FreeCinema

Follow us
02.0323:00

Όσκαρ 2014: Ποιοι θα τα πάρουν;


Λίγες ώρες απομένουν μέχρι το μεγαλύτερο και πιο αγαπημένο κινηματογραφικό ξενύχτι της χρονιάς. Τα λατρεύουμε, τα μισούμε, τα φθονούμε, τα κανιβαλίζουμε, τα περιμένουμε σα να ‘ναι γιορτή, κάθε χρόνο. Το 2013 είχε καλές ταινίες, αλλά όχι ΤΗΝ ταινιάρα. Γι’ αυτό κι απόψε θα ζήσουμε ένα μεγάλο θρίλερ. Επιτέλους!

Όπως συνηθίζω να λέω επί σειρά δεκαετιών, το να κάνεις προβλέψεις για τα Όσκαρ είναι βαθύτατα… εγωκεντρικό και υποκειμενικό! Είναι μια εσωτερική πάλη του δικού σου γούστου και της δικής σου προσμονής, να κερδίσουν αυτά που προτιμάς, απέναντι στην υποχρέωση του να ακούσεις τις «εντολές» του ξένου Τύπου, των ανθρώπων που βιώνουν σχεδόν εκ των έσω τη βιομηχανία του Χόλιγουντ, αλλά και ν’ ακολουθήσεις τα άπειρα βραβεία που έχουν προηγηθεί και «φανερώνουν» (υποτίθεται) ρεύματα ή τάσεις που αφορούν στον τρόπο σκέψης των χιλιάδων ψηφοφόρων της Ακαδημίας.

Το 2013 μας έδωσε πολλές καλές ταινίες, με μια ενδιαφέρουσα ποικιλία σε είδη και θεματικές, όμως, στο φινάλε, κάτι αισθανόσουν να είναι… απών. Αυτό που λέμε «η μεγάλη ταινία». Αν το πάρουμε με τη λογική των αστεριών της βαθμολόγησης που όλοι γνωρίζετε, μιλάμε για μια χρονιά με πολλά τριάρια, αλλά ελάχιστα που φιλμ που αξίωναν τη θέση του μέγιστου.

GRAVITY poster L

Παρατηρώντας τις εννέα ταινίες που διεκδικούν το μεγάλο Όσκαρ, με μια πρώτη ματιά, ξεχωρίζει αμέσως το «Gravity» του Αλφόνσο Κουαρόν. Αυτή ήταν Η ταινία του 2013. Βγήκε στις αμερικανικές αίθουσες στις αρχές του Οκτώβρη, έκανε τεράστιες εισπράξεις παγκοσμίως (λες και ήταν καλοκαιρινό blockbuster!), πήγε το σινεμά ένα βήμα μπρος (σε επίπεδο παραγωγής και τεχνολογίας) και μετέφερε το θεατή σε ένα μέρος… έξω από τον κόσμο μας, πειστικότατα και διασκεδαστικά. Από την αρχή, δεν φαινόταν πως το φιλμ του Κουαρόν μπορεί να έχει σοβαρή τύχη στα Όσκαρ. Είναι ιστορικά αποδεδειγμένο πως η Ακαδημία δεν μπορεί να καταλάβει ή να αναγνωρίσει ως είδος οτιδήποτε βγαίνει… εκτός πλανήτη Γη! Ενίοτε, το σινεμά του φανταστικού αγγίζει τις υποψηφιότητες, αλλά στο τέλος της βραδιάς μετράει μονάχα μερικά τεχνικά βραβεία (για να μην πάμε δεκαετίες πίσω, σε ταινίες του Στίβεν Σπίλμπεργκ που άλλαξαν το ίδιο το Χόλιγουντ και τη βιομηχανία του, ας θυμηθούμε την πιο πρόσφατη περίπτωση του «Avatar» του Τζέιμς Κάμερον, το οποίο κέρδισε… 3 Όσκαρ για φωτογραφία, σκηνογραφία και οπτικά εφέ). Μια Ακαδημία που δεν αναγνωρίζει το σινεμά των ειδών, για μένα, είναι μια προβληματική Ακαδημία. Κι αν το ξανακάνει με το «Gravity», προτιμώντας το… κλαψιάρικο «μήνυμα», θα είναι ακόμη μια χρονιά που θα λυπηθώ για το αποτέλεσμα.

12 YEARS A SLAVE poster

Η κλάψα είναι, προφανώς, το «12 Χρόνια Σκλάβος» του Στιβ ΜακΚουίν. Έχει το αβανταδόρικο θέμα (ο τίτλος τα λέει όλα), σε μια πατρίδα που έχει εκλέξει ως Πρόεδρό της έναν Αφροαμερικανό (sic) σου κλείνει το ματάκι με μια σιγουριά, όμως, το παρελθόν μας έχει διδάξει ότι το… χρώμα δεν είναι πάντοτε το σίγουρο χαρτί («The Color Purple»). Το μέγα ερωτηματικό γύρω από έναν οσκαρικό «θρίαμβο» της ταινίας του ΜακΚουίν είναι… τα υπόλοιπα βραβεία του! Αυτή τη στιγμή δείχνει να είναι το φαβορί στο διασκευασμένο σενάριο και παίζει 50/50 για το δεύτερο γυναικείο ρόλο. Αυτά. Η ταινία της χρονιάς; Ποιος ήρθε;

Ο «Σκλάβος» διεκδικεί 9 Όσκαρ, το «Gravity» πάει για 10. Το πρώτο φαίνεται να κερδίζει σε 2 – 3 κατηγορίες, το δεύτερο θα κινηθεί μεταξύ 6 – 7. Καταλάβαμε, εντάξει; Βέβαια, πέρσι, το «Επιχείρηση: Argo» του Μπεν Άφλεκ έφυγε με… 3 (μόλις) Όσκαρ (καλύτερης ταινίας, διασκευασμένου σεναρίου και μοντάζ) ως ο «μέγας» νικητής. Ακούω γέλια στο βάθος;

Ας δούμε, λοιπόν, που καταλήγει το όλο οσκαρικό παιχνίδι για φέτος. Με κάποια τόλμη σε μερικές από τις προβλέψεις. Και αύριο μέρα είναι, εδώ θα μετράμε… θύματα και πληγές, καλό πράγμα είναι και η αυτοκριτική. Βασικό χαρακτηριστικό της λίστας που ακολουθεί: ένας είναι ο νικητής, όχι το τάδε μπορεί να το πάρει, αλλά είναι από δίπλα και το άλλο και άμα προκύψει το παράλλο μπορεί και να τα πάρει το τέταρτο και σας τα έλεγα, εγώ τα είχα «προβλέψει»…

gravity_2

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΤΑΙΝΙΑ

Το «Gravity» του Αλφόνσο Κουαρόν. 10 υποψηφιότητες. Μισό βραβείο καλύτερης ταινίας από το Σωματείο των Παραγωγών. Είναι το φιλμ που δεν θα φανταζόσουν να προωθούν οι ηθοποιοί ψηφοφόροι, δεν είναι καν υποψήφιο στο σενάριο, όμως, είναι το πλέον πολυσυζητημένο της χρονιάς, το πιο επαναστατικό (ως όραμα αλλά και στην πράξη) και, τις τελευταίες μέρες, ακούγεται πως πιάνει ισχυρή πλειοψηφία στην πρώτη τριάδα των ψήφων (αν όχι και στην πρώτη θέση αυτών). Υπάρχουν ακόμη κι εκείνοι που το βλέπουν να παίζει 50/50 με το «12 Χρόνια Σκλάβος». Μισή ντροπή δική τους, που λέμε… Θα το ρισκάρω υπέρ της ταινίας του Κουαρόν. Κι ας υπάρχει το «κακό» παράδειγμα του «Avatar» (σχετικά με το είδος). Το μοντάζ θα «καρφώσει» την καλύτερη ταινία, πιστεύω. Αν είναι το «Gravity», τότε πηγαίνει να σαρώσει. Αν είναι το «Captain Phillips», υπομονή, λίγες ώρες είναι, θα περάσουν…

Alfonso Cuaron Gravity 1

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ

Αλφόνσο Κουαρόν για το «Gravity». 101 είναι οι διακρίσεις που έχει συγκεντρώσει το φιλμ παγκοσμίως μέχρι αυτή τη στιγμή. Δεν υπάρχει βραβείο που δεν έχει πάρει ο Μεξικάνος! Σημαντικότερο, αυτό του Σωματείου των συναδέλφων του. Είναι περίπτωση «ας του το στείλουν σπίτι του». Αν γίνει spoiler εδώ, θα ακουστούν κραυγές από το Λος Άντζελες μέχρι το διάστημα!

Dallas Buyers Club 690

ΠΡΩΤΟΣ ΑΝΔΡΙΚΟΣ ΡΟΛΟΣ

Μάθιου ΜακΚόναχεϊ για το «Dallas Buyers Club». Από romantic lead και πρώτο όνομα στη μαρκίζα της περιπέτειας, έφτασε να μας πείσει ότι… παίζει κιόλας, με το «Magic Mike», για το οποίο τον σνόμπαραν πέρσι και δεν τον πρότειναν στο δεύτερο ανδρικό ρόλο. Κέρδισε στις Χρυσές Σφαίρες και στα SAG. Ενισχύεται από το εκπληκτικό πέρασμά του στο «Λύκο της Wall Street» (μη σου πω ότι παίρνει πόντους και για το «Ένα Καλοκαίρι») και εδώ και μερικές εβδομάδες έκανε… refresh στα μέλη της Ακαδημίας για το πόσο καλός είναι και από την τηλεόραση, με τη σειρά «True Detective». Πηγαίνει με τον ευχαριστήριο λόγο στο τσεπάκι του…

Blue Jasmine

ΠΡΩΤΟΣ ΓΥΝΑΙΚΕΙΟΣ ΡΟΛΟΣ

Κέιτ Μπλάνσετ για το «Θλιμμένη Τζάσμιν». Η κερδισμένη των Σφαιρών και του SAG. Δεν μου άρεσε ούτε ως γυναικείος χαρακτήρας ταινίας του Γούντι Άλεν, ούτε και αισθάνθηκα αυτό το πράγμα που βγάζει η πένα και η σκηνοθετική καθοδήγησή του (και έχει οδηγήσει πολλές κυρίες στο Όσκαρ…). Η Μπλάνσετ είναι μια θαυμάσια ηθοποιός, που εδώ το πήγαινε με τον «αυτόματο πιλότο». Προσωπικά, θα χαιρόμουν περισσότερο με μια βράβευση της Έιμι Άνταμς («Οδηγός Διαπλοκής»). Αργότερα αυτή, υποθέτω…

dallas-buyers-club-jared-letto

ΔΕΥΤΕΡΟΣ ΑΝΔΡΙΚΟΣ ΡΟΛΟΣ

Τζάρεντ Λέτο για το «Dallas Buyers Club». Εάν δεν ήξερες το ρόλο που υποδύεται, δεν θα τον αναγνώριζες (ως άνδρα) με την πρώτη ματιά! Είχε να παίξει σε ταινία από το 2009, αφού αφοσιώθηκε στο συγκρότημά του, τους 30 Seconds to Mars. Έχει ήδη κερδίσει ότι σοβαρό υπάρχει σε βραβεία πριν από τα Όσκαρ και, απλά, περιμένει να πει κι αυτός το δικό του ευχαριστώ. Κατηγορία που «κλείδωσε» από νωρίς.

lupita-12-years-a-slave

ΔΕΥΤΕΡΟΣ ΓΥΝΑΙΚΕΙΟΣ ΡΟΛΟΣ

Λουπίτα Ενγιόνγκ’ο για το «12 Χρόνια Σκλάβος». Έχασε τη Σφαίρα, την προτίμησαν οι συνάδελφοί της. Τις δύο προηγούμενες χρονιές, το Όσκαρ αυτό ήταν… μαύρο. Θριλεράκι το βραβείο. Εάν το χάσει (βλέπε Τζένιφερ Λόρενς), σημαίνει πως οι ηθοποιοί υποστηρίζουν «Οδηγό Διαπλοκής» και αυτό μπορεί να φέρει κι άλλες ανατροπές σε διάφορες κατηγορίες! Κοινώς, η ταινία του Στιβ ΜακΚουίν πέφτει ακόμη πιο χαμηλά…

David O. Russell with Eric Warren Singer

ΠΡΩΤΟΤΥΠΟ ΣΕΝΑΡΙΟ

Έρικ Γουόρεν Σίνγκερ και Ντέιβιντ Ο. Ράσελ για το «Οδηγός Διαπλοκής». Από τις πιο δύσκολες κατηγορίες φέτος. Δεν το κέρδισε από τους σεναριογράφους (προτιμήθηκε το «Δικός της» του Σπάικ Τζονζ), αλλά το φιλμ του Ο. Ράσελ έχει 10 υποψηφιότητες και ο συνδυασμός του σεναρίου και της σκηνοθετικής καθοδήγησης, οδήγησαν τέσσερις από τους πρωταγωνιστές του σε υποψηφιότητες πρώτων και δεύτερων ρόλων. Εάν υπάρξει spoiler εδώ, θα το κάνει… ο Γούντι Άλεν («Θλιμμένη Τζάσμιν»)! Και θα είναι statement.

12-years-a-slave-john-ridley

ΔΙΑΣΚΕΥΑΣΜΕΝΟ ΣΕΝΑΡΙΟ

Τζον Ρίντλεϊ για το «12 Χρόνια Σκλάβος». Οι σεναριογράφοι το έδωσαν στο «Captain Phillips»! Είναι ένα από τα ελάχιστα βραβεία που διεκδικεί με αξιώσεις η ταινία του ΜακΚουίν. Σε περίπτωση που το χάσει, το θέμα δεν είναι ποιο σενάριο θα έχει ψηφιστεί τελικά, αλλά το αν ο «Σκλάβος» θα πάρει έστω και 1 Όσκαρ (το δεύτερο γυναικείο;).

The Broken Circle Breakdown

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΞΕΝΟΓΛΩΣΣΗ ΤΑΙΝΙΑ

«Ραγισμένα Όνειρα» του Φέλιξ Φαν Χρούνινγκεν. Η ταινία από το Βέλγιο που κάνει τους πάντες να πλαντάζουν στο κλάμα (και να το κρύβουν μετά). «Η Τέλεια Ομορφιά» του Πάολο Σορεντίνο (Ιταλία) φαντάζει ως φαβορί διότι έχει συγκεντρώσει κάμποσα άλλα βραβεία ήδη, όμως, στην πραγματικότητα τα ποσοστά και των δύο φιλμ βρίσκονται στο 50/50 και η κατηγορία είναι ένα από τα θρίλερ της βραδιάς. Επειδή (με βάση νέους κανονισμούς) είναι η πρώτη χρονιά στην οποία όλα τα μέλη της Ακαδημίας ψηφίζουν για το ξενόγλωσσο Όσκαρ, δεν είμαστε σίγουροι για το τι πρέπει να περιμένουμε. Θα βάλω τα «Ραγισμένα Όνειρα» και ως προσωπική προτίμηση, αλλά κυρίως γιατί αισθάνομαι ότι έχουν περισσότερα στοιχεία ταύτισης για το σύνολο των Αμερικανών ψηφοφόρων (ένας ανθρώπινος Γολγοθάς που έχει να κάνει με γονείς, η συνοδεία των τραγουδιών της bluegrass μπάντας του πρωταγωνιστικού ζεύγους, η αναφορά κατά του Τζορτζ Γ. Μπους και των πολιτικών του σε θέματα υγείας).

frozen 2013

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΤΑΙΝΙΑ ΚΙΝΟΥΜΕΝΩΝ ΣΧΕΔΙΩΝ

«Ψυχρά κι Ανάποδα». Θα είναι το πρώτο Όσκαρ της κατηγορίας αυτής για τα Walt Disney Animation Studios, στην Αμερική ετοιμάζονται μέχρι και για τη μεταφορά του φιλμ σε μιούζικαλ του Broadway, «κλειδωμένο» το βραβείο εδώ και καιρό. Προσωπικά, το βρήκα κομμάτι κατώτερο από το «Μαλλιά Κουβάρια», το οποίο δεν ήταν καν υποψήφιο το 2011!

20 feet from stardom

ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ

«20 Feet from Stardom». Ο feelgood χαρακτήρας των δεύτερων φωνών που όργωσαν την Αμερική προμοτάροντας αυτό το ντοκιμαντέρ δείχνει πως θα περάσει μπροστά από το «The Act of Killing».

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ

Εμανουέλ Λουμπέσκι για το «Gravity». Το βραβείο του Σωματείου των Φωτογράφων, επίσης. Ο Λουμπέσκι έχει προταθεί ακόμη πέντε φορές σε τούτη την κατηγορία και η δουλειά του στα «Children of Men» (2006) και «The Tree of Life» (2011) ήταν υποδειγματική. Όπως και εδώ. Το αξίζει.

ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΜΟΝΤΑΖ

Αλφόνσο Κουαρόν και Μαρκ Σάνγκερ για το «Gravity». Το Σωματείο των Μοντέρ είχε ψηφίσει το «Captain Phillips», όμως, ο κλάδος αριθμεί 230 μέλη στην Ακαδημία. Θα παρασύρουν και τους υπόλοιπους 5.828 ψηφοφόρους; Κατηγορία ρίσκο και ως γνωστόν συχνά «δίνει» και το Όσκαρ καλύτερης ταινίας. Βέβαια, αν η χρονιά είναι… «του γιατρού», θυμίζω πως από το 1980 μέχρι σήμερα, σε τρεις περιπτώσεις, αλλού πήγε το βραβείο των μοντέρ, αλλού το Όσκαρ μοντάζ και αλλού το Όσκαρ καλύτερης ταινίας.

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΣΚΗΝΟΓΡΑΦΙΑ

Κάθριν Μάρτιν και Μπέβερλι Νταν για το «Ο Υπέροχος Γκάτσμπυ». Από τις… «μου έπεσε το σαγόνι» δουλειές που φωνάζουν Όσκαρ! Επειδή, όμως, έχουμε δει και περιπτώσεις προτεινόμενων φιλμ που παίρνουν φόρα καλύτερης ταινίας να μαζεύουν και κάποια από τα καλλιτεχνικά βραβεία, αν ακουστεί ο τίτλος «Gravity» εδώ, να κάνουμε ξανά από την αρχή ένα άθροισμα στου Κουαρόν…

ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΚΟΣΤΟΥΜΙΑ

Κάθριν Μάρτιν για το «Ο Υπέροχος Γκάτσμπυ». Μπορεί κανείς να σταματήσει την κυρία Λούρμαν; Απίθανο.

ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ

«Let It Go» (από το «Ψυχρά κι Ανάποδα»). Είναι λες και ολόκληρη η ταινία έχει χτιστεί γύρω από αυτό το τραγούδι!

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΜΟΥΣΙΚΗ

Αλεξάντρ Ντεσπλά για το «Philomena». Είναι η έκτη υποψηφιότητά του. Το αξίζει. Τώρα, αν η φόρα του «Gravity» παρασύρει και τον Στίβεν Πράις, λυπάμαι, αλλά αυτό ήταν συνοδευτική ατμόσφαιρα για τις ανάγκες μιας ηχητικά ιδιάζουσας περίπτωσης ταινίας.

ΟΠΤΙΚΑ ΕΦΕ

«Gravity». Δια αλληλογραφίας στα σπίτια τους.

ΜΑΚΙΓΙΑΖ & ΜΑΛΛΙΑ

«Dallas Buyers Club». Η υποψήφια Ρόμπιν Μάθιους αποκάλυψε ότι το ποσό που ξόδεψε για τα υλικά (ή «προϊόντα» όπως λένε και οι της δουλειάς…) τα οποία χρησιμοποίησε στο φιλμ ήταν… 250 δολάρια! Θα το πει και επί σκηνής;

Υπάρχουν και δύο ηχητικά βραβεία που θα πάνε στο «Gravity», στα μικρού μήκους… δεν είδα, δεν γνωρίζω, δεν απαντώ (ας ομιλήσουν άλλοι, εξυπνότεροι, οι οποίοι κρίνουν μονάχα μέσω δημοσιευμάτων της αλλοδαπής…), τα υπόλοιπα αύριο, τις καλύτερες ευχές στην ομάδα του φιλμ του Κουαρόν, θα είναι πάντοτε η καλύτερη από τις οσκαρικές ταινίες της χρονιάς.

2014-oscars-ellen-poster

Δες μέσω των παρακάτω links ποια ήταν η άποψη του FREE CINEMA για τα εννέα φιλμ που προτάθηκαν για το Όσκαρ καλύτερης ταινίας, με κριτικές που… προκάλεσαν έντονες συζητήσεις ή controversy τους τελευταίους μήνες:

Οδηγός Διαπλοκής

Captain Phillips

Dallas Buyers Club

Gravity

Δικός της

Nebraska

Philomena

12 Χρόνια Σκλάβος

Ο Λύκος της Wall Street

Και… καλό ξημέρωμα (στα social, μέσω Facebook και twitter)!

TAGS: