διασκεδαστική ταινία που υπηρετεί τους στόχους της, αρκεί να έχεις κι εσύ τους ίδιους.


MORE REVIEWS

ΓΚΟΤΖΙΛΑ x ΚΟΝΓΚ: Η ΝΕΑ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ

Ένα μυστηριώδες σήμα (κινδύνου;) έρχεται από τα βάθη της Κοίλης Γης και καλεί την ερευνητική ομάδα που προστατεύει τον Κονγκ στη Νήσο του Κρανίου να βρεθεί στα έγκατα αχαρτογράφητων περιοχών, ελπίζοντας να μην αναμειχθεί και ο Γκοτζίλα, προκαλώντας νέες επικές μάχες.

ΑΔΕΣΠΟΤΑ ΚΟΡΜΙΑ

Ποια είναι τα όρια των δικαιωμάτων μας επάνω στο ίδιο μας το σώμα, σε συνάρτηση με τις ανά την Ευρώπη υπάρχουσες νομοθετικές ρυθμίσεις που ορίζουν το πόσο αυτό μας ανήκει; Ένα έργο τεκμηρίωσης που επιχειρεί να θίξει και να απαντήσει σε πολλά νομικά και ηθικά διλλήματα… ζωής και θανάτου.

ΤΟ ΑΓΟΡΙ ΤΟΥ ΘΕΟΥ

Μπολόνια, 1858. Εξάχρονο αγόρι οικογένειας Εβραίων τίθεται αναγκαστικά υπό την επιμέλεια του Πάπα, προκειμένου να μεγαλώσει σύμφωνα με τις αρχές της Καθολικής Εκκλησίας. Οι γονείς του θα κάνουν τα πάντα για να το πάρουν πίσω, όμως, η κόντρα με την παπική Ρώμη δεν είναι απλή υπόθεση.

Η ΧΙΜΑΙΡΑ

Φυλακόβιος αρχαιοκάπηλος επιστρέφει στον τόπο του εγκλήματος, όπου ξαναβρίσκοντας την παλιοπαρέα των συναδέλφων του, ξηγιέται… παλιά του τέχνη κόσκινο. Ή μήπως κυνηγάει χίμαιρες;

ΚΟΥΚΛΕΣ ΤΗΣ ΔΡΕΣΔΗΣ

Νεαρή δημοσιογράφος ερωτεύεται αιρετικής στάσης ζωγράφο και performance artist. Όταν η δεύτερη πεθαίνει, η πρώτη αγωνίζεται να νικήσει την ελληνική γραφειοκρατία, ζητώντας να παραλάβει τη σορό της αγαπημένης της συντρόφου.

MR KLEIN

MR KLEIN

Σπινταρισμένα ζόμπι κυνηγάνε Μπραντ Πιτ που θέλει να σώσει τη Γη από δαύτα. Δε με χάλασε. Αλλά λίγο έντερο, more brains και το bloody Mary του θα το έκανε πιο φιγουρίνι, βρε αδελφέ. Να τα λέμε αυτά.